Recenze hry Na křídlech draků

Jak napovídá název Na křídlech draků, jedná se o hru, která navazuje na veleúspěšnou hru Na křídlech. Nejde však o pouhé naroubování známé hry na nové téma, ale o samostatnou hru, která využívá některé herní principy hry původní a upravuje je. Za hrou opět stojí Stonemaier Games, ale autorkou je Connie Vogelmann, která s Elizabeth Hargrave vývoj konzultovala.

Ve hře Na křídlech draků se stanete drakology, kteří budují jeskyně, do nichž následně lákají draky, aby zde snesli svá vejce. K dispozici je opět velké množství karet, každá přitom představuje unikátního draka. V krabici najdete i samostatnou brožurku, ve které najdete popis všech draků. Nechybí ani již ikonická barevná vejce. Celkově se můžete těšit na tradičně kvalitní produkční zpracování.

Hra je o něco komplexnější než Na křídlech, ocení ji proto náročnější hráči. I když základní pravidla nejsou náročná. Určena je pro 1–5 hráčů od 12 let, i když na krabici je uvedeno 14+.

Celá hra Na křídlech draků se odehraje ve čtyřech kolech. Do každého dostanete šest stříbrných mincí, kterými platíte za různé akce. Každé kolo skončí, když všichni hráči pasují. Odehrát tak můžete různý počet tahů. Zvítězí ten, kdo bude mít na konci hry nejvíce bodů.

Každý má vlastní hráčskou desku, na kterou bude vykládat karty jeskyní a draků. Představují tři různá prostředí s prostory pro hloubení jeskyní. Označeny jsou jako Karmínová kaverna, Sluneční sluj a Purpurová průrva. Šikovné je, že všechny akce a jejich náklady na desce najdete, stejně tak limity kapacit, které musíte na konci svého tahu zkontrolovat.

Ve svém tahu si zvolíte jednu z akcí. Můžete vyhloubit novou komoru v jeskyni a z ruky vyložíte kartu jeskyně. Do volné komory jeskyně můžete přilákat nového draka, jeho kartou překryjete kartu jeskyně nebo využít první připravenou komoru v každé jeskyni. Třetí možnou akcí je průzkum jedné ze tří jeskyní. Každou přitom můžete v jednom kole prozkoumat maximálně třikrát. Při průzkumu procházíte svým průzkumníkem jeskyni od vchodu až po poslední vyloženou kartu jeskyně či draka a postupně tak spouštíte efekty.

Jak vidíte, akce jsou jednoduché. Náročnější je, jaké karty se rozhodnete vykládat a na jaké místo, aby vám poskytly co nejvíce užitku. Některé mají efekt při vyložení, jiné při průzkumu, na konci kola či na konci hry. Karty draků vám navíc přinesou body a poskytují prostor pro snůšku vajec. Za provádění akcí platíte mincemi, jichž máte omezený počet. Díky efektům karet ale můžete získat další.

Větší variabilitu hry zajišťují další prvky. Jednak to jsou veřejné úkoly, které na začátku hry nalosujete, jednak je to deska drakologie, která vám přináší v průběhu hry bonusy a výhody, a také body. Veřejné úkoly se týkají například počtu vajec na kartách draků, počtu malých draků na vaší desce nebo počet komor a draků v Purpurové průrvě.

V jednom kole nemusíte utratit všechny mince. Můžete je využít v kolech následujících, stejně tak další zdroje a karty. Musíte si ale pohlídat, že na konci každého vašeho tahu můžete mít maximálně 9 mincí, 9 karet a 9 žetonů zdrojů. Přebytečné musíte vždy odhodit.

Na křídlech draků je další krásně zpracovaná hra z dílny Stonemaier Games, která je nápaditá a příjemně hratelné. I když se de facto jedná o přepracování jiné hry, výsledkem je originální, samostatná hra. Kdo má rád fantasy, miluje draky a dračí téma nové hře sluší. Zaujme mnoho hráčů, které ptáci moc neoslovili.

Na hře je vidět, že i pouhá úprava několika prvků přinese významnou změnu. A když je dokážete šikovně kombinovat, získáte zcela samostatnou hru. Nejvýznamnější novinkou je, že při aktivaci efektů postupujete zleva doprava, aktivujete je tedy v pořadí, jak jste karty vykládali. Navíc další políčka s efekty jsou mezi kartami, což posiluje akci průzkum. Další důležitou změnou je, že před vyložením karty draka musíte mít nejprve připravené místo. Nutí vás to více promýšlet tahy a jejich návaznosti.

Novinek je samozřejmě více. Podstatné je, že dohromady fungují výborně a že tvůrci využili zkušenosti z původní hry a novou hru dobře otestovali. Využívá kombinaci několika mechanismů, především engine building a správu zdrojů. Stále je hra založena na kartách, které do ní vnáší prvek náhody. Oslabíte ji šikovným výběrem karet a jejich vykládáním.

Na křídlech draků je zábavná středně náročná rodinná strategická hra. Je propracovanější než Na křídlech, takže ji ocení náročnější hráči. Základní pravidla jsou jednoduchá, o něco složitější je vyhodnocování všech efektů. Při seznamování s hrou si dobře nastudujte všechny detaily. Odměnou vám bude krásně graficky a produkčně zpracovaná hra, která dobře plyne. Určitě ji vyzkoušejte.

Obrázek: Deska hráče

Na křídlech draků

Autor: Connie Vogelmann