Hrajeme.cz

Minutová říše

Originální název:
Eight-Minute Empire
Rok vydání:
2013
Počet hráčů:
2 až 5
Věk:
Hra je určena pro dospělé hráče a pro rodiny s dětmi od 8 let.
Doba hraní:
Krátká hra do 20 minut
Doporučení rodiny:
Asi nebudete zklamáni, ale také vás asi nenadchne.
Doporučení hráče:
Určite vyzkoušejte, neměla by uniknout vaší pozornosti.

Katalogové číslo: 12937 Kategorie: , Štítek:

Popis

Vytvořte svoji říši a ovládněte svět v průběhu několika minut! Minutová říše je super rychlá hra plná zajímavých rozhodnutí. Je to ideální hra, pokud se nechcete učit složitá pravidla a nebo pokud máte jen pár minut času na hraní.
V Minutové říši se 2–5 hráčů pomocí svých armád a měst ovládnout co největší část vymezené mapy. V každém svém tahu hráč kupuje jednu kartu, která mu umožní nasazení a pohyb armád či stavbu měst a také přinese jeden druh zboží. Pro nejlepší výsledek ve hře je třeba dobře vybalancovat pozici na mapě a zásoby zboží. A k tomu všemu vám stačí méně než 20 minut.

Další informace

Míra náhody

Počet hráčů

Věk hráčů

Doba hraní

Počeštění

Rok vydání

Míra interakce

Míra složitosti

Míra humoru

Doporučení rodiny

Doporučení hráče

Výrobci

Hra/Rozšíření

Pravidla:

Odkazy:

Recenze

  1. cSf.Loser

    Hra má veskrze skvělý nápad, udělat zajímavou hru do 15 minut. Na jednu stranu se to povedlo. Pravidla jsou jednoduchá, grafika neuráží. Interakce mezi hráči je velká, rovnou bojujete přímo o majoritu na jednotlivých územích. Rozhodnutí nejsou lehká co se týká výběru karet. Problém s hrou mám, ale ten, že defakto začíná pořád stejně a tudíž se dá vymyslet jak to hrát už od začátku. Jasně není to nikdy stejné, ale nepotěší to. Navíc tím, že hra se snaží být opravdu krátkou, tak mám pocit, že se k ničemu moc nedostanete a tak nějak jsem měl pocit, že hra byla utnota tak nějak uprostřed a já bych chtěl pokračovat a ne zase začínat od začátku.

  2. pAndulka

    Tato strategická hra se skvěle hodí, když si chcete něco zahrát, ale nemáte čas nebo náladu na dlouhé a složité hry. Díky svým rozměrům ji také můžete vzít kamkoli, kde víte, že se budete chtít nějak zabavit a na velké hry nemáte prostor. Oboustranný hrací plánek a různorodost karet zaručí, že hra nebude pokaždé stejná.

  3. matewr

    V prvé řadě je nutné si uvědomit, co tato hra nabízí a k jakému účelu byla stvořena. Jedná se o extra rychlou hru, která je vhodná na cesty a přitom stále nabízí epický zážitek z dobývání světa. No jenže s tím se nesou jak problémy, tak výhody. V prvé řadě je času příliš málo, ale to bych jako problém neviděl, spíše je to prostě fakt, se kterým se musí počítat u hry s názvem Minutová říše. Já osobně rychlost oceňuji, je zajímavé plánovat strategie, jak z minima vytěžit maximum. Samozřejmě je zde jeden velký problém. A to je nadhodnocení surovin, vesměs se dá vyhrát jen na sbírání správných surovin, což ničí hru v základu úplně. Navíc zde hraje velkou roli náhoda, jak která karta přijde, někdy nejenže nemáte suroviny, které potřebujete, ale navíc ani akce, takže sedítě jen se svojí armádou uprostřed a čekáte na spasení, které nemusí přijít. V každém případě, díky faktu, že je hra doopravdy extra rychlá, na to co nabízí, tak nevyváženost kolikrát hře odpustíte a s radostí se pustíte do již páte odvety. A doporučuji hrát variantu s žetony, obsazování území tak hraje větší roli. Hra se mi dobře hrála ve všech počtech hráčů.

