Recenze hry Vlci

Na podzim 2023 u nás vydal MindOK strategickou hru Vlci, která se rychle vyprodala. Pro všechny zájemce, na které se nedostalo, máme dobrou zprávu, MindOK připravuje její dotisk. Na to, čím tato hra zaujala řadu hráčů, se podíváme v dnešní recenzi.

Vlci jsou strategickou hrou, jejíž součástí je velká interakce mezi hráči, protože se snaží získat převahu na určitém území. Určena je pro 2–5 hráčů od 12 let. Ujmete se v ní role vůdce smečky a snažíte se o to, aby byla co nejsilnější. Budete se svou rozrůstající se smečkou lovit kořist, získávat převahu v regionech, začleňovat do smečky vlky samotáře. Musíte si členy své smečky také hlídat, aby vám je neodlákali.

Krabice je doslova nabyta herním materiálem po okraj. Desky regionů vytvářejí variabilní herní plán, každý hráč má svou desku smečky a sadu dřevěných figurek a oboustranných destiček krajiny. Deska lunárního cyklu slouží k odměřování času hry.

Během hry rozvíjíte svoji smečku, získáváte nové vlky a vylepšujete její schopnosti. Zároveň se snažíte rozšířit svou smečku po krajině, abyste obsadili regiony a získali body. Svou smečku spravujete na desce, kterou si před hrou připravíte. Umístíte na ni figurky pelechů, doupat a vlků. Na desku položíte oboustranné kartičky krajiny, které budete používat k akcím.

Ve své smečce máte dva typy vlků, běžné a alfa. Alfa vlků je málo a jsou klíčoví při realizaci řady akcí. Pelechy a doupata zakládáte v krajině a stávají se pro vás opěrnými body při rozšiřování vaší smečky.

Herní plán je variabilní, sestavíte ho pomocí desek regionů podle počtu hráčů. Každý region je složen z hexových polí různé krajiny – lesy, louky, pouště, hory, sněžné pláně. Tyto typy krajiny hrají ve hře významnou funkci. Na vybraná místa umístíte osamělé vlky, žetony kořisti a žetony luny, které určují bodovou hodnotu regionu a kdy se bude bodovat.

Na začátku hry umístí všichni hráči první dvě dvojice vlků do počátečního regionu. Potom se od začínajícího hráče střídáte v tazích. Hra končí po třetím vyhodnocení regionů závěrečným vyhodnocením. Vítězem hry se stane hráč s nejvyšším počtem bodů.

Ve svém tahu provedete až dvě akce. Každou musíte „uhradit“ pomocí destičky krajiny podle typu krajiny, kde chcete akci realizovat. Pokud například chcete posunout svého vlka na políčko lesa, otočíte jednu svou destičku s obrázkem lesa na druhou stranu. Tim odhalíte krajinu na její druhé straně a máte ji k dispozici pro další akce. Za jinou akci, stavbu pelechu nebo doupěte, musíte otočit dvě destičky krajiny, které odpovídají cílovému poli. K „placení“ případně můžete využít žetony krajinných žolíků (které odhodíte).

Akce vytí souží k tomu, že získáte vlka samotáře na svou stranu, nahradíte ho svým vlkem. Použijete k tomu dvě destičky odpovídající cílovému poli. A ovládnutím můžete získat cizího osamělého vlka nebo pelech a nahradit ho vlastními.

Destiček krajiny máte k dispozici šest. Z toho jedna odpovídá přirozenému prostředí vaší smečky, každá smečka má jinou a představuje pro ni výhodu. Využívání destiček krajiny a plánování dopředu je pro úspěch ve hře zásadní. Významné je také vylepšování vlastností vaší smečky tím, že stavíte pelechy. Postupně díky tomu zvyšujete rozptyl smečky, který určuje, kolika vlky smíte pohnout v rámci akce pohyb. Rychlost smečky zas určuje, o kolik polí se může vlk při akci pohyb posunout. A hlasitost vytí udává, na jakou vzdálenost váš alfa vlk dokáže výt a ovládat.

Vlci jsou propracovanou, komplexní hrou, která je určena náročnějším hráčům. Je založena na ovládání území, ale přitom je dynamická, protože vás nutí k pohybu. Nestačí vám obsadit jeden region na celou hru, protože se během hry bodují jen vybrané regiony. Unikátní je princip realizace akcí pomocí oboustranných destiček krajiny. A v neposlední řadě významnou roli hraje přímá interakce mezi hráči při ovládání osamělých vlků a doupat. Je proto potřeba, abyste pečlivě plánovali každý svůj tah.

Hra obsahuje několik prvků, které z ní činí jedinečnou a zábavnou hru, protože je dokázala funkčně propojit a sladit. Je to vývoj smečky pomocí umisťování figurek na herní plán, volba akcí s využitím oboustranných destiček a postupné bodování v regionech označených shodnou fází měsíce.

Akce hráčů jsou rychlé a můžete si je naplánovat dopředu, ale změnou situace na plánu budete i nuceni své plány změnit, a to vám může zabrat více času. S počtem hráčů se herní doba bude prodlužovat, ale i ve čtyřech můžete jednu partii zahrát za hodinu a půl. Dobře si zahrajete i ve 2 hráčích (s mírně upravenými pravidly). Vzhledem k charakteru hry spíše doporučuji hru ve 3 a 4 hráčích.

Interakce mezi hráči je přirozenou součástí hry. Musíte s ní počítat. Při hře různě zkušených hráčů může mít negativní vliv na nováčka a pozitivní na zkušeného hráče. Ve hře je interakce možností, ne nezbytností. Přidává jí velmi zajímavý rozměr navíc.

Herní mechanismy jsou velmi dobře sladěny s tématem hry, takže má hra výbornou atmosféru. Je také napínavá od začátku do posledního tahu. Hmatatelně cítíte, jak se vaše smečka rozrůstá, máte radost z každého nového vlka a postaveného doupěte. Vlky mohu vřele doporučit.

Vlci

Autoři: Ashwin Kamath, Clarence Simpson

Herní doba: 70–90 minut