Další informace
Míra náhody | |
---|---|
Počet hráčů | |
Věk hráčů | |
Doba hraní | |
Počeštění | |
Rok vydání | |
Míra interakce | |
Míra složitosti | |
Míra humoru | |
Doporučení rodiny | |
Doporučení hráče | |
Výrobci | |
Autoři |
Originální název:
La Cittá
Rok vydání:
2000
Počet hráčů:
2 až 5
Věk:
Hra je určena pro dospělé hráče a pro rodiny s dětmi od 12 let.
Doba hraní:
Dlouhotrvající hra – 60 až 120 minut
Doporučení rodiny:
Není známo nebo nedokážeme zařadit.
Doporučení hráče:
Není známo nebo nedokážeme zařadit.
Míra náhody | |
---|---|
Počet hráčů | |
Věk hráčů | |
Doba hraní | |
Počeštění | |
Rok vydání | |
Míra interakce | |
Míra složitosti | |
Míra humoru | |
Doporučení rodiny | |
Doporučení hráče | |
Výrobci | |
Autoři |
Pro přidávání recenzí se musíte nejdříve přihlásit.
Jose –
dajo –
Adam –
karel –
káča –
V.S. –
La Citta byla uvedena na trh v roce 2000 a obdržela za tento rok 4. místo mezi hrami roku. Hra je inspirována počítačovými strategickými hrami. Obsahuje řadu herního materiálu, velkou desku, řadu staveb, kartiček, umělých občánků atd., které potěší, ale na druhé straně vyžaduje toto vše dlouhou přípravu hry.
Při čtení pravidel vás napadne podobnost s jinou „“budovatelskou““ hrou Osadníci z Katanu. V La Citta se také náhodně rozmisťují krajiny, staví města, těží zlato, sbírá obilí.
Herní princip a cíle jsou však zcela jiné.
Ve hře je cílem získat co nejvíce občanů. Ty můžete získat v šesti hracích letech. V nich provádíte pomocí akčních karet různé operace, kdy zabezpečujete výživu obyvatel, přísun peněz na budování staveb, možnost růstu města nad určitý počet a výstavbou budov taky zabezpečujete přitažlivost svého města pro obyvatele.
Na konci každého kola se totiž z položených zakrytých karet zjišťuje nálada obyvatel a pokud má vaše město malou přitažlivost pro vaše obyvatele (chybí vám určité stavby) tak vám je města soupeřů nacházející se v dané vzdálenosti přetáhnou a vy musíte třeba i některé opuštěné stavby zbořit. Ale ani když vybudujete více měst a přetáhnete obyvatele měst soupeřů, zdaleka nemáte vyhráno. Najednou máte spoustu obyvatel a velkou starost jak je uživit a nepodaří-li se vám to, tak jsou tresty citelné.
Hra je určena pro 2-5 hráčů. Velmi dobře se hraje ve dvou hráčích, ve čtyřech je rovněž zajímavá, ale na kráse trochu hře ubírá potřeba počítání obyvatel a složité počítání variant. Hra se tak může protáhnou na více než 2,5 hodiny.
Hra na druhou stranu nabízí řadu možností a postupů. Je však postavena spíše než na strategii na dobrém plánování a počítání.
Hru lze doporučit pro náročnější hráče. Ti pak mají zaručenou řadu hodin zábavy u plánování a rozhodování co kde postavit a jak získat obyvatele.
Hra je v ČR dostupná, bez přeložených pravidel, vlastní překlad mohu zaslat na požádání.
pogo –
Láďa Smejkal –
Kdo z nás odrostlejších nostalgicky nevzpomíná na jednu z prvních velkých strategií na PC – hru Civilizace od Sida Mayera? A kdo by si nechtěl něco podobného vyzkoušet i v deskové verzi? Že by to muselo být moc dlouhé a složité? Máte pravdu.
Nevím jak vás, ale mne stejně nejvíce bavila úvodní fáze spojená s objevováním krajiny, zakládáním a rozvíjením měst. A právě taková je La Citta. Krajina je sice již prozkoumána a na válečné výpravy můžete rovnou zapomenout, můžete se ale těšit na výbornou a originální simulaci rozvoje měst. Hra je navíc pěkně zpracována a zaujme tak hned na první pohled. Figurky obyvatel jsou sice z umělé hmoty, ale příjemné pro zrak i hmat.
Každý hráč začíná se dvěma městy. Hraje se na 6 let.V každém roce hráči postupně provedou pět akcí. Většinou se jedná o rozvoj měst, tj. postavení nějaké budovy. Na konci roku přibude do všech měst po jenom obyvateli. Počet obyvatel je omezen obdobně jako v Civilizaci před postavením aquaduktu. Zde před postavením tržnice smí mít město maximálně 5 a pokud chybí lázně max. 8 obyvatel.
Kromě statků a kamenolomů, které zajišťují přísun potravy (aby vám lidé nepomřeli hlady) respektive peněz (za něco se stavět musí), a tržnice (možnost dalšího růstu města) zbylé druhy staveb zlepšují jednu nebo dvě oblasti života (kultura, vzdělání, zdraví) obyvatel. Získat vysokou úroveň života je pro město důležité, protože jen tak může rychleji růst. Pokud se totiž k sobě některá dvě či více měst přiblíží, mohou na konci roku nespokojení občané přesídlit do města s vyšší životní úrovní.
Každý rok preferují občané nejvíce jinou životní oblast. Ta je určena kartami. Na začátku roku se vyloží čtyři karty oblastí života. Jedna odkrytě a ostatní tajně. Na konci roku se otočí i tři zbylé a převažující oblast života je pro tento rok občany preferovaná. Mezi každými dvěma cizími městy vzdálenými od sebe méně než tři pole se stěhuje za lepším jeden obyvatel. To znamená, že takto mohou některá města během hry i zcela zaniknout.
Na konci hry se hráči spočítají obyvatele svých měst a přičtou si bonus 3 body za každé své město, ve kterém stavby podporují všechny tři oblasti.
Autorovi se podařil husarský kousek, když vytvořil zdařilou simulaci rozvoje měst, která má zároveň srozumitelná a poměrně jednoduchá pravidla, spoustu možností při hře a zároveň hrací dobu pod 3 hodiny. Hodně záleží na rychlosti hráčů, dá se zvládnout i pod 2 hodiny. Pokud máte na hraní dost času, bavila vás Civilizace a nevadí vám, že musíte při hře trochu počítat (alespoň, aby vám nepomřeli obyvatelé), neváhejte a vyzkoušejte! Určitě nebudete zklamáni.