Funny a párty hryPro rodinné hraníRecenze

Recenze párty hry To (ne)chceš!

Ve hře To (ne) nechceš! si hráči dávají dárky a snaží se zapamatovat, kdo komu dal jaký dárek. Musí také dávat pozor na to, jaký dárek mají před sebou. Jedná se o malou karetní hru určenou pro 3–8 hráčů od 8 let, za kterou stojí Ravensburger. V originálu se hra jmenuje That’s Not a Hat (To není klobouk) s odkazem na titulní obrázek. Hra získala ocenění Spiel des Jahres 2023 – doporučená hra.

Hra obsahuje balíček karet, na kterých jsou obrázky různých předmětů, které představují dárky. Nabídka bude opravdu pestrá, žebřík, banán, kaktus, kytara, ponožka, lupa, sýr, tužka, sluchátka. Jsou to jednoduché perokresby, které každý předmět znázorňují jednoduše a jednoznačně. Význam má i rubová strana. Jsou na ní šipky, které ukazují napravo nebo nalevo.

Před začátkem hry je potřeba zamíchat karty a vytvořit dobírací balíček. Z něj si každý vezme jednu kartu a položí ji lícem vzhůru před sebe. Všichni tak vidí, jaký dárek mají ostatní hráči před sebou. Je dobré si je zapamatovat.

Karty s dárky si budete předávat. Nahlas vždy oznámíte, o jaký dárek se jedná. Například: „Mám pro tebe pěknou kytaru.“ Obdarovaný může dárek přijmout, nebo odmítnout. Vždy dárek předáváte kartou otočenou lícem dolů a nikdo se na ni nesmí podívat. Zpočátku to bude jednoduché, ale s přibývajícím počtem karet ve hře to bude náročnější, takže vám nezbyde nic jiného, než blafovat a přesvědčit příjemce.

Pokud věříte tomu, že je na kartě skutečně dárek, který dárce oznamuje, přijmete ho. Řekněte: „Děkuji“ a položte kartu nad původní, tedy starý dárek, který máte před sebou. Nyní je čas, abyste sami dali dárek. Protože by nebylo vhodné předávat dárek, který jste právě obdrželi, vezmete kartu s dárkem, která leží blíže k vám. Pokud dáváte dárek poprvé, kartu musíte nejdříve otočit lícem dolů. Předáváte ji sousednímu hráči podle směru šipky.

Jiná situace nastane, pokud si myslíte, že na kartě není dárek, který dárce oznámil. Kartu odmítnete slovy: „To není…“ Nato kartu otočíte a všem ukážete. Pokud jste dárek odmítli oprávněně, obdrží ji dárce jako trestný bod. V opačném případě ji dostanete vy.

Hra končí v okamžiku, kdy někdo získá třetí trestný bod. Zvítězí hráč s nejmenším počtem trestných bodů. Můžete také hrát několik kol, na nichž se domluvíte, a výsledky sčítat.