Popis
Hráči jsou šlechtici vyslaní králem, aby spravovali hranice království. Hra trvá 5 let (celkem 20 kol). Každý rok jsou tři období produkce – hráči shromažďují zdroje, staví a cvičí své jednotky. V zimě (čtvrté období každého roku) je pak třeba se ubránit nájezdníkům. Hráč, jehož teritorium je na konci pátého roku nejvyvinutější, vítězí.
ESE –
Velmi pěkná strategie s netradičním využitím kostek zasazená do fantasy prostředí království sužovaného nájezdy nepřátel. Hráči představují ctižádostivé šlechtice, kterým je svěřena správa hraničních provincií. Jejich úkolem je bránit království v pěti po sobě jdoucích letech (kolech).
Každý rok je rozdělen na 8 fází, těžiště hry leží ve třech produkčních (jaro, léto, podzim), kdy hráči získávají suroviny a další výhody, které následně použijí na vylepšování svého panství a obranu, když v zimě přitáhnou nepřátelé. V produkční fází hází každý hráč třemi kostkami, aby se následně ucházel o přízeň dvořanů tím, že na ně umístí kostky o příslušném součtu. Každý dvořan může pomáhat jen jednomu hráči. První umísťuje ten, kdo měl na kostkách nejnižší součet. Dvořané mají hodnotu 1-18, na vyšších hodnotách je více výhod, ale obsadit více nízkých může dát ve výsledku stejný či lepší zisk.
Za získané suroviny je možné vylepšovat provincie stavbou budov. Budovy jsou rozděleny do několika kategorií (obchodní, obranné, na zisk bodů), v rámci kategorie se staví postupně od nejslabší po nejsilnější. Na konci roku přichází útok, nepřátelé v daném roce mají známý rozsah síly, někteří šlechticové pak umožňují se na ně přímo podívat. Za vítězství náleží hráči odměna, za prohru postih (dle síly nepřátel to může být ztráta bodů, surovin či dokonce zbouraná budova), možná je i remíza.
Na konci hry vítězí hráč s nejvíce body, ty se sbírají průběžně za stavbu budov, úspěšnou obranu či využívání některých šlechticů.
Náhoda při hodech hraje roli, ale hra obsahuje několik balančních mechanismů – proměnlivým pořadím hráčů počínaje, žetony či budovami ovlivňujícími součet na kostkách pokračuje a výhodou pro nejslabšího udělovanou v každém kole konče. I tak lze ale říct, že pokud budou někomu opakovaně padat vysoká čísla a bude si moct vybírat královnu (nejsilnější postavu ve hře), bude se proti němu ostatním hrát obtížně.
Doporučit lze pořízení rozšíření, které obsahuje několik nezávislých prvků, v podstatě nutností jsou „posily od krále“, které umožňují lépe ovlivňovat zimní boj proti nepřátelům. Pěkné oživení pak představují charaktery hráčů nebo nové typy budov.
Hra je dobrá v jakémkoliv počtu hráčů, ve více lidech může ztratit spád, ale záleží na skupině. S rostoucím počtem hráčů naopak roste konkurence v boji o šlechtice, což je v podstatě jediná forma interakce, kterou hra obsahuje.
esther.f –
Savager –
skyfire –
Jan –
rach –
Jindřich „“Desgenais““ Cinka –
budkin –
jpmce –
Yuri –
paladin91 –
Shark –