Recenze hry Lamaland

Blackfire mezi řadou aktuálních novinek přinesl i jednu rodinnou deskovou hru, kterou si dobře užijí i náročnější hráči. Především potěší všechny milovníky lam, na které odkazuje i její název Lamaland. O charakteru hry vypovídá i hravý podtitul Hlavolamí hra pro celou rodinu. Hra je určena pro 2–4 hráče od 10 let. Herní doba se pohybuje mezi 30 minutami až hodinou.

Ve hře Lamaland se stanete farmářem, budete budovat terasovitá políčka v náročném, ale krásném prostředí, pěstovat brambory, kukuřici a kakao. Především usilujete o to, abyste získali vytoužené lamy. Za ně a za plnění společných úkolů získáte vítězné body, které rozhodnou o tom, kdo se stane nejlepším farmářem, který svou krajinu opečoval nejlépe.

Za hrou Lamaland stojí zkušený autor Phil Walker-Harding. Můžete znát například jeho hry Gizmos, Cacao, Sushi Go, Imhotep nebo, Muzeum podezřelých. Hru vtipnými ilustracemi doprovodil Klemens Franz.

Na začátku hry má každý hráč jen základní čtvercovou destičku s políčky. Během hry je bude každý rozšiřovat do šířky i do výšky, a vytvářet tak svou vlastní krajinu a zabydlovat ji lamami. Políčka jsou připravena uprostřed stolu a vy si můžete vybrat kterýkoliv dostupný tvar a podle potřeby ho otáčet i převracet. Ve svém tahu položíte právě jeden dílek. Poté můžete nakrmit jednu lamu. Získáte její kartu a na volné políčko ve své krajině položíte jednu figurku lamy.

Když svou krajinu rozšíříte, políčka na sebe musí navazovat stranou (ne přes roh), můžete na kartu úkolů položit svůj žeton trofeje (případně jeden svůj položený žeton přemístit). Na konci hry za ně získáte vítězné body, když úkol splníte. Více jich získá ten, kdo žeton položil dřív. V případě, že stavíte do výšky a položíte zvolený dílek na dílky vaší krajiny, získáte plodiny z překrytých kukuřičného pole, kakaové plantáže nebo bramborového záhonu. Pokud překryjete mohylu, získáte minci, při překrytí chýše si můžete vzít jednoho vesničana z nabídky. Získáte díky němu výhodu, více zdrojů nebo možnost jejich směny.

Ve hře jsou tři typy lam. Představují je karty seřazené od nejvyšší hodnoty po nejnižší – žádají si 4 žetony plodin, a to kukuřice, kakaa nebo brambor. Libovolný žeton plodin přitom mohou nahradit 2 mince. Hodnota karty každé lamy představuje další vítězné body na konci hry.

Karty úkolů většinou nějakým způsobem souvisí s umístěním lam ve vaší krajiny. Na začátku hry je náhodně vylosujete, takže každá partie bude mít jiné podmínky. Například musíte mít alespoň 4 lamy, které žerou kukuřici, alespoň 5 lam položených na první úrovni krajiny či dvě lamy ve vzdálenosti alespoň 11 políček.

Hra končí, když je splněna jedna ze dvou podmínek, respektive dohraje se kolo, aby všichni odehráli stejný počet tahů. Buď zbývá jen jeden typ karet s lamami, nebo zbývají pouze 4 dílky krajiny. Pak si sečtete body za karty lam, za splněné úkoly na kartách, kde máte své žetony trofejí, přičtete bod za každý žeton plodiny, který vám zbyl, a za každé tři mince.

Nečekal jsem, že se z Lamalandu vyklube tak příjemná a zábavná rodinná hra. Je to vyzrálá hra, která má jednoduchá pravidla, ale je náročnější na zahrání. Svou roli v tom hrají i ostatní hráči, které je potřeba sledovat, protože s nimi soupeříte jednak o to, jaká místa obsadíte na úkolových kartách, jednak se snažíte nakrmit lamy dříve než ostatní, abyste měli více těch hodnotnějších.

Každá partie bude trochu jiná, protože vám nastaví jiné podmínky úkolů a jinou skladbu bodů budou mít typy karet s lamami. Pokud by vám to nestačilo, můžete využít některou variantu hru, například soutěž o většiny (zlaté karty úkolů) nebo variantu „hlavolama“ (v ní umisťujete figurku lamy na právě přiložený dílek).

Hra vás neustále nutí, abyste promýšleli své tahy a dobře je skloubili. Jen tak dokážete využít všech výhod a získat nejvíce bodů. Není to sice neřešitelný hlavolam, ale rozhodně si při hře procvičíte své mozkové závity. Obtížnost přitom není taková, aby ji děti nezvládly. Hru mohu vřele doporučit. Vše do sebe hezky zapadá a hra na stole krásně vypadá.

Název hry

Autor: Phil Walker-Harding

Rok vydání: 2021 (česky 2022)