Recenze hry Sky Team

Kompetitivních her pro dva je celá řada, těch plnohodnotných kooperativních je už méně. Mezi ně se řadí nová hra Sky Team, kterou k nám přinesl Blackfire. Jedná se o unikátní simulaci řízení dopravního letadla, s nímž se jako pilot a kopilot snažíte doletět na zvolené letiště a úspěšně přistát. Musíte přitom dobře spolupracovat a reagovat na nečekané situace.

V krabici najdete dva sešity. Jeden vás seznámí s pravidly a jednotlivými prvky hry. Obsahuje i návod na sestavení přístrojové desky, vašeho společného herního plánu. S jejich pomocí absolvujete svůj první let. Druhý sešit se jmenuje Letový deník a budete ho potřebovat vzápětí. Provede vás scénáři, speciálními schopnostmi a podmínkami, které vás čekají na různých letištích.

Ceká na vás celkem 21 scénářů různé obtížnosti, od rutinního přistání, přes výjimečné podmínky po přistání pouze pro elitní piloty. A pokud i to zvládnete, můžete vyzkoušet i hrdinské přistání, které se zapíše do historie.

Sky Team je tematická hra, která vyžaduje přesně dva hráče. Čekají vás napínavé chvíle. Nenechte se zmást úspěšným prvním přistáním za ideálních podmínek. Pokazit se toho může mnoho.

Ve hře jeden hráč představuje pilota, ten dostane sadu čtyř šestistěnných kostek, druhý pak kopilota, který dostane svou sadu oranžových kostek. Každý má také svou zástěnu, za níž bude kostkami házet. Před sebou pak mají přístrojovou desku, na které se zaznamenává náklon letadla, rychlost, vysunutí podvozku, klapky, brzdy, spojení s letovým dispečerem. Každý ovládá svou část, která má jeho barvu.

Při každém letu vás čeká 7 kol, během nich se přiblížíte k letišti a přistanete. Ve hře to znázorňují dva ukazatele, které postupně zasouváte pod desku. První představuje přiblížení a druhý výšku. Zvítězíte, když dosáhnete letiště a současně dosednete na zem.

Jak váš let bude probíhat? Nejprve se můžete domluvit na vaší strategii. Pak skrytě hodíte kostkami a až do konce kola musíte zcela mlčet. Ano, je to tak. Vaše další spolupráce spočívá jen ve střídavém rozmisťování kostek na přístrojovou desku. Barva určuje, kdo na dané místo může umístit, hodnota pak, jakou kostku můžete použít. Na místo bez konkrétní hodnoty můžete položit jakoukoliv svou kostku.

Kostky máte čtyři, dvě přitom musíte umístit na povinná pole: náklon a motory. Jejich součet nebo porovnání pak určí, jak rychle letíte, o kolik se přiblížíte k letišti, a jaký má letadlo náklon. Během letu malý náklon nevadí, ale při přistání musí být letadlo vyrovnané. A během letu to nesmíte přehnat, jinak se letadlo dostane do vývrtky a spadne.

Ovládáním radiostanice komunikujete s dispečerem, který vám pomůže uvolnit přibližovací koridor, abyste se nestřetli s jiným letadlem. Pokud si nedáte pozor, srazíte se s jiným letadlem a váš let skončí předčasně. Nepřistanete ani tehdy, pokud nebudete mít vysunutý podvozek, který ovládá pilot. Kopilot má zas na starosti klapky, které ovlivňují aerodynamiku letadla. A nesmíte zapomenout ani na brzdy, aby letadlo zastavilo, až dosedne na runway.

Na závěr kola se vyhodnotí přiblížení vašeho letadla k letišti a snížíte výšku, tím odpočítáváte délku hry. Závěrečné kolo nastane, pokud jste se přiblížili k letišti ve chvíli, kdy se vaše letadlo chystá dosednout. Zvítězíte v případě, že splňujete všechny podmínky pro přistání.

Hra Sky Team mě velmi mile překvapila svou tematičností, napínavostí i zhovuhratelností. Každý let je novou výzvou, ve které oba hráči musí prokázat vzájemnou sladěnost a správné vyhodnocení situace. Kostky do hry vnáší náhodu, ale i napětí. Především vás nutí s ní pracovat tak, abyste ji pokud možno eliminovali. Může tedy stát, že vám kostky nebudou přát, ale i neúspěch k tematické hře patří.

Jedná se o výbornou leteckou simulaci, i když jediná letadla, která jsou ve hře, jsou žetony, které během letu odstraňujete z vašeho koridoru. Máte opravdový pocit, že sedíte v kokpitu letadla a děláte vše pro to, abyste úspěšně přistáli.

Díky různým scénářům a obtížnostem, které přináší nečekané situace, jako jsou poryvy větru, námraza či nenadálý přílet jiného letadla, je hra dostatečně variabilní, aby vás zabavila na mnoho večerů. Jeden let zvládnete do půl hodiny, později i za 20 minut, takže nemusí zůstat jen u jedné partie. Pokud by vám nestačily připravené scénáře, můžete si zdarma stáhnout a vytisknout další z webu vydavatele (jsou také k dispozici v češtině).

Celkově je hra připravena solidně, především vás zaujme třívrstvý herní plán představující přístrojovou desku. Zástěny jednoduše složíte a poslouží vám i jako nápověda, abyste nezapomněli na podstatná pravidla. Během hry je potřeba, abyste se pečlivě věnovali obsluze přístrojové desky a vše dobře nastavili, protože na každém detailu závidí. Značky pro podvozek, klapky a brzdy jsou hodně malé, musíte si dát pozor, abyste je hned neztratili.

Pokud hledáte napínavou hru pro dva hráče a máte rádi letadla, pak by vám Sky Team neměl uniknout. Vřele doporučuji vyzkoušet. Můžete přistát třeba na letišti Václava Havla v Praze.

Sky Team: Hladké přistání

Autor: Luc Rémond