Recenze: Námořníci z Nordenu

V loňském roce u nás také vyšla rodinná hra Námořníci z Nordenu, kterou si zahrají 2–4 hráči od 10 let. Vydalo ji Dino. Na první pohled vás zaujmou modely lodí, které hráčům slouží jako deska. Na lodě si ukládáte získané zboží, členy posádky a je zde také vězení pro přemožené piráty. Autorem hry je Klaus Teuber, můžete znát například jeho slavné Osadníky z Katanu. Námořníci z Nordenu ale nejsou pokračováním této konkrétní hry, ale využívají principy z jiné hry z katanové série (konkrétně ze hry Starship Catan).

Vzhůru na palubu, námořníci

Námořníci-z-Nordenu-bodovací-deskaKaždý hráč představuje kapitána námořní brigy, s níž se vydává na plavbu severním mořem. Bude brázdit jeho rozbouřené vody, obchodovat, bojovat s piráty, a především pomáhat přístavům: Norderkap, Trutzhavn a Olesand. Tato tři města v severním moři totiž vyplenili piráti. Úkolem hráčů je pomoci s jejich obnovou a zásobováním. Každý ze tří přístavů má své specifické požadavky, kdo je dokáže splnit nejlépe, získá body prestiže a přiblíží se vítězství.

Na začátku hry má každý hráč svou loď, která má pouze plachtu a jedno dělo. Získáváním členů posádky a vybavení postupně vylepšujete svou loď a své možnosti, a tím omezuje vliv náhody. Loď je rozdělena na tři sekce, do kajut umisťujete členy posádky, do podpalubí zboží a vězení na přídi uvězní zajaté pirátské kapitány.

Ve svém tahu se vydáváte na obchodní výpravu k jednomu ze tří přístavů. Uprostřed stolu leží skórovací tabulka a u každého přístavu karty moře. Ty začnete postupně odkrývat a reagovat na ně. Buď je vyhodnotíte, nebo přejdete k další kartě. To, kolik karet moře můžete maximálně otočit, vám určuje stupeň plavby označení plachtou (na začátku 4). Realizovat ale můžete nejvýše dvě akce. Obchodní akce jsou příležitostí pro nákup či prodej zboží. Můžete také zlepšovat vybavení své lodě, a tím zvýšit její dosah, zakoupit kanón proti pirátům nebo najmout nového člena posádky.

Námořníci-z-Nordenu-loď

S piráty se utkáte, když odkryjete mlhu na kartě moře. Bílá kostka určí sílu pirátů, černou pak můžete dát tolik zásahů, kolik máte děl. V případě neúspěchu vaše cesta ihned končí. Pokud zvítězíte, umístíte zajatého pirátského kapitána na svou loď.

Námořníci-z-Nordenu-objevováníKdyž je na kartě moře cílový přístav, můžete plnit úkol. Skórovací tabulka vám ukazuje konkrétní podmínky. Na začátku hry je například potřeba do přístavu Norderkap dodat jeden sud vína, do Trutzhavnu odevzdat jednoho pirátského kapitána a do Olesandu jeden pytel soli a jeden koš ryb. Úkoly se plní postupně a jsou stále těžší. Každý přístav má jiné požadavky a je na vašem rozhodnutí, které budete plnit nejdříve.

Plnění úkolů je ve hře klíčové. Za každý splněný úkol umístíte svou bodovací kostičku na plán, případně další za splněné bonusy (dodávka do všech přístavů, maximální počet členů posádky, nejvyšší počet splněných úkolů v daném přístavu). Ve hře zvítězí ten, kdo jako první umístí svou poslední kostičku (10 ve dvou a třech hráčích, 8 ve čtyřech hráčích).

Zpracování hry je na výbornou

Námořníci-z-Nordenu-4-loděPřed začátkem hry si maličko zamodelaříte, ale sestavení lodí není nic složitého. Odměnou vám budou stylové hráčské desky v podobě lodí. Po skončení hry je bez problému vložíte do dobře uzpůsobeného vnitřku krabice (jen stěžeň musíte vysunout). Lodě krásně zapadají do tématu hry a dávají jí správnou atmosféru. Zároveň máte o všem dobrý přehled. Komponenty hry jsou zpracovány výborně, jak bývá u Kosmosu zvykem.

Námořníci z Nordenu jsou přístupnou rodinnou hrou, ve které uplatníte trochu obchodní strategie, kombinačních schopností i dobré paměti. Ocení ji především příležitostní hráči, kteří chtějí jednodušší hru, a nevadí jim větší podíl náhody, kterou je možné do jisté míry ovlivnit. Hodí se proto pro hraní v rodině, s přáteli a ve skupině s různou úrovní herních zkušeností. Nemusí jí ale pohrdnout ani náročnější hráči.

Námořníci-z-Nordenu-materiál-v-krabiciNámořníci z Nordenu jsou strategickou rodinnou hrou. Je to neprávem opomíjená hra. Může to být tím, že nepřichází s novými herními mechanismy, ale její celkové provedení je výborné a herně do sebe vše hezky zapadá. Při hře pocítíte napětí z objevování, střetu s piráty či budete mít dobrý pocit při uzavření výhodného obchodu. Pokud chcete ve hře uspět, musíte vylepšovat svou loď (obdobně jako ve hře Starship Catan, z níž čerpá). Díky vylepšením omezujete vliv náhody.

Zajímavý je ve hře princip objevování. Kartiček moře je omezený počet. Pokud si zapamatujete jejich pořadí (nebo alespoň přibližně), výrazně vám to pomůže při rozhodování, ke kterému přístavu se máte aktuálně vypravit a jaké akce realizovat. Stojí proto za to, abyste dobře sledovali ostatní hráče při prozkoumávání moří.

Hra umožňuje různé způsoby hraní a jednoduché strategie. Díky některým akcím postupné vylepšujete vaši loď, zároveň musíte vydělávat, ale především plnit úkoly. Správný postup vám ušetří řadu zdrojů a akcí. Je také dobré sledovat ostatní, jinak splní vámi vyhlédnuté úkoly dříve, než se nadějete.

Námořníci z Nordenu

Autor: Klaus Teuber
Herní doba: 60 minut