Recenze: Pán prstenů – Putování po Středozemi

Přiznám se hned na začátku, že na hru Pán prstenů: Putování po Středozemi jsem byl hodně zvědav. A tak jsem uvítal možnost si hru vyzkoušet ještě před uvedením do obchodů.
Česky hru vydává Blackfire zítra, 18. dubna, takže ji zájemci budou mít k dispozici společně se světovou premiérou.

Středozemě J. R. R. Tolkiena je pestrý a bohatý svět, který poskytl zázemí již nejedné hře a pomohl rozehrát jedinečné příběhy. Díky filmům je také dostatečně populární a známí, aby vydavatelům stálo za to připravit propracovanou a produkčně náročnou hru. Pán prstenů: Putování po Středozemi je příběhová kooperativní hra pro 1–5 hráčů řízená aplikací, podobně jako Panství hrůzy.

Ještě dodám, že pochází z dílny Fantasy Flight Games. Aplikace je k dispozici zdarma pro Android, iOS, Mac a Windows. Můžete se tedy pustit do jejího objevování.

Připravte se na ucelený příběh, který je zasazen do Středozemě z období třetího věku, kdy opět začala sílit temná moc, nekopíruje ale události spojené s prstenem. Jednotlivé scénáře na sebe navazují a zavedou vás do nejrůznějších míst v Kraji i jinde v Eriadoru a přilehlých zemích. Každý hráč představuje hrdinu, který má své jedinečné vlastnosti a dovednosti. Můžete představovat například Aragorna, Bilba, Gimliho či Legolase. Postupně získáváte zkušenosti a vylepšujete své schopnosti. Čeká vás celá kampaň rozdělená do čtrnácti dobrodružství. Jsou plné záhad, které musíte odhalovat, soubojů s nepřáteli, i nelehkých úkolů, které postupně plníte.

Se základem hry vás seznámí Pravidla hry. Pro rychlé uvedení do hry stačí, když si je přečte jeden hráč a ostatní zasvětí při hraní prvního scénáře. Můžete tak rychle začít hrát. Aplikace vás provede vytvořením vašich postav a založením družiny. Generuje také mapu, kterou si podle pokynů sestavujete na stole z kartonových dílků různých tvarů. Říká vám také, kde se objevují zajímavá místa či nejrůznější nepřátelé. Podrobná pravidla a pravidla kampaně nejdete v samostatném sešitu, který je označen jako Přehled pravidel.

Ukázka hry Pán prstenů: Putování po Středozemi.

Pravidla jsou jednoduchá, rychle si je osvojí i příležitostný hráč. Herní kola se střídají v pravidelném rytmu, rozdělena jsou do tří částí. Začínáte fází akcí, ve které každý hráč odehraje dvě akce: pohybuje se po mapě, bojuje, zkoumá konkrétní místa na mapě. Následuje fáze temnoty, kdy se aktivují nepřátelé. V poslední fázi zotavení si obnovíte svůj balíček dovedností, a pak si můžete připravit novou dovednost pro další kolo.

Ve hře nenajdete kostky. Vaše úspěchy a neúspěchy určují karty dovedností, které má vaše postava. Balíček je jedinečný, protože obsahuje karty konkrétního hrdiny a vybraného povolání. Pokud máte vyřešit například test na hbitost, například abyste se vyhnuli pasti, pak odkryjete počet karet podle vaší hbitosti. Počet úspěchů určí, jak jste dopadli. Pěkné je, že řešení některých situací závisí na počtu úspěchů. Proto je výhodné někam poslat bystřejšího hrdinu, jinam hbitějšího.

Boj se řeší stejně, testovaná vlastnost se odvíjí od použité zbraně. Je to logické a podle ikonek přehledné. Různých soubojů si užijete hodně. Počet zranění vám určí aplikace, na vašich schopnostech pak záleží, zda se vám podaří jim vyhnout. Ve hře sice můžete být poraženi, ale máte ještě možnost posledního vzdoru. Pokud neuspějete, vaše postava odstoupí ze hry a zbytek družiny má ještě jedno kolo na to, aby splnila závěrečný úkol. Ale ani neúspěch, prohra v daném dobrodružství, neznamená konec ve hře. Příběh bude pokračovat, jen pro vás můžete být obtížnější.

