Nova Luna je rodinná abstraktní hra od Uwe Rosenberga, která měla premiéru loni v Essenu. U nás ji v létě vydala TLAMA games. Určena je pro 1–4 hráče od 8 let. Inspirací pro hru byl měsíční cyklus. Ve hře je to kruh, který tvoří proměnlivou nabídku, z níž si vybíráte destičky. Ty představují úkoly, ale také vám je pomáhají plnit.
Měsíční cyklus
Nova Luna znamená nový měsíc neboli nov, je to také nový začátek, a příležitost naplánovat si další kroky. Ve hře najdete měsíční kruh, který slouží jako nabídka herních dílků, ale i jako stupnice určující pořadí hráčů. Podle něj si rozmýšlíte další postup.
Hra pracuje s prvkem času a vy s ním můžete takticky pracovat. Na tahu je vždy hráč, který je na stupnici nejdále. Vybraný dílek mu určí, kolik času ho bude stát. Může se tak stát, že bude pokračovat novým tahem, nebo si na tah bude muset počkat. Nehrajete tedy v pořadí, jak sedíte u stolu.
Tematicky tedy měsíční cyklus do této abstraktní hry dobře zapadá.
Jak se hraje
Každý hráč má zásobu žetonů v podobě disků. Vaším cílem je umístit všechny své žetony na získané destičky. Pokládáte je při splnění úkolu na některé z destiček. Hráč, který je umístí všechny jako první, stane se vítězem. Případně zvítězí ten, komu zbylo nejméně žetonů po skončení hry.
Destičky mají různé barvy: žlutou, modrou, červenou a tyrkysovou. Na každé destičce je vždy číslo, které určuje její časovou náročnost. Má hodnotu od 1 do 7. Za výběr destičky ho musíte zaplatit. V ostatních rozích mohou být úkoly (0–3). Ty plníte umístěním dalších destiček a to tak, že barvy sousedních destiček odpovídají barvám úkolu. Každý úkol vyžaduje 1 až 4 barvy.
Hráč, který je na tahu, si může vybrat jednu ze tří destiček, které se nacházejí před figurkou měsíce. Ta se vždy posune na místo odebrané destičky. Nové dílky se však automaticky nedoplňují. Můžete je doplnit až v momentě, když hráč nemá v nabídce tři dílky, ale není to povinnost. Musíte to udělat v případě, že jsou všechny dílky rozebrány.
Každý hráč si před sebou skládá vlastní mozaiku z destiček. Novou vždy připojí tak, aby alespoň jednou hranou sousedila s jinou destičkou. Je-li tím splněn nějaký úkol, položí na něj svůj žeton. Přitom platí jedno důležité pravidlo, které říká, že řetězce sousedících destiček stejné barvy se sčítají. Mohou tak vytvořit delší řetězec, jehož celková hodnota vám umožní splnit i náročnější úkol.
Grafika a zpracování
Nova Luna je vlastně malá hra, odehrajete ji za půl hodiny. Graficky je zpracovaná velmi pěkně a především přehledně, jak je u abstraktní hry potřeba. Díky tomu se každý hráč dobře a rychle orientuje.
Pravidla jsou přístupná a dobře strukturovaná, takže se v nich rychle zorientujete.
Celková hodnocení
Hra velmi dobře funguje, a to v jakémkoliv počtu hráčů. Princip určování pořadí hráčů není originální, můžete ho znát například ze hry Théby nebo Patchwork. Je však funkční a přidává do hry zajímavý taktický prvek. Buď si vezmete více „levnějších“ dílků, nebo hodnotnější, ale na další tah si budete muset počkat. Je proto potřeba dobře zvažovat, co pro vás bude výhodnější. A také musíte sledovat ostatní hráče, abyste jim nenahrávali.
Partie i při různém stylu hraní bývají až překvapivě vyrovnané. O vítězství rozhoduje lepší plánování, odhad soupeřů a správné načasování výběru dílků. Tím můžete omezit vliv náhody, který spočívá ve vytváření nabídky.
Nova Luna je velmi vydařená abstraktní hra, kterou si výborně zahrajete v rodině i s náročnějšími hráči.
Nova Luna
Autor: Uwe Rosenberg (podle námětu Corného van Moorsela)
Počet hráčů: 1–4
Herní doba: 30 minut
Doporučený věk: od 8 let
Rok vydání: 2019 (česky 2020)
Související články:
- Nova Luna právě dorazila (novinka)
- Rodinou abstraktní hru Nova Luna vydá TLAMA games (chystá se)
- Jaké jsou nominace na cenu Spiel des Jahres 2020 (ocenění)