Hrajeme.cz

Klany

Originální název:
Clans
Rok vydání:
2002
Počet hráčů:
2 až 5
Věk:
Hra je určena pro dospělé hráče a pro rodiny s dětmi od 10 let.
Doba hraní:
Středně trvající hra – asi 30 až 70 minut
Doporučení rodiny:
Není známo nebo nedokážeme zařadit.
Doporučení hráče:
Není známo nebo nedokážeme zařadit.

Kategorie:

Popis

V pradávných časech putovalo krajinou 5 různých klanů a hledalo krajinu, kde by se usídlilo. Stále častěji stavěly klany své chýše dohromady s ostatními, a tak vznikaly první vesnice. Ale vzájemný mír je klamný a brzy dochází ke sváru a boji o nadvládu nad ostatními…

Další informace

Míra náhody

Počet hráčů

Věk hráčů

Doba hraní

Počeštění

Rok vydání

Míra interakce

Míra složitosti

Míra humoru

Doporučení rodiny

Doporučení hráče

Výrobci

Autoři

– Výhradní dovozce hry do ČR – firma Corfix

Recenze

  1. Asindor

  2. babara

  3. Jindřich „“Desgenais““ Cinka

  4. ni.kolet


    klany
    obsahuje: 60 chatrčí, vždy po 12 vo farbe 5 klanov; 5 tajných klanových kariet s farbami klanu ( domčeky s farebnou strechou ); 12 žltých bonusových žetónov; 5 sčítacích kartičiek pre vyhodnocovaciu lištu; 1 herné pravidlá ( pravidlá v nemčine sú farebné, ale český preklad je čierno biely! )

    Herná mapa je veľmi pekne farebne spracovaná. Je rozdelená riekami a jazerami na 60 území s rôznymi typmi krajín: hornaté územie (šedé), les (tmavo zelený), stepi (žlté) a trávnaté územia (svetlo zelené). Rieky a jazerá rozdeľujú tieto územia ešte dodatočne na 12 regiónov. Na hracej doske je zobrazený prehľad jednotlivých časových epoch znázorňujúci 5 na seba nadväzujúcich epoch I-V a taktiež informuje o tom, v ktorej epoche je ktorá krajina priaznivá (získavajú sa body), alebo nepriaznivá ( nezískavajú sa body). Okolo prehľadu časových epoch vedie vyhodnocovacia lišta, na ktorej je možné neustále sledovať priebeh hry, pričom každý hráč vie iba svoju farbu a farbu súperov nepozná. Aj keď hrajú iba dvaja, vždy sa posúva piatimi sčítacími kartičkami po vyhodnocovacej lište.

    Cieľ hry – každý hráč sa snaží pokiaľ je to možné nepozorovane nazbierať pre svoju klanovú farbu v priebehu hry čo najviac bodov. Body pre svoju farbu získava hráč pri každom založení dediny, pokiaľ má v tejto dedine svoje zastúpenie.

    Vznik dediny – posúvajú sa domčeky. Posun je vždy na krajinu, na ktorej je iný domček/domčeky, nikdy nie na prázdne územie. Dedina nastane vtedy, keď okolo nej sú prázdne územia. Cez rieky sa domčeky (chatrče) môžu presúvať, ale cez jazerá nie. Hráč, ktorý dedinu založil dostane navyše 1 bod v podobe jedného bonusového žltého žetónu. Hodnota dediny stúpa s počtom chatrčí, ktoré na nej sú. Ale pozor – dediny, ktoré vzniknú v priebehu jednej epochy na nepriaznivom území ( na hernom pláne v pravo vyznačené ), nezískavajú žiadne body. Tento prípad nastáva najmä vtedy, keď hráčovi hrozí, že zo vzniknutej dediny nebude mať body a tak ju presunie na nepriaznivé územie. Pri vzniku dediny môže prísť i k hádke a to vtedy, keď je v nej zastúpených všetkých 5 farieb. Všetky chatrče jednej farby, ktoré sa v dedine vyskytujú iba raz, sú ešte pred vyhodnocovaním odstránené. Ak je dedina na území priaznivom, dostáva sa navyše toľko bodov, koľko ich je uvedených na predlohe epoch (na hracom pláne vľavo zobrazené).

    Koniec hry.
    Hra končí, keď je založená 12 dedina a prevedie sa záverečné zhodnotenie. Hráči na konci hry odkryjú svoju utajenú farbu a každý si priráta svoje bonusové body za vzniknuté dediny. Vyhráva hráč s najväčším počtom bodov.
    Ja by som túto hru prirovnala k šachu.

