Hrajeme.cz

Euphrat & Tigris

Originální název:
Euphrat & Tigris
Rok vydání:
1997
Počet hráčů:
2 až 4
Věk:
Hra je určena pro dospělé hráče a pro rodiny s dětmi od 12 let.
Doba hraní:
Dlouhotrvající hra – 60 až 120 minut
Doporučení rodiny:
Tuto hru vám nedoporučujeme, najdou se pro vás lepší hry.
Doporučení hráče:
Určite vyzkoušejte, neměla by uniknout vaší pozornosti.

Katalogové číslo: 11336 Kategorie:

Popis

Hráči se posunou o tisíce let zpět zhruba do doby Mezopotámské říše. Každý z nich vede svoji dynastii do boje o moc a nadvládu nad bohatým územím. Uspěje jen ta dynastie, která pomocí svých vůdců (kněz, farmář, obchodník a král) podporuje rovnoměrně všechny čtyři odpovídající oblasti (náboženství, hospodářství, obchod a obyvatelstvo) reprezentované čtyřmi barvami (červená, modrá, zelená a černá).

Každý hráč si vezme čtyři vůdce jedné dynastie, dvě kartičky moru a nalosuje si 6 kartiček budov (chrám, farma, tržiště, osada), které umístí za svoji zástěnou. Když je hráč na tahu smí zahrát dvě akce. Typickou akcí je umístění kartičky nebo vůdce (ten lze i přemístit) na hrací plán.

Další informace

Míra náhody

Počet hráčů

Věk hráčů

Doba hraní

Počeštění

Rok vydání

Míra interakce

Míra složitosti

Míra humoru

Doporučení rodiny

Doporučení hráče

Výrobci

,

Autoři

– Funagain Gameweb
– Pravidla v češtině (P.Horčík)
– Otázky a odpovědi k pravidlům v češtině (P.Horčík)
– Pravidla hry (www.deskovehry.cz)
– BoardGameGeek
– Svět deskových her
– Možnost nákupu na Slovensku.

Recenze

  1. cinan

    Kniziova klasika, trochu sušší, ale furt dobrá

  2. Patrikhm

  3. Reagean

  4. makeska

  5. ZdenT27

  6. Bio

  7. Wolfling

  8. Karloss

  9. Libor

  10. Tramvaj

  11. Zenitos

  12. Smith-g

  13. Cwaj

  14. Terw

  15. Savager

  16. darwin

  17. skyfire

  18. Jan

  19. Kalibulus

  20. Lada

  21. waf

  22. Ringo

  23. Beholder


    Hrací plán rozdělený na čtverce, pytlík plný barevných žetonů, hromada dřevěných kostiček a pozor, vůbec žádný příběh a téma jen jako obal, aby to nebylo tak suché a schématické. To musí být ale nuda…

    Houby, tahle klasika od Reinera Knizii je fakt pecka. Je to sice tvrdé abstraktní euro, ale velmi zábavné. Kdo má v sobě kus bojovníka a dobyvatele a chce si potrápit šedé buňky mozkové, tomu se tahle hra bude zamlouvat.

    Každý hráč na začátku hry obdrží 4 vůdce odlišené barvy, náležící jedné ze 4 dynastií (Býk, Lev, Střelec, Hrnčíř), 2 kartičky katastrof a 6 náhodně tažených civilizačních kartiček. Úkolem hráče je pokládat civilizační kartičky, takovým způsobem, aby měl rovnoměrně od každé ze 4 barev co nevíce kostiček. Trochu to rozvedu, protože tohle je abstraktní hra a těžko se to popisuje :). Základní kámen Euphrat & Tigris tvoří 4 barvy – červená, černá, modrá a zelená a tyto posloupnosti:

    Červený vůdce–Kněz › získává z červených civilizačních kartiček–Chrámy › červené kostičky- představující Náboženství.

    Černý vůdce–Král› získává z černých civilizačních kartiček–Osady › černé kostičky-představující Obyvatelstvo (zde je jediná výjimka: v Království kde je Král, získá hráč za jakoukoliv civilizační kartičku odpovídající barevnou kostičku).

