Recenze hry Duna: Hra o dobývání a diplomacii

Kinům momentálně vládne nová Duna, přesněji druhá část filmu, která uzavírá příběh první knihy o pouštní planetě Arrakis přezdívané Duna. Pokud jste film ještě neviděli, tak se máte na co těšit. Pro všechny fanoušky Duny, a ne jen pro ně, je tu ale také desková hra s názvem Duna: Hra o dobývání a diplomacii, která vám umožní stát se na chvíli aktéry boje o nadvládu nad Dunou. Určena je pro 1–4 hráče od 12 let. Nejedná se o úplnou novinku, ale díky filmu je její téma opět aktuální a stojí za pozornost. Má totiž filmovou licenci a využívá fotky a grafiku z filmu.

Je potřeba také zmínit, že se jedná o přepracovanou strategickou hru s jednoduchým názvem Dune z roku 1979, která v nové edici vyšla 2019. Mohli jste se také setkat s verzí přepracovanou do světa Twilight Impéria pod názvem Rex: Final Days of en Empire. Tyto hry jsou určeny náročnějším hráčům, jejich herní doba se pohybuje přes tři hodiny. Nabízí za to hru se silnou atmosférou, populárním tématem a velkou interakcí.

Tvůrci hru Duna: Hra o dobývání a diplomacii výrazně upravili, abyste si ji zvládli zahrát do jedné hodiny, a přitom jste si užili atmosféru zápasu o koření a Dunu. Díky tomu je hra přístupnější širšímu okruhu hráčů. Je založena na ovládání území, blafování a rychlým bojům, které umožňují nečekané zvraty. Ve výsledku je to silně tematická hra.

Každý hráč ve ní vede jednu frakci, která v příběhu zastupuje hlavní soupeře. Každá má jedinečné možnosti, které ji odlišují od ostatních. Můžete se tak ujmout rodu Atreidů nebo Harkonenů, vést Fremeny nebo zastupovat Impérium.

České vydání připravil Blackfire.

Herní plán představuje planetu Arrakis, která je rozdělena do různých oblastí, zahrnují poušť, skály, pevnosti a uprostřed polární oblast. Nejdůležitější oblasti tvoří pět pevností, o něž svedete boj. Celá hra je rozdělena do pěti kol, během nichž se snažíte dobýt alespoň tři pevnosti. Pokud se vám to podaří, okamžitě zvítězíte (kontroluje se na konci 3., 4. a 5. kola). Nebo zvítězí ten, kdo má na konci pátého kola nejvíce koření.

Každá z frakcí má nějakou výhodu, kterou může během hry využít. Najdete ji na desce frakce. Atreidové mají více velitelů a během boje si mohou vyžádat jednu informaci o tom, co si soupeř připravuje. Harkonenové mají více karet zrady. Impérium vám zas může nařídit, co smíte či nesmíte zahrát za kartu boje, a získává koření za platby karet tržiště. Fremeni umisťují první jednotky zdarma a mohou jezdit na červech a lépe se pohybují po mapě.

Herní kolo se vždy skládá ze sedmi daných fází. Procházíte je postupně a jsou rychle vyřešené. Nejprve se posune bouře, která smete všechno koření a jednotky v poušti v sektorech, kterými projde. Následuje výron koření na místech podle karty koření. Dále získáte karty. Bojové si doberete tak, abyste měli čtyři, a můžete si za koření koupit karty tržiště, které vám poskytnou nějakou výhodu do hry. V ruce ale můžete mít maximálně tři. Zadarmo si můžete oživit dvě jednotky a další za koření. Potom můžete za koření nasadit jednotky a přesunout je.

Předposlední fází je bitva. K bitvě dojde v každé oblasti, kde má jednotky více než jedna frakce. Tato fáze trvá, dokud neproběhnou všechny bitvy a na plánu v každé oblasti nezůstanou jednotky maximálně jedné frakce. Bitva vždy probíhá mezi dvěma frakcemi. Pokud je jich v oblasti více, vyřeší se postupně. Výsledkem může být i eliminace všech jednotek, a tedy vyčištění celé oblasti.

