Hrajeme.cz

Mutant Chronicles

Originální název:
Mutant Chronicles
Rok vydání:
1993
Počet hráčů:
2 až 2
Věk:
Hra je určena pro dospělé hráče a pro rodiny s dětmi od 12 let.
Doba hraní:
Středně trvající hra – asi 30 až 70 minut
Doporučení rodiny:
Není známo nebo nedokážeme zařadit.
Doporučení hráče:
Není známo nebo nedokážeme zařadit.

Kategorie:

Popis

Ve hře Mutant Chronicles se hráči stávají veliteli jedné z několika frakcí mimozemské armády a snaží se porazit soupeře na bitevním poli. Hráči staví vlastní armádu a následně bojují proti soupeři na bojišti.

Další informace

Míra náhody

Počet hráčů

Věk hráčů

Doba hraní

Počeštění

Rok vydání

Míra interakce

Míra složitosti

Míra humoru

Doporučení rodiny

Doporučení hráče

Výrobci

Autoři

– BoardGameGeek

Recenze

  1. Deth


    Ve hře Mutant Chronicles proti sobě bojují jednotky Černé legie a Illian na straně jedné a jednotky Bratrstvo, Bauhaus, Kapitol na straně druhé. Mezi jednotlivými frakcemi jsou dostatečné rozdíly, aby byl prostor pro různé taktiky boje. Jednotky Černé symetrie jsou jednotky, které disponují velkým počtem životů, naproti tomu jednotky Bauhaus jsou jednotky dobře obrněné, technologicky zaměřené. Bratrstvo je elita, která je vybavena útoky speciálně proti Černé legii a disponuje i trochou té magie. Nejméně obrněnou frakcí a frakcí s nejméně životy je Kapitol, ten je na rozdíl od jiných jednotek velice mobilní, kdy mezi jeho jednotkami jsou jednotky létající.

    Pakliže se na bitevním poli střetávají jednotky Černé legie a jiných frakcí, platí zde, že Černá legie vždy bojuje jako strana zla proti ostatním frakcím, které nemusí stát v boji jako „“čistá““ frakce, ale mohou být zkombinované, obsahovat jednotky různých frakcí dobra.

    Nuže, něco málo jsme si řekli o tom, kdo že se to po hracím plánu pohybuje a můžeme přejít k bližšímu popisu hry. Bojuje se na hexové mapě, která je ve Startovním balení oboustranná. Na jedné straně je otevřenější terén, na druhé terén s větším počtem překážek a lépe bodovanými, vítěznými oblastmi.

    Ve hře Mutant Chronicles se vítězství dá docílit dvěma způsoby:
    1. Vítězem se stane hráč, který během boje získá více vítězných bodů. Ty může získat za obsazení a udržení vítězných (bodovaných) oblastí na mapě, na konci kola. Další body v počtu 3, 2, 1 získává hráč za zabití nepřátelských jednotek, kdy nejcennější zlaté jednotky přinášejí právě 3 body, jednotky, bronzové zase naproti tomu přinášejí vítězný bod 1.
    2. Vítězem se stane hráč, kterému se podařilo zničit všechny jednotky protivníka.
    Variabilita hry je zvýšena možností si postavit armádu bojovníků podle svého uvážení. Hráči se dohodnou na formátu bitvy. Např. 5/5/5, což je asi nejhranější formát. Poté si musí podle tohoto formátu zvolit hodnotu aktivačních žetonů, které slouží k aktivaci jednotek a mají hodnotu zlatou, stříbrnou a bronzovou. Jejich hodnota udává, kolik akcí může hráč během tahu provést. Zlatý žeton dává akce tři, naproti tomu žeton bronzový dává jen jednu akci. Když si hráč zvolí, kolik a jaké hodnosti budou aktivační žetony, tak si vybere, jaké jednotky dané frakce bude hrát. Opět má na výběr z jednotek zlatých, stříbrných a bronzových. Je jen na hráči kolik jich vybere. Jako poslední přichází na řadu výběr karet rozkazů, které přidávají jednotkám různé možnosti obrany nebo útoků, či další schopnosti, jako např. lepší pohyb, možnost být jednotkou létající atd. I tyto karty rozkazů mají hodnosti zlaté, stříbrné a bronzové.

