Hrajeme.cz

Trans America

Originální název:
Trans America
Rok vydání:
2002
Počet hráčů:
2 až 6
Věk:
Hra je určena pro dospělé hráče a pro rodiny s dětmi od 8 let.
Doba hraní:
Středně trvající hra – asi 30 až 70 minut
Doporučení rodiny:
Asi nebudete zklamáni, ale také vás asi nenadchne.
Doporučení hráče:
Tuto hru vám nedoporučujeme, najdou se pro vás lepší hry.

Kategorie:

Popis

Cílem je propojit vylosovaná města kolejnicemi. Města jsou rozdělena do oblastí a každý hráč má každé město v jiné oblasti. Jakmile se některému hráči podaří spojit jeho města kolejnicemi, končí jedno kolo. Ostatní hráči ztrácí body. Vyhrává ten, kdo má na konci hry po několika kolech nejvíce bodů.

Další informace

Míra náhody

Počet hráčů

Věk hráčů

Doba hraní

Počeštění

Rok vydání

Míra interakce

Míra složitosti

Míra humoru

Doporučení rodiny

Doporučení hráče

Výrobci

,

Autoři

– Funagain Gameweb
– Výhradní dovozce do ČR – firma Corfix
– 20 variant pravidel (přeložil David Polášek)
– Svět deskových her
– Možnost nákupu na Slovensku.

154 komentářů: “Trans America”

  1. Trans Americy jsem se bohužel už přehrál. Svého času u nás měla stálé místo, ale po mnoha a mnoha hrách, které jsem s ní strávil už ji nemůžu ani vidět. To ovšem ovlivňuje moje hodnocení jen málo, protože je to určitě fajn hra, výborný filler, ale už ne pro mě. 🙂

  2. Hru jsme hráli poprvé v šesti lidech a bylo to opravdu svižné a všechny nás to moc nadchlo. Hra má jednoduchá pravidla a dá se dobře hrát i ve dvou hráčích. Kartičky s městy se losují, takže pokaždé železnicí spojuji jiná města a hra se neohraje. Skvělá jednoduchá a rychlá hra.

  3. Pro mne, jako velkého fanouška Transport Tycoonu, byla tahle hra velká výzva!
    Stavění železničních tratí a spojování měst jsem z počítače znal velmi dobře a bylo zajímavé si to zkusit i takto.
    Hra je velmi zábavná a čím větší počet hráčů, tím je to zábavnější.
    Zajímavý koncept je vzájemné spojování postavených tras a otevírá se tak možnost taktizování a snaha trochu balamutit ostatní aby vám nepřímo pomohly k vašemu úspěchu.
    Při hře s menším počtem hráčů se dá dobře upravovat počet karet v ruce (navyšovat) a přidat tak k tomu ještě další porci zábavy. 😀


  4. Skvělá hra pro milovníky železnice i pro všechny ostatní. Je to svižná, oddechová hra. Nejčastěji ji hrajeme ve 2. Celá hra se skládá z více kol a už se nám stalo, že i když to vypadalo pro 1 hráče beznadějně, tak nakonec se vše obrátilo a neprohrál. Většinou nám každé kolo končí rozdílem 1 nebo 2 bodů (podle toho, jestli zbyde jednoduchá nebo dvojitá kolej), ale občas se stalo, že rozdíl byl najednou i třeba 7 bodů a úplně zamíchal konečným pořadím.
    Pravidla jsou jasná, krabice působí na první pohled jako „“chudý příbuzný““ jiných her, které mají mnohem větší krabici, ale nenechejte se zmást. Herní materiál je poměrně obsáhlý – dřevěné špalíky (koleje) + mašinky pro počítání bodů + startovní váleček, vše dřevěné.


  5. Tuto hru mám již dlouho ve svém repertoáru. Je to skvělá oddechovka pro hráče a perfektní upoutávačka pro „“nehráče““, které chcete dostat k deskovkám. Pokaždé, když k nám přijde nový zájemce, je toto vhodná volba.

    Přednosti:
    – jednoduchá a snadná pravidla.
    – nenáročný herní mechanizmus
    – všichni hráči jsou stále ve hře, ikdyž právě nejsem na tahu, přemýšlím, co
    udělám, až na mě tah přijde a přitom musím sledovat tahy protihráčů
    – rychlá a svižná hra

    Pro mě osobně je Trans America lépe povedená než její evropský nástupce Trans Europe. Má lépe řešenou mapu, v TE mi přijde, že tam je moc dvojtých železnic 🙁

    Pro mě jasná 5, ke které se rád vracím.


