Popis
Rozšíření ke hře Osadníci z Katanu přináší dva scénáře Cheops a Alexander Veliký. Pro každý je připravena mapa a upravená pravidla.
Originální název:
Die Siedler von Catan: Historische Szenarien: Alexander der Grosse & Cheops
Rok vydání:
1998
Počet hráčů:
3 až 4
Věk:
Hra je určena pro dospělé hráče a pro rodiny s dětmi od 10 let.
Doba hraní:
Dlouhotrvající hra – 60 až 120 minut
Rozšíření ke hře Osadníci z Katanu přináší dva scénáře Cheops a Alexander Veliký. Pro každý je připravena mapa a upravená pravidla.
Počet hráčů | |
---|---|
Věk hráčů | |
Doba hraní | |
Počeštění | |
Rok vydání | |
Míra náhody | |
Míra interakce | |
Míra složitosti | |
Míra humoru | |
Doporučení rodiny | |
Doporučení hráče | |
Výrobci | |
Autoři | |
Hra/Rozšíření |
Pro přidávání recenzí se musíte nejdříve přihlásit.
zaklin –
player88 –
Jose –
Petr –
Kabalenka –
Tak jsme hráli oba historické scénáře a víc se mi líbil Alexander. Cheops mě tolik nezaujal. Alexandr dost podobný klasickým osadníkům. Je tam na plánu naznačená cesta, kudy on putuje. Takže plán je obdélníkový a cesta vede celým plánem. Vždycky každý postup Alexandra-možnosti si něco vydražit (stavbu vesnice nebo bod). Je to vždycky bitka. Suroviny se tedy získávají nejprve před hodem (náhodně z jednoho balíčku, dokud nedojde) a pak se hodí a klasicky se rozdají suroviny, podle toho, kde má kdo vesnici. Vesnice se může stavět jen tam, kde je to nakreslené (při cestě Alexandra) a dále pak tam, kam si dovedeme silnici (pozor, nesmí křižovat cestu, kam ještě Alexandr nedošel). Hra končí, získáním 12 (nebo 14-teď si nejsem úplně jistá) bodů nebo když Alexandr dojde na konec.
Je to pěkné rozšíření.
Rawen –
Zuzaa –
JSat –
Martin Plesnivý –
Kessy –
wray –
HaroHaro –
Marek –
Elvid –
jerry –
PavelK –
Dneska jsme si dali poprvé Cheopsovu pyramidu. je to velice zajímavé rozšíření Osadníků a doporučuji jej opravdovým příznivcům, ale i každému, kdo si chce zahrát dobré rozšíření.
Nyní ke hře:
Start hry: zdá se mi, že je tam dost málo přístavů, začínáte se třemi vesnicemi (a silnicemi). Stavět můžete jen podél řeky Nil a její delty.
PRŮBĚH HRY: Ženete se za kamením a dřevem, ale později zjistíte, že se to dá bez něj taky přežít, sice musíte měnit, ale napojením na přístav si za 1 zlato (nova surovina) směníte i v soupeřově přístavu (to zlato je provize pro soupeře a vy měnite standardně s bankem dle typu přístavu).
STAVBA PYRAMIDY: Jakmile někdo postaví vesnici nebo město na základech pyramidy, začíná hon o čas (respektive o co nejméně 7ček). Jakmile padne sedmička staví si faraón svou pyramidu sám, ale pomoc od hráčů odměňuje. Nejlepší stavitel pyramidy dostane „“Faraónovu Přízeň““, která má hodnotu 3 bodů, nejhorší přispěvovatel (hráč) při stavbe pyramidy má kartu „“Faraónův hněv““ a ta odečítá 2 body držiteli. Vlastnit ji může klidně více hráčů naráz. Rozdíl mezi mít +3 body a nemít 2 je vlastně 5 bodů a to je při honbě za celkovými 12 body veliký rozdíl.
