Hrajeme.cz

Nexus Ops

Originální název:
Nexus Ops
Rok vydání:
2005
Počet hráčů:
2 až 4
Věk:
Hra je určena pro dospělé hráče a pro rodiny s dětmi od 12 let.
Doba hraní:
Dlouhotrvající hra – 60 až 120 minut
Doporučení rodiny:
Není známo nebo nedokážeme zařadit.
Doporučení hráče:
Není známo nebo nedokážeme zařadit.

Kategorie:

Popis

Válečná science-fiction hra, kde každý hráč hraje za jednu z mimozemských ras a bojuje proti ostatním. Vítězství v bitvě vám přináší vítězné body (více jich můžete získat, pokud budete vaše bitvy plánovat tak, aby odpovídaly kartám tajných misí, které můžete mít na ruce). Systém boje je hodně podobný hře Axis & Allies.

Další informace

Míra náhody

Počet hráčů

Věk hráčů

Doba hraní

Počeštění

Rok vydání

Míra interakce

Míra složitosti

Míra humoru

Doporučení rodiny

Doporučení hráče

Výrobci

,

Autoři

– Funagain Gameweb
– BoardGameGeek

Recenze

  1. cinan

    Moje srdcovka a jedna z top scifi válečných strategií

  2. acedrac

    + rýchla strategická bojová hra
    + prvok skrytých cieľov
    + grafické spracovanie (i keď svetielkujúca verzia od Avallon Hill je neprekonateľná)
    + modifikácie mapy podľa počtu hráčov
    + množstvo voliteľných pravidiel a variant hry

    Rýchla, jednoduchá,strategická rubačka s výborným prvkom skrytých cieľov, kedy nerozhoduje presila vojsk na hracom pláne. Výborné grafické a materiálové prevedenie, pekné figúrky a kopa voliteľných pravidiel a variant hry. Zaujímavé sú aj súboje či alternatívne schopnosti jednotiek. Pre hranie vo dvojici skvelá náhrada časovo náročných strategických hier ako Conquest of Nerath či Runewars.

  3. cSf.Loser

    Skvělá hra! Naprosto přímočará bojová hra, která si na nic nehraje. Mapa je z hexů, uprostřed monolith, za jehož držení je možné získat body a navíc dostáváte speciální karty. Každý má své doupě, tam stavíte jednotky (6 druhů) a postupně je sunete po plánu a snažíte se bojovat a těžit krystalit. Hra se hraje na body a ty dostáváte za vítězné bitvy (pokud jste útočník) a splnění tajných úkolů. Hra vás vyloženě odměňuje za aktivitu. Žádná zákopová válka, prostě útok a útok. Souboj je rychlý kostkový. Hra je velice konfliktní a hodně svižná. Pro mě Top hra. FFG vydalo novou edici, která sice není tak hezká jako ta původní, na druhou stanu dodali do pravidel několik dobrovolných pravidel, která přidávají do hry vyšší variability. například týmová hra, výběr z několika úkolů. Místo monolithu vortex atp. Pokud máte nahráno tak je to příjemné zpestření. Hru doporučuji všem, komu nevadí konfliktní hry a náhodné souboje.

  4. jarmuk

    Sydo to vystihl

  5. Peca

  6. esther.f

  7. skyfire

  8. Ringo

  9. Beholder

  10. sydo


    Po roce se mi konečně podařilo sehnat hru Nexus Ops od Avalon Hillu, legendární herní společnosti, která vydávala skvělé hry už v době, kdy nikdo neznal pojmy jako area control nebo worker placement. Jestli mají Ameritrash hry nějakého velvyslance, je jím právě Nexus. Kostky, plastové figurky, konflikt, scifi – noční můra eurohráčů.
    Ke hře jsem nejprve přistupoval s obavami, bál jsem se, že jsem si v mém očekávání hru zidealizoval a po první hře přijde kruté vystřízlivění. Opak však byl pravdou, hra dostála své pověsti rychlé, nepříliš komplikované a hlavně šíleně zábavné hry (kdyby měl Starcraft dítě s Osadníky, pojmenovali by ho Nexus Ops). Konec řečí, začněme recenzovat.

