Recenze hry Senjutsu: Bitva o Japonsko

Pokud máte rádi ve hrách boj a japonskou historii nebo vás oslovil nový seriál Shógun, pak by vám neměla uniknout nová hra Senjutsu: Boj o Japonsko, která u nás vyšla před Vánoci. Určena je pro 2–4 hráče od 12 let. České vydání je k dispozici díky TLAMA games. Kromě základní hry si již můžete pořídit i dvě menší rozšíření. Jednu partii zvládnete do 30 minut.

Senjutsu je skirmishová hra, utká se v ní tedy mezi sebou několik bojovníků. Stanete samurajem, který se bez bázně postaví kterémukoliv bojovníkovi. Bude se jednat o rychlý a napínavý souboj, který se odehraje na herním plánu s různými překážkami. Boj je přitom řízen kartami, které představují bojové schopnosti a zbraně. Balíček si také můžete upravovat.

V krabici najdete detailní figurky bojovníků, ale i různých předmětů a překážek, které doplní herní plán. Ten tvoří menší herní desky s hexovými poli. Obsahuje také přes 300 karet – schopností, stavů a zranění, postav, map Kamae. Unikátní je kniha kampaně pro kooperativní a sólovou hru.

K dispozici jsou i dvě rozšíření s novými postavami. Stíny oceli přináší Ašigaru s věrným psem Hačíkem a zabijáka. Druhé se jmenuje Klid před bouří a přináší mnicha a námořníka. Každé obsahuje 108 karet.

Hra je velmi variabilní. Pokud se s ní teprve seznamujete, můžete využít předpřipravené balíčky karet pro každého samuraje. Zvolit si můžete mistra, učedníka, válečnici nebo rónina. Obě malá rozšíření přidávají po dvou dalších postavách. Zároveň vám umožňuje zvolit různé překážky, které doplní herní plán, například balvan, hořící vůz nebo svatyni. Kromě toho, že dobře vypadají, mají i herní význam.

Každý hráč má kromě karty postavy, která určuje její limit zranění, maximální počet karet v ruce a počáteční hodnotu výhody (řeší shodu v iniciativě), také kartu Kamae. Ta představuje jeho znalosti a preference bojových postojů, které má daná postava. A samozřejmě má balíček karet schopností. Na začátku si z něj vyberete pět karet, které doplní dvě základní karty ve vaší ruce. Následně balíček zamícháte a budete si z něj dobírat nové karty.

Herní tah probíhá jednoduše. Doberete si novou kartu do ruky, jednu kartu si skrytě připravíte a současně ji odhalíte. Dříve ji vyhodnotí ten, kdo zvolil kartu s vyšší iniciativou. Karty tedy vybíráte a zahráváte současně. Snažíte se přitom přechytračit protivníka a zranit ho. Prohraje ten, kdo získá maximální počet zranění, které má postava (u postav základní hry 5) nebo kdo nasbírá pět karet omráčení.

U karet schopností se na chvíli zastavíme, abyste si mohli udělat představu, co vám umožňují. Díky nim se budete po bojišti pohybovat, otáčet, útočit, ale i odrážet útoky protivníka a využívat další efekty. Znázorněny jsou jednoduchými symboly. Jednotlivé efekty pak vyhodnocujete podle aktuální pozice vašeho samuraje. Proto má každá figurka samuraje na podstavci malý trojúhelník.

Každá karta vám ale umožňuje využít postupně více různých efektů. Za některé musíte „zaplatit“ soustředěním, což jsou speciální žetony, jiné můžete vykonat jen tehdy, pokud odpovídají pozici vaší Kamae, která představují agresi, vyrovnanost a odhodlání. Každý samuraj ji má unikátní.

Hra Senjutsu výborně simuluje souboj samurajů. Čepele sviští vzduchem, protivníci okolo sebe krouží, aby si nachystali nečekaný výpad, meče zvoní. Přitom vám k tomu stačí balíček karet a malý herní plán. Herní systém není složitý, takže si dobře zahrajete například otec se synem.

Zpočátku budete hrát to, co vám přijde do ruky, ale postupně, jak budete objevovat možnosti jednotlivých karet a jejich kombinace ve složitějších figurách, se naučíte více plánovat a chystat na soupeře nejrůznější léčky a využívat na maximum schopností své postavy. Znalost karet vlastní postavy, ale i možností soupeře je podstatná. Tak tomu u karetních her bývá, a Senjutsu je především karetní hra, i když spojená herní deskou a figurkami.

Na hře oceníte, že si ji můžete přizpůsobit svým preferencím, ať už se to týká tvorby balíčku nebo přípravy herní plochy. Nenechte se ale unést tím, co všechno můžete na plán umístit. Úplně může stačit jeden dva kameny. Vrazit do nich znamená získat kartu omráčení, která vám následně kazí ruku. Může se to stát tak, že vás strčí soupeř, nebo si to způsobíte sami zbrklým pohybem.

Jeden souboj zvládnete do 30 minut, takže si můžete v klidu zahrát několik partií za sebou. Žádný nebude stejný. Je potřeba dodat, že se nejedná o akční hru, ale o promyšlený souboj, který vyžaduje pečlivou volbu karet a sledování soupeře. Senjutsu proto ocení ti, kteří rádi hry s velkou interakcí a přitom chtějí chytře využívat všech dostupných možností a kombinací.

Pokud se vám hra líbí, pak využijte dostupnosti i dvou rozšíření. Každé obohatí hru o dvě nové postavy. Hrát za ně je o něco náročnější, což je dobře, protože zpestří vaše partie. Poté, co se naučíte hrát s postavami ze základní hry, můžete nasadit nové postavy z rozšíření a zažít nové výzvy.

Senjutsu: Bitva o Japonsko

Autoři: Paul D. Allen, James Faulkner

Herní doba: 20–30 minut