Hrajeme.cz
O hrách a hraníPro náročné

Ohlédnutí za Essenem 2018: Krátké hodnocení novinek z letošního roku (2. část)

Jako každý rok, po veletrhu her v Essenu jsem připravil rešerši novinek, které jsem si již během roku vyzkoušel. Upozorňuji, že se jedná o můj osobní názor po prvních hrách, který odráží mé herní preference.

Letos vyšlo ohromné množství docela podařených her, z čehož mám docela radost. Takové ty zbytečně vydané hry, co vyšly loni, se letos vůbec neobjevily.


Komplexní hry

Teotihuacan: City of Gods (2018)

Hráč chodí svými figurkami po hracím plánu, přitom na jednotlivých polích, kde figurky skončí, provádí akce, kterými získává suroviny a staví za ně pyramidu a její příslušenství, nejde jenom o to se rozhodnout, jakou akci kdy zvolit, ale také o to, kolika a jak zkušenými figurkami, neboť figurky cyklicky stárnou.

Jedná se o velmi podařenou hráčskou hru, je to asi nejlepší hra, co letos vyšla. Zatím ještě nedokážu posoudit, jestli bude až tak dobrá jako třeba Great Western Trail.

 

Brass: Birmingham (2018)

Reimplementace klasické oblíbené hráčské hry Brass. Základní rozdíl je v tom, že továrny se rozdělily do 3 typů, přístavy a vzdálený obchod se nahradily pivovary a obchodníky, kdy za prodej zboží je třeba platit pivem, herně i hráčsky působí hra totožně jako Brass, tzn. strategická ekonomická hra, kde hráči volí cesty v jakém průmyslovém odvětví podnikat v závislosti na tom,  co hrají ostatní, a částečně taky na tom, jaké si doberou karty. Hra má sice velmi propracovaný grafický design, ten  je ale nesmyslně v tmavě šedo-černých barvách.

 

Newton (2018)

Hráči disponují sadou akčních karet, a deskou, kde plní předdefinované úkoly, možné akce jsou: nákup další karty, plnění úkolu a 3 různé akce pro pohyb figurkami na jednom ze 3 hracích plánů. Akce se během hry posilují, navíc během každého kola jsou později hrané akce posílené o předchozí akce.

Jedná se o celkem podařenou hráčskou hru, která je herně velice pěkně propracovaná, jednotlivé akce do sebe hezky zapadají, na druhou stranu její slabinou je silná solitérnost.

 

Coimbra (2018)

Hráči každé kolo kupují karty, které jim zvyšují příjem, dávají body, pohybují figurkou po plánu, kde sbírají různé výhody, popř. dávají další výhody. Kromě karet je možno koupit každé kolo jedno závěrečné bodování, mechanismus kupování karet je velmi pěkně navržený, hodí se kostkami, barva kostky určuje druh příjmu na konci kola a hodnota kostky cenu karty a pořadí výběru karty, tyto kostky si hráči postupně po jedné rozeberou, a poté vyhodnotí.

Jedná se o podařenou hráčskou hru.

 

Podmořská města

Worker placement, kde hráči s každým „workerem“ současně zahrají akční kartu, která funguje pouze  tehdy, pokud se barva karty a barva pole shodují. Pomocí těchto akcí hráči nabírají suroviny a budují podmořské město, což jim přináší vítězné body, jedná se o podařenou hru.

Poznámka: Česky ve spolupráci s Delicious Games vydal MindOK.

 

Blackout: Hong Kong (2018)

Základním mechanismem u této hry je mechanismus plnění zakázek, tzn. hráči disponují akčními kartami, z nich každé kolo 3 zahrají, karty hlavně slouží k získávání peněz a surovin. Suroviny se dají využít různým způsobem, hlavně ale k plnění zakázek, které přináší další akční karty, popř. různé trvalé výhody.

Hra funguje celkem pěkně,  je jedině otázka, na kolik je vlastně hráčská. Jinak grafický design této hry je trochu problematický.

 


Středně komplexní hry

Crown of Emara (2018)

Hráči mají sadu 9 akčních karet, přičemž každé kolo hrají 3, a k tomu ještě mají 2 figurky, každá chodí po jednom malém rondelu o daný počet polí, kde každé pole dává nějakou akci (tím pádem hrají každý tah 2 akce). Pomocí akcí hráči získávají suroviny, a ty pak převádí různými způsoby na vítězné body, hra je to celkem podařená.

 

 

Gùgōng (2018)

Hráči mají sadu akčních karet, každý tah si vyberou akci jedné ze 7 lokací, do které zahrají svou akční kartu. Přitom zde dříve umístěnou kartu si vezmou pro příští kolo. Akci akční  karty nehrají automaticky, ale pouze na základě splnění podmínky na číslo karty, popř. pokud za to zaplatí, pomocí akcí hráči různými mechanismy získávají vítězné body.

Je to docela podařená hra, mechanismy hry působí elegantně, ale zároveň i trošku nedotaženě.

