V letošní Velké soutěži 2016 na Hrajeme.cz se hrálo o velmi pěkné a hodnotné hry: Star Wars: Rebelie, Fresco, Blood Rage, Robinson Crusoe: Dobrodružství na proklatém ostrově a Summoner Wars: Mistrovská sada. Do soutěže je věnovaly následující společnosti: Albi, Blackfire, MindOK, Piatnik, REXhry. Zapojit se do soutěže bylo jednoduché, stačilo ohodnotit kteroukoliv z her v katalogu Hrajeme.cz do 31. října 2016.
V průběhu soutěže jste zadali na 1636 hodnocení především nových her. Díky za ně. Pomohou především všem zájemcům, kteří se tak mohou seznámit s tím, jak hry hodnotí samotní hráči. Řada her se také dostala do Žebříčku Hrajeme.cz (musí mít více než 20 hodnocení). Vybraná hodnocení najdete níže. Z nich jsme pomocí generátoru náhodných čísel vylosovali dva, kteří si budou moci vybrat hru (první dva v pořadí). Další tři výherce jsme stejnou metodou vylosovali ze všech hodnocení (třetí až páté pořadí).
Ceny ve Velké soutěži 2016:
Gratulujeme těmto výhercům (uvedeno je uživatelské jméno na Hrajeme.cz):
- Svob – Blood Rage
- Slado42 – Star Wars: Rebelie
- Tomy35 – Robinson Crusoe
- GADICEK – Summoner Wars: Mistrovská sada
- valchy – Fresco
Výherce kontaktujeme e-mailem. Připomínáme, že musí projevit zájem o výhru do 10 dnů, jinak se automaticky ruší, tj. do 27. listopadu.
Vybraná hráčská hodnocení (autor je v závorce)
1. Summoner Wars (Svob)
Doporučuji jak za sebe tak i za všechny kterým jsem dal hru vyzkoušet a všechny zaujala i bavila.
2. Zeměplocha: Ankh-Morpork (SOVRIN)
3. Krycí jména (Chrostys)
4. Mysterium (Grantissimo)
Jeden z hráčů se zhostí role zavražděného ducha a snaží se společně s médii (ostatními hráči) přijít na to jak tento zločin proběhl. Kromě úžasného grafického zpracování hra využívá kooperace mezi všemi zúčastněnými a to baví všechny.
Tuto hru bych doporučil téměř všem. Jedinou limitující podmínkou je snad delší příprava a skvělá hratelnost od tří hráčů (ve dvou se dá také hrát). Pokud nevíte co na dlouhé zimní večery tak neváhejte a staňte se součástí příběhu!
5. Celestia (vendulala)
6. Hra o trůny: karetní hra (druhá edice) (Orel91)
Celkově má pro mne hra výbornou atmosféru, protože plně odráží charakter původních příběhů Písní ledu a ohně. Stačí malá chyba, které soupeř využije a už se vezete.
Deckbuilding je slušný, velké množství rodů nabízí mnoho možností, jak balíčky postavit. Kdo již má nějaké zkušenosti s LCG či TCG, tak nebude mít ani velký problém dostat se do pravidel, která pro některé méně zkušenější hráče mohou být z počátku složitá.
Nutno podotknout, že je hra vhodná i pro hráče, kteří nechtějí obrážet turnaje, ale mají rádi podobné karetní hry. Samotný základ obsahuje dostatečné množství karet, aby si s tím i dva hráči vystačili na pěkně dlouho, což je velké plus, například v porovnání s takovým Pánem prstenů. Za mně super.
7. CV: Co by bylo, kdyby (Big Deal)
8. Příběhy z kostek (eMdzeJ)
9. Star Realms (Shaman)
Hra má velice jednoduchá pravidla, karty jsou přehledné a jednoduše pochopitelné. Navíc oplývají velmi líbivými ilustracemi a celá hra vypadá opravdu dobře.
