Hrajeme.cz
DomůKatalog herRodinná hraCarcassonne – Král & Špeh

Carcassonne – Král & Špeh

Originální název:
Carcassonne – König & Späher
Rok vydání:
2003
Počet hráčů:
2 až 6
Věk:
Hra je určena pro dospělé hráče a pro rodiny s dětmi od 8 let.
Doba hraní:
Středně trvající hra – asi 30 až 70 minut
Doporučení rodiny:
Není známo nebo nedokážeme zařadit.
Doporučení hráče:
Není známo nebo nedokážeme zařadit.

Katalogové číslo: 11437 Kategorie: Štítky: , ,

Popis

Rozšíření Carcassonne, které obsahuje 7 rozšiřujících kartiček k základní hře a 5 rozšiřujících kartiček ke hře Carcassonne: Lovci a sběrači.
Toto rozšíření je možno v ČR získat jako bonus k další hře z rodiny Carcassonne: Hrad.

Další informace

Míra náhody

Počet hráčů

Věk hráčů

Doba hraní

Počeštění

Rok vydání

Míra interakce

Míra složitosti

Míra humoru

Doporučení rodiny

Doporučení hráče

Výrobci

Autoři

– BoardGameGeek
– Funagain Gameweb
– Pravidla hry (www.deskovehry.cz) – Král
– Pravidla hry (www.deskovehry.cz) – Zvěd

Recenze

  1. Baliend

  2. Asindor

  3. acedrac

  4. PesBobes

  5. slonik-em

  6. Akilian

  7. Pete

  8. vojtadd

  9. MartiN8029

  10. Mari

  11. Sláva

  12. Hanuš

  13. The Hammer

  14. Kryštof

  15. Manas

  16. Kraky

  17. Josh

  18. slonik

  19. Sasa

  20. sehes

  21. zuzka

  22. thg.

  23. JSat

  24. PeterPP

  25. pyty

  26. hurak

  27. Ajfel

  28. Marty

  29. danielraska

  30. Lukas


    Mám najväčšiu cestu, hahaha už mám väčšiu!!! Toto rozšírenie prináša mnoho zaujímavých vecí. Sú tu dve veci a to:
    1) Kráľ, ten, ktorý postaví najväčší hrad získava túto kartičku, samozrejme, keď niekto bude mať väčšiu zobere mu ju. Ten ktorý ju má, je koniec hry, ziskáva za každý postavený hrad(ak nie je celý tak sa neráta) dostáva bod.
    2) Špeh, ten, ktorý postaví najdlhšiu cestu, ziskáva ju. Všetko platí ako v kráľovi.
    No moc ma to nezaujalo, ale pre priaznivcov Carcassonne dávam hodnotenie 3.5.

  31. u4a2

  32. DwarfMan

  33. Matej

  34. Krapnik

  35. Frigo

  36. rix

  37. karolína

  38. zuznana

  39. karolína

  40. Zu

  41. karolina

  42. karol

  43. bl

  44. Veronika

  45. trikolka

  46. ewuchka

  47. Pecky

  48. Markéta

  49. vizard

  50. MORT

  51. Kuba

  52. Monika

  53. Penguin

  54. Honza

  55. dilli

  56. gaunt

  57. Felix

  58. Asindor

  59. Klop

  60. ondrashek

  61. stepan

  62. mealy

  63. murphy

  64. ERENIKA

  65. Shark

  66. Dúthoron


    Hodnotím pouze část „“Král““, neboť Lovce a sběrače zatím nevlastním:
    Většina recenzí vytýká rozšíření, že král je příliš silná karta a jen posiluje toho, kdo má největší město (a obvykle vede). K tomu musím dodat, že body dostane ten, kdo UZAVŘE největší město a to může být i jiný hráč než, který ho vlastní. Navíc doporučuji malou zněnu pravidel – hráč, který v DANOU CHVÍLI vlastní krále, dostane 1 bod za každé právě uzavřené město. (Tedy ne majitel krále na konci hry) Je to vlastně forma daně. (Totéž platí pro rytíře a cesty) Tím se celkové body za krále (rytíře) rozloží na více hráčů a hra je vcelku vyrovnaná.

