Hrajeme.cz

Antike

Originální název:
Antike
Rok vydání:
2005
Počet hráčů:
2 až 6
Věk:
Hra je určena pro dospělé hráče a pro rodiny s dětmi od 12 let.
Doba hraní:
Dlouhotrvající hra – 60 až 120 minut
Doporučení rodiny:
Není známo nebo nedokážeme zařadit.
Doporučení hráče:
Není známo nebo nedokážeme zařadit.

Kategorie:

Popis

Hráči staví měst, chrámy, snaží se vyvinout nejlepší technologie a přitom uspět v boji.

Další informace

Míra náhody

Počet hráčů

Věk hráčů

Doba hraní

Počeštění

Rok vydání

Míra interakce

Míra složitosti

Míra humoru

Doporučení rodiny

Doporučení hráče

Výrobci

Autoři

– Funagain Gameweb
– BoardGameGeek

Recenze

  1. Ringo


    Antike je strategická hra odehrávající se ve starověku. Odehrávají se v ní souboje mezi Římany, Řeky, Féničany, Germány, ale také Babylóňany, Peršany a dalšími národy které v tomto věku přožívaly svůj rozkvět.

    Hrací plán je rozdělen na regiony. V každém se nachází město, které je specializováno na výrobu určité suroviny. Za suroviny se nakupuje armáda, budují další města a chrámy.

    Každý tah začíná volbou akce, kterou hráč chce provádět. Volba probíhá prostřednictvím tzv. rondelu, kde má každý hráč umístěnou figurku a musí postupovat po rondelu rozčleňeném akcemi ve směru hodinových ručiček, maximálně však o tři políčka. Pokud chce postoupit hráč o více než 3 políčka na nějakou vzdálenějsí akci, musí již svůj nadstandardní postup platit penězi.

    Na rondelu se vyskytují akce jako – postavit chrám, vytěžit zlato, vytěžit železo, vytěžit mramor. Kolem těchto třech surovin se točí celá hra. Pokud hráč umístí svou figurku na tuto akci, tak v tomto kole získává danou surovinu z kažého svého města, které surovinu produkuje.
    Dalšími akcemi je budování armády – hráč může umístit po zaplacení jednoho železa za každou jednotku legii, popřípadě galéru do provincií, kde má město. Nákup v jednom kole je limitován v daném tahu množstvím železa a zároveň statusem provincie – město – jeden voják max., město s chrámem – 3 vojáci max.
    Důležitou akcí jsou manévry. Touto akcí můžete pohnout svými jednotkami po mapě, každá se může pohnout pouze přes jednu hranici do sousedního regionu(pokud hráč nemodifikuje účinnost této akce vynálezem). V regionech kde není ještě město a umístíte do něj legii je možno město postavit. Tato akce je nezávislá na rondelu s výběrem akcí a na rondelu se tedy nenachází.
    Neméně důležitou akcí na rondelu, kterou hráč může zvolit, je stavba chrámu. Chrám je velmi náročný na mramor. Díky jeho stavbě se modifikuje produkce v daném regionu a město pak vyrábí místo jednoho kusu suroviny hned tři.

    Hra obsahuje taky vývoj. Je velmi zjednodušený, nečekejte žádné výzkumné orgie jako v Civilization, ale je velmi účinný. Po zadání akce vývoj na rondelu lze po zaplacení dané ceny provést výzkum a modifikovat tak účinnost akcí vybraných na rondelu. Např. lze vylepšit pohyb armád, které se mohou po té pohybovat rychleji a přesunout se tak do vzdálenějších regionů od výchozí pozice než jen do sousedního.

    Rozmach vaší civilizace je odměňován kartami osobností. Jsou zde důležití králové, generálové, mořeplavci, učenci a občané. Tyto karty lze získat dosažením např. budováním měst. Za každých 5 měst dostane hráč jednoho krále. Za zničení určitého počtu chrámů získá hráč kartu generála, za obsazení potřebného počtu moř a pod. Hráč tyto karty sbírá a po dosažení určeného počtu (ten je určen dle počtu hráčů – národů – ve hře) vítězí.