Dle mého názoru je to jeden z nejlepších deckbuildingů na trhu. Jedná se o esenci zábavy a to především díky své jednoduchosti a zábavnosti. Na nic nečekáte, karty se rychle točí a díky možnosti některé karty obětovat můžete rychle složit efektivní balík. Není nic lepšího, než když se Vám díky provázanosti jednotlivých karet provede vytvořit ultimátní kombo a protivníka přímo smazat. Díky tomu, že jedna partie trvá maximálně dvacet minut, porážka nezabolí a je vždycky chuť na odvetu. Osobně považuji SR za vynikající filler, který při čekání najde cestu na stůl téměř vždycky.
Hra se dá sehnat doslova za pár korun a v základu dostanete opravdu štědrou dávku karet. Navíc je k dostání i v českém jazyce. Díky systému symbolů je ale úplně jedno, jestli máte doma ČJ nebo ENG verzi – hru pochopí i neangličtinář.
Klady
-rychlost
-jednoduchost
-karty spolu nádherně fungují
-variabilita
-za málo peněz hodně muziky
Zápory
-pro někoho občas lehce frustrující
10. Lords of War: Elfové proti ještěrům (Adam Walder)
11. Istanbul (Wolvik)
Tematická hra s minimem náhody, sem s tím, ale ne zase moc náročné na kebuli, chci si zahrát a ne uvařit mozek. Splněno. Se svým obchodníkem a jeho poskoky procházíte město Istanbul a na každé zastávce něco získáte, vyměníte, ztratíte. Kdo první získá cenné kameny vyhrává. Příjemné prostředí a spoustu cest jak zvítězit, bez toho aniž byste u toho museli těžce kalkulovat kudy, co kde jak (i když můžete, ale bavila by vás pak ta hra?). Herní plán je variabilní a lze změnit obtížnost jiným přeskupením desek s městskými čtvrtěmi. Palec hore
12. Příšerky z podzemí (mymoslav)
13. Malé velké galaxie (Gingi)
14. Běsnění Drákuly (dirgesinger)
Jeden hráč se ujme role hraběte Drákuly a lidmi nepozorován se bude snažit upevnit svůj vliv. V cestě mu budou stát až čtyři protihráči, kteří se ujmou slavných hrdinů, aby upírského vladaře našli a poslali zpět do pekla. Ze začátku nikdo neví kde se Drákula nachází, ale postupem času mu začnou šlapat na paty. Čas je ale jediná věc, čeho se hrdinům nedostává.
Hra je silně tématická a má skvělou atmosféru. Herní plán, vlastně mapa staré Evropy, je úchvatný. Tajné manévrování ze spárů pronásledovatelů má opravdu své kouzlo. A i přijít na to, kde hrabě pobývá je skvělé, takže si užijete hraní za oba tábory. Drákula je ze začátku neporazitelný a když se lovci vyzbrojí, tak nemá zase šanci chudák hrabě, což je asi malé mínus. Pak už jde jen o čas, jestli ho lovci včas dostihnou. Ze začátku se může hráč za upíra lehce nudit, to se ale ovšem brzy změní, když se kolem něho začne utahovat smyčka.
Hru mohu vřele doporučit (i když ne moc začínajícím hráčům) a s pořízením neotálejte, jelikož další dotisk už nebude, kvůli rozchodu mezi Fantasy Flight Games a Games Workshopem.
