Hrajeme.cz
DomůKatalog herStrategická hraVysoké napětí (Funkenschlag)

Vysoké napětí (Funkenschlag)

Originální název:
Funkenschlag
Rok vydání:
2004
Počet hráčů:
2 až 6
Věk:
Hra je určena pro dospělé hráče a pro rodiny s dětmi od 12 let.
Doba hraní:
Dlouhotrvající hra – 60 až 120 minut
Doporučení rodiny:
Tuto hru vám nedoporučujeme, najdou se pro vás lepší hry.
Doporučení hráče:
Určite vyzkoušejte, neměla by uniknout vaší pozornosti.

Katalogové číslo: 11588 Kategorie: Štítek:

Popis

Jde o druhé, přepracované vydání hry. Poprvé byl Funkenschlag vydán v r. 2001.
Ve hře se hráči snaží pro sebe co nejvýhodněji vydražit elektrárny a nakupují do nich suroviny. Dále propojují jednotlivá města elektrickou sítí a využitím surovin ve svých elektrárnách pak do svých měst dodávají energii, což jim přináší výherní body.

Rozšíření hry:

Další informace

Počet hráčů

Věk hráčů

Doba hraní

Počeštění

Rok vydání

Míra náhody

Míra interakce

Míra složitosti

Míra humoru

Doporučení rodiny

Doporučení hráče

Výrobci

,

Autoři

Hra/Rozšíření

Pravidla:

Odkazy:

251 komentářů: “Vysoké napětí (Funkenschlag)”

  1. Hezká strategická hra. Není v ní místo pro náhodu. Musíte plánovat a DOST počítat.
    Cílem hry je postavit domy a napojit je na elektrickou síť. Na začátku kola dražíte elektrárny, pak do nich kupujete palivo a nakonec stavíte domy. Každý krok stojí peníze a ty Vám lehce dojdou. Peníze získáte na konci každého kola podle počtu zapojených domů. Mapy lehce zvýhodňují začínající hráče. Díky tomu nestojí ze začátku stavba domů tolik peněz a snáze získáte prostředky na další investice. Ale pokud nejste úplné dřevo tak se docela vyrovná.
    + hra ve více hráčích je těžší a zábavnější
    + grafické zpracování sedí tématu hry
    – pouze dvě mapy kde brzo vychytáte kde je nejlepší stavět (lze už sehnat rozšíření)
    – dost počítání u kterého nemusí všichni hráči udržet pozornost

  2. Hra, nad kterou je třeba trochu přemýšlet. Přemýšlíte především nad tím, kterou elektrárnu koupit, aby byla pro nás efektivní a je třeba také si dávat pozor na množství zdrojů. Zavádějící je taky dražba, když chce soupeř stejnou elektrárnu jako Vy. U dražby se ale dá i pěkně taktizovat:) Máme doma od letošního roku a občas hrajeme, spíše ve dvou. Myslím si, že hra je lepší ve více lidech, jelikož je na mapě větší konkurence.

  3. Super strategická hra.
    + napínavá hra s nutnosťou určitej stratégie s určitou mierou náhody
    + obsahuje síce len dve mapy, ale je tu možnosť zmeny stratégie pri menšom počte hráčov voľbou iného územia
    + každá malinka chybička zhoršuje postavenie v hre
    Jednoducho dobre prepracovaná hra s možnosťou rozšírenia o ďalšie mapy. Odporúčam hlavne pánom 🙂

  4. Vyborna strategicka hra s zadnym faktorem nahody. Jedna se o propojovani mest elektrickou siti a drazba elektraren mezi ostatnimi hraci. Ale pozor, kazda elektrarna spotrebovava urcitou energii, kterou musite koupit (krome vetrnych elektraren). Za propojena mesta a dodanou elektrickou energii dostavate penize. Opet drazba elektraren,zapojeni atd. Nicmene suroviny, po kterych je poptavka jsou drazsi a drazsi. nove elektrarny nektere zase spotrebuji mene a uzivi vice mest,…Hra je slozita na pocitani, protoze k dosazeni vitezstvi je treba co nejlepe investovat penize na nakup surovin a elektraren a propojeni mest take neco stoji. Mnohdy mi chybi kalkulacka. Jednou jsem skoncil druhy myslim o jeden peniz 🙂


  5. Túto hru som si kúpil na základe jej vysokého hodnotenia na BGG a kladných recenzií na tejto stránke.

    Krabica obsahuje domčeky typu domčekov v Poštovom kuriérovi vo 6 farbách po 20 kusoch, karty elektrárni, peniaze(elektro), drevené značky surovín( urán, uhlie, ropa a odpad), obrovský obojstranný herný plán.

