Recenze hry Zaklínač: Starý svět

Jednou z velmi očekávaných letošních her byl bezesporu Zaklínač: Starý svět. Těšili se na něj zejména fanoušci světa zaklínače, ať už knižního, seriálového nebo videoherního. Můj první dojem ze hry jste si mohli přečíst již loni na jaře, kdy jsem měl možnost vyzkoušet velmi pokročilý prototyp. Hra mě tehdy příjemně překvapila. Dnes se tedy s vámi podělím o podrobnější hodnocení retailové základní verze bez rozšíření.

Připomínám, že hra Zaklínač: Starý svět vás zavede do období 200 let před Geraltem, kdy na Kontinentu ještě existovaly různé zaklínačské školy s rozličnými specializacemi. Každý hráč představuje zaklínače jedné z nich. Vzájemně soupeří o to, která škola bude nejlepší. Jedná se tedy o kompetitivní hru, ve které procházíte Kontinentem, lovíte příšery, plníte různé úkoly a střetáváte se s ostatními zaklínači.

Hra je určena pro 1 až 5 hráčů od 14 let. Pravidla ale nejsou komplikovaná, takže ji zvládnou i děti od 10 let, kterým nevadí delší herní doba. České lokalizace se ujal Blackfire.

Základní principy hry jsou vcelku jednoduché, i když byste podle 36 stránek pravidel opačný dojem. Je to dáno tím, že každá akce má přesně vymezený postup a k tomu máte v pravidlech hodně ilustrativních příkladů a vypíchnutých upozornění. A celkově se jedná o propracovanou hru, takže pravidla musí pamatovat na různé situace, které mohou nastat.

Každý hráč má svého zaklínače, s nímž se pohybuje po herním plánu a kterého postupně během hry rozvíjí. Dále má balíček karet, které jsou ve hře stěžejní. Slouží totiž jednak k pohybu po mapě, jednak při boji. Balíček si v průběhu hry obohacujete o nové karty, můžete se také zbavovat těch slabších, a tím si ho čistit. Tento mechanismus deck-buildingu je přitom pěkně provázán s tématem hry.

V první fázi svého tahu se pohybujete po herním plánu a na místech, kam se dostanete můžete provádět akce dané lokace. Pohnout se a provést akci přitom můžete kolikrát chcete, respektive, na co vám stačí karty v ruce. A těch nebývá mnoho. Můžete tak získávat lektvary, karty a zlaťáky, zvyšovat úroveň některé ze čtyř vlastností zdarma nebo za peníze, získat stopy nestvůr, zahrát si kostkový poker o peníze.

Druhá fáze tahu nastane po ukončení pohybu a akcí. Můžete se rozhodnout, zda budete bojovat s nestvůrou či jiným zaklínačem ve vaší lokaci nebo zda ji prozkoumáte. Při průzkumu se můžete vydat do města, nebo do divočiny okolo města. Příslušnou kartu vám přečte soused a vy si vyberete jednu ze dvou možností pro řešení popsané situace. Zpravidla tím něco získáte, ale můžete i ztratit. Poslední možností je meditace, díky níž získáte trofej za dosažení nejvyšší úrovně jedné z vašich vlastností.

Při boji používáte všechny karty ze svého balíčku, který zároveň slouží jako vaše životy. Když vám dojdou karty dříve než soupeři, ať už jste je sami zahráli, nebo jako důsledek zranění, boj jste prohráli. Karty mají barevné pruhy a k nim připojené záložky. Díky nim můžete vytvářet kombinace navazujících karet, a tím posílit svůj útok a využít i další efekty.

Ve třetí fázi si pak dobíráte karty do ruky a získáváte novou kartu z nabídky. Za ni ale musíte zaplatit kartami z ruky. Silnější karty jsou dražší, takže vám sice poskytnou výhody do další hry, v následujícím tahu ale budete mít méně karet do hry. Novou kartu si berete do ruky a můžete ji tedy brzy využít.

Cílem hry je získat čtyři trofeje. Jakmile se to někomu podaří, hra ihned končí. Poslední trofej si ale musíte vybojovat, nestačí „jen“ meditovat. Nemůžete tedy hrou projít bez toho, že byste bojovali. Trofeje máte především za poražená monstra a po jedné trofeji můžete získat od každého poraženého zaklínače.

