Popis
Temné časy pominuly, ale město Blue Moon leží v troskách. Lidé se však snaží městu navrátit jeho slávu a velikost s pomocí tří draků, kteří se vrátili. Odměňují dobré vůdce krystaly z posvátného obelisku stojícího uprostřed města.
Hráči se tedy snaží pracovat na obnově města, zaujmout draky, sbírat krystaly a převzít vládu nad celým městem. Komu se to podaří, zvítězí.
cinan –
Hezká rodinná Budovatelská Kniziovka
Vlad –
Tari –
darwin –
Beholder –
Blue Moon City (BMC) je beze sporu krásná hra, co se týče grafiky. Velké kartónové destičky s nádhernými obrázky budov ze světa Blue Moon. Z jedné strany je budova jednobarevná (ale opravdu hezky namalovaná) a zobrazuje budovu rozestavěnou. Z druhé strany je už destička provedena ve více barvách a znázorňuje již postavenou budovu a opět to je krása. Dále v krabici najdeme žetony krystalů, žetony dračích šupin, kartónový obelisk, dřevěné figurky a kostičky, 3 gumové draky (také vypadají hezky) a 80 karet s obyvateli Blue Moon. Opět, jak jinak, než hezky graficky zpracovaní. Takže to bychom měli. Hra vypadá hezky to by mohlo být dobré ne? Bohužel jsem byl po pár hrách zklamán…
BMC je od Reinera Knizii. A ač je to pro mě pan designér stolních her, tak s jeho hrami mám jeden problém. Všechny, které jsem hrál, srovnávám s jeho podle mě nejlepší hrou a dnes již klasikou – Euphrat & Tigris. A bohužel, zatím všechny narazily. Nehrál jsem jich rozhodně extra velké množství a některé se s E&T nedají ani moc srovnávat (např. právě BMC), ale prostě mě ty ostatní hry vždy zklamou, když si vybavím jak je E&T skvělý. Jedině snad Samurai se může s E&T měřit. Ale pojďme zpět k BMC a to proč mě zklamal.
BMC je ze světa Blue Moon, který je znám z karetní hry Blue Moon. Tuto karetní hru jsem nikdy nehrál (ale jednu dobu jsem po ní toužil, teď již zájem zcela opadl). Takže toho moc o světě Blue Moon nevím. Ale co postačí ke hraní BMC je zhruba tohle: V hlavním městě Blue Moon City kdysi žilo několik odlišných národů – Vulca, Hoax, Terrah, Pillar a jiné. Jednoho dne se cosi přihodilo (hráči Blue Moon zřejmě ví 🙂 ) a došlo ke střetu těchto národů a zničení města Blue Moon City. V deskové hře BMC se pokouší hráči společnými silami (někdy i individuálními) město znovu postavit. Za postavené budovy dostávají odměny v podobě krystalů. Stavbě mohou přihlížet i tři bájní draci, kteří představují jakési ochránce tří chrámů – Chrám ohně, země a vody (ale to není pro hru důležité ). Draci přináší stavitelům dračí šupiny, jejichž sbírání umožní zisk odměny v podobě dalších krystalů. Staví se tak, že je třeba se svým stavitelem-figurkou přijít (maximálně se stavitel může pohnout o 2 pole) na rozestavěné pole a pomocí karet provést stavbu (vysvětlím později). Pointa hry je v nashromáždění co nejvíce krystalů a nabízet je obelisku (což je jediná hotová budova na začátku hry a stojí přesně uprostřed „staveniště“ ). Kdo vykoná rychleji určité množství nabídek (podle počtu stavitelů-hráčů), vítězí.
Teď přejdu k hlavnímu mechanismu hry a tedy k tomu jak se staví budovy. To, že jsou na každé budově 1-4 barevné čtverečky, na které hráči při stavění pokládají své kostičky a až jsou všechny ty čtverečky zaplněné, destička s budovou se otočí, hráči si vezmou své bonusy a budova je postavena, na tom není nic originálního. Ale to, jakým způsobem se kostičky na čtverečky pokládají, tedy jak se staví, jsem považoval za velmi originální a doteď stále považuji. Jediný a bohužel velmi závažný problém je v tom, že mi to po pár hrách přišlo stereotypní a přestalo mě to bavit. O co jde…Hráči dostanou na začátku karty. Ze 3 je na kartě obrázek (znovu připomínám, že hezky namalovaný obrázek) obyvatele světa Blue Moon. Zbylou 1/3 tvoří barevný pruh (který určuje, kterou budovu je možné s tímto človíčkem stavět), číslo od 1 do 3 a popřípadě ikonku, která představuje nějakou speciální vlastnost. V zásadě, pokud chci přispět na stavbě budovy kde je třeba černý čtvereček s číslem 4. Postavím ho tak, že odhodím pouze černé karty v hodnotě 4 (třeba jednu s číslem 3 a jednu s číslem 1) a postavím na černý čtvereček s číslem 4 svou kostku. Ale aby to nebylo tak jednoduché a primitivní, tak karty s čísly 1 a 2 (nejmenší hodnotou) mají nějaké speciální schopnosti (každá rasa umí jiné). Někteří umí přivolat ke stavbě draka, což přináší, jak už jsem zmiňoval, dračí šupiny. Těch je ve hře určitý počet a jakmile se doberou, hráč který jich má nejvíce získá jistý obnos krystalů. Poté se všechny dračí šupiny vrátí zpět do zásoby a mohou znovu sloužit ke stejnému účelu. Další speciální schopnosti jsou: žolíková karta nahrazující jakoukoli barvu, „měnička“ určitého počtu karet jedné barvy na barvu jinou, možnost jít se svým stavitelem na jakékoli pole nebo třeba učinit obelisku dvě nabídky v jednom kole (což normálně není možné). Karty s číslem 3 (nejvyšší hodnota) nemají žádné schopnosti. Na konci každého kola má hráč možnost odhodit 0,1 nebo 2 karty a vzít si o dvě více než odhodil, tedy minimálně 2 + hráč dostává karty za stavby budov. Takže stavba budov probíhá na základě jakési „alchymie“ s kartami. V prvních hrách se mi to fakt líbilo, ale bohužel po čase to byl stereotyp a já to tam jen tak plácal podle toho co přišlo, žádné složité vymýšlení. Ve hře lze sice vysledovat určité strategie, jako třeba rozestavět co nejvíce budov, protože sice si nejvíce vždy odnese ten, kdo se na stavbě nejvíce podílí (má na budově nejvíce kostek a pokud je shoda má přednost ten, kdo utratil za stavbu více, tedy čtvereček s největším číslem), ale stačí mít na budově jedinou kostku a vždy z toho něco kápne. Ale nejsou to žádné bůhví jaké strategie, většinou záleží na tom, jaké karty si hráč nalíže a podle toho staví.
