Recenze: Jaipur je obchodní hra pro dva

Menší karetní hry pro dva hráče se vždycky hodí. Výhodou pak je, pokud mají jednoduchá pravidla, a přitom jsou chytré a svižné. Takovou hrou je Jaipur, kterou u nás vydal Blackfire. Jejím autorem je Sébastien Pauchon, který stojí například za hrou Yspahan či Jamaica. Ve hře představujete obchodníky v Indii, kteří musí vyniknout nad ostatní, aby se mohli stát maharádžovým osobním obchodníkem.

Jedná se o novou edici této karetní hry, která původně vyšla v roce 2009. U nás však nebyla běžně k dostání. Původně ji vydalo Game Works v úzké zelené krabičce. Nová edice je v širší žluté krabičce s vyobrazením bohatě oblečeného obchodníka. Mohli jste se s ním setkat v mobilní aplikaci, která je dostupná. Kromě toho přináší karty v upravené grafice. A aktuální vydání vám navíc přináší kovovou minci pro označení začínajícího hráče.

Jaipur – herni material.

Obchodování může začít

Ve hře patříte mezi dva nejschopnější obchodníky ve městě Jaipur, což je hlavní město Rádžastánu. Usilujete o to, abyste se stali osobním maharádžovým obchodníkem. Dosáhnete toho, pokud získáte větší bohatství než váš konkurent. Musíte proto chytře získávat, směňovat a prodávat zboží na trhu. Pomáhat vám bude i vaše stádo velbloudů.

K dispozici je na trhu několik druhů zboží, od luxusních diamantů, přes zlato a stříbro, po drahé látky, koření a kůže. Pokud se vám podaří prodat větší množství zboží, získáte bonus. Bonus také získáte za větší stádo velbloudů na konci kola. Ve hře zvítězí ten, kdo získá dvě pečeti znamenitosti, porazí soupeře ve dvou kolech.

Hra začíná.

Na začátku každého kola obdržíte pět karet. Zboží si necháte v ruce, velbloudy vyložíte na hromádku před sebe, ty si do ruky nikdy neberete. Pak přichystáte nabídku na trhu, kterou tvoří pět karet, a zvolíte začínajícího hráče.

Ve svém tahu máte dvě možnosti. Buď si můžete vzít karty, nebo prodat zboží z ruky, nikdy však obojí. Probíhá to tak, že si vezmete jednu kartu zboží z nabídky do ruky. Musíte ale na ni mít místo. V ruce nesmíte mít více jak 7 karet, a to za žádných okolností. Nebo si vezmete více karet zboží, ale musíte je vyměnit za stejný počet karet (zboží či velbloudů). Nikdy však nesmíte směnit jen jednu kartu). Nebo si vezmete všechny velbloudy z nabídky a přidáte si je do svého stáda. Tento mechanismus je ve hře klíčový. Ještě se k němu vrátím.

Druhou možností je prodej zboží z ruky. Jednoduše odložíte jednu či více karet jednoho druhu zboží z ruky na odhazovací balíček a vezmete si stejný počet žetonů zboží. Navíc si můžete vzít bonusové žetony, pokud jste prodali více než tři karty zboží. Hodnotu bonusu však neznáte. Roste však s počtem karet. Za 3 prodané karty zlata si tak vezmete tři zlaté žetony a bonus za 3 prodané karty. Pozor ale na to, že drahé zboží (stříbro, zlato, diamanty) musíte prodat minimálně ve dvou kusech. Je to další důležitý prvek hry.

Kolo okamžitě končí, když jsou vybrány žetony třetího druhu zboží, nebo když v dobíracím balíčku není dost karet na doplnění trhu. Pak obdrží žeton velblouda ten, kdo má u sebe více velbloudů, a spočítají se body na všech získaných žetonech. V případě remízy rozhoduje o vítězi kola počet bonusových žetonů.

Plná ruka.

Celkově je hra výborně zpracovaná, karty i žetony mají krásné ilustrace. Jednotlivé typy zboží jsou dobře barevně odlišeny, takže máte po celou hru přehled jak o tom, co máte v ruce, tak o žetonech zboží, které zbývají. Hráči se tedy nemohu vymlouvat, že něco přehlédli. Žetony jsou vyrobeny z tvrdého kartonu, což je pro hru zcela dostačující a funkční.

Pravidla jsou jsou dobře strukturovaná, přehledná a obsahují ilustrativní příklady. Doporučuji nevynechat ani připomínky a poznámky na konci pravidel, které shrnují, resp. upřesňují pravidla. Například to, že nesmíte směnit pouze jednu kartu nebo že si nesmíte vzít stejnou kartu zboží, které byste pak na trh vrátili. Pozor si dejte také na to, že v ruce nemůžete mít více než 7 karet.

Jaipur je výborná hra pro dva hráče, která nabízí víc, než by se na první pohled mohlo zdát. Je to výrazně taktická hra, ve které se musíte rozhodovat podle aktuální situace. Brzy zjistíte, že někdy je výhodnější prodat i jen jednu kartu zboží, protože nechcete, aby do nabídky přišlo zboží, které by mu přineslo mnohonásobně více.

Klíčové je ve hře správně odhadnout moment, kdy sbírat, směňovat a prodávat. Nesmíte zapomínat na to, že můžete získat více karet výměnou, ale že zároveň budete muset obětovat jiné karty. Vymyslet správnou kombinaci dá někdy zabrat.

Jaipur je dobře vymyšlená hra s jednoduchými pravidly, která má stále co nabídnout. Výborně si ji zahrajete s kýmkoliv. Dobře se hodí i pro hraní s dětmi okolo 10 let. Osloví ale i náročnější hráče. Jednotlivá kola jsou rychlá, takže hru v pohodě zvládnete do 30 minut. Pokud máte méně času, můžete se domluvit i na tom, že o vítězi rozhodně jen jedno kolo. Nic vám ale nebrání zahrát i několik partií za sebou.

Hru vám vřele doporučuji. Její kouzlo objevíte především tehdy, když ji budete hrát opakovaně a když budete hledat různé cesty k vítězství. Náhoda ve hře hraje svou roli, je to karetní hra, ale tento možný handicap oslabuje hra na dvě vítězná kola a především vaše herní rozhodnutí.

Jaipur

Autor: Sébastien Pauchon

Počet hráčů: 2