Recenze kooperativní hry Oltréé

Dnes se blíže podíváme na hru, která vyšla již před nějakým časem, ale která stojí za pozornost z celé řady důvodů. Oltréé je kooperativní dobrodružná hra, která si pro vás připravila šest příběhů. Určena je pro 2–4 hráče od 10 let. Pravidla má přístupná, takže si ji dobře zahrajete i v rodině s dětmi nebo s příležitostnými hráči.

Ve hře se stanete statečnými strážci, kteří se starají o satrapii, část říše. Pomáhají místním obyvatelům a snaží se obnovit pevnost, která by se měla stát základem pro zajištění míru. Hra vás zavede do prostředí rytířského středověku s prvky fantasy. Řízena je Kronikou, která vás postaví před řadu obtížných situací při plnění hlavního úkolu, který jste dostali.

Autorem je známý Antoine Bauza a spoluautorem John Grümph. Oltréé v řadě aspektů navazuje na úspěšnou hru Ghost Stories, což je výborně hodnocená a atmosférická kooperativní hra, kterou oceňují především náročnější hráči. V roli taoistických mnichů v ní společně ochráníte vesnici. Hra má charakter tower defense. Nová hra je přístupnější a příběhovější.

Královská říše je v troskách a nastávají temné časy. Nicméně jedna z královských tradic přetrvává. Strážci z pevností a hradů stále neúnavně vyrážejí plnit své úkoly. Bdí nad obyvateli bývalého království, pročesávají divočinu, sjednocují komunity, bojují s příšerami a hledají královské poklady, protože naděje umírá poslední. Teď přichází váš čas. Připojte se k řadám těchto statečných Strážců. Oltree.

Před hrou si každý hráč vybere svého rytíře s unikátní schopností. K dispozici jich je osm, po dvou od každého ze čtyř povolání: voják, řemeslník, cestovatel, učenec. Společně si pak zvolíte scénář a úroveň obtížnosti. Pravidla doporučují začít scénářem Otevřené dveře, který je krátký a vhodný pro vstup do hry. Nám se také osvědčilo jím začít. Vyberete si také kartu úkolu se třemi cíli, jejichž splnění vám usnadní cestu k vítězství.

Herní plán představuje satrapii, vaše panství, o něž se budete starat. Je rozdělena na 8 regionů a pevnost. V každém regionu jsou místní obyvatelé, komunita, s jejichž pomocí získáváte suroviny. Najdete zde také karty střetnutí, kterými budete procházet, a během hry zde přibydou potíže, s nimiž se budete muset vypořádat.

Ve svém tahu budete moci vykonat dvě různé akce, někdy díky bonusové akci i více. Umožní vám pohyb po satrapii, získávání surovin, budování pevnosti, léčení, řešení střetnutí či potíží, stavba nebo oprava budov a stavba věže. Karty vám mohou zpřístupnit i další akce. V tazích se budete pravidelně střídat.

Základem scénáře je Kronika. Její listy (karty) otáčíte v určenou chvíli. Mimo jiné odpočítává čas hry, ale především vás vede příběhem a hrou. Staví před vás nečekané úkoly a nebezpečí, s nimiž se musíte vyrovnat. Za různé aktivity získáváte věhlas a budujete pevnost. Jsou to dvě oblasti, o které musíte pečovat, protože bez věhlasu nebo pevnosti okamžitě prohrajete.

Při různých zkouškách budete používat kostky. Jejich počet závisí na povolání vaší postavy a na tom, jaké budovy se vám již podařilo postavit. Zpravidla vám stačí jeden úspěch. Máte také možnost za proviant přehodit kostku nebo použít srdíčko, což je vaše energie. Záleží tedy i na vás, jak moc se budete spoléhat na náhodu. Zkoušky ale díky kostkám náhodné jsou.

Ve hře uspějete a zvítězíte, pokud úspěšně dokončíte poslední kapitolu Kroniky. Podaří se vám to jen v případě, že budete dobře spolupracovat.

Oltréé je krásně zpracovaná a výborně fungující kooperativní hra, kterou si dobře zahrajete v rodině i s příležitostnými hráči, protože má přístupná pravidla. Zároveň vás čeká výzva, uspět ve hře není tak snadné. Díky tomu osloví i náročnější hráče, kteří si mohou nastavit vyšší obtížnost.

Je velká škoda, že se o této hře moc nemluví, rozhodně stojí za vyzkoušení. Není to tak velký mozkolam jako Ghost Stories. Hra je díky scénářům příběhovější, takže každá partie se stane novým dobrodružstvím. Pokud v nějakém scénáři neuspějete, můžete si ho zahrát klidně znovu. Po odehrání všech scénářů nemusíte hru odložit do skříně, ale můžete vyzkoušet vyšší obtížnost nebo zkusit nové postavy. Hra je díky tomu dostatečně variabilní a umožňuje opakované hraní.

Produkčně a graficky je hra připravena excelentně. Na hře je vidět francouzský vkus. Kvalitní jsou všechny herní komponenty, dřevěné figurky rytířů jsou potištěné, stejně tak i žetony surovin. Grafika karet není tak výrazná, evokuje dřevoryty, které do hry pěkně zapadají. Celkově hra na stole vypadá krásně.

Náhoda má ve hře své místo a vy se s ní budete muset vyrovnat. Hře dodává napětí a zvyšuje příběhovost. Při řešení střetnutí vám jiný hráč přečte výsledek podle toho, jak jste ve zkoušce uspěli.

Příjemná je herní doba, která se pohybuje okolo 60 minut. Tahy jsou svižné a zpravidla se budete domlouvat na tom, jak budete ve skupině postupovat.

Oltréé