    Krabica neobsahuje žiadne priečinky a peniaze sú z obyčajného farebného papiera.

    Samotná hra pozostáva zo 4 fáz, ktoré sa neustále opakujú. Ide o fázy:
    1) dražba elektrární (hráči dražia medzi sebou ponúkané elektrárne)
    2) nákup surovín potrebných pre fungovanie elektrární
    3) prepájanie miest na mape
    4) byrokracia(získanie výnosov za vyrobenie elektriny a doplnenie surovín na hrací plán)

    Herný čas je okolo 2 hodín(najmenej). Preto viac hier za večer ťažko stihnete.
    Hru môžu hrať 2-6 hráči, čo hodnotím ako klad tejto hry, avšak pri 2 hráčoch je hra absolútne nehrateľná.

    Klady hry:
    a) vyváženosť(hra neustále zvýhodňuje zaostávajúcich hráčov: dražia poslední, spájajú a nakupujú prví)
    b) krásny obojstranný herný plán
    c) grafika kartičiek elektrární

    Slabé stránky hry:
    a) cena(za cca. 1200SKK resp. 1000ČK obsahuje hra naozaj veľmi málo herného materiálu)
    b) kvalita peňazí(elektra)
    c) chýbajú priehradky v krabici(neobsahuje ani jednu)
    d) herný čas
    e) náročné pravidlá
    f) hra je zdĺhavá(dopĺňanie surovín, nákup hráčov, vydávanie)
    g) obmedzená možnosť voľby pri ťahu(v hre je prakticky vždy jasné, čo musí hráč urobiť)
    h) hra je ku koncu až prehnane nudná
    i) ťahy súperov sú veľmi jednoducho predvídateľné

    Veľa ľudí si myslí, že hra je interaktívna. Ak nakupujete ako prví, ušetríte maximálne 10Elektro voči poslednému, čo pri hre, kde má každý hráč nad 100 Elektro je zanedbateľné. Pri dražbe je mnoho kôl, keď nevydraží žiaden hráč, maximálne jeden nejakú elektráreň.

    Ak hľadáte hru pri, ktorej sa nebudete nudiť, zapotíte svoje mozgové závity a budete sa tešiť na každú novú partiu poobzerajte sa radšej po hrách ako sú Tikal, Eufrat a Tigris alebo Puerto Rico. Ak hľadáte hru, kde ide aj o dražbu odporúčam radšej Ra alebo Amun-Re.

    Hra je pre mňa veľkým sklamaním. Dôvody, prečo nezískala nikdy nejakú významnú cenu napriek vysokému rankingu boli určite opodstatnené.


  6. Nedá se svítit, elektřina je dnes neoodělitelnou součástí života. Otočíme vypínačem a příliš se nestaráme o to, co se vlastně děje před tím, než se žárovka rozsvítí. Hra Funkenschlag (v Čechách nedávno vydána pod názvem Vysoké napětí) vás k problému přivede z druhé strany. Stanete se šéfem energetické společnosti a budete mít na starost stavbu elektráren, obstaráváním paliva a rozvod elektřiny do měst. Čím více měst bude odebírat vaši elektřinu, tím více peněz do vaší kapsy – a energetické impérium se může dál rozrůstat.

    Celou recenzi si můžete přečíst na adrese: https://trupik.aspweb.cz/deskove-hry/funkenschlag.aspx .


  7. Vyborna hra DOPORUCUJEM
    Sice je o dost drahsia ako hra BANG ale je ovela lepsia ako bang a tato investicia cca 1000 KC – 1190 Sk sa velmi vyplati 🙂 🙂 🙂
    Takze ak si chcete kupit niaku hru tak odporucam tuto.
    Najprv ked som si chcel kupit hru tak som sa rozhodoval medzi Porto Riko a Vyskoe napetie ale portoriko ma nevyhodu v tom ze to musia hrat min. 3 a max 5 a vysoke napetie mozu hrat 2-6 a to je jedna z vela vyhod.