15. Ve víru věků (Slado42)
16. Záchranáři: Boj s ohněm (Miaou Driver)
17. Pán prstenů: karetní hra (acedrac)
+ vysoká variabilita a vyladené mechanizmy
+ nové príbehy zo Stredozeme nezaťažené slepým nasledovaním príbehu o prsteni
+ vysoko nastavená obtiažnosť, hranie je výzva
+ každé rozšírenie obsahuje aj nový scenár, pričom nie je tlak na hráča mať najnovšie karty
+ perfektné grafické spracovanie
+ dobre fungujúce sólo resp. výborne funguje hra s 2 balíčkami akoby za 2 hráčov
– minimum pre solídne hranie je mať základ a aspoň jeden celý cyklus, resp. 1 až 2 veľké rozšírenia
– dlhšia príprava balíčka pre samotným hraním scenára
18. Settlers: Zrod impéria (Youda)
Samotná hra je pravidlově opravdu jednoduchá, i když už jsem se setkal s případem, kdy pravidla odradila od hraní hry. Ale to byl zřejmě ojedinělý případ, protože jinak s tím zatím nebyl problém. No a pak přichází samotné hraní, kdy hra přináší úžasné množství možností, vždy máte na výběr několik rozhodnutí, zda kartu postavit, rozbít nebo třeba uzavřít dohodu. Záleží vždy na vás, co s ní uděláte a jakým způsobem přispějete svému impériu k růstu.
Ano, hra nemá nějak silnou interakci s protihráči, opravdu nečekejte epické bitvy ani žádné velké škození. Pokud tohle vyhledáváte, opravdu raději sáhněte po jiné hře. Pokud ale rádi kombinujete a propočítáváte možnosti a nevadí vám, že vám to občas může někdo zkomplikovat zbořením budovy nebo nějakou jinou záškodnickou akcí, určitě neprohloupíte. Navíc každá hra je jiná, protože karty vám chodí jinak a vy se s tím musíte co nejlépe vypořádat.
Dalším bonusem jsou odlišné národy a hlavně styl hraní za ně. Opravdu za každý národ musíte hrát trochu jinak a snažit se využívat jejich přednosti. Např. Římané těží z vlastní stavby budov a jejich kombení. Barbaři pak zase musí ideálně co nejvíce bořit, ať už soupeřům nebo sobě z ruky. No a samozřejmě můžeme očekávat další národy. Na světě už je Atlantida a autor už přislíbil další národ, Aztéky.
Takže Ave Cesar, bijte je po hlavách.
19. Machi Koro (Aendil)
20. Zámky šíleného krále Ludvíka (barborisek)
Dostane to i hráče, kteří nejradší hrajou Arkham, Zimu mrtvých, Pandemic, a tak. Přitom jen skládáte místnůstky dohromady tak, abyste měli nakonci víc bodů než soupeř. Ale nakonec zjistíte, že Vám ani tak o výhru nešlo. Když se dojede poslední kolo a Vy po sečtení bodů budete úplně poslední, tak se ale stejně budete bavit tím, co Vám z toho všeho spojování nakonec vyšlo. My si pak po hře vždycky představujeme svoje zámky. Např. tak tudy si sejdete do našeho sklepení, kde máme kryptu. No a to protože tady přes ní vodíme vězně do žaláře, který je hned vedle, aby věděli, co je čeká…
Užije se u toho spousta srandy a přitom nejde o žádnou akčňárnu. Krásnej jednoduchej, kterej Vás překvapivě ale opravdu dostane.
Hra probíhá vlastně tak, že se losují místnůstky a v každém kole jeden mistr stavitel udává cenu. Vydělává na tom co ostatní kupují a snaží se dosáhnout toho, aby tam pro něj zbyla nakonec ta místnůstka, kterou by nejvíce chtěl (což je dost problém). Průběžně sbíráte bodíky za místnosti a nebo pak i nakonci dostanete spoustu bodů za „královské odměny“ (takový cíl, co se každý snaží v dané hře splnit nejlíp) a nebo za Vaše skryté úkoly, což dokáže na konci pěkně překopat pořadí. Každá hra je jiná, protože se losují místnosti, skryté úkoly i hlavní úkoly pro danou hru. Ale nakonec každý Váš zámek bude nádhernej originál.
21. Vzhůru do podzemí (cSf.Loser)
22. Star Wars: Rebelie (Riwi)
Hra obsahuje dvě tradiční strany. Rebely a Imperium. Ve více hráčích se pak o ovládání dané frakce dělí. Hráno ve všech variantách počtu hráčů. Osobně doporučuji nováčkům hrát ve více lidech. Zkušenost ukázala, že pro nováčky je objem sledovaných informací docela zahlcující a tak je lepší, když si to ve dvou rozdělí (pravidla přímo říkají jak).