Bohužel, já jsem tedy z BMC zklamaný. Sice vypadá hezky a stěžejní herní mechanismus (karetní „alchymie“) je originální a líbí se mi, ale velmi rychle mě omrzel. Škoda…
Jenn –
Mari –
Tommy –
Bruno –
Kadaver –
Cílem této hry je vystavět Město modrého měsíce (no nezní to lépe než Blue Moon City? 🙂 ), které bylo rozvráceno válkou mezi jednotlivými rasami obývajícími svět, ve kterém se nachází. Jednotlivé rasy našly přec i jen po válce společnou cestu a pokouší se vystavět dávné město do jeho původní krásy a slávy. Nejlepší architekti jednotlivých ras se sesedli k jednomu stolu a spojili svá rozdílná umění, aby sestavili návrhy všech významných budov města. Každá rasa má však svůj vlastní náhled na architekturu i samotné stavění, takže jen řemeslníci dané rasy znají tajemství své výstavby.
Hra probíhá na plánu sestaveného z jednotlivých políček náčrtků budov, po kterém se hráči pohybují a podle karet, které mají na ruce, mohou pomáhat s výstavbou města. Jako odměnu za postavené budovy získávají hlavně krystaly, které poté obětují bohům pod obeliskem, který dominuje hlavnímu náměstí města. Tento obelisk přinášel za dob míru městu ochranu bohů a blahobyt. Vyhrává ten hráč, který jako první obětuje obelisku příslušný počet krystalů (mění se v závislosti na počtu hráčů).
Zdá se vám to příliš jednoduché a primitivní? Nenechte se zmýlit prvním pohledem. Budovy se totiž nestaví najednou, ale každá obsahuje několik částí, které musí být všechny sestaveny, než bude budova hotova. Největší vtip je v tom, že jednotlivé části budov nemusí vždy stavět stejný hráč, ale na stavbě jedné budovy se může podílet více hráčů a všichni pak dostanou za postavení této budovu odměnu. Ten, kdo se na výstavbě podílel nejvíce, dostane samozřejmě ještě něco navíc.
Je vám asi jasné, že různé budovy přinášejí různé odměny, ale to není ještě zdaleka všechno. Navíc ještě záleží na tom, v jakém pořadí se budovy dokončují. Pokud se totiž dokončí budova, která sousedí s nějakými již postavenými, dostanou všichni její stavitelé ještě navíc přídavek, který generují sousední vystavěné budovy.
Zajímavým prvkem hry jsou pak i draci, kteří jsou v této hře výhradně hodní. Když vás totiž vidí stavět nějakou budovu, dostanete od nich za odměnu jednu z jejich mnoha šupin, které se pak dají směnit za krystaly. Když totiž dojdou drakům šupinky, porovnají se počty šupin všech hráčů a ten, kdo jich má nejvíc, dostane nejvíce krystalů. Ostatní se budou muset smířit s tím, že dostanou stejně nebo nic, podle toho, kolik šupin nasbírali.
To, že některé karty mají ještě navíc speciální schopnosti, které vám při hře pomáhají, již určitě nemá cenu zmiňovat.
Hra je moc krásně graficky zpracovaná, ale ani její hratelnost za grafickým zpracováním vůbec nezaostává. Nejvíce se mi líbí systém sestavení hracího plánu z jednotlivých budov, takže pro každou hru vypadá hrací plán jinak. Dobrý nápad je i s obracením jednotlivých polí budov při postavení a přidávání bonusů pro stavění vedlejších budov, což přidává další zajímavý strategický rozměr.
Na druhou stranu ještě jedna věc, kterou cítím trochu jako nevýhodu, je jakákoli absence možnosti poškození jiného hráče. Žádné sabotáže, žádné podrazy, všechno pěkně v mezích fair-play. Pokud to ale neberete jako nevýhodu, pak bude tato hra pro vás určitě velmi příjemným zpestřením vašeho hracího času.
Je lepší stavět budovy sám, rozestavovat budovy a motivovat ostatní hráče, aby je dostavěli, nebo být ten, kdo zametá po ostatních a sbírá odměny? V jakém pořadí by bylo nejlepší budovy stavět, abych dostal co největší bonusy? Tahle rozhodnutí jsou už jen na vás, ale nikdy nezapomínejte na draky.
Shade –
budkin –
nightfall –
JSat –
jakub –
Acer –
2vkjmch –
Adam –
murphy –
tučňák –
Richmond –