  8. souhlasim se vsema co tvrdi, ze Funkenschlag je vyborna hra. Tato hra se na jistou dobu stala mou nejoblibenejsi a hral jsem ji mnohem radsi nez Puerto Rico. Ale pouze do chvile nez jsme si koupili Caylus. Pokud si chci opravdu vyborne zahrat sahnu vzdy po Caylusu a Funkenschlag si spis zahraji, kdyz chci nejakou hru u ktere muzu i trochu relaxovat a popijet 🙂


  9. Bomba, opravdu bomba! Kdo nemá rád příliš moc náhody v deskových hrách, tak tohle je naprosto super. Všechno naprosto vyvážené. Všichni hráči neustále ve hře. Opravdu propracovaná strategická hra.
    Vytknout se dá snad jen ten nehezky tiskově provedený český návod a lepší mohly být i penízky.
    Ale po herní stránce to opravdu nemá chybu.
    Za sebe říkám, že minimálně patnáct let jsem tak dobrou hru nehrál (…a že jsem jich sehrál)


  10. Kritéria pro hodnocení her mohou být různá. Hratelnost v různém počtu hráčů, grafická úprava hry, míra náhody, délka hry, nutnost komunikace mezi hráči atd. To jsou poměrně objektivní kritéria, která se dají v jistém smyslu i „“spočítat““, pro mě však jsou při hraní her nejdůležitější dva ukazatele, které jsou vpravdě čistě subjektivní a sice: jak velká a jak častá je má chuť si hru zahrát… a jak při hraní vnímám čas… Takže, Funkenschlag mohu hrát s velkou chutí stále dokola a opravdu nikdy neodmítnu žádnou výzvu k této hře a co se času týká, tak opravdu mám pocit, že byť se hraje třeba i dvě hodiny, konec přichází vždy tak nějak strašně brzy… chce se mi prostě hrát znovu… Dávám tedy pět hvězdiček a to jen proto, že šest už jich dát nejde 😉


  11. Tato hra je naprosto jedinečná.
    +skvělý herní mechanismus
    +naprosto vyvážená pravidla
    +celou hru se ani jeden hráč nenudí,pořád se něco děje
    +geniální grafické zpracování
    +můžou ji hrát,jak nehráči,tak i největší hardcore pařani(nadchne prostě všechny)
    +jediná náhoda ve hře je losování továren do aukcí, ale i to je svým systémem neustálého přeskládávání omezeno na naproste minimum -za každý krok,co ve hre provedete, si můžete sami!

    Nevím, co víc dodat. Mám za sebou asi dvacet partií a pořád ji musíme hrát. Kdo neochutnal, nepochopí. Jestli váháte nad jeji koupí, tak neotálejte. Je to takový herní skvost, že vám doma nemůže chybět.


  12. Vysoké napětí, v originále Funkenschlag, si nebere inspiraci z minulosti či fantazie, ale ze současnosti. Stáváte se zástupci společnosti, která vlastní elektrárny a usiluje o to, aby dodala elektřinu do největšího počtu měst. To se vám podaří, pokud si vybudujete dobrou síť a dokážete elektřinu vyrábět s co nejmenšími náklady. Zdroje jsou omezené.

    Vysoké napětí má výborný a dobře vyvážený herní systém. Náhoda hraje jen malou roli, záleží především na strategii každého hráče, jeho odhadu postupu protihráčů a jeho kombinačních schopnostech. Přitom je hra výborně hratelná v jakémkoliv počtu hráčů, ve dvou i šesti. Hru ocení především zkušenější hráči, kteří mají rádi ekonomické strategie.

    Celou recenzi, ale i další články o hrách si můžete přečíst na webu Frodovy deskové hry.