 

Forum Trajanum (2018)

Hra má originální mechanismus, který je obtížně popsatelný. Každý hráč si lízne na začátku tahu dílek (vybírá ze 2), dílek buďto může přinést trvalou výhodu, za kterou se ale musí platit, nebo „suroviny“. Poté ze „surovin“ může postavit jednu budovu, která dává buď nějaké výhody, nebo vítězné body, a kromě toho se snaží během hry plnit zakázky, které mu přibližně řečeno říkají, co je třeba postavit.

Není to vysloveně výrazně hráčská hra, ale funguje celkem rozumně.

 

Between Two Castles of Mad King Ludwig (2018)

Tileplacement, solitérní hra, kdy hráč staví hrad z dílků, každý dílek dává nějaké body, jako např. za sousední dílky určitého druhu, které se přidělí na konci hry. Název hry je složen z názvů 2 her, z jejichž spojení hra vznikla. Ve hře je použit jeden pěkný herní prvek, každý hráč staví hrady 2, a to vždy společně se svým sousedem u stolu (s každým sousedem jeden), přičemž výsledek se mu pak počítá podle horšího hradu. Hra působí jako variace na multiplayer solitaire hry, dá se hrát až v 7  hráčích, přičemž počet hráčů nemá na délku hry prakticky žádný vliv, klidně by se dala v x sadách hrát v 7 x hráčích, třeba v nějakém velkém sálu.

Nejedná se tedy o hráčskou hru, přesto musím hru hodnotit pozitivně jako možnou hru pro velké skupiny hráčů, kteří chtějí zahrát něco spolu, a přitom nechtějí hrát párty hry.

 

Architects of the West Kingdom (2018)

Workerplacement, pomocí workerů hráči získávají suroviny a staví budovy, ze kterých jsou vítězné body. Hra má některé herně pěkné mechanismy, jako např. figurky soupeřů se dají posílat do vězení.

Je to docela zajímavá hra, potřeboval bych si to ale ještě párkrát zahrát, abych si mohl upřesnit dojem.

 

 

Race to the New Found Land (2018)

Hráči v této hře staví akční „karty“, které v každém kole přiřadí k jedné ze 4 možných akcí, tyto akce jim přináší suroviny potřebné jednak k dokupování dalších akčních „karet“ a jednak k osídlování ostrovů, z čehož jsou vítězné body.

Jedná se o docela zajímavou hru s neotřelými mechanismy, potřeboval bych si jí zahrát víckrát, abych byl schopen posoudit, na kolik dobře funguje.

 

Ceylon (2018)

V této hře má každý hráč figurku, a dobírá a hraje akční karty, na kterých je celkem originálně uvedena jak hráčova akce, tak akce pro ostatní hráče, přičemž figurka chodí po plánu a vykonává zvolené akce. Bodování obsahuje jak mechanismus plnění úkolů, tak mechanismus převahový, tak mechanismus tvoření setů.

Kdyby mi o tom takhle někdo vykládal, myslel bych si, že hra bude celkem rozumná, a ona částečně rozumná je, ale spousta těch mechanismů nefunguje úplně šťastným způsobem. Třeba hráč má plnit zakázky, ale většinou neví dopředu jaké, takže herně působí hra značně neurovnaně.

 


Jednodušší a jednoduché hry

Azul: Stained Glass of Sintra (2018)

Abstraktní hra, reimplementace loňské úspěšné rodinné hry Azul. Základní mechanismus rozdělování kamenů zůstal. Tentokrát se ale kameny hodnotí úplně jiným způsobem, který je víceméně o něco hráčsky zajímavější, než byl u původní Azulu, tzn. hru hodnotím docela pozitivně.

 

 

Century: Zázraky Východu (2018)

Hráč chodí po plánu figurkou, která sbírá suroviny a plní zakázky, tzn. dalo by se tedy říct, že se jedná o lehle zjednodušený Istanbul, herně hra celkem funguje, akorát je lehce suchopárnější.

Poznámka: České vydání připravil Piatnik.

 

Reef (2018)

Logická hra, každý hráč má desku 4 x 4 a každý tah dobírá nebo hraje jednu kartu, na které je uvedeno, jaké 2 barevné kameny hráč postaví na svou desku (kameny se dají stavět i na sebe) a jaké útvary z kamenů oskóruje.

Hra mi dávala docela smysl, je možno si pořídit až 4 karty, takže je možné různě kombinovat, jak co postupně plnit.

 

Luxor (2018)

Hráč má sadu figurek, které chodí po plánu a sbírají poklady, přičemž jejich pohyb je dán akčními kartami, kdy každý hráč má vlastní sadu, a vybírá vždy ze 2, přičemž navíc vidí, z čeho bude volit příště. Myslím si, že to jsou herně vhodné mechanismy pro jednoduchou rodinnou hru, akorát u první hry mě zarazilo, že je povolena strategie, která by možná mohla hru kazit, a to rychlý sprint jednou figurkou do cíle s ukončením hry.

Poznámka: České vydání připravil Piatnik.