  4. zdenda

    Hru jsme hráli pouze ve 2 a celkem se nám líbila. Každopádně rozhodují poslední tahy. Ale věřím, že v 5 hráčích přijde 7 kol zoufale málo.

  5. R.U.R.

    Ve dvou hráčích je to celkem fajn hra, hraje se totiž na 13 kol, za kteroužto dobu se dá leccos zvládnout (když jde karta), byť i tak dochází v menší míře k problémům popsaným níže. Čím více hraje hráčů, tím méně se hraje kol, a tím méně toho tedy hráč stihne, tím horší tedy zážitek ze hry je.

    Člověk, které ke hře přijde prvně, má po přečtení pravidel pocit, že hra probíhá zhruba takhle: vytvoříte si v hlavním městě pár armád, ty postupně přesunete na nové kontinenty a/nebo do vzdálenějších koutů starého kontinentu, tam si založíte nová města, ve kterých si stvoříte další armády, a ty postupně přesouváte po kontinentu, získáváte nadvládu nad zeměmi (zprvu obsazením volné země, později přečíslením dosavadního vládce), likvidujete armády protihráčů, a nakonec nejlepší vojevůdce získá nejvíc bodů za nadvládu nad zeměmi a kontinenty. U toho sbíráte suroviny, za které na konci dostanete dodatečné body.

    Tahle představa je bohužel velice mylná.

    První problém: kol je zoufale málo; na výše popsanou ideu by bylo potřeba aby kol bylo cca 20, v 5 lidech je ale kol tuším jen 7, ve 4 lidech 8, ve 3 lidech 10 — takže například stihnete přesunout armády na nový kontinent, založit tam město, ve městě vytvořit nové armády — ale už je nestihnete nikam přesunout, takže pak máte obrovskou převahu v jedné zemi ale nemáte skoro nic jiného (a jedna země je 1 bod, bez ohledu na to, jestli tam máte 1 armádu nebo 10; ani pro získání nadvlády nad kontinentem vám to nepomůže, protože ta se počítá podle počtu ovládnutých zemí — a stejnak je kontinent jen za 1 bod). Anebo se nepřesunete mimo hlavní kontinent a šíříte se jen po něm, takže obsadíte mnoho jeho zemí, ale protože tohle je snadno dostupné všem hráčům, tak nejspíš ve většině zemí budete mít s někým plichtu a ani jeden z vás z toho nebude mít nic. Prostě jakmile začínáte mít pocit, že už brzo, možná za pár tahů, byste mohli vybudovat jakous takous základní infrastrukturu, a pak začít konečně něco dělat, tak už je konec hry.

    Druhý problém: nejdou vám karty. Na výběr je vždy z 6 karet, přičemž novější karty jsou dražší. Samozřejmě že leckdy máte štěstí a zadarmo nebo za levno je k mání karta, kterou zrovna potřebujete, případně si připlatíte a tu kartu získáte, ale leckdy prostě za levno nepořídíte nic užitečného — potřebujete se přesouvat, ale v nabídce je akorát tvorba armád a stavba měst; potřebujete tvořit armády, ale v nabídce jsou akorát přesuny (které jsou vám nanic když nemáte co přesouvat); v nabídce je tvoření armád, které potřebujete, ale vytvoří vám jen jednu nebo dvě armády, to je plivnutí do moře, s tím se velká paráda neudělá. Samozřejmě, je to život, ale náhoda je blbec a karet je málo, takže je velká šance, že karta prostě nepůjde — mnohem lepší by bylo, kdyby například bylo pevně určené, které karty přijdou ve které fázi hry, takže by člověk měl aspoň nějakou jistotu, že nebude ze 6 karet v nabídce 6 přesunů… tj. člověk by si i připlatil za lepší kartu, jenže ono ani za peníze není nic slušného. S tím se taky dost těžko dělá nějaké dlouhodobé plánování; řeknete si, no dobře, tak musím holt pružně reagovat na situaci a využít to co je — jenže to je přesně to co tady moc nejde, prostě pružně tady toho moc neuděláte, většina věcí je na několik tahů, navíc víte že tahů je málo a každý tah by vám tím pádem měl něco přinést, udělat zbytečný tah je šíleně drahé. A pokud se aspoň za peníze dají slušné karty sehnat, tak ouha, peníze vám rychle dojdou, a nové nedostanete — ve hře není mechanismus, který by vám dával peníze, máte na startu pevné množství, a když si ho utratíte, tak máte smůlu.

