Recenze: It´s a Wonderful World

It´s a Wonderful World je středně náročná strategická hra využívající draft karet v kombinaci se správou zdrojů. Určena je pro 1–5 hráčů od 14 let, ale zvládnou ji i děti od 10 let. Její výhodou je, že ji odehrajete do jedné hodiny, zkušenější hráči i rychleji. Jedná se o výrazně kombinační hru. České vydání od TLAMA games bylo rychle rozebráno, dotisk je však již na cestě, takže se brzy dostane i na další zájemce.

Vybudujte své ideální impérium

Hráči se ve hře stávají vůdci rostoucího impéria. Každý na začátku hry dostane svou kartu impéria, které mu určí počáteční produkci. Během hry budete vybírat karty, z nichž budete budovat svou říši. Dokončené stavby vám poskytnou potřebné zdroje a také poskytnou podmínky pro získání vítězných bodů na konci hry.

Hra je primárně určena pro 3–5 hráčů. V pravidlech najdete i sólovou variantu a úpravu pro 2 hráče.

Hra trvá přesně čtyři kola. Každé probíhá v přesně daných fázích. Nejprve získáváte nové karty pomocí draftu. Všichni dostanou 7 karet, z nich si jednu nechají a ostatní předají sousedovi. To pokračuje, dokud všichni nemají ve svém herním prostoru odloženo 7 karet. V další fázi začnete plánovat, které karty budete chtít postavit a které zrecyklujete. Při recyklaci kartu odhodíte a získáte odměnu, některý ze zdrojů. Karty vybrané ke stavbě umístíte do stavebního prostoru. Zatím za ně nic neplatíte.

Poslední fází hry je produkce a důležitou částí hry. Produkce totiž probíhá v pěti daných krocích. Nejprve je na řadě materiál (šedá), následují energie (černá), věda (zelená), zlato (žlutá) a poslední je průzkum (modrá). Každý krok se vyhodnocuje samostatně, a to tak, že spočítáte dané symboly na kartách ve svém impériu a získáte odpovídající zdroje. Získané kostičky umístíte na rozestavěné karty, zbylé necháte na kartě impéria. Hráč s největší produkcí právě vyhodnoceného zdroje získá navíc odměnu za převahu.

Ukázka karet rozvoje.

Kdykoliv zaplníte všechna políčka pro zdroje na rozestavěné kartě, je stavba dokončena a vy ji můžete přidat do svého impéria. Navíc obdržíte i odměnu za dokončení. Od této chvíle vám bude poskytovat zdroje, a to i v dalších krocích daného kola.

Po skončení 4. kola nastává závěrečné bodování. Vítězné body získáváte za postavené karty, za kombinace určitého druhu karet v impériu, za získané generály a investory. Hráč s nejvyšším součtem zvítězí, případně rozhoduje počet karet v impériu.

Herní plán s pěti kroky produkce.

Na to, že se jedná především o karetní hru, je produkce nadstandardní. Hra obsahuje velký počet karet, které mají kvalitní ilustrace. Kromě obrázku obsahují i řadu ikonek s informacemi o nákladech, zdrojích a odměnách. Díky barevnému odlišení a umístění se v nich rychle zorientujete. Herní plán se zdroji vás dobře provede fází produkce. I s barevnými kostičkami zdrojů se dobře pracuje.

Celkově je hra zpracovaná tak, že je přehledná. Stejně tak pravidla jsou dobře strukturovaná a s příklady, takže do nich bez problémů proniknete.

Dokončené karty a karty ve stavebním prostoru.

Tato hra je pro mě příjemným překvapením. Ocení ji především ti hráči, kteří mají rádi kombinační hry. Výborně využívá kombinaci draftu a správy zdrojů. Důležitým prvkem hry je postupná produkce, kterou je nezbytné zahrnout do svých plánů. Má přístupná pravidla, přitom nabízí nejrůznější strategie a každá partie je trochu jiná.

Předností hry také je, že všichni hrají současně. Na nikoho se zbytečně nečeká a hra je díky tomu svižná. V pohodě tak zvládnete zahrát i dvě partie po sobě a vyzkoušet tak různé strategické možnosti, které hra nabízí. Karty impéria mají dvě strany. První je asymetrická, takže vám napovídá, jakou strategii zvolit. Druhá pak poskytuje všem hráčům stejné zdroje a volba strategie je tak na každém hráči.

Hra velmi pěkně pracuje s kartami. Všechny jsou vám k užitku. Když je nepotřebujete ke stavbě, jednoduše je zrecyklujete. Nevyvážené je ale ve hře to, jaké karty a kdy přicházejí do hry. Hned od začátku můžete obdržet drahé karty se zajímavou „odměnou“, které však těžko využijete, a na konci vám pak mohou chodit levné karty, které vám již nic užitečného neposkytnou. V takovémto typu hry by se hodilo rozdělení balíčku karet, například jak to má 7 divů světa.

Téma hry je velkolepé, Wonderful World, ale ve hře má minimální význam. Spíše může zájemce o hru zmást a vzbudit nepřiměřená očekávání. Byla by to škoda, protože se jedná o chytrou a svižnou draftovací hru s inovativním využíváním zdrojů. Hru proto mohu jen doporučit.

Oboustranné karty impérií.

It´s a Wonderful World

Autor: Frédéric Guérard