    Píše se rok 2315 a vesmírní průzkumníci objevili na planetě ve vzdálené galaxii tajemný nerost rubium – vzácný a cenný zdroj energie. Nebylo by to lidstvo, aby se okamžitě neujalo příležitosti planetu zplundrovat (poselství o roli ekologie v budouctnosti je v této hře jasné) a tak se na planetu s vidinou zisku vypravily lodě ničeho se neštítících megakorporací s cílem urvat veškeré rubium pro sebe. Po příletu lidé objevili zvláštní formy života na planetě včetně létajících draků chrlících plasmu (draci a plasma, co může být lepšího?), a okamžitě je zahrnuly do svých armád. Z povrchu planety vystupují zvláštní černé monolity, kolem kterých je koncentrace rubie nejvyšší a kde se také odehrávají nejlítější bitvy.

    Komponenty:
    Čtvercová krabice z kartonu nijak neoslní, po jejím otevření však budete čubrnět. Nejdřív vás do nosu praští silný zápach plastu a poté si okamžitě všimnete jeho původce – velký pytlík s nápisem Made in China (ahoj Ringo :)) a v něm hora barevných plastových figurek. Nejsou to figurky ledajaké, jsou propracované do detailů (draci mají na zádech jezdce), lehce průsvitné a svým způsobem roztomilé. Navíc svítí pod UV lampou! Nevím sice, kdo by hrál pod UV lampou, ale budiž. Moje obavy, že hra staví hlavně na figurkách se naštěstí ukázaly jako liché, ale figurky rozhodně zvedají grafickou úroveň hry. Máte chuť se do nich zakousnout, vypadají jako od Hariba, ale nedoporučoval bych to, ftalátů v nich jistě bude požehnaně (také vám anglické slovo phthalate připomíná slovo Cthulhu?). Dále zde máme hexové dílky terénu, jak je známe z osadníků, tyto jsou však plné barev a dotvářejí tak „“roztomilé““ a pestré pojetí hry (pokud může být bojová hra o plenění planety roztomilá). Dále je tu spousta žetonů, monolit, 8 kostek a referenční kartičky pro hráče – jedny z nejlepších, jaké jsem kdy viděl. To vše v krabici leží bez ladu a skladu, takže i když sestavíte rozdělovací příčky, které najdete na dně krabice, budete si muset koupit pytlíčky.

    Cíl hry: Kdo první získá 12 bodů, vyhrál. Body se získávají pouze za boj a plnění bojových misí, pokud se tedy budete schovávat v koutě, nemáte šanci.

    Popis hry:
    S hexů se sestaví herní plocha (jsou 4 druhy terénů – les, magma, crystaly a pláně), doprostřed se umístí monolit a hráči dostanou rubium do začátku – první hráč 8, každý další o 3 víc. Na každé pole se dá lícem dolů průzkumný žeton, který se otočí ve chvíli, kdy na něj nějaká jednotka vstoupí, viz dále. Každý hráč obdrží jednu kartu Skrytá mise, za kterou dostává body, pokud ji splní. Kolo se sestává z následujících fází:
    1) Nákup jednotek – jednotek je 6 druhů: lidé, fungoidi, crystallini, rock strider, lava leaper a rubium dragon. Každá je charakterizována cenou, útokem – hodnotou, kterou musíte hodit na kostce, aby jednotka v boji zasáhla a jejími speciálními schopnostmi. Draci plivou plasmu, lava leaper si může vybrat, koho jeho útok zabije, rock strider je rychlý na pláních, fungoid a crystalline jsou silnější na určitém terénu a slabší na jiném. Nákup správných jednotek v pravý čas a jejich rozmístění na mapě je hlavní cestou k úspěchu – lava leaper se svou schopností vybrat si cíl je tím pravým zabijákem draků, rock strider je rychle u monolitu a lidé, hm, no, lidé dobře těží rubium 🙂
    2) Pohyb – každá jednotka se může pohnout o jedno pole (s výjimkou některých jednotek na určitém terénu). Pokud vstoupí na políčko s průzkumným žetonem, otočí ho a buď dostane jednotku nebo důl rubia nebo obojí, v závislosti na tom, co je na žetonu zobrazeno. Pokud se dostane na pole se soupeřovou jednotkou, zastaví se a v další fázi probíhá boj. Draci v této fázi plivou plasmu na vedlejší pole a leckdy ho tak vyčistí ještě před bojem.
    3) Boj – je velice jednoduchý. Jednotky útočí v pořadí od nejsilnější po nejslabší (chudáci lidi). Hodí kostkou a pokud zasáhnou, oběť si vybere, kterou ze svých jednotek obětuje (výjimkou je Lava leaper, který si na hod 5+ vyvírá cíl sám (dobré proti drakům). Boj lze modifikovat tzv. Energize kartami, které mají rozličné efekty, např. přidají k hodu kostkou, zabijí jednotku, umožní vám dvojitý pohyb, regeneraci atd. Energize karty dokážou bojem pěkně zamíchat a čím víc jich máte, tím lépe. Získáte je za prohranou bitvu nebo za kontrolu monolitu. Pokud se útočníkovi podařilo eliminovat veškeré jednotky obránce, vyhrál a dostane bod za splněnou misi, případně více bodů, pokud splnil nějakou ze svých skrytých misí (např. zabij soupeři jednotku dračím útokem). Obránce dostane jako náhradu jednu Energize kartu. Pokud na poli zůstali jednotky obou hráčů, boj pokračuje v dalším kole.
    4) Těžení rubia – hráč dostává rubium za doly, které kontrolují.
    5) Konec kola – hráč si lízne jednu karty Skryté mise a pokud kontroluje monolit, získá 2 Energize karty. Toto je velmi důležité, pokud někoho necháte sedět na monolitu více než dvě kola, máte problém, proto se také kolem monolitu nejvíce válčí a jednotky padají jak hrušky.

