Hrajeme.cz

Tichu

Originální název:
Tichu
Rok vydání:
1992
Počet hráčů:
3 až 6
Věk:
Hra je určena pro dospělé hráče a pro rodiny s dětmi od 10 let.
Doba hraní:
Středně trvající hra – asi 30 až 70 minut
Doporučení rodiny:
Asi nebudete zklamáni, ale také vás asi nenadchne.
Doporučení hráče:
Určite vyzkoušejte, neměla by uniknout vaší pozornosti.

Katalogové číslo: 11535 Kategorie:

Popis

Týmová hra primárně pro dva páry, ve které se hráči snaží zbavit karet jako první. Hráč na tahu může buď přebít předchozí kombinaci karet, nebo pasuje. Vynášet a přebíjet lze pouze podobné kombinace, jako jsou pokerové sestavy. Pokud hráči v týmu skončí jako první, hru automaticky vyhrají. Pokud ale pořadí není jednoznačné, počítají se body za krále, desítky a pětky, které tým získal během hry. Vítězí tým, který dosáhne 1000 bodů.

Tichu má své kořeny v Číně. Jejím autorem je ale Evropan Urs Hostettler, který se v Číně naučit řadu místních karetních her. V Tichu spojil několik prvků různých čínských karetních her a doplnil je o vlastní.

Pravidla nejsou složitá. Pokud zvládnete hry, jako je Mariáš nebo Kanasta, pak pro vás Tichu bude hračka. Zahrát ale dobře, vyžaduje promyšlené tahy, odhad soupeře i trocha štěstí. Hra umožňuje různé strategie a dává prostor pro taktizování.

Jaké karty Tichu obsahuje:

  • 52 karet: klasické francouzské karty 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, J, Q, K, A ve čtyřech barvách. Barvy jsou odlišeny znakem a barvou: hvězda (červená), pagoda (modrá), jadeit (zelená) a šavle (černá). Nejvyšší karta v každé barvě je eso a nejnižší je „2“, desítka leží mezi devítkou a klukem (junkem).
  • Čtyři speciální karty: drak, Mah Jong, fénix a pes.

Další informace

Míra náhody

Počet hráčů

Věk hráčů

Doba hraní

Počeštění

Rok vydání

Míra interakce

Míra složitosti

Míra humoru

Doporučení rodiny

Doporučení hráče

Výrobci

Hra/Rozšíření

Pravidla:

Odkazy:

Video:

Představení hry (Planeta her, délka videa: 5:39 min.):

 

Recenze

  1. cSf.Loser

    Geniální karetní hra pro 4 hráče. Je to něco mezi pokerem a srdcema. Štychová hra, kde hráči hrají v párech. Pravidla jsou poměrně jednoduchá, začínající hráč vynese nějakou kombinaci a ostatní musejí ctít kombinaci. Na konci se počítají body, ale zároveň jsou velké bonusy pokud se první zbavíte karet. Easy to learn hard to master, je pro tuto věc přesně vystihující. Hra se dá hrát i s nehráči a neomrzí. Pokud máte rádi karetní hry tak toto je nutnost zkusit.

  2. esther.f

  3. rach


    Jedná se o karetní hru pro 4 hráče. Základní sada bridgových karet je doplněna 4mi speciálními – Drakem, Fénixem, Psem a MahJonggem.

    Z tohoto výčtu se zdá že půjde o nevinnou zábavu. Nečekal jsem nic zázračného ale hra mě úplně vtáhla a zjistil jsem její netušenou taktickou hloubku. Jako poměrně zkušený karetní hráč můžu říct že je to komplexní hra s geniálními doplňkovými kartami která každá nese svoje „“plusy““.

    Pokud se mohu pokusit o zjednodušné pravidla:
    Dvojice sedí proti sobě, rozdá se nejdřív 8 (zde se hlásí velké tichu) a pak zbylých šest karet (po jedné). Každý dá jednu svou kartu každému u stolu (3 karty dáte, 3 jiné dostanete). Ten kdo má kartu Mahjongg začíná. Může ale nemusí vyjet toto kartou (její hodnota je 1). Vyjíždějící hráč musí zahrát jednu z těchto kombinací:
    – jedna karta (3)
    – dvojice karet (66)
    – trojice karet (555)
    – full house (55599)
    – běh následujících dvojic (66,77 nebo JJ,QQ,KK)
    – postupka minimálně 5ti karet (A pouze nahoře takže)

    Platí zásada že následující hráč může kombinaci přebít nebo zahlásit pas. Musí se hrát stejná kombinace! Jedinou výjimkou je bomba – kombinace 4 stejných karet (9999) nebo čistá postupka která se dá zahrát na cokoli a kdykoli. I bombu lze přebít ale jen vyšší bombou (vyšší čtveřicí nebo více karet přebíjí méně karet).

