Recenze hry Khora: Zlatý věk

Malé vydavatelství BoardBros právě přineslo novou hru Khora: Zlatý věk. Po méně náročných hrách určených převážně pro rodinné hraní a příležitostné hráče rozšiřuje svou nabídku o strategickou hru z řady iello EXPERT, kterou ocení náročnější hráči vyhledávající komplexnější hry. Khora vás zavede do starověkého Řecka, kde se rodila evropská civilizace. Sparta, Korint, Argos, Milét, to jsou příklady měst, kterých se ujmete a povedete je ke slávě a rozkvětu.

Khora je určena pro 2–4 hráče od 12 let. Herní doba se pohybuje do hodiny a půl. Jedná se o středně náročnou hru. Pravidla nejsou složitá a herní tahy v jednotlivých fázích mohou hráči dělat současně, takže hra rychle plyne. Náročnější je zahrát ji dobře, abyste uspěli. Můžete se těšit na promyšlenou strategickou hru, která vám umožní vyzkoušet různé strategie.

Hru Khôra: Rise of Empire připravilo vydavatelství iello v roce 2021 přepracováním hry Improvement of the POLIS z roku 2017.

Vítejte v Řecku, kde se pěstovala filosofie i umění války

Každý hráč ve hře představuje vládce jednoho z vzkvétajících řeckých měst. Každé město má své přednosti, které můžete rozvíjet a které vám poskytnou významnou výhodu ve hře. Pokud chcete ve hře uspět, musíte rozvíjet různé oblasti života ve vašem městě, kulturu, ekonomiku, ale i vojenství. Budete potřebovat dostatek drachem – peněz. Silná armáda vám umožní získat cenné trofeje a slávu. Ale neobejdete se ani bez silné ekonomiky.

Vítězné body budete získávat během devíti herních kol. K nim přičtete body za rozvoj města, za efekty na vašich politických kartách a za získané velké trofeje znásobené vaší nabytou slávou. Vítězem se stane ten, kdo získá nejvíce vítězných bodů. Případně rozhodne, kdo má na konci hry více drachem.

Khora je ekonomická strategie, která originálním a funkčním způsobem propojuje několik herních mechanismů. Základem hry je výběr akcí, které v každém kole zahraje dvě, které mu umožní kostky a občané města (v průběhu hry může získat i třetí akci). Každý hráč má sadu 7 destiček akcí, které jsou očíslované od 0 do 6 (všichni mají stejné): Filosofie, Legislativa, Kultura, Obchod, Dobývání, Politika a Rozvoj. Jejich výběr by měl vycházet z vaší strategie a záměrů.

Dalším prvkem hry jsou politické karty, které s pomocí akce Politika můžete zahrát. Poskytnou vám okamžitý efekt, stálou výhodu nebo body na konci hry. První sadu pěti karet získáte pomocí draftu, další karty si pak můžete dobrat pomocí akce Legislativa během hry. Politické karty jsou důležitým prvkem hry, protože vám umožní posílit vaše akce a získat tím různé výhody.

Významnou roli hrají tři stupnice na vaší hráčské desce, kde rozvíjíte svou ekonomiku, kulturu a vojenství. Za každý pokrok musíte zaplatit penězi, získáte ale za to odměny, které využijete v dalších kolech. Volba stupnice, kterou si vylepšíte, je také jedním ze strategických rozhodnutí v této hře.

Je potřeba zmínit ještě jeden prvek hry, a to získávání trofejí a akce Dobývání. Trofeje potřebujete jednak k tomu, abyste mohli vykládat politické karty a rozvíjet své město, jednak vám přinesou významné body na konci hry (v závislosti na slávě). Na kartách najdete podmínku, kolik trofejí a jakého typu musíte již mít, abyste mohli kartu zahrát. Trofeje si můžete koupit pomocí akce Obchod (ale jen ty malé) nebo využitým akce Dobývání. K získání trofeje musíte mít dostatečně velkou armádu.

Jak tedy probíhá herní kolo? Vezmu to krok za krokem, protože jednotlivé fáze dobře ukazují, co se ve hře děje a jak vše do sebe zapadá. Nejprve se odhalí karta události (pro každé kolo je připravena jedna), ale zatím se nevyhodnocuje. Všichni ale vědí, co je v daném kole čeká. Následuje zdanění, tedy váš příjem závisející na hodnotě na počítadle daní. Pak si hodíte svými kostkami, vyberete destičky akcí a kostky k nim přiřadíte. Pokud je hodnota kostky menší než číslo akční karty, musíte rozdíl „doplatit“ ze stupnice občanů. Vyhodnocení akcí je jádrem hry. Vyhodnocují se postupně v pořadí čísel na kartách akcí. Všichni hráči mohou současně, až na akci Dobývání, kde je potřeba dodržet pořadí v daném kole. Zbývá pokrok, který vám umožní rozvoj na stupnici ekonomiky, kultury či vojenství, vyhodnocení události a zaznamenání úspěchů.

Po devíti kolech partie končí závěrečným vyhodnocením.

Hra Khora velmi pěkně propojuje téma s herními mechanismy. Je to strategická hra, do které její tvůrci zapracovali náhodu v podobě kostek a karet. Kostky vám vytváří podmínky pro volbu akcí, ale vy máte k dispozici občany, kteří vám v případě potřeby pomohou zvolit silnější akci, než je hodnota kostky. Politické karty jsou důležitým prvkem hry, takže je dobré je nepodcenit už při úvodním draftu, kdy si vybíráte ještě před začátkem hry. Důležité je přitom zohlednit výhody vašeho města, které získáte jeho rozvojem. Společně s dalšími prvky hry vám umožňují získat významné výhody.

Město si můžete vybrat náhodně, nebo se dohodnout, kdo si které město vezme. K dispozici jich je celkem 7. Společně s politickými kartami a kartami událostí to přispívá k větší variabilitě hry. Každá partie tak pro každého hráče bude trochu jiná. Vybrané město do značné míry určuje vaši strategii, respektive oblasti, které nesmíte zanedbat, což vám pomáhá ve volbě akcí a politických karet, ale může to vést i k dojmu, že jen naplňujete předem danou cestu. Jak se vám to ale podaří, závisí i na ostatních hráčích. A jednotlivé strategie a možnosti budete přicházet postupně, takže se nemusíte bát, že byste si hru neužili, ba naopak.

Produkčně je hra připravena na výbornou. Kvalitní komponenty a krásné ilustrace podporují atmosféru hry a lákají k opakovanému hraní. Výborné jsou hráčské desky, v nichž jednotlivé dřevěné ukazatele dobře drží. Také pravidla je potřeba pochválit, protože jsou plná názorných ilustrací a příkladů a dobře strukturovaná. Přesto se připravte na to, že je potřeba si pravidla pečlivě prostudovat, abyste vstřebali všechny detaily a souvislosti. Nelekejte se většího počtu různých stupnic a ukazatelů, které jsou provázané, mají svůj význam a účel, který během první partie pochopíte.

Ukázka měst.

Khora: Zlatý věk

Autor: Head Quarter Simulation Game Club