  5. luciáš

  6. Last_Elf

  7. tondakolik

  8. The Hammer

  9. Sagapo

  10. Tygr

  11. ghoston

  12. Dita

  13. Ladik81

  14. jakub

  15. Jekor

  16. Nicholas

  17. eklp fistronek

  18. paladin91

  19. Libor

  20. Markéta

  21. Shako

  22. Ferdinand

  23. Mirka

  24. joannes

  25. greyhound


    Myšlenka hry je jednoduchá, ale podle mě dobrá. Ve hře jde velmi dobře uplatnit taktika, ideální je hra ve třech lidech, aspoň nám se to osvědčilo. Provedení hry je také zajímavé. Na delší hraní je sice hra trochu jednotvárná, ale čas od času se k ní vrácíme. Některé mé protihráče hra nezaujala, ale mě se líbí proto, že neexistuje náhoda, a je zajímavé sledovat zklamání protihráčů, kteří celou hru škodí barvě, kterou nikdo nemá a zjistí to až na konci hry :-)).

  26. Asindor

  27. Resoun

  28. Brontik

  29. Irbis

  30. Lee

  31. karel


    Tuto hru mám už dlouho a nic moc jsem si o ní nemyslel. Nemohl jsem se dostat do správné taktiky, jak vlastně své tahy nějak rozumně cílovat.
    Pak jsem zde viděl doporučení Piškuntála, jak hru upravit pro dva hráče, a rázem je z hry klenot mé sbírky! Plus barva, mínus barva – funguje to skvěle. Hra je sice dost abstraktní, s tématem nemá moc co dělat, protože proč by se mohly někam stěhovat nějaké chýše, a to pouze jedním směrem, ale graficky je plán celkem hezký na pohled, doba přípravy přijatelná a vlastní sehrávku určitě zvládnete do půl hodiny. Teprve ve dvou si můžete svou pozici připravit, trochu blafování, trochu strategie, ale ne zas moc, žádná náhoda – mezi hrami pro dva se jí vyrovná máloco za dosti přijatelnou cenu. S každým dalším hráčem navíc však pro mě kvalita silně klesá – roste chaos a nepředvídatelnost z tahu na tah.

  32. tučňák

  33. Droll

  34. Anna

  35. Mařka

  36. Vintersorg

  37. Gandalf

  38. kvetinka

  39. Piškuntál


    Původní verze pravidel je sice zajímavá, dá se tu mluvit o jakémsi strategickém myšlení (i když se bez něj dá obejít – viz předešlá recenze ve smyslu „“stačí tahat““), ale to pravé, ty pravé „“šachy““ začnou, až když hrají dva – ovšem s mírnou úpravou pravidel:
    Každý si tajně vylosuje DVĚ barvy: jedné se bude snažit maximálně pomáhat, druhé maximálně škodit. Na konci se totiž výsledné body získají z rozdílu své „“plusbarvy““ a „“mínusbarvy““ (při hodně velké nešikovnosti anebo díky schopnému partneru, který vás správně odhalí a jde proti vám, se tak můžete dostat i do mínusu), samozřejmě doplněný ještě o prémiové body.
    Přináší to dvojí plus: Za prvé se ve hře posílí princip utajení a blafování: nejde vám totiž ani tak o to, odhalit soupeřovy dvě barvy (víte totiž dvě svoje, takže už zbývají jen tři možné), ale především musíte správně určit, která je jeho „“plusová““ a která naopak, abyste mu ještě nepomáhali! Za druhé tím, že se umožnila hra ve dvou, máte větší vliv na dění na hracím plánu, takže se zde více projeví vaše strategické schopnosti. Jinak řečeno: Zkažení plánovaného tahu odsunutím figurky vám může provést jen jeden protivník.
    Znova opakuji: to jsou teprve ty pravé šachy! A s legendou, která vás vtáhne do děje líp než ty šachy samotné.

  40. Budy

  41. Roman

  42. V.S.

  43. Juventus

  44. PepaK

  45. Citron

  46. WillBlack

  47. vlaada

  48. Aja_Drakopes

  49. Amarth

  50. J.R.


    Nejprve se podívejme na hrací plán. Najdeme na něm hory, pláně, lesy, pole a jezera. Zatímco jezera tvoří přirozené překážky pro rostoucí populaci, všechna pevninská políčka jsou obsazena drobnými chatrčemi v barvách jednoho z klanů. Vždy pět políček složených například ze dvou polí, jednoho lesa a jedné hory tvoří region. V každém regionu musí hráči před začátkem hry rozmístit pět chatrčí, tedy jednu od každého klanu, ale jejich rozestavění je zcela náhodné. Těchto regionů je ve hře celkem dvanáct, takže začínáme se šedesáti chatrčemi. Protože jejich poloha je v regionu náhodná, může se stát, že spolu sousedí dvě i tři chatrče stejné barvy, což bývá příčinou tahanice o vliv.