  6. tohle je bomba hra. dostala se mi do rukou před nedávnem a hned si získala nejen mě, ale i ženu. faktor náhody je prezentován jen výběrem měst, jinak je vše na vašem umu. a ani nezáleží na taktických schopnostech, aspoň ne tak jako v jiných hrách. tím, že musíte spojit pět měst různé barvy rozprostřených na celé mapě vás nutí dříve či později se spojit se svým protivníkem, čímž mu ale zároveň pomůžete dostat se k městům „“u vás““. a co mě překvapilo, vítězství je vždy o jedno, max o dvě kola, tudíž body do mínusu nejdou tak rychle. kdo tuhle hru vymyslel je génius. 4,5/5


  7. Máte za úlohu postaviť najväčšiu koľajnicu celej severnej Ameriky. Na začiatku hry si každý vyberie danú farbu, a náhodne si z každej oblasti ťahá jedno mesto. Oblasti sú päť, čiže každý musí postaviť cez tieto mestá železnice, ale je tu vec, že keď sa súperia prepoja môžu hocikde pripojiť ku svojmu súperovi koľajnice. Každý ťah hráča spočíva, že položí jednu alebo dve koľaje. V tejto hre je trocha znevýhodnenie keď staváte cez rieku alebo niečo máte tam dvojitú koľaj, takže musíte ak chcete tadiaľ prejsť postaviť dve železnice. Keď niekto spojí svoje mestá je koniec kola a tí čo nespojili sa im ratáju koľko im chýbalo železníc, a toto tvorí záporné body. Hra sa hrá pokiaľ zostane len jeden hráč a to tak, že tí ktorí prešli 1 tak vypadli, víťaz je ten, ktorý zostane. Táto hra ma vôbec neprekvapila, vôbec ma nebaví, slabá hra, preto jej dávam hodnotenie 2.5 .


  8. Princip hry byl už popsán v předchozích recenzích, takže doplním jenom některé postřehy:

    + pravidla jsou velmi jednoduchá a hra je rychlá, což je ideální kombinace pro hraní i s kamarády, kteří s deskovými hrami nemají žádné zkušenosti
    + hra je stejně vhodná pro větší i menší počet hráčů (2-6), přičemž i při větším počtu hráčů hra ubíhá velmi rychle

    – u vyrovnaných zkušených hráčů začne časem hrát velkou roli při hraní náhoda (tj. jaká města, která mají spojit, si vylosují).


  9. Napsáno snad už bylo vše. Skutečně se jedná o výbornou oddychovou a svižnou hru s úžasně jednoduchými pravidly. Jediné mínus je velký a to opravdu velký podíl náhody. K této hře se dá najít na internetu nespočet variant a úprav pravidel. Já sám sice nejsem velký příznivec různých úprav, ale protože tahle hra má již zmíněný velký podíl náhody, nepovažuji změnu pravidel za přílišný zásah, který by hru mohl kvalitativně ovlivnit. Pro příklad zde několik variant uvádím:

    Otevřené karty
    Po vylosování karet s cílovými městy je hráči položí před sebe. Všichni hráči tedy vidí i karty protihráčů a je větší možnost pro taktizování při stavbě železnice ve snaze zabránit soupeři použití vaší sítě k napojení vlastních měst. Ostatní pravidla platí bez změny. Další variantou je, že po skončení kola předá hráč svoje karty protihráči po pravé straně. Hraje se tolik kol dokud se karty s cílovými městy nevrátí zpět k hráči, který s mini začínal.

    Křížení a napojování
    Hraje se podle pravidel s tím rozdílem, že rozdvojovat svojí síť můžete pouze ve městech a napojení na soupeřovu železnici vás stojí dvě kola (lze napojit rovněž pouze ve městě).

    Startovní pozice
    Všichni hráči začínají ve stejném městě, které se náhodně vylosuje na začátku hry. Rozdíl je také v bodování. Za každé nepropojené město máte -5 bodů. Ostatní pravidla platí bez změn.

    Startovní pozice II
    Vaší startovní pozici vám náhodně určí váš protihráč po pravici. Ovšem startovní pozice nesmí být ve městě, které má on sám.