  13. Existuje velmi málo způsobů, jak mě přinutit napsat recenzi na hru, nicméně existence této hry k nim zcela určitě patří. Náplň hry si můžete přečíst v recenzi umístěné pravděpodobně pod touto recenzí (z 23.11.2005 uživatel Darn), se kterou prakticky ve všem souhlasím, krom počtu hráčů, kde je hra ve dvou a možná i ve třech o něco málo ošizena (nemůže totiž nastat situace, kdy je město plně zasíťováno a další hráč si už ho nemůže připojit do své sítě), nicméně přesto skvělé. Jednoznačně se jedná o nejlepší hru, kterou znám (samozřejmě jich většinu neznám – viz seznam mých hodnocení her), a to z následujících důvodů:

    1. Vyváženost hry – nemůže nastat situace, kdy by byl hráč, který je na tom nejlépe, nějak dále hrou zvýhodňován a naopak hráč, který na tom není nejlépe je vždy zvýhodňován – tj prakticky nemůže nastat situace kdy by v polovině hry měl někdo výrazně navrch a i když to tak vypadá, tak se to může brzy změnit. Hra funguje tak, že se s přibývajícím časem dostávají do hry lepší a lepší elektrárny,
    ale vždy je nutno se prokousat přes špatné a průměrné, tj nikdo nemůže získat žádný skvost na začátku hry.

    2. Faktor náhody – takhle si představuju, že by to mělo vypadat. Kdo je na tom nejlépe, tam mu faktor náhody prakticky nemůže nijak pomoci a na druho stranu těm, co jsou na tom špatně, tak může pomoci výrazně, čímž ale zase začínají být znevýhodňováni.

    3. Jednoduchost pravidel – systém je geniální a přesto velmi jednoduchý na hraní i vysvětlování. Tím tedy myslím jen formální pravidla, správnou taktiku hry zvládnout už tak triviální není.

    4. Různorodost opakovaného hraní – ve hře jsou obsaženy dvě herní plochy a ještě se z nich použije jen vybraná část. Navíc záleží na tom co si který hráč kupuje (a tedy které elektrárny se objeví kdy ve hře) a dle toho se ukazuje výhodnost následujících nákupů elektráren.

    Jako nevýhody vidím pouze velikost plochy a i přes to je tu trošku neohrabaná manipulace se surovinami – koupení ropy nebo uranu může způsobit menší kolaps v obchodě v podobě pádu ostatních surovin. Dále obporné peníze v kontrastu s tím, jak je jinak celkově hra udělána precizně.

    No snad jsem na nic nezapoměl, a doopravdy nejsem žádný distributor této hry :o)


  14. Je toho víc, k čemu mám výhrady. Začnu od krabice. Hra stojí 999 Kč.. Opravdu při této ceně nešlo udělat boxy pro peníze a pro karty elektráren? Budiž peníze se dají vrátit do papírového „“ovázání““, ale ničí se při tom. Při manipulaci s krabicí pak elektrárny a peníze putují po krabici, a to mi u takhle drahé hry vadí. V recenzi někdo pěl ódu na pravidla. Neumím německy a nedokážu posoudit originál, ale v českém překladu je pár nejasností. Nakonec jsme asi vydedukovali, jak by to mělo být správně, ale přesto to kazí dojem. V pravidlech je řečeno, že jakmile alespoň jeden hráč připojí do své elektrické sítě patřičný počet měst, hra po čtvrté fázi končí !!! Jenže ona pravděpodobně pokračuje ještě dodáváním elektřiny do měst, což naznačuje věta – vítězem se stává ten hráč, který v posledním kole hry dokáže dodat elektřinu do nejvíce měst ve své elektrické síti (tj. měl by nejvyšší příjem peněz v páté fázi). Z té věty v závorce usuzuju, že se hraje dál, protože pokud by hra končila, věta by byla v minulém čase a peníze by nebyly hypotetické (byly přece vyplaceny). Při dvou hráčích je potřeba pro ukončení hry postavit 21 měst. Domečků je však jen 22. Jeden v tabulce pořadí hráčů a jeden ve skórovací tabulce. Pokud postavím 21 město, nemám domeček pro umístění. Tak jenom zaplatím a posunu se na skórovací tabulce. Proč není u každé barvy jeden domeček navíc? Při hře dvou hráčů je hra nevýrazná a velmi čitelná. Nelze škodit. Lze se vždy připojit do všech měst ve vybraných oblastech. Zkrátka, tohle není hra pro dva hráče. Taktické možnosti jsou omezeny pouze na výběr měst s levnějšími připojovacími trasami. Hrát se dá, ale dojem je velmi rozpačitý. Za to všechno dávám jen tři body. Zkusíme to zahrát ve 4-6, zatím jsme to nezkoušeli, třeba to bude lepší. Dokud to nevyzkouším, zatím ji nebudu zavrhovat, ale můj favorit to rozhodně není.


