Recenze: 7 divů světa – Architekti

Úspěšná karetní hra 7 divů světa se dočkala nové podoby s názvem Architekti. Tuto novou hru Antoine Bauzy u nás vydal Blackfire. Jedná se o samostatnou rodinnou hru určenou pro 2–7 hráčů od 8 let. Je výrazně jednodušší, rychlejší a má jiné herní mechanismy, i když základní téma se nezměnilo.

Když otevřete krabici hry, zaujme vás uložení herních komponent. Každý div je uložen do vlastní krabičky, tedy jednotlivé jeho části, z nichž se skládá, a přihrádka s kartami. Do samostatné krabičky uložíte i společný balíček karet a žetony.

Postavte svůj vlastní div světa

V původní hře 7 divů světa stavíte pomocí karet město okolo divu světa. V Architektech budujete pouze div světa. K dispozici je všech sedm starověkých divů světa: Rhódský kolos, Alexandrijský maják, Feidiův Zeus v Olympii, Visuté zahrady Semiramidiny v Babylonii, Mauzoleum v Halikarnassu, Cheopsova pyramida v Gíze, Artemidin chrám v Efesu.

Před začátkem hry si každý hráč jeden div vybere a sestaví ho před sebou stranou „ve výstavbě“. Zamíchá také balíček karet, který k danému divu náleží, a umístí ho mezi sebe a hráče po své levici. Během hry si budete moci brát karty z obou balíčků, které leží mezi vámi a vašimi sousedy, a ze společného balíčku uprostřed stolu. Karty si tedy nebudete vybírat pomocí draftu, jak tomu bylo v původní hře.

Ve hře zvítězí ten, kdo bude mít na konci hry nejvíce bodů. Získáte je za dostavěné části svého divu, za modré karty (kultury), za žetony vojenského vítězství, za žetony pokroku a za figurku kočky, pokud ji budete mít v držení. Hra končí na konci tahu hráče, který dostavěl poslední část svého divu.

Hra ve 4 hráčích může začít.

Tahy jsou rychlé a hra je svižná i ve větším počtu hráčů. Váš herní tah spočívá v tom, že si vezmete jednu ze tří pro vás dostupných karet a vyložíte ji před sebe. Pomocí šedých karet zdrojů stavíte div. Na každé z pěti částí divu je uvedeno, kolik a jakých zdrojů potřebujete (musí být stejného druhu, nebo různé). Zelené karty se symboly vědy vám umožní vzít si žetony pokroku, které poskytují různé výhody nebo body na konci hry. Musíte mít 2 stejné nebo 3 různé symboly vědy.

Hra Architekti je nekonfliktní, přesto obsahuje i prvek boje. Stejně jako v původní hře spočítá v porovnání vojenské síly mezi sousedními hráči. Tu vám poskytnou červené karty. Některé obsahují i symbol rohu. Pokud si takovou kartu vezmete, otočíte za každý roh jeden žeton konfliktu na konfliktní stranu. Jakmile je takto otočen poslední žeton, vyhodnotí se boj. Za vítězství získáte žeton vojenského vítězství (při jednom boji tak můžete získat až dva).

Od nové hry těžící z popularity 7 divů světa jsem moc nečekal, spíše jsem byl skeptický. Přišlo mi, že zjednodušení přinese plochou a nezábavnou hru. První ohlasy však zněly nadějně, takže jsem byl zvědav, jaká hra opravdu bude. A výsledek? Je to svižná hra, kterou si výborně zahrajete v rodině i s příležitostnými hráči. S pravily je seznámíte během pár minut, takže vám nic nebrání rychle začít hrát. Zaujmout přitom může i náročnější hráče, který si chtějí dát chytrý filler jako jednohubku.

Základní mechanismus hry je triviální, vzít kartu a vyložit ji. Na první pohled stačí brát karty zdrojů, postavit svůj div a je hotovo. Ale takto jednoduché a přímočaré to není. Výběr karet je rozmanitější a navíc musíte sledovat i to, co potřebují vaši sousedé, jinak jim například poskytnete „levné“ body za vojenský konflikt. Karty z balíčků divů jsou totiž otočeny lícem nahoru, takže vidíte, jaká karta na vás čeká. Společný balíček má karty naopak skryté, ale pokud máte figurku kočky, můžete se na vrchní kartu před svým tahem podívat.

Dalším prvkem, který hru zpestřuje, je unikátní vlastnost každého divu. Při dostavěné určité jeho části vám poskytne nějakou výhodu. Zpravidla si můžete jako bonus vzít další dostupnou kartu a tu vyložit. Rhódský kolos pak poskytuje symboly štítu a dodává vám tak vojenskou sílu. Výhody také poskytují žetony pokroku, opět karty navíc nebo body na konci hry.

Velkou výhodou této hry je, že ji zvládnete za 20 minut, ve větším počtu za 40 minut. Výborně si díky tomu zahrajete s dětmi, které by u delší hry nevydržely, nebo si můžete zahrát hned odvetu a vyzkoušet stavbu jiného divu. Jejich rozdíly nejsou pro hru zásadní, ale v této rychlé hře se každá výhoda počítá.

Hru 7 divů světa: Architekti mohu vřele doporučit. Je dostatečně variabilní, aby vás bavila i při častějším hraní. Uložení herních komponent do pořadačů působí až moc luxusně, při převážení hry se mi však osvědčilo. Oceníte také rychlou přípravu hry.

Ukázka divu – Babylón.

7 divů světa: Architekti

Autor: Antoine Bauze