Recenze: Odysea – společně k deváté planetě

Odysea je originální hra v mnoha ohledech. Na první pohled působí nenápadně, nezávislého pozorovatele neohromí svým vizuálem, přesto si v krátkém čase získala mnoho fanoušků a obdržela řadu cen, například Kennerspiel des Jahres 2020, Deutscher Spiele Preis 2020, Golden Geek 2019 – nejlepší kooperativní hra. Jedná se o štychovou karetní hru, ve které společně postupně plníte 50 různých misí. Tuto kooperativní hru si zahrajete ve 3–5 hráčích od 10 let. V originálu se hra jmenuje Die Crew.

Hledají se astronauti

Hráči ve hře představují astronauty, kteří se po řádném výcviku vydávají na dobrodružnou a nebezpečnou cestu na okraj sluneční soustavy, aby pátrali po záhadné deváté planetě. Musí splnit řadu misí, aby získali důkazy o její existenci.

Cesta vesmírem je ale náročnější, než by se na první pohled mohlo zdát. Uspějete jen tehdy, pokud budete dobře komunikovat a pracovat jako tým. Cesta je rozdělena do 50 misí. Teprve když splníte podmínky jedné mise, můžete pokračovat další. Každá má své jedinečné vítězné podmínky. Najdete je v Lodním deníku, stačí otočit pravidla.

Odysea je karetní štychová hra. Pokud jste hráli mariáš nebo například Tichu, tak si pod označením štychová hra umíte něco představit. Funguje to jednoduše. Hráčům rovnoměrně rozdáte všechny karty. Každý pak zahraje jednu kartu. Kdo zahrál nejvyšší kartu, vyhraje štych. Hráči přitom musí ctít barvu štychu, kterou zahráním své karty určil první hráč. Jinou barvu můžete zahrát jen v případě, že barvu štychu nemáte.

Ve hře je celkem pět barev karet: růžová, modrá, zelená, žlutá a rakety. Mají hodnoty od 1 do 9. Rakety představují trumfy, které můžete zahrát, když nemáte barvu štychu, a vždy vyhrávají štych. Zahrát je ale nemusíte. Stejně tak můžete použít kartu v barvě štychu, která má nižší hodnotu, abyste štych nevyhráli, pokud nechcete.

Cíl každé mise určuje, jaké štychy mají určití hráči získat. Musíte se proto dobře sladit. Komunikace je ale omezená, nesmíte o svých kartách v ruce mluvit ani je ukazovat, vlastně ani nic naznačovat. Jediným dovoleným prostředkem komunikace jsou rádiové žetony. Každý hráč může během mise jeden použít. Kdykoliv před začátkem štychu můžete před sebe položit jednu ze svých barevných karet a položit na ni žeton. Pokud ho položíte nahoru, naznačíte tak, že se jedná o nejvyšší kartu dané barvy, pokud ho umístíte dolů, jedná se o nejnižší kartu dané barvy. Třetí možností je dát žeton doprostřed. Tím naznačíte, že je to vaše jediná karta dané barvy.

Během prvních misí plníte jen několik úkolů, postupně ale budou přibývat a budou těžší. Z balíčku úkolů vždy otočíte příslušný počet karet, které si rozeberete počínaje kapitánem. Karta úkolu určuje barvu karty a její hodnotu, kterou v dané misi musíte získat tím, že vyhrajete štych, který bude tuto kartu obsahovat. Pravidla mise také mohou určit, v jakém pořadí musíte úkoly splnit.

Pokud se stane, že některý hráč vyhraje kartu, kterou má za úkol získat jiný hráč, ihned prohráváte. Danou misi musíte začít znovu od začátku. Jedna mise vám zabere okolo 5 minut, později o něco více. Celé dobrodružství neodehrajete celé najednou, ale na několik sezení.

Hra obsahuje dva balíčky karet a hromádku žetonů. Karty mají jednoduchou, ale stylovou a přehlednou grafiku s astronauty. Žetony jsou z kartonu. Pravidla i s misemi dostanete v podobě brožurky, z jedné strany jsou pravidla, z druhé Lodní deník s misemi.

Primárně je hra určena pro 3 a 4 hráče. Můžete si ji ale zahrát i v pěti, a pravidla obsahují i úpravu pro 2 hráče.

Odysea unikátním způsobem propojuje štychovou a kooperativní hru. Každý hráč v ní má své důležité místo. O úspěchu rozhoduje vzájemné naladění, dedukce, čtení hry, odhad spoluhráčů i zdravé riskování. Díky tomu se jedná o hru, kterou si výborně zahrajete opakovaně. Počáteční mise jsou jednoduché, seznámí vás s principy hry. Postupně pak přijdou těžší a náročnější úkoly.

Jednoduchá pravidla vám umožní hru v rodině, s příležitostnými, ale náročnějšími hráči. Výhodou je, pokud mají hráči zkušenost s nějakou štychovou hrou. Pro hráče, kteří štychové hry neznají, ale může být oříškem, a může se stát, že je hra nebude bavit, protože do ní neproniknou. V této hře není prostor k tomu, aby někdo instruoval ostatní, co mají dělat. Na každém hráči záleží.

Prozkoumávání a postupné objevování možností této hry je samo o sobě dobrodružství. Záleží jen na samotných hráčích, nakolik se do hry ponoří. Od každého hráče vyžaduje soustředění a dobré promyšlení každého tahu, abyste společně uspěli. Vřele vám doporučuji ji vyzkoušet.

Odysea: Společně k deváté planetě

Autor: Thomas Sing

Počet hráčů: (2) 3–5