    Kořením hry jsou souboje. Ty probíhají převahovým způsobem. Kdo má v regionu více vojáků, vítězí. Pak může zničit chrám či obsadit soupeřovo město. Bojuje se na moři – galérami a na souší – legiemi.

    Hra ma stylový krásný herní materiál. Žádné hromady pokřivených plastů, ale pěkné dřevěné figurky legií, lodiček a chrámů. Herní plán je klasická mapa rozčleňena na regiony, v kterých je zaznamenáno, co který region těží za surovinu. Plán ma dvě strany. Lze hrát v oblasti středomoří nebo v oblasti středního východu.

    Pravidla zní z počátku složitě, ale jakmile se do hry dostanete, zjistíte že to jde jako po másle a není v tom žádná věda. Složitost této hry se skrývá hlavně v síle a umu soupeřů a záleží tak na Vás, jestli soupeře porazíte či nikoliv správným managementem, budováním měst a rozmísťováním jednotek. Rondelový systém nabízí spoustu strategických možností a voleb. Je třeba tedy volit s rozvahou a přemýšlet, zda se vyplatí utratit nastřádané suroviny do armády, či raději investovat do stavby nového města pro zajištění většího počtu surovin….strategických možností je spousta.

    Atmosféra hry je vynikající a trochu mi připomíná hru Civilization, ovšem orientovanou čistě na období starověku. Hra je pro 2 – 6 hráčů, dle mého názoru lze hrát výborně i ve dvou, protože existuje spousta modifikací, které tuto hru zpestřují. Již oficiální pravidla nabízejí hned dvě možnosti – každý hráč ovládá v prvním případě dva národy. Každým hraje separátně, ale v podstatě v jakémsi spojenectví. Další možností je hrát s dvěmi barvami figurek, ovšem jakoby za jeden národ, se zdvojnásobenými surovinami. Pak lze dohledat i neoficiální varianty, které mění např. ceny vývoje, omezují herní plán na polovinu a podobně.

    Kterým hráčům je tato hra určena? Nerozlišuji hráče na zkušené a nezkušené dle toho, co mají za sebou odehrané. Nevěřím, že zkušenost ve hrách se dá získat např. odkroucením 20. partiemi v Poštovním kurýrovi, 15. partiemi v Osadnících, 10. partiemi v Ticket to Ride a pak se může jako hráč považovat za zkušeného natolik, aby mohl sáhnout po složitější strategické hře. Takhle opravdu ne. Zkušenost rozlišuji jen a pouze v konkrétní dané hře a každý s danou hrou nějak musí začít – jako nezkušený a zkušenosti nabírá opakovaným hraním konkrétní hry. Takže doporučím hru v podstatě všem milovníkům strategických her a milovníkům starověku. Věřím že zaujme i náhodilé hráče, kteří mají tu správnou hračičkovskou duši stratéga. Kdo z nás si v dětstvi nehrál na dobývání něčeho a rád by si to nezopakoval v dospělosti v rámci konkrétních pravidel?:-) Tím ovšem neomezuji hru jen na klučičí záležitost, jistě zaujme i dámy Kleopatry:-) Hra neobsahuje žádnou náhodu, což je jednoznačné plus. Přes absenci náhody totiž hra nabízí spoustu variant a překvapení, situace se vyvíjí pokaždé jinak. Není to klasická analysis matematická olympiáda, kde máte vše spočteno do předu už při startovním rozdělováním herních komponent. Pokud bych se mel držet nějakého dělení Euro či Ameritrash, zvolil bych neutrální stanovisku ve smyslu, že hra je v podstatě mixem obojího. Není to klasická Eurohra, byť pochází z Německa.