  15. Vynikající hra, opravdu patří mezi špičku, dál už bych jen opakoval předchozí komentáře, MORT popsal hlavní rysy přesně!
    Během prvních partií jsem míval pocit, že první dvě třetiny mohu hrát skoro bez rozmyslu, stejně se rozhoduje až ke konci, ale zkušenost mě naučila, že balancovat všechny faktory je třeba už od začátku, držet se na vlně, jinak mě tempo ostatních převálcuje a na přední pozice už nepustí. Dokonalé!

    Snad jen Albi mohlo ke hře přidat hezčí překlad návodu. Nikdo netrvá na barevném na křídě tištěném skvostu, ale mizerně kopírovaný návod je u této hry vážně ostudou. Myslím, že pár (jednotek, nikoliv desítek!) korun by této mé výtce spolehlivě zabránilo.
    Po věcné stránce je naštěstí návod skvělý, autor/překladatel si dal opravdu záležet.


  16. Ve hře Funkenschlag (v překladu něco jako „“zásah elektickým proudem““ :o) ) se stáváte majitelem firmy, která dodává elektřinu do německých domácností (potažmo amerických, záleží na tom, jakou stranu hracího plánu zvolíte – takže vlastně máte 2 hry v jedné). A aby všechno fungovalo, musíte nakupovat elektrárny, palivo, na které pracují a budovat svoji elektrickou síť.

    Vysvětlovat pravdila by byla práce na víc, než jednu recenzi, takže jen stručně. Hra se hraje v jednotlivých kolech, ve kterých se střídají pravidelně čtyři fáze. V první nakupujete elektrárny systémem aukce (čím víc domů „“vyživí““, tím dražší je), ve druhé nakupujete suroviny (je šest typů elektráren – tepelné na uhlí, tepelné na ropu, hybridní na ropu nebo uhlí, jaderné na uran, elektrárny fungující na odpadky(?) a ekologické, které pracují zadarmo), ve třetí potom stavíte rozvodnou síť (takové malinké domečky, jakoby Osadníkům s vesnice vypadly :o) ) a ve čtvrté potom spálíte suroviny a dostanete peníze za „“vyživené““ domečky. Celá hra končí ve chvíli, kdy jeden z hráčů postaví předem určený počet domečků a pak vyhrává ten, který VYŽIVÍ nejvíce domácností (tzn. ne nezbytně ten, který má nejvíc domků!!!).

    Zdá se to jednoduché, ALE – surovin není nazbyt a navíc se zvyšující poptávkou roste i jejich cena, takže hráč, který se dostane k nákupu jako poslední, občas už prostě nemá co koupit (nebo za nekřesťanské peníze). A tady přichází ke slovu hlavní deviza hry – určování pořadí. To se mění po každém kole (po čtvrté fázi) podle toho, kdo má aktuálně nejvíce domků (tzn. je hypoteticky nejsilnější a nejvíc v daném kole vydělá). Hra tím pádem tlačí nahoru hráče, kteří jsou vzadu a nejdůležitější na celé hře je moment načasování, kdy se vydat z posledních pozit k vítězství. Vystartujete příliš brzy a nedoběhnete, příliš pozdě a budete až do konce hry koukat soupeřům na záda. Pořadí je totiž naprosto rozhodujícím faktorem a je občas lepší dvě, tři kola vydělat méně, ale celkově získat více (tento faktor je tím citelnější, čím vyšší je počet hráčů).