V daném scénáři zvítězíte, a získáte nějaké užitečné bonusy, když splníte závěrečný úkol. Může se ale stát, že míra hrozby překročí limit, což znamená, že vaše skupina neuspěje.

Grafika a celkové zpracování hry

Herní materiál je na výborné úrovni, jak je u FFG standardem. Figurky hrdinů i nepřátel jsou do detailu zpracované. Nepřátelé jsou dobře odlišeni svými zbraněmi a postoji, a díky praporům je dobře odlišíte na stole i v aplikaci. Karty jsou menší, ale graficky krásně zpracované. Díky tomu se vám na stůl dobře vejdou a máte v nich přehled. Méně výrazná je grafika mapových dílků, i když při bližším pohledu rozpoznáte obydlí, ruiny, lesy, bažiny. Mají různé tvary, které do sebe zapadají, a mapa před vámi postupně roste. Jejich grafika by mohla být klidně propracovanější.

Aplikace a její místo ve hře

Specifické místo má ve hře aplikace, která je vaším průvodcem a plní celou řadu věcí. Především vás seznamuje s tím, co se ve hře potkáváte, nabízí volby pro řešení různých situací a sděluje vám výsledky, ať už zkoumání či boje. Připravte se tedy na to, že ji budete mít stále při sobě. Nám se osvědčil velký tablet ve stojánku, na který všichni viděli. Zároveň je potřeba říci, že hlavní dění probíhá na stole, kde máte karty a figurky svých hrdinů a kde vidíte všechny nepřátele.

Ovládání aplikace je naprosto intuitivní a vše je v ní přehledné a srozumitelné. Výhodou je například to, že zaznamenává vybavení vaší skupiny i vylepšené dovednosti, které jste si přidali do balíčku své postavy. Jednoduše tak při další hře vše najdete a přichystáte.

Aplikace ve hře funguje výborně, umocňuje příběh i atmosféru. Poskytuje také stylovou hudební kulisu.

Hodnocení hry

Pán prstenů svými mechanismy a zaměřením vychází z her, jako je Panství hrůzy či Descent. Zužitkovává zkušenosti s těmito hrami a poskytuje nový herní zážitek. Herní příběh se různě větví, takže i když budete hrát stejné dobrodružství podruhé, připraví vám nová překvapení a můžete jím projít odlišnou cestou. Umožňuje to variabilní herní plán a samozřejmě aplikace, která vám říká, co se děje a jaké jsou vaše možnosti. Vyzkoušel jsem si opakovaně zahrát stejný scénář a pokaždé hra probíhala trochu jinak a s různými výsledky, takže se nemusíte bát ani znovuhratelnosti.

Výborná je ve hře práce s balíčkem dovedností. S každým hrdinou díky němu musíte hrát trochu jinak. Na výběru hrdiny a povolání proto velmi záleží. Hra je dostatečně obtížná, aby byla výzvou i zkušené hráče deskovek. Pokud chcete uspět, musíte ve skupině dobře spolupracovat, a především naplno využívají všechny možnosti svých postav. Hra vám také nabízí dvě úrovně obtížnosti, takže si i ti nejnáročnější přijdou na své.

Příběh hry se rozjíždí pomalu, první scénář slouží vyloženě k tomu, abyste se seznámili s tím, jak hra funguje a mohli se soustředit na to, co budete dělat, jak a proč. Při druhém a třetím scénáři již hra získává správnou atmosféru a napětí. Pokud někdo čeká, že na něj v každé chvíli bude dýchat svět Pána prstenů, může být zklamán. Reálie Středozemě se ve hře objevují pravidelně, ale vy budete zažívat vlastní příběhy. Dává tak dostatečný prostor i pro vaši fantazii.

Za mě je Pán prstenů: Putování po Středozemi milým překvapením, výbornou, zábavnou dobrodružnou hrou, kterou mohu vřele doporučit. Vybavena je dostatečně, abyste si ji mohli vychutnat po řadu herních setkání. Každý scénář skrývá různá překvapení a zvraty. Poznáte, že odolávat zlu dokáží jen ti nejlepší.

Pán prstenů: Putování po Středozemi – základní informace

Autor: Nathan Hajek & Grace Holdinghaus
Herní doba: 60 až 90 minut