Obrázek: Detail hry

V základní krabici získáte vše, co potřebujete ke hře. Nechybí ani propracované plastové figurky zaklínačů, s nimiž procházíte herní plán. Umístění monster se řeší pomocí karet a žetonů. Tvůrci naplnili krabici herním materiálem po okraj, takže vám vystačí na řadu herních partií. Pokud vás zaujme a budete ji chtít hrát častěji, pak budete potřebovat i rozšíření, která přidají nové příběhové karty a alternativní možnosti konce hry.

Grafické a produkční zpracování hry je excelentní. Především hráčské desky zaklínačů s prolysy na kostičky a výřezy pro zasunutí karet pod desku při hře oceníte. Méně důležitý, ale vtipný detail je možnost vyměnit si jméno svého zaklínače. Karty mají krásné ilustrace podporující atmosféru hry a herní plán je prakticky uspořádaný v tom, že vám ukazuje jednotlivé fáze vašeho tahu, abyste na nic nezapomněli.

Nový Zaklínač je propracovanou dobrodružnou hrou, která určitě osloví všechny fanoušky tohoto fantasy světa. Velmi pěkně a zábavně propojuje herní mechanismy s tématem hry. Je vidět, že se tvůrci snažili zapojovat ostatní hráče do hry i v tazích ostatních a do velké míry se jim to podařilo. Zaklínači spolu mohou hrát kostkový poker o peníze, mohou spolu bojovat, hrají za monstra. S počtem hráčů ale míra zapojení klesá a roste čas čekání na tah. Nejvíc je to znát při boji, který trvá několik kol a každý hráč si rozmýšlí, jaké kombinace karet zahraje.

Hra se vyvíjí a graduje s tím, jak hráči vylepšují své zaklínače a jak do hry přicházejí silnější monstra. Vývoj postav je ale pomalejší, než by si hráči přáli. Na novou úroveň se posunete jen tehdy, pokud máte všechny vlastnosti vylepšeny. A navíc k tomu potřebujete poměrně hodně peněz, které ale není tak jednoduché získat nebo to dlouho trvá. To vše má velký vliv na délku hry. Přestože je hra zábavná, jakoby ve druhé půlce docházel dech. I když budete hrát svižně, počítejte s délkou partie tři čtyři hodiny.

K dobrodružným hrám náhoda patří a dodává jim napětí a znovuhratelnost. V Zaklínači jí je více, než se na první pohled zdá. Průběh hry pak máte méně pod kontrolou a náhoda často rozhoduje o úspěchu či neúspěchu. Náhoda samozřejmě hraje roli v tom, jaké karty dostáváte do ruky. Částečně ji můžete oslabit výběrem nových karet, zbavování karet vás ale oslabuje, což nechcete. Karty průzkumu do hry vnáší příběhové prvky, ale další porci náhody. Tyto věci se v průběhu hry zprůměrují, takže ve výsledku působí na všechny hráče více méně obdobně.

Problematičtější je ve hře to, jak hráči získávání peníze. Jednou z možností je pomocí kostkového pokeru v určitých lokacích nebo při hře s ostatními hráči. Lehce se ale může stát, že někomu kostky přejí, a ten má spoustu peněž, které mu pomáhají v rozvoji postavy, kdežto jiný má smůlu, a nic s tím nenadělá. Peníze sice můžete také získat, když porazíte monstrum, to se ale neděje tak často, nebo v určitých lokacích, kde jich ale obdržíte málo.

Zaklínač: Starý svět je solidní tematická hra, ve které si užijete atmosféru ze světa Zaklínače. Herní mechanismy do sebe zapadají a podporují téma hry. Zároveň se nemůžete zbavit pocitu, že hře něco chybí. Mohlo by s tím pomoci rozšíření, ale obávám se, že to hru ještě více prodlouží. V každém případě doporučuji hru vyzkoušet, stojí za to.

Zaklínač: Starý svět

Autor: Lukasz Wozniak

Herní doba: 90–150 minut