    Modrý vůdce–Farmář › získává z modrých civilizačních kartiček–Farmy › modré kostičky-představující Hospodářství.

    Zelený vůdce–Obchodník › získává ze zelených civilizačních kartiček–Tržiště › zelené kostičky- představující Obchod.

    První je potřeba umístit vůdce. Ten musí vždy sousedit minimálně s jedním chrámem-červená civilizační kartička (ve hře jich je na začátku několik rozestavěno po mapě). A k němu pak pokládat civilizační kartičky čímž získávám odpovídající barevné kostičky (jedna kartička=jedna kostička). Hráč má každé kolo 2 akce: které může libovolně využít k pokládání kartiček a nebo k pokládání popřípadě přemísťování vůdců nebo si také může vyměnit civilizační kartičky. Je třeba říct, že hra je velmi konfliktní, takže když se při pokládání kartiček spojí dvě cizí království nastává konflikt (vnější konflikt) a vyřeší se tak, že si každý spočítá barevné kartičky na mapě (počítá jen tu barvu, které se konflikt týká a to záleží na barvě vůdců, kteří tento konflikt vytváří) a případně nějaké přidá z ruky. Pokud jich má útočník více, vítězí, obránci stačí pouze dorovnat počet, aby vyhrál. Poražený musí z mapy na dobro odstranit všechny kartičky (zase podle barvy konfliktu) a k tomu i vůdce, který se zúčastnil konfliktu. Vítěz získá tolik barevných kostiček, (opět podle barvy konfliktu) kolik protihráč odstranil kartiček plus jednu za vůdce. Druhý, více taktičtější konflikt, který může nastat, je vnitřní konflikt. Ten vznikne, když hráč přesune jednoho svého vůdce do království protihráče, ve kterém je vůdce stejné barvy (je nutné zdůraznit, že hráči se odlišují znakem dynastie – Lev, Býk, …, ne barvou!). Tento konflikt mají na starosti kněží a proto se řeší pouze s červenými kartičkami-Chrámy. Útočník jich vyloží kolik uzná za vhodné a připočte sousedící chrámy s právě přiloženým vůdcem (vůdce musí být vždy přiložen ke chrámu), to samé udělá soupeř a opět pokud má útočník více kartiček vyhrává, obránci stačí dorovnat. Poražený vůdce musí jít pryč a vítěz získá jednu červenou kostičku. Další zajímavý prvek hry tvoří monumenty, které mohou vniknout jen na poli 2×2 se čtyřmi stejnými kartičkami. Monumenty jsou v různých barevných kombinacích, ale vždy dvoubarevné a přináší každému vůdci, který má stejnou barvu jako monument 1 kostičku na konci každého kola. Vůdci samozřejmě musí stát v království společně s monumentem. Hráči mohou také využít v rámci jedné akce kartičku katastrofy, která ihned zničí kartičku pod ní a pole se stane do konce hry nepoužitelné. Tímto se mohou rozpojit některá království. Ve hře tak vnikají zajímavé konfliktní situace, kdy se hráči snaží získat co nejvíce kostiček, (ale zároveň udržují počet kostiček ve všech barvách rovnoměrný, později vysvětlím proč) tím, že kromě pokládání civilizačních kartiček, vyvolávají konflikty s protihráči, škodí si, bojují o monumenty a ničí království.

    Hra končí jakmile dojdou civilizační kartičky v pytlíku (z kterého si každé kolo náhodně přibírají do 6) nebo na mapě zbude 1 nebo 2 poklady, což jsou bezbarvé kostičky, rozestavené na začátku hry na počáteční chrámy. Poklady můžou získat jen Obchodníci-zelení vůdci a na konci hráči přidávají jakoukoli barvu potřebuje. Hráči si po celou dobu získané kostičky schovávají za zástěnu (spolu s dobíranými civilizačními kartičkami) a na konci hry zástěny odhalí. Klíč k vítězství spočívá právě v tom rovnoměrném sbírání kostiček. Hráči si totiž na konci porovnají počty kostiček té barvy, které mají nejméně a kdo má více vyhrává. Geniální…

