Hrajeme.cz

Cínová stezka

Originální název:
Tinners´ Trail
Rok vydání:
2008
Počet hráčů:
3 až 4
Věk:
Hra je určena pro dospělé hráče a pro rodiny s dětmi od 12 let.
Doba hraní:
Dlouhotrvající hra – 60 až 120 minut
Doporučení rodiny:
Asi nebudete zklamáni, ale také vás asi nenadchne.
Doporučení hráče:
Určite vyzkoušejte, neměla by uniknout vaší pozornosti.

Kategorie:

Popis

Hráči těží cín a měď. Snaží se co nejlépe prodat a investovat do rozvoje oblasti. Čím dříve investují, tím jsou bodové zisky vyšší.

Další informace

Míra náhody

Počet hráčů

Věk hráčů

Doba hraní

Počeštění

Rok vydání

Míra interakce

Míra složitosti

Míra humoru

Doporučení rodiny

Doporučení hráče

Výrobci

Autoři

– BoardGameGeek

Recenze

  1. cinan

    Poctivá ekonomická hra skvěle provázaná s tématem

  2. Terw

  3. rach

  4. pogo


    Autorem recenze je Gally pro http://www.svet-deskovych-her.cz

    Přemýšleli jste někdy o_tom, že byste chtěli být vlastníkem nějaké dobře výdělečné fabriky či třeba dolu? To byste pak mohli být přeci již „za vodou“, že ano?. Ale pozor, při těžbě a dolování není voda zrovna vaším přítelem! Pokud máte rádi industriální témata her, tak to byste určitě měli zkusit deskovou hru s ne zcela obvyklým názvem Tinners‘ Trail.

    Přenesme se tedy do 19.století do období těžby mědi a cínu, kdy tyto suroviny nabývaly na významu, do anglického hrabství Cornwall, které na základě těžby těchto surovin vzkvétalo. Základem hry je herní plán s poloostrovem. Zde vše bude probíhat, a překvapivě jen 4 kola.

    Stavíme doly

    V každém tahu lze provést vždy jednu z několika akcí. Na začátku hry půjde zejména o vydražení nového území, kde si založíte svůj nový důl. A pokud se stanete majitelem území, kde jsou nějaké ty zásoby surovin, lze přemýšlet o tom, jak nejlevněji a v nejvhodnější dobu suroviny vytěžit.
    Boj s vodou

    Pozor ale na všudy přítomnou vodu. Jakmile kdekoliv začnete kopat, očekávejte její přívaly. Ano, těžbu vám pořád stěžuje, a hlavně prodražuje voda, která po každé těžbě natéká do těžební jámy. Takže je vhodné ji pomocí různých prostředků odčerpat co možná nejvíce. K tomu nejlépe poslouží pumpy, stavba železnice či přístavu a nebo i stavba štol.
    Vylepšení těžby

    Kromě akcí s odčerpáváním vody, je také možné zvýšit kapacitu těžby (přijmutím dělníků, postavením přístavu a nebo výstavbou železnice) , což se vyplatí především před začátkem těžby . Dokonce lze i zvýšit zásoby nevytěžených surovin (zbudováním štoly v dole).

    Všechny uvedené prostředky jsou ale pro každé kolo omezené, takže se po nich jen „“zapráší““. Na druhou stranu většina z nich poslouží „na více frontách“, takže např. postavení přístavu zvýší kapacitu těžby a zároveň odčerpá trochu vody.

    Pokud se rozhodnete k akci samotné těžby, počítejte s tím, že budete muset v daném kole všechny vytěžené suroviny prodat, a to za aktuální kurzy na burze.
    Nové doly

    Když se časem dané území vytěží, tak jen problematicky lze zde najít další suroviny. Jedinou možností je vlastně postavit další štolu, ale těch je ve hře k dispozici jen velmi málo. Takže většinou vytěžené území je vlastně k ničemu. Obvykle zde zbudou těžební věž a další prostředky a hlavně jezero vody. Pořízené prostředky nelze přesunout jinam, takže nezbývá prostě nechat vše jak je a jít plundrovat další území.

    Zelení by zřejmě Tinners Trail nedoporučili, nám to ale nebude kazit dobrý pocit ze hry a hlavně z radosti získaných peněz. Chceme přeci být „za vodou“; alespoň tedy na chvíli – ve hře.

    Prodej na burze

    Na konci každého kola nastává fáze výměny peněz získaných z prodeje vytěžených surovin za body. Každý se rozhodne, kolik peněz promění (zainvestuje) za body a kolik si ponechá (v bance) do dalšího kola. Peníze jsou potřeba do dalšího kola, jednak pro dražbu nových území (dolů), a také při těžbě – čím více vody v dole je, tím je potřeba více zaplatit.
    Čas jsou peníze

    Každá akce „“stojí““ určitý daný čas (1 až 3 dny). Ten kdo spotřebuje nejméně dnů, hraje další tah dříve než ostatní. Kdykoliv je možné ukončit své akce pro dané kolo. Ten kdo pasuje v daném kole první, v příštím kole začíná, což je velká výhoda při výběru prostředků. Tento mechanismus je obdobný jako ve hře Théby. Liší se pouze tím, že z hráčů s aktuálně stejnou spotřebou času, hraje jako první ten, který čas spotřeboval nejdříve.
    Herní komponenty

    Hra obsahuje skvělé dřevěné komponenty, no trochu jsou vlastně až velké, zejména těžební věže. Takže z důvodu přehlednosti je lepší věže pokládat na plán vodorovně (naplacato). Což ale pak bohužel tak hezky nevydá. Grafika herního plánu je sice strohá, ale postupně jak se umisťují herní komponenty na herní plán, tak se hra i graficky oživí.

    Zajímavostí, či spíše znakem této hry je, že hra neobsahuje žádné kartičky, žetonky ani peníze. A není zde ani klasická bodová stupnice. Body se sice zaznamenávají na herním plánu, ale do tabulky, a odděleně pro každé kolo. Tabulek na hracím plánu je hned několik. Kromě tedy té bodové, tak je zde stupnice na peníze (ano, žádné peníze se v ruce nepletou a každý vidí kolik jich protihráči mají), dále pak tabulka spotřebovaných tahů (dnů), tabulka počátečního pořadí a tabulka poptávky surovin (ceník).

    Poznámka: Popis grafiky hry se vztahuje k jejímu prvnímu vydání.

    Hodnocení

    Veškeré informace ve hře jsou známy předem. Náhoda přichází ke slovu pouze při určení ceny surovin na trhu pro příští kolo a při otevření nového dolu. Kdo má rád hry z prostředí průmyslu, věřím že ho hra zaujme nejen její atmosférou ale i svou hratelností. Hráč zde může uplatnit své strategickoplánovací vlastnosti, ale i umění odhadnout protihráče při dražbě.

  5. Jaromír Kovařík

Přidat recenzi