    Hodnocení 9,5/10 (toto hodnocení skáče na desítku během hraní hry, protože v tu chvíli budete mít pocit, že hrajete nejlepší hru v životě, ostatně jako u každé hry, u které se vynikajícím způsobem bavíte:-)

    Pozn.: Na překladu pravidel do češtiny makám:-)

  2. Gaspar

  3. pecovarhy


    Starovek. Musela to byť fantastická doba. Ľudia už prišli na to, ako si zabezpečiť pohodlne obživu, a tak sa začali formovať do ucelených spoločenstiev, aby si ju vedeli uchrániť. Boli už skvelí vo vysvetľovaní javov okolo seba, objavovali nové spôsoby využitia prírodných zdrojov, spolupracovali na stavbách nebývalých rozmerov, objavili v sebe vieru. Boli síce pravdepodobne veľmi násilní a nespravodliví, ale našli si čas aj na poznávanie…
    Trochu času bude potrebné obetovať aj tomu z vás, kto chce trochu spoznať spoločenskú hru Antike.

    Antike je hra pre 2-6 hráčov, z ktorých každý vedie jeden zo starobylých národov
    na ceste k prosperite. Počas tejto cesty získava do držby karty najslávnejších osobností staroveku. Víťazom sa stáva ten, ktorý ako prvý získa predpísaný počet takýchto kariet.

    Herné komponenty tejto hry sú impozantné!
    Okrem množstva kariet, ktoré však paradoxne pre samotnú hru plnia iba evidenčnú funkciu, je tu aj vyše 400 farebných drevených kotúčikov, bojovníkov, lodí, ukazovateľov, a takisto množstvo kartónových žetónov surovín a peňazí.
    Jedinečná je nádherná obojstranná realistická mapa Stredomoria s vyznačenými najznámejšími mestami tých čias. Z jednej strany je zachytené západné Stredomorie začínajúc Iberiou a končiac Maloázijským pobrežím, na druhej strane vytyčuje západný okraj pevninské Grécko a východný okraj celý arabský poloostrov.
    Mestá sú centrami regiónov, ktoré sú ohraničené buď červenou suchozemskou hranicou, alebo modrou námornou hranicou.
    Na okrajoch mapy sa nachádzajú ukazovateľ skóre, ponuka technológií a taký nápadný kruh s farebnými výsečami – RONDEL – ktorý je zároveň aj hlavným prvkom herného mechanizmu Antike.

    Na rondeli totiž hráči vo svojom ťahu určujú, akú akciu budú vykonávať, či vyťažia suroviny (zlato, železo, mramor) alebo ich použijú na rozvoj svojej civilizácie (zlato na získanie technológií / vylepšení, kov na budovanie vojenských jednotiek a mramor na stavbu chrámov), alebo budú manévrovať a bojovať so svojimi existujúcimi jednotkami.

    Začiatok nachádza všetkých hráčov v núdzi, ovládajú iba tri mestá, z ktorých každé sľubuje výnos práve jedného kusu suroviny. Je to však kritický okamih, kedy si hráč musí položiť základné kamene svojej stratégie. Na rondeli totiž môže postupovať zdarma o maximálne tri polia, a tak kombinácie, ktoré sa podporujú, zlato-technológie, kov-jednotky, mramor-chrámy, nie sú ihneď realizovateľné.
    Čo je teda najlepšie, ísť cestou rýchleho ekonomického rastu a zahrať čo najskôr chrám, ktroý zabezpečí trojnásobný výnos jednej zo surovín?
    Alebo radšej čo najskôr vyťažiť kov, vystrojiť bojové jednotky a obsadzovať nové územia, prípadne ísť rovno do konfrontácie a uškodiť súperom?
    Alebo pokúsiť sa o technologický pokrok a obohrať súperov skorým zavedením vylepšení ako sú trh, cesta, navigácia, či dokonca zmena politického systému?
    Každá z týchto počiatočných stratégií má svoje za a proti a len ťažko odhadnúť, najmä pri účasti viacerých hráčov, ako sa ktorá z nich neskôr vyvinie.