    Vítěz bere štych. Hraje se tak dlouho dokud nezbydou karty jen jednomu (poslednímu) hráči. Ten je pak odevzdá soupeřově straně. A všechny štychy co uhrál musí dát tomu co skončil první.

    Ještě ke zvláštním kartám:
    Mahjongg – začínající hráč, hodnota 1. Zvláštní vlastnost – lze požadovat kartu (např. 6tku). Hráč který tuto kartu má a může ji zahrát ji musí zahrát (i kdyby si měl rozbořit bombu nebo použít fénixe).

    Pes – předává hru spoluhráči. Vítaná pomoc pokud patrner hraje Tichu (hlášený závazek že skončí první). Lze s ní pouze vyjet jako se singl kartou, bodovou hodnotu nemá.

    Drak – přebije jakoukoli sigl kartu, tady něco jako eso plus jedna. S touto kartou máte jistotu že se dostanete na štych (pokud vám ji nezabije někdo bombou). Počítá se jako 25 bodů ale pozor, musíte štych který jste drakem brali dát soupeři.

    Fénix – žolík s hodnotou mínus 25 bodů. Může nahradit jakoukoli kartu 2 až eso v postupkách a ostatních kombinacích. Vynesen na singl kartu má hodnotu o půl větší. Vynesen jako první má hodnotu 1,5.

    Po skončení hry se počítají body. Jsou jednak ze zavazujících hlášení

    200 bodů – Velké Tichu – hlášení po obdržení 8mi karet – závazek zbavit se svých karet jako první. Nedodržení = mínus 200 bodů.

    100 bodů – Tichu. Hlásit je možno nejdříve před výměnou 3 karet (a parťák Vám pošle svou nejlepší) a nejpozději před vynesením své první karty. To může být po několika kolech… Nedodržení = mínus 100 bodů.

    Tichu může hlásit i několik hráčů (splnit může jen jeden). Tyto body jsou nezávislé od bodování karet….

    Bodování karet – pokud jako první a druhý skončili hráči jednoho týmu tak získávají 200 bodů.

    Jinak se spočítají karty – Král je za 10, 5tka za 5, Drak 25 a Fénix -25 bodů.
    Hraje se série her do 1000 bodů.

    Pár taktických postřehů.
    Nejdřív se snažte zbavit slabých karet. Vyhrává ten kdo se zbaví POSLEDNÍ karty, ne ten kdo zahraje první fullhouse.
    Hra je kolektivní, pokud parťák hraje Tichu tak mu pomáhejte i kdybyste si měli zdevastovat svoje karty. Nepřebíjejte parťáka (dát 5tku na 4ku není problém ale K už moc košer není…)
    Sledujte nejvyšší karty (esa a drak s fénixem).
    pokud parťák skončí první tak se snažte (pokud nemůžete skončit jako druhý) uhrát co nejvíc bodovaných karet, i když skončíte poslední Vaše karty půjdou k němu.
    Štych s drakem dávejte tomu kdo si myslíte že skončí poslední. Pokud druhý soupeř už skončil tak je to jedno, drak je jejich….

    Takže Tichu Zdar!

  4. dilli

  5. vytick


    Geniální týmová karetní hra ze staré školy, kdy nejde o krásné obrázky a poutavý příběh, ale o Vaši souhru s partnerem, odvahu riskovat a taky o dobré karty:).

    Tichu se hrává obvykle ve čtyřech hráčích, ale dá se hrát i v deseti(tak to alespoň píší v pravidlech, mně osobně ve čtyřech naprosto dostačuje a hlavně uchvátila).Hraje se ve dvoučlenných týmech, které společně hromadí body. Kdo první dosáhne 1000 bodů, zvítězil.

