Další informace
Míra náhody | |
---|---|
Počet hráčů | |
Věk hráčů | |
Doba hraní | |
Počeštění | |
Rok vydání | |
Míra interakce | |
Míra složitosti | |
Míra humoru | |
Doporučení rodiny | |
Doporučení hráče | |
Výrobci | |
Autoři |
Originální název:
Goa
Rok vydání:
2004
Počet hráčů:
2 až 4
Věk:
Hra je určena pro dospělé hráče a pro rodiny s dětmi od 12 let.
Doba hraní:
Dlouhotrvající hra – 60 až 120 minut
Doporučení rodiny:
Není známo nebo nedokážeme zařadit.
Doporučení hráče:
Není známo nebo nedokážeme zařadit.
Míra náhody | |
---|---|
Počet hráčů | |
Věk hráčů | |
Doba hraní | |
Počeštění | |
Rok vydání | |
Míra interakce | |
Míra složitosti | |
Míra humoru | |
Doporučení rodiny | |
Doporučení hráče | |
Výrobci | |
Autoři |
– BoardGameGeek
– Funagain Gameweb
– Informace o hře na internetovém obchodu Ostrov pokladů
– Pravidla hry (www.deskovehry.cz)
Pro přidávání recenzí se musíte nejdříve přihlásit.
Standa –
Ke hře jsem se vrátil nyní po cca 2 letech. Hráli jsme ve třech hráčích. Hra se nám líbila – je třeba plánovat na více úrovních – které kolonie zvolit, které zboží budu potřebovat nejdříve … Zvláštním způsobem se draží žetony ve hře – nejdříve každý hráč označí svou značkou jeden žeton z herního plánu. Žetony v následující dražbě vyhrávají hráči s nejvyšší nabídkou. Poslední slovo má ten, kdo si původně žeton vybral. Pokud dá nejvíce, pak platí bance. Pokud vyhraje žeton někdo jiný, pak vydražitel zaplatí jemu a ne bance! Po hře jsme ještě o tom s kamarádem meditovali. Odehráno do 1,5 hodiny, plánování, zajímavá dražba – pro to chci hru hrát častěji. Bude lepší ve čtyřech hráčích. Hra mě zblbla teď tak, že jsem koupil i pro známé.
Vladislavs2 –
u mě jedna s nejhorších her vůbec!!! nepěkná, herně nezajímavá celkově nudná. Do krbu dobrá 🙂
Hans Joachim Marseille –
makeska –
Jan –
Ringo –
Beholder –
Mialee –
Kabalenka –
cermarta –
Tom.57 –
krysa.57 –
Shade –
Numims –
Skywalker –
Mick –
sweettom –
Martin Plesnivý –
fojtik –
Libor –
Goa je výborná strategická hra. Snese srovnání s Puerto Ricem a Caylusem, proto je s podivem, že ji zatím u nás hraje málo lidí. Pogo podrobně popsal systém hry. Já jenom upozorním na některé detaily. Goa má velice zajímavý systém dražeb. Nejdříve probíhá pokládání dražebních značek, které je velice důležité. Ten, kdo položil značku na draženou kartu, bude mít právo poslední nabídky. Navíc, pokud nebude mít o koupi zájem, může pro něho tato dražba znamenat minimálně významný finanční efekt. Co je na této hře krásné, je velká rozmanitost různých strategií. Můžete se zaměřit na rovnoměrný rozvoj vašeho impéria nebo se více specializovat na některé oblasti – expedice, kolonie apod. Možnost zisku vítězných bodů je opravdu velice rozmanitá. Pravidla zpočátku vypadají nesmírně složitě, ale po první hře je rychle vše jasné. Patřím mezi hráče, kteří nemají moc rádi náhodu ve hře. Proto mi trochu vadí poměrně značná náhoda při stavbě kolonií – konkrétně otáčení kartiček expedic s určením počtu kolonistů potřebných pro výstavbu kolonie. Zde je možné si upravit pravidla a tento prvek při stavbě kolonií vypustit a nahradit ho třeba větší zásobou kolonistů na začátku hry. Samozřejmě tento prvek náhody zvyšuje napětí ve hře, které jiní hráči naopak vítají. Hra se hraje na dvě epochy po čtyřech kolech. Dala by se hrát i na více kol, obzvláště při menším počtu hráčů. Každý hráč si buduje izolovaně svou obchodní říši, ale prvek souboje do hry vnášejí právě neustálé dražby, které mohou být hlavně v závěru velmi tvrdé. Goa je tedy vyníkající hrou jak pro klidné stratégy, tak pro hráče, kteří mají rádi boj a nějaký ten vzrůstající adrenalin.