  67. lotr

  68. dooly

  69. rvacek


    Rozšíření jsem získal v Německu a po problémech s překladem jej hrajeme od ledna 2004. Část modrá je vynikající. Na rozdíl od ostatních recenzentů jsem spokojen. Skutečnost, že kartičky jsou jen 2, je právě to, co dává hře spád. Musí se bojovat o „“Krále““ i „“Cestáře““ do konce hry. Někdy je rozhodnuto na začátku jindy není nic jistého do poslední nepoložené kartičky. Zvažoval jsem několikrát úpravu pravidel, ale nikdy jsem k ní nepřistoupil. Nápady uvedené v ostatních recenzích jsou inspirativní, ale jsem spokojen s klasickým výkladem.
    Zelená část rozšíření je již něco jiného. Ostatně vůbec celé „“zelené““ Carcassonne jako by inspirovalo hráče k úpravám (viz moje poznámky k úpravám pravidel některých bonusových karet podporovaných http://www.carcassonne.de), což možná není vůbec na závadu. Porovnat schopnost kartiček „“zeleného““ rozšíření není snadné. Dokonce bych řekl, že souvisí se stylem hry a zkušenostmi hráčů. Skutečně se zdá, že kartičky jsou nestejně přínosné. Musím přiznat, že s nimi nehrajeme ani ne tak, že by hra mohla být nevyvážená, ale trochu se bojíme, že to s nimi neumíme. Lze očekávat i nějakou změnu pravidel. No uvidíme ….

  70. newrock

  71. tomas

  72. Droll

  73. Maximus

  74. REM

  75. Roman

  76. Libor

  77. Pitr


    Rozšíření „“Král““ – herních kartiček není nikdy dost a tak 5 zcela nových pravděpodobně přivítáte již během první hry s nadšením. Kartičky Král a Lupič si však musíte během každé hry „“zasloužit““ a tak kromě základních strategií, kdy stavíte cesty a města, obestavujete kláštery a pokládáte sedláky, přes rozšiřující strategie, kdy uzávíráte cizí města a sbíráte komodity, udržujete ve hře svého stavitele a pokládáte prasátko na Vaši největší louku nyní dostáváte nový úkol – postavit největší město a nejdelší cestu. Hráč, kterému kartička nakonec zůstane, získává při závěrečném sčítání zpravidla 25-30 bodů (při hře se všemi rozšířeními). Může tak jednou kartičkou získat stejné množství bodů jako např. při nejvyšším počtu všech komodit. To hru samozřejmě celkově oživí – doporučuji.

    Rozšíření „“Špeh““ – obsahuje 5 bonusových kartiček a každá z nich může velmi výrazně ovlivnit strategii majitele v dané hře, samozřejmě každá úplně jinak. Asi nejsilnější kartičkou, kterou si můžete před hrou vylosovat bude „“Šaman““, jehož vlastnictvím si můžete stáhnout figurku z lesa či řeky, která se nevyvíjí dle Vašich představ. Znamená to třeba i to, že Vám nikdy nedojdou figurky, což je právě v Lovcích k nezaplacení a v praxi se dá bez nadsázky říct, že kdo má „“Šamana““ – vyhrává. Druhou nejsilnější kartou je jednoznačně „“Špeh““ – jedna trvale zablokovaná figurka v lese se rozhodně vyplatí, neboť při každém tahu máte možnost kartu odložit a vzít si jinou (zpravidla ještě horší :-)). Dá se říct, že snižuje a zvyšuje podíl nádody zároveň :-). Zbývající tři kartičky jsou pro hru méně výhodné a svým přínosem pro hráče se s předcházejícími nemohou srovnávat. Např „“Rybář na voru““ může v ideálním případě přinést majiteli i více než 25 bodů, ale vzhledem k tomu, že spoluhráči říční systém po položení této karty zpravidla uzavřou, nepřináší v praxi více něž 2 body. „“Lovec na lávce““ jen přidává majiteli jednu figurku lovce na louku navíc, což může být výhodou na velké louce plné zvěře, o kterou bojujete se soupěři, ale na malých bezvýznamných loukách, které se v této hře většinou tvoří je kartička stejně bezcenná jako „“Rybář““. A karta s chýší je totéž v bledě modrém. Podtrženo, sečteno – při hře ve dvou hráčích doporučuji losovat jen ze dvou nejsilnějších kartiček pro větší vyváženost hry. Při hře ve třech hráčích doporučuji losovat ze tří – přidat ke dvěma nejsilnějším ještě kartu „“Rybáře““ a udělat z ní „“Vodního šamana““, která plní stejnou funkci jako „“šaman““, ale s chýšemi. Hra pak dostane úplně nový rozměr při soubojích o říční systémy :-). A tak i přes nesporný přínost tohoto rozšíření, hrajeme poměrně často Lovce jen v základu.