Boj probíhá následujícím způsobem: Vezmete si kotouč a nastavíte si počet jednotek, které vysíláte do bitvy (o tyto jednotky přijdete). Aby vám i po vyhrané bitvě nějaké jednotky zůstali, musíte jich nasadit méně, než jich v oblasti máte. Připravíte si žeton velitele a s ním případně dvě bojové karty, jednu útočnou a druhou obrannou. Součet jednotek a velitele určí vaši sílu, kterou si porovnáte se soupeřem.

Zvolené bojové karty, ale mohou rozhodnout o tom, zda váš velitel přežije bitvu a zda se tedy jeho síla bude v bitvě počítat. Bojové karty jsou trojího druhu: projektily, jedy a speciální, a od každého je zbraň a obrana. Pokud zahrajete jako zbraň jed a soupeř má obranu proti jedu, jeho veliteli se nic nestane. V případě, že má jinou obranu, zemře. V podstatě se jedná o karetní obdobu pro kámen, nůžky, papír.

Po odhalení kotoučů můžete zahrát také kartu zrádce, pokud odpovídá veliteli soupeře. V tom případě hned zvítězíte a síly se neporovnávají. Výsledek bitvy ještě můžete ovlivnit kartami tržiště. Například vám pomůže navýšit vaši bojovou sílu.

Poslední fází kola je sběr koření. Získáte ho tam, kde je koření a kde máte své jednotky.

Na hře je vidět, že jsou tvůrci dobře sžití s tématem a že vyžívají zkušeností s původní hrou. Dali si za úkol původně komplikovanou a dlouhou hru zkrátit, zjednodušit a zpřístupnit širšímu okruhu hráčů. Přitom ale chtěli zachovat atmosféru původní hry a především předlohy. A to se jim podařilo. I když to znamenalo velké škrtání a kompromisy. Již se nejedná o velkou strategickou hru, ale spíše o taktický boj, který do značné míry ovlivňuje náhoda.

Duna je ve výsledku svižnou válečnou hrou, plnou interakce a tematických prvků, které jí dávají atmosféru světa Duny. Můžete tak zažít zrady, nečekané zvraty v bitvě, výrony koření a jízdu na písečných červech. Díky tomu se můžete stát aktéry v zápasu o Arrakis.

Jádrem hry jsou bitvy a jejich taktické zvládnutí. Důležité je získávání koření, protože kdo ovládá koření, ovládá i vesmír. Jinak zde není žádná ekonomická příprava. Koření pro vás získávají jednotky, které přežili na místě s kořením, a také ho obdržíte za poraženého velitele soupeře v bitvě (podle jeho síly). Do bitvy se můžete pustit po hlavě bez velkého přemýšlení a můžete mít štěstí a uspět. Vyplatí se ale sledovat soupeře, zvažovat jeho možnosti a odhadovat, co v bitvě použije, a tím zvýšit šance na úspěch.

Náhoda hru ovlivňuje především v tom, jaké karty si doberete, o kolik se posune bouře (a tedy kolik zničí sektorů). Jedná se ale o rychlou hru, kterou zvládnete do hodiny zahrát, takže můžete dát odvetu a vyzkoušet různé frakce. Variabilitu hře dodávají různé schopnosti frakcí a především pak samotní hráči v tom, jak je využívají a jak hrají. Pokud hrajete ve dvou, můžete využít speciální desky s propojenými frakcemi.

Duna: Hra o dobývání a diplomacii není komplikovaná hra. Je to především rychlý area control s taktickými bitvami. Pokud máte rádi hry s velkou mírou interakce a máte méně času, pak by se vám tato verze Duny mohla líbit. Díky krátkému hernímu času a přístupným pravidlům si ji zvládnete zahrát i s dětmi v rodině, které jsou herně zkušenější.

Duna: Hra o dobývání a diplomacii

Autoři: Bill Eberle, Jack Kittredge, Peter Olotka, Greg Olotka, Jack Reda

Rok vydání: 2021 (česky 2022)