Recenze: Gugong aneb kdo uspěje na čínském dvoře

Gugong je strategická hra, kterou přinesl loňský Essen a letos v češtině Tlama Games. Hra je pozoruhodná mimo jiné tím, jak dokázala provázat téma s herním mechanismem a skloubit komplexnost se svižným hraním. Hra vás zavede do Zakázaného města za vlády císaře Lung-čchinga z dynastie Ming v 16. století. Určena je pro 1–5 hráčů od 12 let, kteří mají rádi komplexní strategie.

Autorem hry Gugong je Andreas Steding, který připravil například hry jako Hansa Teutonica, Firenze či The Staufer Dynasty.

Čínská historie ožívá na vašem stole

Výše zmíněný císař Lung-čching převzal říši zamořenou úpadkem a korupcí. Pustil se proto do reforem. Pod vysokými tresty se snažil vymýtit především korupci a zdánlivě se mu to podařilo. Úředníci na císařském dvoře byli totiž vynalézaví, již nepřijímali od žadatelů žádné peníze, našli si jiný způsob, jak si přijít na své – výměnu darů. Žadatel úředníkovi daroval například cennou nefritovou sošku, a úředník ho obdaroval laciným vějířem. Podle zákona bylo vše v pořádku. Tohoto principu hra využívá.

Ve hře představujete prominentní čínské rodiny a snažíte se získat co největší vliv a moc pomocí vhodných darů císařským úředníkům. Nejdůležitější ale je, abyste dosáhli audience u samotného císaře. Pokud se vám to nepodaří, bude veškerá vaše předchozí snaha marná a ve hře neuspějete, i kdybyste získali nejvíce bodů.

Jednotlivé části herního plánu představují Zakázané město a jeho okolí. Celkem je rozdělen na 7 částí pod správou sedmi vysokých úředníků (poskytnou vám vybrané akce). Můžete vyrazit do měst po Číně, abyste pro císaře vybírali daně, výhodně nakoupit nefrit či získat skrytý vliv pomocí intrik. Můžete se také podílet na renovaci Velké čínské zdi, na obchodu na Velkém kanálu či získávat zvláštní výhody díky dekretům. Nesmíte zapomenout na to, abyste se svým vyslancem postoupili na stupnici Paláce Nebeské čistoty.

S úředníky se budete setkávat v každém svém tahu a pomocí karet darů si zajistíte jejich přízeň. Provedete to tak, že si vyberete jednu kartu a vyměníte ji s aktuální kartou, která leží u zvoleného úředníka. Pokud je její hodnota vyšší, realizujete akce. V případě, že je její hodnota stejná nebo nižší, musíte si připlatit, jinak žádnou akci nevykonáte.

Významným prvkem hry jsou služebníci, kterých máte v každém kole omezený počet a bez nichž se při realizaci akcí neobejdete. Posíláte je na loď, na zeď, ke svitkům. Takto umístěné služebníky nemáte k dispozici a nemůžete si je najmout, dokud nebudou znovu volní. Dobré plánování a využívání služebníků je stejně důležité jako výběr karet darů. A to nejsou zdaleka všechny prvky, s nimiž se ve hře setkáte.

Gugong je komplexní strategická hra, která je určena především náročnějším hráčům. Jednotlivé akce jsou v podstatě jednoduché a rychle realizovatelné, zahrát je ale správně a ve správný čas není tak jednoduché. Před vámi se otevírá celá řada možností a strategií. Je zábavné a dobrodružné je odhalovat.

Jednotlivé akce jsou pěkně motivované tématem. V každém ze čtyř kol uděláte tolik tahů, kolik zahrajete karet. Jakmile vám dojdou, musíte pasovat. Když to ale dobře vyjde, realizujete akci, kterou vám umožňuje zahraná karta, a také akci daného místa. Nutí vás to vybírat akce i podle toho, jakou kartu získáte. Je to další prvek, který ve hře musíte zvažovat.

Další pozitivum hry vidím v tom, že musíte sledovat ostatní hráče a využívat příležitosti, které během hry vznikají. Díky tomu není hra schematická. Je zajímavým způsobem proměnlivá a variabilní. Různé akce také mají proměnlivou sílu a hodnotu, záleží na hráčích jak hrají. Má proto svou dynamiku, na které se přímo podílí hráči.

Musím ale také upozornit na to, že některé akce jsou ve hře silnější než jiné. Například si musíte dávat pozor na Velkou čínskou zeď, abyste „nenahrávali“ ostatním hráčům. Body získá jen ten, kdo se se na její stavbě podílel nejvýznamněji.

Herní plán je přehledný, i když rozčlenění by mohlo být barevně výraznější. Celkově je grafika příjemná, a především karty jsou krásně zpracované. Gugong je zdařilá hra, která určitě stojí za vyzkoušení.

Gugong – základní informace

Autoři: Andreas Steding

Herní doba: 90 minut