    Vybrali jsme si armády a můžeme začít. Na rozloženou mapu lícem dolů umístíme náhodně na vítězné oblasti žetony, které přidávají jednotkám, které na nich stojí, určité schopnosti, podobně jako to dělají karty rozkazů. Nyní se hráči domluví, kdo začne a ten hráč potom začne umisťovat své jednotky do zóny výsadku označené barevně na mapě. Zóny výsadku jsou pro obě strany v protilehlých rozích. Když hráči rozmístili své jednotky do výsadkové zóny, otočí žetony na vítězných oblastech lícem nahoru. Nyní začínající hráč aktivuje aktivačním žetonem vybranou jednotku, odehraje jednu z možných akcí: pohyb, útok, využití akce jednotky, uvedení jednotky na stráž. Dále hráč může zahrát kartu rozkazů. Tato aktivita nestojí hráče žádnou akci, není-li uvedeno na kartě jinak. Karty rozkazů, pakliže to umožňují, je možné zahrát i v tahu protihráče. Hráč odehrál svou první figuru a pokračuje s figurou druhou. Poté aktivuje své dvě figury protihráč. Jakmile oba hráči aktivovali všechny své figury, nebo dojdou li hráčům aktivační žetony, končí kolo a sčítají se body. Konečný bodový (vítězný) zisk je opět dán vybraným formátem hry. Při hře 5/5/5 je to bodů 30. Po sečtení a zapsání bodů se odeberou jednotkám přidělené aktivační žetony a hráči začínají druhé kolo. Takto pokračují až do konce hry.

    Ještě bych mohl vysvětlit pojem – uvedení na stráž. Tato akce znamená, že jednotka může při pohybu protivníkovy jednotky zaútočit, i když není na tahu. Stráž může použít jen jednou za kolo. Na stráž se uvede jednotka aktivačním žetonem, který je otočený patřičnou stranou (znak terče), po odehrání stráže se žeton otočí na druhou stranu, aby bylo zřejmé, že jednotka není na stráži. Pokud hráč stráž u jednotky nevyužil do konce kola, je pouze na něm, zda jednotku na stráži ponechá, ovšem potom již s takovou jednotkou nemůže provést žádnou jinou akci.
    Dalším uvedeným pojmem je – využití akce jednotky. Jde o schopnost konkrétní jednotky, která je uvedena na kartě jednotky, přičemž za její využití se platí aktivačním žetonem, podle toho jak je uvedeno na kartě jednotky. Mimo tyto „placené“ akce mají jednotky i své vlastní schopnosti, které jsou na kartě jednotky uvedené a za tyto schopnosti se neplatí.

    Tolik, ke hře a jejím mechanismům. Jde o hru s miniaturami a ve startovním balení je celkem 6 figur, což je pro plnohodnotné hraní nedostačující. Proto je nutné přinejmenším po jednom doplňkovém balení od každé frakce dokoupit (mám na mysli 1 balení jednotek zla a 1 balení jednotek dobra). Zde musím připomenout jednu smutnou skutečnost a to, že FFG vývoj této hry již ukončili, přičemž podle mě hře nedali šanci, aby se rozšířila. No a proč je to škoda? Protože herní mechanismus hry je prostě geniální, hra je velice zábavná, jen tak neomrzí a je velice variabilní zejména možnostmi při sestavování armády. Hra je ve dvou hráčích hratelná od 1 do 2 hodin. Není vyloučeno hrát ve 4 hráčích, pak se použijí obě mapy, které se přiloží k sobě a protože hexy na sebe logicky navazují, není s hraním nejmenší problém.

    Každému, kdo se nevyhýbá hrám s figurkami na šestiúhelníkových polích hru doporučuji.

Přidat recenzi