    E&T je hratelný ve 2-4 hráčích. Ve 3 a 4 je to bez problému. Ve 2 hráčích je třeba se dohodnout, aby hráči začali blízko sebe, aby vznikaly konflikty. Pokud každý začne v jiném koutu mapy, může se z hry stát hrabání na vlastním písečku, tzn. hra téměř bez konfliktů, na kterých E&T stojí. Ve hře je určitý prvek náhody a ten spočívá v náhodném tahání civilizačních kartiček, ale jinak je to čistě hra, ve které vypnutí mozku znamená prohru :).

    Pokud jste tuto recenzi, připomínající (více než jiné recenze 🙂 ) spíše pravidla hry, dočetli do konce, tak gratuluji. Ale jinak to asi popsat nejde, protože E&T je abstraktní hra, takže se nemůžu opřít o nějaký příběh nebo téma. Nicméně, přestože abstraktní hry až na pár výjimek téměř nehraji, tuhle miluji. Je to hra králů :). Kdesi jsem zmínil, že při hraní E&T prožívám tyto emoce: strach, napětí, nervozitu, radost, smutek a po prohře dokážu být pár minut opravdu naštvaný :). Už to je obrovské plus, když hraní hry vyvolává nějaké emoce, je spousta her, které to nedokáží.

  24. PJ_HB

  25. Mialee

  26. Matt


    Jedna z hier pri ktorych nieje nuda.
    Eufrat a tigris prinasa mnozstvo zabavi a strategickych moznosti, da sa povedat ze kazdy svoj tah treba dobre premysliet. V hre nastavaju casto konflikty, co je na tom asi najvacsia zabava. Da sa perfektne skodit a zneprijemnovat zivot superovi, co je pre mna to naj v spolocenskych hrach. Existuje vela moznosti dobrej taktiky a este viac zlej, preto je hra pomerne dost narocna. Celkova myslienka hry je dost premakana. Vyhrava hrac ktory ma najmensiu skupinu bodov najvacsiu, cize hrac sa musi zamerat na vsetky farby. A paci sa mi aj to, ze casto pohlad na hraci plan klame a vobec nemusi vyhravat hrac ktory ma vacsie mesta… Nemozte dovolit protihracom hrat farmarske taktiky, lebo ak niekto nema problem so ziadnym konfliktom a katastrofami vyhra….
    Perfektna zabava od zaciatku do konca, len nech uz nikto po mne nechce aby som mu to vysvetloval, lebo kym sa to niekto nauci, tak sa mu aj sa mu o tom bude aj snivat. Kto pochopi konflikty moze hrat.

  27. kanei

  28. tenista

  29. Jose

  30. omas

  31. Lubbo

  32. MartiN8029

  33. Jindřich „“Desgenais““ Cinka

  34. filipes

  35. fonda159

  36. zeppelin

  37. Radobyhrac

  38. klato


    no popravde mal som z tejto hry ozajstný hokej ktorý ešte čiastočne ale iba v malej miere pretrváva.každopádne po zatiaľ len troch hrách môžem usúdiť že táto hra stojí ozaj zato.táto hra je a asi aj ostane medzi top hrami čo si plne aj zaslúži.musím povedať že mozgové závity tu pracujú na viac ako 100%.
    zatiaľ je to asi naj hra ktorú som hral. má jedno smolu túto hru hrajú asi len ozajstný gurmáni stolových hier ale ten výsledok je takej partie musí byť úžasne krásny a aj je.
    asi sa veľa ľuďom nechce prevŕtať cez pravidlá tejto hry. a keď sa to ako tak podarí je dôležité odohrať 10-20 partií a potom to bude pecka. popracujem na tom aj ja.