    Jak vidíte jedná se o drobné úpravy, které buď vliv náhody ještě více zdůrazní nebo naopak potlačí.
    Mimo to si na internetu můžete stáhnout obrázek prodloužené bodové lišty z 12bodů na 19bodů a nebo kartičky hráčů. Tato kartička během hry leží před vámi a vaši soupeři díky ní jediným pohledem vidí za jakou barvu hrajete.

  10. Po rozložení hracího plánu se přesuneme do USA v době vzniku prvních železnic. Každý hráč se stává manažerem, který má za úkol propojit železnicí pět měst. Aby to nebylo tak jednoduché, každé z nich leží v jiné části Ameriky. V každém tahu smí stavitel prodloužit svoji trať podle obtížnost terénu o jeden nebo dva úseky.

    Hráči si mohou úkol ulehčit využitím tratí postavených soupeři. Jakmile se dvě železnice spojí, mohou oba hráči pokračovat ve stavbě z libovolného bodu na spojené trati. Takto se mohou postupně připojit tratě všech hráčů.
    Manažer, který první propojí svých pět měst, vyhrál dané kolo hry. Jedna partie se skládá z několika kol. V každém si méně úspěšní stavitelé železnic připíší tolik trestných bodů, kolik jim chybí k připojení zbývajících měst. Když něčí lokomotiva na bodovací tabulce dojede na konec, hra končí. Vítězem je samozřejmě hráč, který trestných bodů získal nejméně.

    A čím si vás tato hra vlastně může získat? Především svojí jednoduchostí. Vysvětlení a pochopení pravidel je otázkou dvou minut. Vlastní hra je velmi svižná a napínavá. Ani se nenadějete a je konec. A vy chcete hrát znovu a znovu…

    Ale abych jen nechválil, jednu pihu na kráse najdeme. Zkuste rychle spojit nejsevernější a nejjižnější nebo nejvýchodnější a nejzápadnější města Ameriky! Vliv náhody na hru je zmírněn tím, že se hraje více kol, přesto zůstává důležitým faktorem.

    Pokud vám ale více náhody ve hře nevadí (alespoň může občas vyhrát mladší sestra nebo třeba osmiletý syn), koupí rozhodně neprohloupíte. Hru mohu vřele doporučit zejména rodinám s dětmi.

  11. Další z minikolekce firmy Winning Moves, která vsadila na stejný formát krabic, jednoduchá pravidla a krátkou dobu jedné hry. K jejím „“bratříčkům““ patří starší Cartagena a nejmladší Clans.

    Po rozbalení mne čekalo první překvapení – poměrně velký hrací plán složený do malé krabičky. Hrací materiál je vyveden velmi dobře – dřevěné trasy, vagónky, špalíčky, pěkné karty a již zmiňovaný hrací plán. Ten zobrazuje spoustu amerických měst, které jsou propojeny sítí tras. Na tyto trasy kladou hráči kolejnice tak, aby propojili všechny svá města. Města si hráči nalosují na začátku – jsou v pěti barvách tak, aby nikdo nebyl příliš znevýhodněn – všichni mají města zhruba stejně  daleko od sebe.

    Hra začíná tak, že si hráči umístí svůj počáteční výchozí špalíček na některé místo na hracím plánu. Od tohoto místa mohou v libovolných směrech rozšiřovat svou železniční síť s cílem projet všech 5 svých měst. Pokud se trasy propojí s jiným hráčem,  mohou oba navazovat dále na libovolné místo celé sítě, to jest využívat i trasy propojeného spoluhráče. Kolo končí v okamžiku, kdy se některému hráči podaří propojit všech svých pět měst – to trvá zhruba několik minut. Hráči, kteří v daném kole „“nedojeli““, si poté započtou chybějící trasy na počítadle. Hra končí po několika kolech.

    Přednosti hry:

    • naučíte se jí během několika minut
    • velmi vhodná i pro příležitostné hráče
    • zajímavá a dobrá jak ve dvou tak ve více lidech

    A k nedostatkům? Hra obsahuje poměrně hodně náhody. Ta je částečně eliminována více koly, které se započítávají do jedné partie. Hru ale mohu jen doporučit – sám nemám rád hry s velkým prvkem náhody, tato mne ale dokázala velmi zaujmout a dobře pobavit. Navíc je ideální pro nevyrovnané a začínající hráče. Dohrajete a chcete hrát znovu…. 

Napsat komentář