    Funkenschlag je naprosto výjimečná hra (jak už to u Friedmana Friese bývá), ale co víc – ona je k tomu i úžasná! A to vše hlavně díky geniálnímu systému, ve kterém o bytí a nebytí rozhoduje vaše pořadí. A pro ty, které ani toto neoslovilo nezbývá, než dodat, že hra je hratelná v jakémkoli počtu hráčů (2-6) a v ani jednom není nudná.


  17. Tuto hru jsem vlastnil mesic a nyni ji prodal. Hra je urcite dobra a verim, ze si najde sve fanousky. Me ale bohuzel prilis neoslovila:-(. Obsahuje totiz par faktoru, ktere me osobne trochu vadily.
    1) ve hre je prilis momentu, kdy se venujete priprave hry (rozdavani karet atd)
    2) snazim se mit hry dobre hratelne i ve dvou hracich – malokdy mam prilezitost hrat ve vice lidech; nasel sem mnoho clanku a doporuceni ruznych lidi, ze i ve dvou je to paradni hra – odehral jsem ve dvou 5 her a kazda mi prisla prakticky stejna, se skoro stejnym vysledkem
    3) pocitani pri hre mam rad, ale tady je ho vazne moc 🙂
    Verim, ze si tato hra najde sve fandy a pokud mate moznost hrat casto ve 3+ lidech a bavi vas hry s penizkama, nakupy atd, urcite vas Vysoke napeti bude bavit. 2x jsem ji hral ve 4 hracich a uz to bylo o poznani lepsi a vazne sme se skvele bavili. Pokud ale shanite komplexnejsi hru pro dva, doporucil bych spise jine hry na trhu


  18. Je tu mnoho pozitivnych reakcii, a ja s nimi nemozem nez nesuhlasit – Funkenschlag je pre mna momentalne hra #1. Popisaneho je tu o nej sice uz dost, ale chyba mi tu porovnanie s inymi popularnymi podobnymi hrami. Dovolim si teda take porovnanie napisat.

    Este predtym ale jedna vec – mam za sebou uz asi 40 partii tejto hry v roznom pocte hracov. Mrzi ma reakcia Mirky, ktora hodnotila tuto hru po velmi malom pocte partii a najma vo dvojici. Musim priznat, ze toto nie je hra pre 2 hracov, nie je to ono v porovnani s hrou 3-6 hracov. Zaujimalo by ma, ci sa Mirke podarilo hrat aj v inom pocte hracov a ci nezmenila nazor 🙂

    Takze zacnem CAYLUS-om – v Cayluse je nahoda eliminovana uplne, roznorodost hry je dana iba konanim hracov. Je asi ako sach. Vysoke Napeti (VN) oproti tomu obsahuje prvok roznorodosti v tom, ake elektrarne sa objavia v ponuke. A samozrejme tiez v konani hracov. Niekedy sa vo VN stane, ze prehrate drazbu dolezitej elektrarne, ale hned nato sa do ponuky dostane rovnako dobra alebo dokonca este lepsia elektraren. Toto moze hardcore hracom vadit a uprednostnia preto Caylus, kde nie je NIC zavisle na tom, co sa stane same od seba bez pricinenia hracov. Na druhej strane mozete ist do drazby s tym, ze chcete vyhnat jej cenu do velkej vysky, lebo viete/tusite, ze protihrac ju chce za kazdu cenu… ale nemusi. Je to skratka dalsi prvok Napatia v hre 🙂
    A este jeden bod – VN je uzasne (a zatial asi neprekonane) systemom balancovania rozdielu medzi prvym a poslednym hracom. Este sa mi nestalo – ANI RAZ – aby niekto uprostred hry mal pocit, ze ma hru stratenu. Zakazdym mate po hre pocit, ze ste boli blizko a prehrali ste len tak tak. V Cayluse sa mi zial stava, ze ak hrac nezvladne prvu polovicu hry, viacmenej len z povinnosti dohravame a je jasne, ze hracovi v cele staci kontrolovat hru. Pre niekoho je to plus pre danu hru, pretoze vyhrava naozaj bezchybna hra, iny to povazuje za minus.

    PUERTO RICO – podobne ako Caulys, nahoda takmer uplne eliminovana (az na dokladanie plantazii). Da sa *prepocitavat* dopredu, ale aj odhadovat tah superov, ale spravidla ten, kto zaostane na zaciatku, uz sa do konca hry chyti len velmi velmi tazko.