    Třetí problém: nečekaně hodně závisí na surovinách. Jedním tahem můžete sice na hrací ploše získat i 6 bodů, ale to je vykoupeno tím, že několik tahů předtím nezískáte žádný bod, a navíc žádné body nemáte jisté, vždycky může přijít někdo cizí. Samozřejmě, v odlehlejších částech mapy máte body jistější, ale taky vám bude trvat víc tahů se tam dostat.
    Naprosti tomu s každou kartou získáte surovinu, někdy i dvě, dokonce jsou i žolíci. Rozhodně se proto vyplatí se všimnout, jak jsou suroviny hodnotné — nasbírat 4 diamanty je za 5 bodů, pokud se na to člověk orientuje, tak není problém to zvládnout, a protože průměrné celkové skóre jsme měli asi 10 bodů, tak to je fakt hodně. Pár dalších surovin není o moc horších, sbírejte je také. Naproti tomu mrkve jsou prakticky k ničemu, na 1 bod potřebujete 3 mrkve, to vůbec nestojí zato sbírat. Navíc tak úplně neplatí, že by laciná surovina aspoň měla lepší akci — částečně samozřejmě ano, ale zase takové terno to nebývá, aby se kvůli o něco lepší akci vyplatilo vzít si mrkev místo diamantu.
    Tohle má ovšem nepříjemné vedlejší účinky — karty s mrkvema se v nabídce hromadí, pač je nikdo nechce, takže dobré karty stojí víc a víc peněz a v nabídce je jich míň a míň, až je nakonec na výběr jen z různých mrkví (hra bohužel nemá mechanismus na odstraňování karet, které nikdo nechce). Tj. už tak špatná nabídka karet s postupem hry ještě dále degraduje, tj. pokud vám ze začátku připadalo těžké uskutečnit co jste si naplánovali, ke konci to bude prakticky nemožné…

    Celkově to tedy vypadá tak, že během prvních pár kol si rozjedete nějaké plány, klidně i velice chytře podle toho co bylo zrovna za levné karty s dobrými surovinami a jak se chovají ostatní hráči a co předpokládáte že si asi vezmou za karty a co jim to umožní; jenže ty plány vám nakonec nevyjdou — buď ze začátku šetříte peníze, ale nakonec nejsou potřebné karty k mání ani za peníze, takže toho mnoho nedosáhnete a ještě vám zbyde kupa zbytečných peněz, anebo ze začátku jdete trvdě do toho a kupujete i drahé karty, ale pak vám na konci dojdou peníze, takže si vybíráte leda z karet s mrkvema a svoje plány opět nezvládnete dotáhnout… Třeba máte na ploše hodně armád, ale nestihli jste je nikam přesunout, nebo jste je přesunuli do okolí hlavního města, protože jiné jste nezvládli postavit, ale tam máte plichtu, anebo máte na mapě armády dobře rozmístěné ale celkově v malém počtu, takže opět nic moc…

    Hra je jednoduchá a rychlá, ale „plná zajímavých rozhodnutí“ tedy rozhodně není, spíš je plná zoufalých rozhodnutí učiněných z nouze. Nevidím důvod si ji pořizovat či ji hrát. Možná by se z toho dala udělat dobrá hra, kdyby se smíchaly karty a kostičky ze dvou instancí dohromady aby se to dalo hrát na víc kol, přidaly by se prvky zajišťující pestřejší a více se obměňující nabídku karet (třeba po každém tahu vyřadit nejlevnější kartu), a třeba by se ještě mohlo přidělovat víc bodů za ovládnutá území (ale to by možná nebylo nutné). Možná by se taky mohly po hrací ploše náhodně rozmístit peníze, které by si první příchozí armáda uzmula jako kořist, což by hráče motivovalo k odvážnějším akcím. No já to zkoušet nebudu, pokud byste někdo nějaký podobný experiment dělal, napište prosím, jaké to bylo.

  6. Alnagon

    Za sebe musím říct, že mne hra nejen nenadchla, ale vyloženě mne zklamala. Nuda, nuda, nuda, víc k tomu nedokážu říct.

  7. dontcallmeandre

  8. Dušan Takáč

  9. jakub

Přidat recenzi