Ranca –
Esc –
Petr Holub –
Shako –
GeniuZ –
Turbomyšák –
enia –
Jixipen –
Adam –
Fanda –
Michal –
káča –
Věrka Cicháková –
Richmond –
David Cichák –
pogo –
Goa je velmi zajímavá strategická hra svojí komplexností srovnatelná například se hrou Puerto Rico. Hráči v ní představují obchodníky s kořením. Každý z nich vede svůj vlastní obchod, který se snaží rozvíjet. Hra je založená na neobvyklé kombinaci herních mechanismů, které se dále pokusím krátce popsat.
Hraje se na dvakrát čtyři kola, z nichž každé má dvě fáze. Nejprve vždy nastává fáze dražby. V té se vždy na počátku draží o vlajku, která znamená právo začínat dražbu v příštím kole a také jednu akci navíc ve druhé fázi kola. Poté se draží vždy několik vybraných žetonů. Žetony představují zejména plantáže, na kterých hráči pěstují koření, ale také různé okamžité nebo průběžné herní výhody. Kromě vlajky se drží tolik žetonů, kolik je hráčů. Dražba probíhá jednokolově a poslední nabídku má možnost učinit hráč, který dražbu začínal. Pokud tento hráč nabídne nejvíce, platí dukáty do banku, pokud nejvíce nenabídne, přijme nejvyšší nabídku dukátů od hráče který ji učinil. Ten pak dostane plantáž nebo výhodu, o kterou se dražilo.
Po konci dražby začíná druhá fáze kola – fáze akcí. V této fázi má každý hráč možnost učinit libovolnou kombinaci tří z šesti možných akcí. Výnosnost jednotlivých akcí závisí na stupni rozvoje, na kterém se nachází obchod hráče v dané oblasti. Akce jsou: Stavba lodí, sklizeň koření, výběr daní, expedice a zakládání kolonie. Zvláštní akcí je rozvoj obchodu.
Stavba lodí: Hráč si vezme ze zásoby daný počet karet lodí – jsou důležité pro rozvoj obchodu.
Sklizeň koření: Hráč naplní kořením daný počet míst ve svých plantážích a koloniích – jsou důležitá pro rozvoj obchodu, ale mohou být i zdrojem peněz nebo vítězných bodů.
Výběr daní: Hráč si bere z banku určitý počet dukátů – použijí se v dražbě a na konci hry mohou znamenat vítězné body.
Expedice: Hráč si vezme ze zásoby daný počet karet expedic – přinášejí výhody během hry a mohou být významným zdrojem vítězných bodů na konci hry.
Zakládání kolonie: Hráč se pokusí založit jednu ze čtyř možných kolonií, k tomu potřebuje určitý počet karet kolonistů – je v nich možné sklízet koření a také znamenají vítězné body. Stupeň rozvoje v této oblasti snižuje počet kolonistů nutných pro založení dalších kolonií.
Rozvoj: Hráč zaplatí určitý počet koření a lodí posune svoji značku rozvoje v jedné z předchozích pěti oblastí. Vyšší stupeň rozvoje přináší vyšší výnosnost akcí a také vítězné body.
A dostávám se na konec hry. Vítězí, jak už to tak bývá, ten, kdo získá nejvíce vítězných bodů. Ty se udělují pouze na konci hry, za 11! Různých věcí – zejména za rozvoj obchodu hráče v jednotlivých oblastech, počet kolonií, karty expedic a další věci. I pro zkušené hráče je výzvou všechna tato hodnocení výhodně zkombinovat ve svůj prospěch.
Goa je podle mého názoru velice vydařená hra, určená především pro zkušenější hráče. Pokud se nezaleknete ne úplně krátkých pravidel a v první hře lehce nepřehledného systému udělování vítězných bodů, měla by se vám líbit.
Ideálně je hratelná ve čtyřech hráčích, ale téměř stejně dobře ve třech.
Hra i moc pěkně vypadá, jen škoda, že část komponentů (tabulky rozvoje obchodu jednotlivých hráčů) je vyrobena z měkčího materiálu než herní plán. Na hře samotné se to ale nijak neprojeví, jednalo by se už jen o drobné dotažení k opravdu luxusnímu provedení.
Láďa Smejkal –
Matěj Baťha –
Jaromír Kovařík –