  78. WillBlack

  79. Odoren

  80. elysa

  81. Marta

    V říjnu jsem napsala recenzi na hru Carcassonne, ve které jsem popsala „“rodinu Carcassonne““. Zmínila jsem se tam tehdy o novém rozšíření Král a špeh, uveřejněném na herním veletrhu v Essenu. Přestože jsem pesimisticky konstatovala, že se hra do Čech nedostane, už je tady. Herní nadšenci se vydali do Německa a nakoupili je tam. Dnes je možné zahrát si je v některých hernách jako např. v Čajovně 82 vůní v Liberci. Pravděpodobně díky mé recenzi na Carcassonne se ke mě dostalo jedno malé balení o velikosti krabičky od zápalek s rozšířením Král a Špeh.

    Jedná se vlastně o dvě rozšíření. Král je rozšíření pro modré/červené Carcassonne a Špeh k zelenému.

    1. Špeh
    Rozšíření obsahuje pět kartiček šaman, špeh, lovec, rybář na voru a zemědělství – karta s chýší. 5 karet je otočeno a zamícháno. Každý hráč si vytáhne jednu kartu, kterou před sebe položí otevřenou. V případě, že hrají dva hráči, každý si vytáhne dvě karty a zbylá karta se vyřadí.

    Šaman
    Hráč si smí v každém kole vzít zpět do zásoby příslušníka kmene, který stojí na nedodělané řece, lese nebo louce.

    Ostatní čtyři karty jsou nasazeny do hracího pole: hráč se zřekne tahu zakryté karty a přiloží svoji kartu. Potom musí postavit příslušníka kmene na kartu (např. chýše na kartě „zemědělství – rolnictví“). Jinak nemůže svoji kartu přiložit. Figurka zůstává celou hru na kartě.

    Špeh
    Hráč smí v každém tahu první vytaženou kartu odmítnout (také bonusovou kartu). Položí ji zakrytou zpět pod hromádku a vytáhne si novou, kterou potom musí přiložit. Při nasazování se nesmí nacházet v lese jiný sběrač. Je-li les dostavěn, počítá se vyzvědač jako sběrač, ale po ocenění se nevrací zpět.

    Lovec na lávce (můstku)
    Lovec se při hodnocení počítá na obou stranách lávky. Lávka ale nespojuje pozemky. Při nasazování se na obou pozemcích nesmí nalézat žádný lovec. Medvěd se počítá za dva body pro spodní pozemek.

    Rybář na voru
    Pokaždé, když v tomto říčním systému je dokončena řeka (úplně jedno kterým hráčem), dostane vlastník této karty tolik bodů, kolik ryb obsahuje největší jezero. Při nasazování se nesmí na tomto úseku řeky nacházet žádný rybář. Je-li úsek řeky dokončen, počítá se rybář na voru jako rybář, ale po ocenění (spočítání) se nevrací zpět.

    Karta s chýší
    Hráč dostane na konci hry nezávisle na obvyklé hodnotě lovce za každou kartu pozemku jeden bod. Při nasazování se nesmí na pozemku nacházet žádný lovec. Potom nesmí na tento pozemek vstoupit žádný lovec.

    2. Král
    Rozšíření obsahuje celkem 7 kartiček. 5 z nich jsou kartičky krajiny, které se zamíchají mezi ostatní ze základní či rozšiřující verze. 2 kartičky jsou:

    Král
    Na začátku hry zůstává kartička stranou. Získá jí ten, kdo jako první postaví město. Nemá ji však natrvalo. Králem je vždy ten, kdo postavil největší město resp. kdo ho ukončil, přidal poslední dílek. Král získává v závěrečném sčítání bod za každé dokončené město.

    Loupeživý rytíř
    Loupeživý rytíř má podobnou funkci jako král. Hráč, který dokončí nejdelší cestu, získá kartu rytíře. V závěrečném hodnocení získá hráč vlastnící tuto kartu bod za každou dokončenou cestu.

    Z popisu jednotlivých kartiček je zřejmé, že rozšiřující kartičky mění stávající strategii hry a dělají ji zajímavější. Když si však několikrát zahrajete rozšíření, zjistíte, že kartičky jsou nevyvážené. Některé jsou příliš mocné a jejich majitel je oproti ostatním ve výhodě. Já osobně zastávám negativní postoj k rozšířením. Raději si koupím novou hru. Věřím však, že toto rozšíření potěší všechny opravdové fanoušky Carcassonne a sběratele.

  82. chloridka

Přidat recenzi