  39. Beldobin

  40. Bajn

  41. klekytom

  42. Bruno

  43. Jouda

  44. Sagapo

  45. aneken

  46. Sasa

  47. Tharr

  48. stega

  49. Shade

  50. dajo

  51. muffen

  52. Michal

  53. Skywalker

  54. Mick

  55. martinecku

  56. Smith-g

  57. Yuri

  58. fojtik

  59. zabena

  60. David

  61. jakub

  62. ond

  63. Arvi

  64. Veena

  65. paladin91

  66. Libor

  67. Malicka

  68. Ranca

  69. borivoj


    Tak tuhle hru můžu jen doporučit. Včera jsem ji zkusil poprvé a příjemně překvapila! V pravidlech jsem měl sice nejdřív strašnej hokej, ale můžu potvrdit, že po jedné až dvou partiích „“na zkoušku““ se v nich člověk snadno zorientuje. Náhoda sice určitou roli hraje, ale daleko více záleží na taktice a ochotě hráčů riskovat při konfliktech. Na rozdíl od některých jiných her, u nichž mám pocit, že se dají hrát s určitou univerzální strategií, u Eufratu platí „“co partie to originál““. Snad vyjde hra co nevidět znovu i v ČR. Vřele doporučuju!!!!

  70. Honza

  71. matys

  72. Markéta

  73. MORT

  74. Shako

  75. Penguin

  76. Kamčatka

  77. Zuzka

  78. GeniuZ

  79. Emil

  80. nfo

  81. Gally

  82. NoirOrioN

  83. Adam

  84. Darn


    Předem mé recenze bych chtěl zdůraznit, že hráči se rozdělují na dvě skupiny – na ty, kteří Euphrat&Tigris milují a na ty, kteří ho nemohou vystát. Já patřím k té první…

    V roce 1998 přivedl Rainer Knizia na svět hru, která je dle mého názoru naprostým vrcholem mezi deskovými hrami (ano, hrál jsem Portoriko a mám ho velice rád!). Tato hra v sobě spojuje zajímavý herní systém, který člověka nutí hrát vyrovnaně, dává možnost volby mezi „“mírovým““ a „“válečným““ řešením (i když, jak je psáno v pravidlech, bez konfliktu žádná civilizace nedojde svého vrcholu) a k tomu všemu je v pozadí celé hry silné téma vzniku a vývoje velkých civilizací.

    Hra není určena pro začátečníky a pravdila jsou opravdu složitá. Během prvních her se nevyhnete opakovanému nahlížení do návodu a věčně budete řešit rozdíly mezi „“vnitřním““ a „“vnějším““ konfliktem. Není výjimkou, že i po několikanásobném přečtení návodu, na nějaké to drobné pravdilo prostě zapomenete.

    Hraní Euphrat&Tigris je pro mě jako Vánoce. Ta hra má své nezaměnitelné kouzlo, které stojí za to objevit. Nenechte se odradit první hrou. S každu další se totiž budete přibližovat tomu, abyste pochopili, co z této hry dělá naprostý herní klenot. Možná je to silným tématem, možná i pěkným grafickým zpracováním, ale pokaždé, když tuto hru hraju, mám pocit, že tam jsem a stojím u zrodu největších civilizací lidských dějin…

  85. termit

  86. jayjay


    Chtěl jsem si koupit nějakou dobrou hru a při výběru mě zaujal žebříček Top100 na boardgamegeek.com. Protože první Puerto Rico už mám, můj zrak spočinul na druhé příčce, která patřila hře Eufrat a Tigris.

    Obsah hry me překvapil, obsahuje velký herní plán, přes 150 kartiček civilizace (4 bary podle druhu odvětví) , 140 dřevěných kostiček na počítání materiálu (též čtyřbarevné + poklady) a mnoho dalšího dřevěného materiálu.

    Jak je u Rainera Knizieho zvykem, hra je situována o pár tisíc let zpět do kolébky naší civilizace mezi řeky Eufrat a Tigris. Při hraní se snaží 3-4 hráči rozvíjet svoji civilizaci ve 4 různých oblastech (vojsko, kněží, obchodníci a zemědělství). Vítězem se stane ten, kdo ma nejvíce vyrovnanou civilizaci (resp. počet bodů za jeho nejméně rozvinuté odvětví je v porovnání s ostatními nejvyšší).

