Recenze hry Encyklopedie

Encyklopedie je jednou z nejkrásněji zpracovanou hrou loňského roku, která u nás vyšla. České vydání připravil Blackfire a pochází z dílny Holy Grail Games (které bohužel ukončilo svou činnost). Hra je určena pro 1–4 hráče od 12 let. Stanete se v ní přírodovědci a dobrodruhy, kteří spolupracují s hrabětem Buffonem na jeho velkolepé encyklopedii Přírodní historie. Zavede vás tedy do 18. století.

Jedná se o strategickou hru určenou spíše náročnějším hráčům, ale zvládnete ji i se staršími dětmi od 12 let. Připravte se na delší herní dobu (okolo 25 minut na hráče).

Hra vás okouzlí svým zpracováním, především grafikou karet zvířat. Pěkným nápadem jsou krabičky na žetony, které si sestavíte z kartonu, i hráčské desky sestavené ze tří částí: postavy, desky a destičky s herní nápovědou.

Základním herním mechanismem je worker placement. Místo figurek dělníků ale umisťujete kostky různých barev a hodnoty. S jejich pomocí získáváte karty zvířat, která chcete studovat, potřebné finance a další zdroje, pořádat výpravy na různé kontinenty nebo si najímat odborníky. Vaším cílem je publikovat své výzkumy a stát se slavnými. To se podaří tomu hráči, který během hry a při závěrečném bodování získá nejvíce bodů.

Encyklopedie se hraje na 6 kol. V každém se střídáte v tazích, dokud neumístíte zpravidla čtyři kostky. Na začátku kola si z pytlíku vylosujete 4 kostky a umístíte je na svou hráčskou desku. Zajímavostí této hry je, že můžete využít jakoukoliv kostku na hráčských deskách, tedy i spoluhráčů. Pokud si tedy někdo vezme kostku z vaší desky, získáte menší odměnu, která je u ní uvedena – mince, vítězné body nebo body pověsti.

Zvolenou kostkou pak můžete použít k provedení některé z akcí. Všechny jsou na herním plánu:

• Získáte žetony expedic, s jejichž pomocí můžete později změnit barvu kostky nebo zvýšit hodnotu kostky o 2.
  • Obdržíte pět mincí. Slouží například k tomu, abyste zvýšili hodnotu kostky, a to i nad 6. To se vám bude hodit při různých dalších akcích.
  • Najměte si odborníka – kartu si položte na svou desku. Aktivní odborníci vám poskytují různé výhody, okamžité či permanentní, nebo body na konci hry. Počítají se také do sbírky světadílů.
  • Vezměte si kartu zvířat. Použitá kostka musí mít stejnou barvu jako zvíře. Podle hodnoty kostky obdržíte i body věhlasu. Na kartě zvířete vidíte, kde žije (světadíl), co je zač (savec, plaz, pták), čím se živí (všežravec, masožravec, býložravec), jaké preferuje prostředí (horké, chladné, mírné). To jsou kategorie, které budete zkoumat.
  • Prozkoumejte světadíl. Kostka musí mít odpovídající barvu, ale jak už víte, pomocí žetonu expedice se dá kostka přebarvit. Expedice slouží k tomu, abyste zkoumali zvířata v jejich přirozeném prostředí. Označuje se to pomocí kostiček na vašich kartách zvířat. Hodnota expedice určí, kolik a na jaké úrovni se vám toho podaří prozkoumat. A podle toho také budete odměněni vítěznými body.
  • Poslední akcí je publikování vašich výsledků zkoumání zvířat. Kostičky ze zvířat, jejichž kategorie se vám podařilo prozkoumat, přesunete na hlavní desku. Za každou úroveň přitom můžete publikovat jen jednu kategorii. Podle počtu kostiček v každé kategorii na konci hry získáte vítězné body. Snažíte se proto během hry získávat karty zvířat tak, abyste je mohli zkoumat co nejefektivněji.

Na konci kola, po použití všech kostek, se ještě můžete rozhodnout použít královskou pečeť a získat tak tah navíc. K němu použijete libovolnou kostku z hlavní desky.

Vítězné body získáváte již v průběhu hry. Při závěrečném bodování pak přičtete body za získané sbírky (za kostičky výzkumu a za světadíly podle karet zvířat a odborníků, dále za podmínky u aktivních odborníků a za zbylé pečeti, mince a žetony expedic.

Encyklopedie je nejen krásně zpracovaná hra, ale především výborně funguje a plyne. Přestože bude patřit k těm s delší herní dobou, jak tomu u strategických her bývá, stále máte co dělat a o čem přemýšlet. Nudit se tedy rozhodně nebudete. Hra vám poskytuje řadu možností pro rozhodování a vaši strategii. Klíčové ale je správné plánování a volba karet zvířat, které budete zkoumat. Druhým důležitým herním mechanismem je vytváření setů. Jejich správné složení a kombinace vám dají potřebné výhody, které vás posunou k úspěchu ve hře.

Pravidla hry jsou dobře strukturovaná, přehledná a s dobrými ilustrativními příklady. Pro správné pochopení hry a zvolení herní strategie je důležité, abyste se pečlivě seznámili s částí o expedicích a o zapisování výsledků průzkumů. Jsou to klíčové akce hry. Během hry vám pomohou destičky s hráčskou pomůckou. První strana se vám hodí během hry a druhá při závěrečném bodování.

Ve hře je použito celkem dost barev a symbolů, během první partie si ale na ně rychle zvyknete. Takže se ve hře budete dobře orientovat. Ikonografie je celkově srozumitelná. Jen u karet odborníků jsem zpočátku potřebovali nahlížet do přílohy, abychom si ujasnili přesný význam efektu, který poskytují. Dávejte si také pozor na to, u jakých akcí musíte „ctít“ barvu kostky, a u kterých ne (i když je to na plánu naznačeno).

Hru Encyklopedie ocení především hráči, kteří mají strategické hry s kartami, které do ní vnáší prvek náhody a musí pracovat s podmínkami, které vytváří. Hra pěkným způsobem s náhodou pracuje, pokud jste připraveni, nezaskočí vás. Hra vám umožňuje „manipulovat“ s kostkami (přebarvovat je i měnit jejich hodnotu).

Encyklopedii se také podařilo provázat herní mechanismy s tématem hry a má svou atmosféru, kterou jí dodávají především krásné karty zvířat.

Součástí hry je i mini-rozšíření Sepultus Creatura, které zvyšuje variabilitu hru. Objevuje s ním obrovské kosti dříve neznámých zvířat.

Obrázek: Ukázka hry