Recenze hry Divoká Amazonie

Divoká Amazonie u nás vyšla začátkem ledna. Na první pohled vás zaujme svou krásně barevnou obálkou s papouškem Ara a decentním názvem hry, nic dalšího ji neruší. Na první pohled se může zdát, že se jedná o rodinnou hru pro ty, co mají rádi zvířátka. V tom trochu klame tělem, protože se se jedná o strategickou hru určenou především náročnějším hráčům, kteří mají rádi propracované hry s dobře propojenými mechanismy a tématem.

Obálka a název vám také také může připomenout hru Divoká Serengeti, která u nás vyšla loni. Není to náhoda, jedná se dvě hry ze stejné řady. Herně jsou ale hodně odlišné a mají i různé autory. Obě ale využívají krásně zpracované dřevěné figurky zvířat, které ve hře výborně fungují.

Ve hře Divoká Amazonie budete dílků území a terénu vytvářet kousek vlastního deštného pralesa, abyste jako ochránci přírody zajistili Amazonii rozkvět a budoucnost. Pokusíte se vybudovat tu nejbujnější džungli, v níž najdou místo nejrůznější druhy zvířat, stromy i vodní květiny.

Krabice je doslova našlapaná herním materiálem. Sestavíte 3D vodopád života, který bude sloužit pro zaznamenávání vašeho budování džungle. Má tedy ve hře významné místo a není jen pro okrasu. Složíte si dva zásobníky na žetony, abyste v nich měli pořádek, a lodičky, do nichž budete umisťovat zakoupení žetony.

Podobně jako si při deck-buildingu vytváříte během hry svůj balíček karet, zde si budete svůj pytlík s žetony. Na začátku je chudý, jen se základními žetony, postupně do něj budete přidávat další, hodnotnější. Podobně to funguje například ve hře Kvedlalové z Kvedlinburku.

Základní pravidla nejsou tak složitá, jak by se podle sešitu pravidel mohlo zdát. Jedná se ale o komplexní hru, v níž vše spolu souvisí, a také o velmi variabilní hru, takže je potřeba, abyste si pravidla dobře prostudovali. Pomohou vám v tom názorné obrázky a příklady, a také souhrny s popisy karet.

V této hře se budete střídat v tazích, dokud nebude splněna podmínka konce hry. K tomu dojde, když některý hráč odebere poslední figurky z karty pátého zvířete. Všichni ostatní pak mají ještě jeden tah a hra končí sečtením vítězných bodů. Zvítězí ten, kdo bude mít bodů nejvíce.

Ve svém tahu nejprve provádíte akce. Provést jich můžete libovolný počet, za každou ale musíte zaplatit požadovaným množstvím zdrojů, které vám poskytují připravené žetony. Ty představují vodu, lístky, mince a ovoce. Akcí je k dispozici celkem osm různých typů. Můžete je libovolně kombinovat a opakovat. Tah skončíte fází úklidu, ve které můžete odložit libovolný počet zbývajících žetonů. Poté se připravíte na další tah tím, že si ze svého pytlíku vylosujete pět nových žetonů zdrojů a přidáte je k těm, které jste si ponechali.

Co tedy ve hře můžete dělat? Budete nakupovat nové žetony zdrojů. Ty si umístíte do své loďky, a do pytlíku se dostanou až později, kdy potřebuje nový žeton, ale v pytlíku již žádný nemá. K dispozici jsou zdroje v hodnotě 2, 3 a 4. Další akcí je umisťování dílků území, s jejichž pomocí rozšiřujete svou džungli. Jsou na nich tři typy terénu: les, řeka a mokřady. Jeden dílek se skládá ze sedmi hexů. Některá pole mají na sobě symbol s bonusem, který získáte překrytím pomocí stromu, vodní květiny či zvířete. To jsou další možné akce.

Vedle herního plánu jsou připraveny dva typy karet přírody, které si můžete pořídit. Karty krajiny vám přidají vítězné body za splnění podmínky na konci hry, karty hmyzu vám zas poskytnou okamžitý efekt. Jednou z akcí je i rozšíření zásobárny. Využijete ji, abyste si mohli na konci tahu nechat více žetonů do dalšího kola. Pokud máte dost peněz a zdrojů, můžete si díky akci nákup bonusu pořídit některý ze čtyř bonusů.

Variabilitu hry zvyšuje, že na začátku hry obdržíte jedinečné zvíře, které vám poskytne unikátní výhodu, pokud se vám podaří své zvíře umístit do džungle.

Jak jsem již zmiňoval výše, pravidlově je hra přístupná, takže ji zvládnou i děti od 10 let, dobře vše naplánovat a skombinovat je ale náročnější a vyžaduje pečlivé promýšlení každého tahu. Výrazným prvkem hry je využívání pytlíku s žetony zdrojů. Ty určují vaše možnosti a jsou tedy ve hře klíčové. Musíte s ním proto od začátku pracovat a vylepšovat ho, abyste dosáhli co nejlepšího výsledku.

Na hře je krásné, jak vypadá, jak se před vámi vaše džungle rozrůstá, jak ji zabydlujete novými zvířaty, stromy i vodními květinami. Bude vás bavit i v případě, že při celkovém hodnocení nezískáte tolik bodů, jako jiní. Vždy vybudujete jedinečnou džungli. Zábavné je, když dokážete využít příležitostí, které se před vámi budou otevírat, když zužitkujete všechny dostupné bonusy a výhody.

Pro každou partii použijete jinou sadu 8 karet zvířat (ve hře jsou čtyři), k dispozici budete mít jiné karty přírody s krajinou a hmyzem a do hry budou přicházet dílky území v jiném pořadí. To jsou prvky, které hře přidávají na variabilitě. V každé partii, i v závislosti na tom, co dělají ostatní, budete muset znovu promýšlet svou strategii a jednotlivé tahy.

Divoká Amozonie mě mile potěšila svou pestrostí, propracovaností, funkčním „pytlík“ buildingem, výborným zpracováním a skvělou znovuhratelností. Hra krásně propojuje herní mechanismy s tématem. Plnou hru si užijí především náročnější hráči, kteří mají rádi komplexní hry. Pokud byste si chtěli zahrát s dětmi, můžete využít bleskovou variantu, která hru výrazně zkracuje. Standardně počítejte se 2 hodinami. Dobře si zahrajete v jakémkoliv počtu hráčů. Pravidla pamatují i na hru pro jednoho hráče v několika variantách.

Divoká Amazonie

Autor: Jamie Bloom

Herní doba: 60–150 minut