    Hra je opravdu velice jednoduchá na pochopení, ale zároveň nabízí taktické plánování a rozhodně ji jen tak neodzíváte. Je důležité vhodně nakombinovat jednotky (má oblíbená „“Operace Kryjte se za lidi!““), rozhodnout se, kdy kam koho poslat, na jaké mise se zaměřit atd. Pokud hledáte lehkou válečnou hru s pořádnou porcí zábavy, krásných komponentů a nevadí vám náhoda (co si budu nalhávat, náhoda tu je, kostky lítají jak o závod a mě to ani trochu nevadí), mohu Nexus je doporučit. A děvčata milují figurky jednotek, jednou jsem nemohl najít svého třetího rubiového draka a po chvíli jsme zjistil, že s ním kamarádky hrají hru „“Podivuhodná dobrodružství draka Rubiáka ve sklenici s Kofolou““ 🙂

  11. Shako

  12. leech


    O víkendu jsem získal jednu kopii této hry a chtěl bych se podělit o první dojmy…

    Nexus Ops je akční strategie. Proti sobě se postaví 2 až 4 frakce bojující o nadvládu nad planetou.
    Tato se skládá podobně jako například Osadníci nebo podobné Twilight Imperium z hexových polí, které jsou nakupeny okolo obřího monolitu (jenž má významnou strategickou roli).

    Každý hráč začíná ve své domovské fázi a postupně objevuje zbytek planety (za objevení daného pole obdrží buďto jednotky či nový důl). Pomocí dolů získává hráč rubium a za toto si pak pořizuje jednotky. Ty jsou pro každého hráče stejné a je jenom na nich jaké využijí ke svému boji o vítězství. Ať už základní lidské (nejslabší), přes rychlé pavoučí jezdce po obávané Rubiové draky.

    Ve hře jde o sbírání vítězných bodů (podobně jako v již zmíněném Twilight Imperiu nebo například Portoriku). Získáte je pomocí karet tajných úkolů a také díky vítězství v bitvách. To ze hry činí akční strategii… protože body můžete získat jen ve svém kole. A tak je pasivita a „betonování“ se na svém území vodou na mlýn mnohem aktivnějším.

    Bitvy probíhají jako hody kostkou za každou jednotku a vždy trvají pouze jedno kolo (1 hod), čili se může stát, že bitva zůstává nerozhodnuta po několik hracích kol. Proto často vyhrává šťastnější a ten, který dokáže využít možností svých jednotek a situace (částečně použítím posilujících karet, které obdržíte jako kompenzaci za prohranou bitvu či setrvání na monolitu).
    Vyhrává ten, který získá první 12 vítězných bodů.

    Co se týče herního materiálu:
    Dostanete opravdu kvalitního kartonových komponent – dílky mapy, rubium a explorační žetony, karty mají strohý text, ale jinak se jim nedá nic vytknout. Kostky jsou ve dvou barvách (bílé stojí za starou belu – vždy mě zklamaly :D) a jednotky jsou z průhledného plastu, který svítí při ultrafialovém zážení.

    Tato hra na českém trhu není k dostání a já jsem musel prokousat k jejímu získání. Pokud na ni někdy narazíte a jste fanoušky sci-fi a odlehčených strategií pak tato hra stojí za vyzkoušení.

    Jen pozor na kostky! Dokážou vám pěkně pocuchat nervy 😀

Přidat recenzi