    Pre PR aj Caylus plati, ze ak sa stretne slaby a silny hrac, ani jeden sa zvycajne nebavi, lebo rozdiel vo vysledku hry je velmi vyrazny.

    *** VN je uzasne prave tym, ze ak sa stretnu hraci roznych kvalit, je sice silno pravdepodobne, ze lepsi hrac vyhra, ale aj on aj slabsi hraci sa cely cas bavia, su nuteni neustale byt v hre a premyslat a kalkulovat, a navyse slabsi hraci maju pocit, ze su stale v hre!! ***

    To je velmi dolezite z mojho pohladu, lebo hra neodradi zacinajucich hracov!! Naopak, vtiahne ich a budu premyslat, ako hrat nabuduce lepsie! PR a Caulys dokazu odradit prave tym, ze si zacinajuci hrac povie, ze tuto hru sa tak skoro nenauci, ze je velmi tazka a pod. A uz ho k hre viac nedostanete ani parom volov.

    Ok, podme dalej – OSADNICI – tak toto je uplne iny herny princip, ale aj tak – Osadnici su z mojho pohladu hrou s VELKYM podielom nahody a u nas sa najlepsie hraju, ak si chceme ozivit nejaku party, pretoze Osadnici obsahuju vela interakcie medzi hracmi, obchodovania, dohadovania s vasou polovickou, aby toho zlodeja dala inam, lebo inak dnes nebude… a tak. Ak chceme seriozne hranie, s Osadnikmi kvoli pritomnosti a vyznamnej ulohe kocky v hre vobec nepocitame.

    TICKET TO RIDE (alebo Vlak za Vlakem) – TtR je takisto velmi vhodna pre zacinajucich hracov, ma omnoho jednoduchsie pravidla ako VN a da sa vysvetlit za par minut (to rozhodne neplati o VN). Avsak TtR je hra oddychova, nezamestna sede bunky ani zdaleka do takej miery ako VN, a niekedy (ale nie velmi casto) dokaze odstavit hraca aj v strede hry. Takisto vsak nebyva rozdiel medzi dobrymi a slabsimi hracmi tak znatelny, casto aj slabsi hrac porazi silnejsieho a ludia maju zvacsa chut hrat znova a znova, a to je dolezite! Nie je nic nezvycajne odohrat aj 3-4 hry po sebe. Po 2 partiach VN som zvacsa tak unaveny, ze tretiu uz nevladzem a zvycajne dame uz nieco ine, oddychovejsie. Napr. TtR 🙂

    Aby som to zhrnul:
    CAYLUS – hardcore premyslanie, nulova nahoda, vynikajuca ak mate skupinu ludi, ktori hraju casto(!) a hraju dobre. Zapojte neskusanych hracov – a bude to katastrofa!

    PUERTO RICO – podobne ako Caylus – minimum nahody, taktiez vhodna iba pre skusenejsich a vyrovnanych hracov, myslim ale, ze zabavnejsia ako Caylus.

    VYSOKE NAPETI – vhodna aj pre nerovnako kvalitnych hracov, neuveritelne navykova s originalnym a bravurne vybalancovanym hernym systemom, udrzuje hracov v napeti do posledneho kola. Hardcore hracom ale moze pripadat „“nefer““ (unfair) alebo oddychovejsia a trochu lahka v porovnani s Caylusom alebo Portorikom.

    TICKET TO RIDE – totalna oddychovka vhodna aj pre uplnych novacikov, avsak naoplatku velmi zabavna a mnohokrat znovuhratelna, az navykova. Takisto vhodna aj pre nerovnako kvalitnych hracov. Zlozitostou (resp. jednoduchostou) je vsak na mile daleko za Caylusom alebo PR, hardocre hracom len ako oddych medzi tazsimi hrami.

    OSADNICI – samostatna kapitola, KOCKA V HRE!, vela nahody ale aj VELA komunikacie, ktora je nosnym pilierom hry. Pre vaznu hru nie prilis vhodna (s tymto tvrdenim sice asi viaceri suhlasit nebudu, ale stojim si za nim 🙂

Napsat komentář