    Hráči mohou místo zahrání karty vynechat tah, případně hrát vyšší kartu (na barvě nezáleží). Nehrají se ovšem jen samostatné karty, ale je možné začít hru třeba dvojicí, několika po sobě jdoucími dvojicemi, trojicí, fullhousem (dvojice a trojice) či postupkou z 5ti a více karet. Ostatní pak mohou přebíjet pouze vyšší variantou zahrané karty (postupka ze 6 karet jde přebít pouze vyšší postupkou ze 6 karet). Proto je někdy nutné (například když nemám vyšší postupku z tolika karet)a někdy výhodné(chtěl bych hrát postupku z 10 karet a tímto bych si ji rozbil) vzdát se tahu. Cílem hry je zahrát co najrychleji všechny své karty a nabrat při tom co nejvíce bodů. Pokud se Vám podaří, že skončíte s partnerem první a druhý, získáte automaticky 200 bodů a nepočítají se karty.

    Bodované karty jsou 5(5 bodů), 10 (10 bodů), králové (10 bodů) a potom také speciální karta draka (25 bodů) a fénixe (-25 bodů). V každé hře je tedy k rozdání 100 bodů. Až dosud se Vám může zdát, že takových her znáte hned několik, ale Tichu je výjmečné. Bodů totiž za hru ve skutečnosti můžete získat až 400. Pokud před zahráním své první karty nahlásíte „“TICHU““ (tzn. že věříte že vyházíte všechny své karty jako první) a uhrajete ho, získáte 100 bodů k bodům v kartách. Pokud vyhlásíte „“GRAND TICHU““ z prvních 8 karet, které dostanete, můžete takto získat 200 bodů. Pokud se Vám to ovšem nepodaří, stejný počet bodů odečítáte. 400 bodů potom uhrajete, když dokončíte GRAND TICHU a Váš spoluhráč skončí jako druhý (200 za GRAND TICHU a 200 za to že jste byli 1. a 2.).

    Pomáhají k tomu 4 zvláštní karty (drak, fénix, pes a jednička). jednička určuje začínajícího hráče, dá se hrát samostatně či v postupce a když ji zahraji, mohu požadovat od dalšího hráče, jakou kartu musí zahrát (nemohu požadovat žádnou speciální kartu), pokud tuto nemá, musí ji zahrát ten kdo k tomu bude mít první příležitost. Fénix se dá použít v kombinaci s jinými kartami jako žolík nebo samostatně, jako karta, na kterou se hraje plus polovina (jeli např. zahrán na Eso, pak má hodnotu Eso a půl). Za fénixe je -25 bodů. Drak je nejvyšší samostatná karta a nedá se hrát ve dvojici, drak je tedy vyšší i než fénix na esu(eso a půl), ale nejde hrát v kombinaci s jinými kartami. Drak má hodnotu +25 bodů, ale karty, které jím vezmete musíte věnovat některému protihráči. Pes se dá hrát jen samostatně, jako první vynesená karta ve štychu. Zahráním psa předávám právo začínat svému partnerovi.

    Poslední specialitou je tzv. BOMBA. Bombou je čtveřice karet stejné hodnoty (čtyři sedmičky například) nebo postupka alespoň pěti karet ve stejné barve, a bomba přebíjí cokoliv, kromě psa. Bomba se dá přebít jen vyšší bombou. Tzn. bomba z desítek je vyšší než bomba ze sedmiček, ale postupková bomba je vyšší než jakákoliv čtyřková. Postupková se dá přebít jen vyšší nebo delší bombou (delší znamená, že je v ní více karet). Bomby jsou jediné kombinace, které se dají hrát i mimo Váš tah a které nemusí dodržovat, že hrajete stejný počet karet jako ten kdo začínal štych.

    Aby příprava Vaší ruky pro hru nebyla tak jednoduchá, pošlete každému z ostatních hráčů jednu kartu a od každého jednu dostanete (3 pošlete, 3 dostanete) a teprve potom se hraje. Spoluhráčům se obvykle snažíte kartami pomoct protihráčům naopak uškodit.

    Design hry netřeba sáhodlouze hodnotit, jak bylo napsáno výše, jedná se o karetní hru ze staré školy, která krásou nevyniká. Nicméně je alespoň netypická barvami (nože, pagody, komunistické hvezdy – hra pochází z číny a rýže) a hlavně důležitá svou jedinečnou návykovostí. Hrát dobře v týmu, když nevíte, co má Váš spoluhráč v ruce, totiž není vůbec jednoduché!

    Co říct na záver? Snad jen TICHU a posílám psa.

  6. Richmond

  7. Láďa Smejkal

  8. Matěj Baťha

  9. Jaromír Kovařík

Přidat recenzi