KONEC HRY:
1. Pyramida je postavena
2. Některý z vás dosáhne 12 bodů
3. Dojdou faraónovi stavební kameny (šedé)
ZÁVĚR: Skvělé rozšíření, které hru trochu pozmění. Doporučuji.
Drobné výtky:
* hraje se na málo bodů nebo karty faraóna jsou moc vysoké – měli jsme postaveno teprve asi 5 kamenů z pyramidy (z celkových 29) a už jsme končili, protože jeden z nás dosáhl 12 bodů. Navrhoval bych snížit počet bodů na kartách na +2 u „“přízně““ a -1 u „“hněvu““. Tím hra vydrží déle.
* honička po kamenech je ubíjející
* hraje se dle základních Osadníku s loděma – možná by bylo lepší hrát na Města a rytíře (hradby, alchymista apod.) Nevím jak s rytířema, ale proč ne.
* papírové lodičky, postava Alexandra – to se v té ceně už nenašlo pár korun na lodičky?
* při začátku je poslední hráč ve veliké nevýhodě – v prvním kole stavění vesnice je poslední, v druhém prvni a třetí vesnice se staví v pořadí dle hodinových ručiček zase poslední, ale během hry rozhodují kostky, takže je to alespoň trochu o náhodě.
SUPER ZÁVĚR: Jsem zvědavý na Alexandra a jeho cestu Evropou.
enia –
Bobr –
Shark –
Lee –
karel –
Katka Marxtová –
zajíček –
Anna –
cheetah –
kvetinka –
káča –
Roman –
Tygr –
Odoren –
Renella –
Mirunak –
Životadárná řeka Nil. Kolem ní začínají šlechtické rody zakládat své osady. Na rozdíl od „“klasických Osadníků““ jsou to nikoliv 2, ale 3 osady, a ty se musejí zakládat jen u této řeky. V okolí Nilu je dostatek ovcí, obilí, cihel a zlata – zcela nové suroviny. Je proto životně důležité obchodovat. Dřevo a ruda není v okolí Nilu. Až rody zbohatnou mohou začít dobývat a osídlovat nová území. Je důležité dostat se do Palestiny pro dřevo a na Sinaj pro rudu. Až faraon umožní stavět pyramidu, je třeba si pospíšit, kdo první začne stavět je faraonem odměněn, jsou za to 3 body ! Karta je přenosná jako Největší vojsko nebo Nejdelší cesta.
Hrací plocha je tradičně dobře graficky zpracovaná, ale nelze ji měnit, protože se snaží věrně kopírovat tehdejší mapu oblasti. Je na velkém hracím plátně a suroviny mají také pevně přidělená čísla. To není ale vůbec na škodu. Karta Nejdelší cesta je v tomto scénáři vyřazena, protože je zde nový prvek, a to 8 lodí, které se mohou napojovat i na cesty, a to i bez vesnice, což v rozšíření Námořmíků nejde. A je zde ještě jeden zajímavý nápad. Pokud nemám přístav, abych mohl měnit suroviny, nevadí, stačí se napojit na soupeřovu obchodní cestu, kde je přístav a už mohu obchodovat. Ale pozor nic není zadarmo, majiteli přístavu musím zaplatit jedno zlato za „“propůjčení““ přístavu.
Považuji Osadníky za jednu z nejlepších her a tento historický scénář je také na vysoké úrovni, i když pravidla jsou možná trochu složitější.
Pozn. redaktora: recenze popisuje scénář „“Cheops““. Hra obsahuje také scénář „“Alexandr Veliký““.
Láďa Smejkal –
Matěj Baťha –
Ač jsem byl původně velmi skeptický k různým rozšířením „“Osadníků„“ byl jsem touto hrou opravdu mile překvapen. Přidání některých herních prvků (především pak dražba polí po kterých prochází Alexander Veliký) je pro hru rozhodně přínosem.
(Cheopsovi pyramidy jsem ještě neměl možnost si zahrát, ale předpokládám že můj dojem z této hry nezmění :-))