Popis
Jedná se o závodní hru, která je řízena managementem surovin a karet v ruce. Ve výsledku jde o strategickou hru, ve které závod představuje měřítko úspěchu ve hře a především úzce souvisí s tématem hry: průzkumné výpravy počátku 19. století v Severní Americe. Úkolem hráčů je zorganizovat expedici, která se vydá napříč severoamerickým kontinentem. Každý vede svou skupinu průzkumníků. Vyhraje ten, kdo jako první dosáhne Tichého oceánu. Akce se ve hře provádí zejména pomocí karet členů výpravy. Tyto zahrané karty se odkládají a zpět je hráči získají, až když se utáboří. To je ale bude stát drahocenný čas. Druhou možností je aktivování akce v indiánské vesnici na herním plánu. K tomu je potřeba dostatečná síla indiánů.
vendulala –
Hodně zajímavá hra, která mne bavila i tím, že obsahuje historické shrnutí události, která inspirovala celý setting. Pravidla sice nejsou úplně krátká, ale mechanismy si celkem brzy zapamatovatujete. Jediný větší zádrhel v plynutí hry pro mne byly karty pomocníků, které si můžete najmout. Pouze z piktogramů na kartách se mi hůř určovalo, jakou výhodu držiteli přinesou, takže při prvních hrách jsme museli stále listovat pravidly. Předpokládám ale, že se to po nějaké době zautomatizuje. Zatím jsme hráli pouze ve dvou, ve více hráčích nejspíš dost dramaticky stoupne přetahování o zdroje ve vesnici. A asi to i úměrně prodlouží hru o přemýšlení nad dalšími tahy a řetězení akcí. Za mne ale palec nahoru!
cinan –
nesedlo
acedrac –
+ mechanizmy ladia s témou skutočnej historickej udalosti
+ pekné grafické spracovanie
+ preteky v euro hre namiesto záverečného počítania bodov
+ jednoduchá a pritom zábavná sólo hra
– riziko predlžovania hry pri príliš premýšľavých hráčoch
Túto hru som veľmi chcel skúsiť kvôli absencii záverečného bodovania a prvku závodnej hry :). A musím povedať, že prvok pretekov a neotrelá téma pre mňa mení túto hru z eura na napínavé atmosferické preteky a menežment kariet a surovín mi príde len ako prostriedok na pohon vopred, nie ako hlavný mechanizmus. Ďalší výborný prvok, je obmedzenie množstva surovín, ktoré môžete viesť na lodiach a navyše aj mierny prebytok surovín vašu výpravu zdržuje – nie je veľa hier, kde si nechcete zobrať všetky suroviny, ktoré môžete získať.
Grafika je výborná, kvalita kariet pokulháva (sú dosť tenké, takže sme ich obalili), ale ostatné komponenty sú kvalitné. Dokonca aj sólo hra je napínavá a človek si dobre zavarí mozog.
cSf.Loser –
Pro mě hrozně rozporuplná hra. Je krásně historicky zaměřená. Je to kombinace závodu a worker placementu. Je tam více využití karet. Jediný worker placement, který znám, kde nechcete mít co nejvíce zdrojů. Všechno do sebe tak nějak zapadá, dokonce i máte nějakou interakci s ostatními, ale. Hra se hrozně vleče, ale hrozně hrozně moc. Hra ve 4 hráčích je pro mě neúnosně dlouhá a na svůj tah jsem musel čekat věčnost. A to je pro mě tak velké mínus, že to nejsem schopen překousnout. Jinak Graficky je hra moc pěkná.
Jarek –
Kvalitní závodní hra, kdy hráči soupeří na trase výpravy Lewise a Clarka. Musí se vždy dobře připravit na přesun tábora ke zvědovi, ale na to jsou potřeba nějaké suroviny a zároveň pomoc místních indiánských kmenů. Hrál jsem zatím jen ve třech a ve čtyřech a pokaždé to byla dobrá hra. Ve čtyřech se už ale projevila delší čekací doba.
Lewis & Clark je vlastně i karetní hra, proto je nutná správná strategie i při nákupu karet nových. Bohužel některé karty jsou výrazně silnější než jiné, takže někdy může hra skončit už v momentě, kdy jeden hráč takovou kartu koupí.
Hra trpí také na dlouho přemýšlející hráče, kteří dopředu promýšlí svůj tah, ale během tahu se situace promění takovým způsobem, že musí počítat znovu. Typicky to je při přesunech tábora, kdy si hráči berou do ruky zpět všechny zahrané karty, a proto přemýšlející hráč nemůže počítat se zisky surovin z karet sousedících hráčů.
Ale pořád jde o velmi dobrou hru, kterou si rád kdykoliv zahraju. Jen musím dobře vybrat spoluhráče. Jde hrát i v jednom.
PJ –
Výborné €uro, pro mě osobně nejlepší z roku 2014 a můj osobní tip na Hru roku…
+ krásná grafika (včetně takových detailů jako jsou unikátní sady herně shodných startovních karet)
+ nebývale silné propojení mechanismů hry s tématem
+ relativně jednoduchá pravidla
+ nízký vliv náhody (v zásadě jen karty v nabídce)
+ mnoho cest k vítězství
+ silně naddimenzovaná zásoba akčních karet – zvyšuje znovuhratelnost hry
+ kus historie – v pravidlech se dočtete zajímavé informace o expedici Lewise & Clarka; o každé kartě (která představuje skutečnou historickou osobnost) se dozvíte kromě herních principů několik zajímavých historických faktů
+ ke konci hry napětí
+ možnost solitérní hry, která se v kompetitivních hrách vyskytuje jen zřídka
+ možnost úpravy herního plánu a tedy průběhu hry
– delší herní doba, zejména v plném počtu hráčů (5)
– u přemýšlivých hráčů dlouhé čekání na tah
– v samotném závěru hry může napětí spadnout, tj. v situacích, kdy už je všem jasné, že o vítězi je rozhodnuto několik tahů před koncem – poslední kola se tedy dohrávají už jen mechanicky „z povinnosti“
– ne zcela povedené žetony surovin; lze vyřešit dokoupením polepek zde: https://boardgamegeekstore.com/products/lewis-clark-sticker-sheet