    Pravidla jsou dosti složitá, proto alespoň nastíním
    Každý hráč na počátku hry obdrží 4 dřevěné „“leadery““ (vůdce) pro 4 odvětví, 6 civilizačních kartiček, které drží spolu s později získanými body skrytě a 2 kartičky katastrofy. Poté se hráči pravidelně střídají v tahu. Během každého tahu může hráč provést 2 libovolné akce a to:
    1. Umístit / přemístit / odebrat leadera
    2. Umístit kartičku civilizace
    3. Umístit kartičku s katastrofou
    4. Vyměnit si libovolný počet civilizačních kartiček za jiné (tahají se ze sáčku)
    Po odehrání tahu si každý, kdo má méně kartiček než 6, doplňuje nové kartičky ze sáčku.

    Leader se může dávat pouze vedle kartiček s chrámem. Za položeni leadera se žádný bod nedostává, nicméně pokud nebudete mít dobře strategicky umístěny leadery žádný bod nedostanete :o).
    Pokládáním kartiček se tvoří regiony (jedna nebo několik sousedících kartiček), a království (region s alespoň jedním leaderem). Přidání civilizační kartičky do království může přinést majiteli leadera stejné barvy (druhu) jako kartička bod v příslušné barvě. Pokud jsou vedle sebe 4 stejné kartičky, může být postaven jeden ze šesti dvoubarevných monumentů, který pak přináší hráčům, kteří mají v jednom království s ním stejnobarevné leadery body.
    Ale pozor, v jednom království nemohou být dva lederi stejné barvy (druhu). Proto při umístění leadera může vzniknout konflikt (který se zove interní), který vyhrává ten, kdo má větší počet chrámů okolo svého leadera + obětuje červených chrámů ze svých 6ti kartiček. Za vyhraný interní konflikt hráč obdrží jeden červený (náboženský) bod, kdo prohraje musí stáhnout svého leadera. Další konflikt (externí) může nastat umístěním nové kartičky, která spojí dvě království, v tomto případě vyhrává ten, kdo má více kartiček příslušné barvy ve svém království + obětuje ze zásob. Kdo prohrál, odebírá leadera a vsechny civilizační kartičky příslušné barvy z „“dobytého““ království, Výherce získává bod za výhru a za každou odebranou kartičku další. Království se odebráním kartiček zase trošku rozdrobí… :o)
    Dále do hry zasahují poklady (bodové kostičky, které na konci můžete počítat za libovolnou barvu), případně katastrofické kartičky, které ničí ty již umístěné civilizační…

    Celkově si myslím, že hra je velmi vyvedena a vyvážená, a zatím ji z her, co jsem od Knizieho hrál, líbí nejvíc. Pravidla nepatří k nejjednodušším, ale po odehraní jedne maximálně dvou partií jsou naprosto jasná všem a nepůsobí vůbec složitě. Prvek náhody je zde dán kartičkami, které si vytáhnete ze sáčku, ale mnohem, mnohem více záleží, jakou zvolíte strategii a vyhodnotíte situaci při jednotlivých tazích. Herní doba je něco málo přes hodinku…

    Hru doporučuju :o). Pokud ji někde můžete sehnat, neváhejte!

  87. doriang

  88. Bobr

  89. murphy

  90. Dr.Lazarus

  91. Nata

  92. Irbis

  93. Tacud

  94. Jitka

  95. karel

  96. Michal

  97. káča

  98. V.S.

  99. Richmond

  100. Citron

  101. David Cichák

  102. WillBlack

  103. golmon

  104. Odoren

  105. Amarth

  106. Čajovna 82 vůní

  107. Surt

  108. Sinka

  109. marcel

  110. pogo

  111. Martin Blatný

  112. Danyi

  113. Jersey

  114. Láďa Smejkal

  115. Matěj Baťha

  116. Jezevec

  117. Jaromír Kovařík

Přidat recenzi