    Prostriedkom na dosiahnutie víťazstva je však jednoznačne priazeň starovekých osobností a postupné získavanie ich kariet. Tieto sú rozdelené na 5 kategórií:
    1.Moreplavci – spolu 5 kariet, od mýtického Odysea až po Pýthea (okolo 360 pnl)
    2.Občania – spolu 6 kariet, od fenomenálneho Homéra po štedrého Meacenasa (69 pnl)
    3.Vojvodcovia – spolu 7 kariet, od slávneho Achilla po takisto slávneho Ceasara
    4.Učenci – spolu 8 kariet, od Pythagora (a2+b2=c2 a iné) po Archimeda („Heuréka!“ = ??????! = Objavil som!)
    5.Králi – spolu 9 kariet, od nešťastného Priama po ešte nešťastnejšiu Kleopatru

    Keďže mám osobitný prístup ku hrám s témou Grécka, na tomto mieste musím poznamenať, že z 35 osobností, ktoré si autori vybrali do tejto hry ako determinanty výhry je 23 buď priamo Grékmi, alebo postavami z gréckej mytológie…?

    Získať kartu Moreplavca možno tak, že hráč má prítomnú aspoň jednou svoju loď
    v 7 rôznych regiónoch.
    Za každé 3 postavené chrámy bude hráčovi k dispozícii Občan.
    Vojvodcu možno získať tak, že hráč úspešne napadne a zborí chrám niektorého
    zo súperov.
    Karta Učenca je pridelená tomu, kto ako prvý investoval svoje zlato do novej technológie (ostatní hráči ju potom takisto môžu využívať, stojí to ale oveľa menej a karta Učenca -víťazný bod – sa neprideľuje).
    Nuž a za každých 5 založených miest má hráč nárok na Kráľa.

    Pri mojom doterajšom hraní Antike som mal z hry jedine pozitívne dojmy. Skutočne krásna mapa sa veľmi rýchlo začína zapĺňať mestami, bojovníkmi a loďami, suroviny sa ťažia, chrámy rastú, technológie sa vyvíjajú. Boje sa vyhodnocujú veľmi jednoducho a každý má prehľad, kde je v ohrození, a kde, naopak, ohrozuje iných. Chýba mi zatiaľ prax v hre viacerých hráčov, a teda neviem, aký to má vplyv na prehľadnosť, prípadne, aká tam môže byť časová náročnosť na odohratie partie. Pri dvoch hráčoch je partička ukončená zvyčajne do 1 hodiny.

    Najväčšie výhody:
    – téma
    – mapa, množstvo a kvalita komponentov
    – interakcia
    – nie typický (aspoň pre mňa) herný mechanizmus Rondel

    Najväčšie nedostatky:
    – dostupnosť hry u nás (vydaná bola prvýkrát v r. 2004 v Nemecku)
    – pravidlá v angličtine / nemčine (ale samotné komponenty nie sú na znalosť cudzieho jazyka závislé)
    – nepreložený Almanach

    K Almanachu: Antike by som nazval civilizačnou hrou s obrovským výukovým potenciálom, ak by bol v každom vydaní k dispozícii aj zrozumiteľne preložený Almanach – brožúrka s popisom všetkých dobových elementov, ktoré vystupujú v hre – staroveké národy, osobnosti, mestá, ale aj rozvoj technológií. Tento Almanach je v súčasnosti k dispozícii iba v nemčine a v nemeckom vydaní hry.
    Pre samotné hranie Antike síce nie je absolútne potrebný, avšak viem si predstaviť, napríklad, že pri každom založení mesta by sa prečítal aj historický komentár k nemu, a teda by sa každý z hráčov dozvedel, že Zadrakarta, v súčasnosti ruina ležiaca v severnom Iráne, bola kedysi prekvitajúcim mestom na južnom pobreží Kaspického mora, ktoré na svojej výprave navštívil aj Alexander Veľký…

    Starovek. Musela to byť fantastická doba…

  4. richie

  5. muf

  6. pogo

Přidat recenzi