 

Welcome To… (2018)

Solitérní hra typu Hoď a zapiš, zde se místo kostek ovšem použily karty, nicméně jejich smysl je stejný. Pomocí karet se vygenerují 3 možné tahy. Každý hráč si jednu z nich vybere a zakreslí ji do svého sešitu. Pomocí těchto tahů se staví jakási rozlehlá rezidence, která se na konci bodově ohodnotí.

Řekl bych takový průměrně kvalitní solitér.

 

Ganz schön clever (2018)

Solitérní hra typu Hoď a zapiš, kdy každý hráč si hodí různobarevnými kostkami, a zapíše si z toho jedno číslo do svého sešitu na místo určené barvou kostky, a ostatní hráči pak mohou zvolit jednu ze zbylých kostek. Při zapisování je třeba jednak splnit určitou podmínku, jednak se tím získávají vítězné body a bonusy spočívající hlavně v tazích navíc.

Z této rodiny her určitě patří herně mezi ty nejzábavnější solitéry, na druhou stranu mi přišlo, že má o něco nižší znovuhratelnost.

 

The River (2018)

Workerplacement, kde pomocí workerů hráči staví budovy a produkují suroviny. Nevím, hráčsky to zajímavé není a workerplacementy nebývají ani moc zajímavé herně, na druhou stranu, hra netrpí žádnými významnými neduhy, takže je to taková standardní průměrná hra.

 

 

Railroad Ink: Deep Blue Edition (2018)

Solitérní hra typu Hoď a zapiš, hodí se kostkami, kostky určí dílky, ze kterých si hráči mohou jeden vybrat a zakreslit ho do svého sešitu hráči. Tímto způsobem staví železniční a silniční tratě. Na konci hry se vyhodnotí, jak má kdo pěkně postavenou železniční a silniční síť. Asi celkem slušný solitér.

 

 

Fertility (2018)

Tileplacement, podle toho, kam dílek postaví, hráči získají suroviny, ze kterých se dají stavět různé věci dávající výhody a vítězné body. Má to některé zajímavé mechanismy, ale celkově byl můj dojem průměrný. Třeba trochu podobný loni vyšlý Bärenpark mi přišel herně zábavnější.

 

 

Würfelland (2018)

Solitérní hra typu Hoď a zapiš, hozenými čísly stejné hodnoty se vyplňují oblasti, když to porovnám s Ganz Schon Clever, tak tohle je určitě zajímavější, na druhou stranu je to ale značně stereotypní.

 

 

 

Gizmos (2018)

Hráči v této hře získávají suroviny v podobě kuliček, a z nich pak staví karty, které jim dávají různé výhody (hra je podobná Splendoru v tom, že mechanismus nabídky karet vypadá stejně), je to pouze průměrná hra, neboť je o tom, že jednomu se z karet podaří rychle vytvořit nějaké kombo. Jak se autoři snažili napodobit Splendor, tak bohužel ignorovali fakt, že ve Splendoru se efekty karet nemohou kombit.

Poznámka: České vydání připravuje Blackfire pro rok 2019.

 

Spring Meadow (2018)

Tato hra tvoří sérii společně s Indian Summer a Cottage Garden, tzn. jedná se tileplacement dílků tetrisového typu. Hru bych hodnotil jako lehce podprůměrnou, jedná se totiž o velmi jednoduchou hru, takže v podstatě hra skončila, aniž bych měl pocit, že by se toho mnoho událo.

 

 

Penny Papers Adventures: Skull Island (2018)

Solitérní hra typu Hoď a zapiš, tzn. hráč hodí kostkami, a na základě toho si zaškrtne jedno z polí v sešitu, jehož podmínku mu právě tento hod splnil. Jedná se o průměrnou hru mezi hrami tohoto druhu.

 

 

 

Globe Twister (2018)

Logická hra, cílem je co nejrychleji složit jednoduchý puzzle ze čtvercových dílků, a to pouze pomocí předdefinovaných operací (přehození, otočení apod.). Myslím, že pro tuto hru je důležité,  aby hráče bavilo skládat hlavolamy na čas. Přišlo mi to docela rozumně udělané, ale nejsem ten výše uvedený typ.

 

 


Atmosferické hry

The Mind (2018)

Kooperativní hra, kde je cílem srovnat karty s čísly od nejvyšší po nejnižší, přičemž hráči se nemohou domlouvat, co kdo má za karty, takže musí z doby prodlevy položení karty hráčem odhadovat, kdo je právě s pokládáním na řadě. Musím říct, že toto mě nepřišlo vůbec jako hra. Jistě se to dá nějak secvičit stejně jako např. velká násobilka, ale nevím k čemu je to dobré.

 

 


Související odkazy:

 

Mohlo by vás také zajímat

1 komentář

Adam Walder 8.12.2018 at 11:29

Jirko, díky za další skvělý walkthrough letošními novinkami. A protože mám rád workerplacement a chtěl bych zapojit i děti, docela mě zaujala The River.

Připojte svůj komentář