    Tahanice probíhají doslova taháním jednotlivých figurek po plánu za splnění následujících pravidel:

    Posunovat lze pouze všechny chatrče z jednoho políčka najednou.
    Posunovat lze pouze na políčko s nejméně jednou chatrčí, nelze tedy posunovat na uvolněná prázdná políčka. Sedm chatrčí již nelze posouvat, ale je možné k nim chatrče přidávat. Cílem je vytvořit co největší množství co největších vesnic s co největším vlivem mého klanu. Jednoduše se to řekne, ale hůř provádí!

    Vliv klanu se totiž projeví až ve chvíli, kdy vznikne vesnice. A vesnice vznikne tak, že chatrče již nelze nikam posunout, ani žádnou chatrč posunout k ní. V podstatě tak vznikne “ostrůvek civilizace” obklopený prázdnými políčky. Nyní se spočítá, kolik chatrčí má takto založená osada a všechny zúčastněné klany získávají počet bodů rovný počtu chatrčí. Ale takto se všechny klany posunou stejně, kde je výhoda? Nezapomeňte, že vesnice složená třeba ze dvou červených chatrčí posouvá jenom červeného. Na druhou stranu jen o dva body a navíc přijde o možnost “svézt” se s nějakou větší osadou, protože počet červených chatrčí je omezený.

    A navíc je tu ještě pravidlo o hádce: Pokud se v některé vesnici nachází všech pět barev, jsou ještě před bodováním z vesnice zapuzeny všechny barvy zastoupené pouze jednou chatrčí. Pokud se vám např. podaří založit vesnici se dvěma modrými, jedním žlutým a jedním červeným žetonem, dostanou všechny zúčastněné barvy čtyři body. Pokud by se k vám ještě přidali dva zelení a jeden černý, pak by se před bodováním vystrnadila žlutá, červená a černá barva a čtyři body by získali pouze modrý se zeleným. Ale kdo je zelený?

    Jedním ze zábavných prvků Klanů je, že nikdo z hráčů neví, kdo hraje za jakou barvu, neboť barvy jsou vylosovány tajně. Protože jsou vylosovány také náhodně, nikdo nemůže “připravit” hrací plochu ke své výhodě, protože prostě nevíte, která barva klanu na vás vyjde. Dalším zábavným doplňkem je pátá barva. Hrát mohou maximáně čtyři hráči (a ve čtyřech je také nejzábavnější), takže pátou barvu hraje “duch” a celou hru tak dumáte, jestli náhodou nevyhrává právě tento “nehrající kapitán”. I nejlepší z hráčů tak může skončit druhý.

    Možnost odhadnout, kdo za jakou barvu hraje, nám dávají epochy. Epoch je pět a každá z nich jeden typ políček zvýhodňuje a druhý naopak. Pokud tedy vidíte, že někdo posunul modré na právě výhodný les, asi hraje za modré. Ale možná se jenom snaží oddělit soupeře od svých červených, aby je neposunul na nevýhodná skaliska. Epochy končí s pevně daným počtem osad, takže se může stát, že vaši početnou osadu už už mířící k bonusovému lesu zastihne změna na dobu, která přeje polím. Hra končí postavením dvanácté osady.

    A to je vlastně všechno. Úplně na konci se odhalí, kdo za koho hrál, započítají se poslední bonusy a klan v čele pelotonu na bodovací dráze je první. Bude jednoho z vás nebo “duchův”? Hra je jednoduchá k pochopení, a přitom dostatečně variabilní, netrvá dlouho a pobaví i víckrát po sobě a navíc je skladná na cesty. Co víc si může pravěký obyvatel chatrče přát!

    Recenze vyšla na https://zabava.atlas.cz

  51. Čajovna 82 vůní

  52. Sinka


    Když nechcete, nemusíte až zas tak přemýšlet, stačí jen „“posouvat chýše““.
    V pravidlech chybí vyřešení situace, kdy se založí vesnice, ve které bude od každé barvy jedna chýše.
    Design je vcelku pěkný.
    Strategii lze uplatnit asi až po několika hrách, kdy konečně pochopíte, jak lze blafovat. Můžete vytvářet vesnice jiné barvy než vaší v oblasti nepříznivé, a tím získat bod za založení vesnice a přitom ostatní body nedostanou.

  53. Katka Girgensohn

  54. marcel

  55. pogo

  56. Martin Blatný

  57. Ďéda

  58. Jaromír Kovařík

Přidat recenzi