Recenze hry Krajina zvířat

Krajina zvířat je na první pohled menší rodinná hra, kterou u nás vydal Blackfire. Zaujme vás již svou grafikou a zpracováním. Pomocí dřevěných žetonů vytváříte trojrozměrnou krajinu, která bude odpovídat potřebám zvířat, které si vyberete. Je vidět, že za ní stojí francouzské vydavatelství Libellud, které věnuje kromě hratelnosti velkou péči tomu, jak hra vypadá. Příkladem je známý a oblíbený Dixit. Hra Krajina zvířat je určena pro 1–4 hráče od 10 let.

Hra obsahuje dřevěné žetony v různých barvách, které reprezentují různé druhy krajinných prvků, typy biotopů, jako je les, voda, pastviny, města, hory. Během hry je umisťujete na svou hráčskou desku. Ta je oboustranná, pro svou partii si vyberete jednu z nich, liší se tvarem, který je složen z hexových polí. Dále v krabici najdete velké karty s různými zvířaty, které budete v průběhu hry získávat.

V základu se jedná o abstraktní hru, ve které je pěkným způsobem zapracované téma. Na stole také velmi pěkně vypadá.

Tahy jsou jednoduché a rychlé. Nejprve si vezmete z nabídky žetony krajiny a umístíte je na svou desky. V nabídce je pět skupin po třech žetonech. Vzít si je musíte a všechny musíte umístit. Dále máte možnost si vzít kartu zvířete. Máte pro ně čtyři místa. Na získané karty umísťujete kostičky představující zvířata. Pokud se vám podaří je přemístit do své krajiny, přinesou vám body.

Žetony krajiny můžete umístit na svou desku libovolně, ale musíte dodržet několik základních pravidel. Některé můžete pokládat na sebe, vznikají tak hory, domy a stromy. U hor a stromů navíc záleží na výšce. Zato voda a pastviny zůstávají jen na první úrovni. Při závěrečném bodování za ně dostanete doby při splnění podmínek. Například za výšku hor, ale musí sousedit s jinou horou, okolo budov zas musí být různé biotopy.

Konec hry se spustí, když v pytlíku již nezbývají žádné žetony, které byste doplnili, nebo když některému hráči na desce zbývají 2 nebo méně neobsazených políček. Pak se jen dohraje kolo a spočítáte si vítězné body, které určí vítěze.

Body získáte za zvířata, která jste umístili z karty do své krajiny. To se vám povede, pokud vytvoříte z žetonů krajiny biotop, které potřebuje. Vzor najdete na spodní straně karty, musíte ho dodržet, včetně umístění zvířete. Stejné žetony krajiny můžete využít pro různá zvířata. Omezením je jen to, že na každém žetonu krajiny může být jen jedna kostička zvířete.

Hra Krajina zvířat patří mezi hry, v nichž pokládáte žetony na svou desku a vytváříte vzory, které vám přinesou co nejvíce bodů. Přirovnat by se dala například k Azulu. Také se jedná o abstraktní hru, která ale má přiléhavé téma a která na stole krásně vypadá. Nebo alespoň na první pohled zaujme.

Mě osobně velmi mile překvapila tím, jak šikovně skloubila zpracování, příjemnou hratelnost a náročnost při promýšlení tahů. Herní tahy jsou rychlé a jednu partii zvládnete do 40 minut. Díky jednoduchým pravidlům si ji dobře zahrajete s dětmi v rodině, ale neurazí ani náročnější hráče.

Dalším pozitivním rysem hry je variabilita a z ní vyplývající výborná znovuhratelnost. V každé partii budete muset znovu promýšlet své tahy, výběr žetonů a jejich umisťování a volbu karet zvířat. Variabilitu zajišťuje oboustranná hráčská deska, proměnlivá nabídka žetonů, kterou vytváříte náhodně z pytlíku, a náhodně vytvářená nabídka karet zvířat. Hru také můžete obohatit o karty duchů přírody, které přidáte do hry.

Je také dobré sledovat ostatní hráče, protože vám mohou konkurovat v tom, jaké žetony krajiny budou sbírat a na jaká zvířata se zaměří. Jinak se hráči neovlivňují. Ve hře tedy není přímá interakce. Přesto se může stát a stávat se bude, že si musíte vzít i žetony, které se vám zrovna nehodí. I to ke hře patří. Uspěje ten, kdo se i s takovými situacemi vypořádá lépe. Hru mohu vřele doporučit.

Krajina zvířat

Autor: Johan Banvenuto

Herní doba: 30 minut