Recenze hry Stranger Things: Obrácený svět

Oblíbili jste si seriál Stranger Things z produkce Netflixu? Pak byste si neměli nechat ujít deskovou hru Stranger Things: Obrácený svět, za kterou stojí známý Rob Daviau a produkčně CMON. U nás ji vydal Blackfire. Zahrajete si ji ve 2–4 hráčích od 12 let. Ponoříte se v ní do prvních dvou sérií oceňovaného seriálu.

Ve hře se ujmete rolí hlavních hrdinů seriálu, abyste se pokusili zastavit děsivé nadpřirozené síly a zachránili Willa. Během hry budete procházet známými místy v Hawkinsu, získávat předměty a spojence, utíkat před tajnou vládní agenturou a bojovat s nájezdníky z Obráceného světa. Budete přitom muset zvládat svůj strach, aby vás nepřemohl.

V krabici najdete oboustranný herní plán a balíčky karet pro každou ze dvou sérií. Liší se cílem, který musíte splnit, abyste uspěli, a obtížností. V zásadě ale jde o dvě varianty téže hry. V sérii 1 budete bojovat s jedním demogorgonem a dvěma hlídkami, v sérii 2 se čtyřmi demopsy.

Na výběr máte ze šesti postav, které se liší speciální vlastností, pohybem a mírou strachu, kterému dokáží odolat: Lucas Sinclair, Mike Wheeler, Dustin Henderson, Nancy Wheelerová, Jim Hopper, Joyce Byersová. S dalšími postavami ze seriálu se setkáte na kartách spojenců. Nechybí ani Jedenácka, jejíž figurka slouží jako příběhový ukazatel. Pokud si stáhnete a vytisknete její promo kartu postavy, můžete hrát i za ni.

Pravidla nejsou nijak složitá. Herní plán představuje mapu města Hawkins, která se skládá ze dvou propojených částí: našeho a obráceného světa. Zatímco pohyb na naší straně je jednodušší, obrácená strana je nebezpečnější. Budete procházet mapu a vykonávat akce na místech, kde se zastavíte.

V tazích se budete pravidelně střídat, dokud nevyhrajete, nebo neprohrajete. Každý hráč vykoná přesně čtyři kroky. Nejprve se můžete pohnout. Svůj pohyb můžete podpořit akčními kartami, které vám umožní se posunout o více míst. Pokud narazíte na nepřítele, váš pohyb skončí, a musíte bojovat. V opačném případě můžete vykonat akci pole, na které jste se zastavili.

K provedení akce musíte zahrát alespoň jednu akční kartu. Přičtete bonusy za předměty a spojence a za schopnosti, získáte tak celkovou hodnotu akce. Na některých polích budete muset uspět v testu, abyste ji mohli provést. Ve hře se to řeší formou žetonů, které jsou vyskládané do sloupečku. Porovnává se hodnota akce s hodnotou žetonů ve sloupečku, musí být stejná nebo vyšší. Pokud je ale nižší, o rozdíl si zvýšíte strach.

Pomocí akcí získáváte karty předmětů, spojence, informace, pomáhat Jedenáctce, prozkoumávat laboratoř, zachraňovat Willa nebo se uklidňovat a snižovat strach. Po provedení akce si aktivní hráč dobere akční karty z dobíracího balíčku, dokud jich nemá pět. Pokud jste balíček dobrali potřetí, hra končí neúspěchem. Nakonec odhalíte a vyřešíte karty scény. Jejich počet závisí na příběhovém ukazateli a počtu vykřičníků na použitých akčních kartách.

Mechanismy hry jsou jednoduché, takže se s nimi rychle seznámíte. O něco obtížnější je zahrát tak, abyste uspěli. Připravte se na to, že první partie nejspíš prohrajete. To je dobře, protože začnete více plánovat, spolupracovat a efektivně využívat jednotlivé akce. Týká se to především hraní v rodině s dětmi a s příležitostnými hráči. Náročnější hráči si s tím poradí lépe a spíše ocení komplexnější hry.

Pokud patříte mezi fanoušky seriálu Stranger Things, pak rychleji a lépe nasajete atmosféru hru a oceníte její detaily, vztahy mezi postavami a provázanost herních mechanik s tématem hry. Hru si užijí i ti, kdo seriál neznají. Budou více vnímat jednotlivé prvky hry a její fungování. Osobně ale doporučuji, abyste shlédli alespoň první řadu, hru si pak více užijete.

Primárně je hra určena pro široký okruh hráčů, kteří znají seriál a chtějí se aktivně ponořit do jeho atmosféry. To se tvůrcům hry skvěle podařilo, a to i díky kvalitnímu zpracování. Pro náročnější hráče bude nejspíš moc jednoduchá, ale s dětmi vám může čekat nejedno překvapení.

Řešení testů pomocí sloupečků žetonů moc tematické není, ale herně je funkční. Vnáší do hry nejistotu a napětí. Získáváním informací odhalujete hodnoty žetonů ve sloupcích, a to vám dává možnost se na test připravit. Přesto může nastat situace, kdy zariskujete, ale hodnota žetonů bude tak vysoká, že váš strach naroste do maxima, takže rychle skončíte. Proto je lepší se nejprve vybavit předměty, získat spojence a teprve potom bojovat a pouštět se do obtížnějších testů. Času ale také nemáte nazbyt, takže se s tím musíte poprat. A o to nakonec jde, díky tomu je hra zábavná a napínavá až do konce.

Stranger Things: Obrácený svět

Autor: Rob Daviau

Herní doba: 60 minut