Hra jako taková je silně asymetrická. Kdy Imperium zahltí galaxii množstvím svých jednotek, a naopak Rebelové se krčí někde v koutě a provádějí diverzní akce, jež podkopávají morálku Imperia. Ve skratce cílem Imperia je najít a zničit tajnou základnu rebelů (v časovém limitu počtu kol) a naopak rebelové plní různé úkoly a tím ten čas Imperiu ubírají.
Herní doba kolem 3 hodin sedí, ale při hře 4 nováčků jsme se jednou dostali i s vysvětlováním pravidel na 6 hodin, což považuji za extrémní výstřelek.
Modely obsažené v krabici jsou opravdu pěkné a až překvapivě detailní.
I když většina upřednostňuje hraní 1v1, mě se více líbí 2v2, kdy je do hry zapojen faktor komunikace a týmového plánování. Samozřejmě pokud se objeví silně dominantní hráč, tak strhne veškeré rozhodování na sebe (hlavně pokud je zkušenější), ale to je již riziko týmových her.
23. Robinson Crusoe: Dobrodružství na prokletém ostrově (MrGerar)
Hlavní klady:
– lze hrát obstojně v jednom hráči
– téma je dobře zpracováno (karty událostí, kostky, lov, atd.), opravdu je zde tendence „vžít“ se do příběhu
– hra je velice krásná i po grafické stránce
– různorodé scénáře -> každá hra má jiný cíl
– hra je dobře vybalancovaná – z počtu 6 scénářů mám na kontě 4 výhry a 2 prohry -> není přehnaně těžká, ale ani vám nedá výhru zadarmo
Hlavní zápory:
– v případě hry více hráčů se může stát, že se vedení ujme jeden hráč, který prakticky hraje za všechny (hráči jsou pouze pracovní síla a nerozhodují sami za sebe)
– hra působí dojmem, že čím více hráčů, tím větší obtížnost
– ne příliš jasná pravidla (dohledával jsem na internetu některé ne úplně vysvětlené pasáže)
– na první pohled velice dlouhá, nepřehledná a těžká pravidla -> ovšem po vyzkoušení jsem zjistil, že mechanismy jsou vcelku jednoduché -> ve výsledku jich nebylo potřeba, myslím že to spíše hře škodí
24. Samurajský meč (Pepogn)
A musím říct, že jsme byli všichni mile překvapeni. Se hrou Bang! s rozšířeními se sice srovnat nedá, ale pokud bych si nyní měl vybrat mezi Bang!em v základu a SM, tak SM je jasná volba.
Sice zde nedochází až v takové míře k blufování s rolemi, je zde málo postav a druhů karet, ale jediný rozdíl mezi Bangem a SM – tedy neodpadávání hráčů – je klíčový. Kdo by si z Bangu nepamatoval, jak si ani nezahrál a pak dvacet minut čekal, než ostatní dohrají.
A to vše doprovázené prupovídkami s „japonským“ přízvukem, kdy se navzájem připravujeme o věneček (žetony cti:)). Jo! Dobré!
25. Aruba: Battle Race (JamesCross)
4 Comment
Jen tak ze zájmu máte nějak zpracováno, kolik lidí hodnotilo v té době? případně nějaké nejaktivnější uživatele? a kolikrát hodnotili? Docela by mě nějaká ta malá statistika zajímala.
Máme něco takového v plánu. Jen se musí spočítat ručně, tak uvidíme, kdy se to podaří 😉
Tak blízko a predsa tak ďaleko 🙂
Každopádne gratulujem víťazom, výhry sú to super a zároveň gratulujem Hrajeme – bola to perfektná motivácia k nakopnutiu sa a písaniu komentárov!
Díky za účast, především pak za hodnocení her. Třeba to vyjde příště 🙂