Malé české specializované vydavatelství Fox in the Box přichází s předobjednávkovým systémem, který umožní české vydání her pro náročnější hráče. Podmínkou je, aby si hru objednal předem daný počet zájemců. Po naplnění počtu objednávek bude spuštěna výroba hry. Objednávku uhradíte, až bude hra vyrobena.
První hrou, kterou si takto můžete objednat, je loňská novinka od Phila Eklunda BIOS: Genesis (druhé vydání). Je určena pro 1–4 hráče od 12 let. Pokud máte rádi komplexní hry, ve kterých se něco dozvíte, a nebojíte se složitějších pravidel a náročnějšího tématu, pak by BIOS: Genesis mohla být pro vás. Pokud si hru předobjednáte, podpoříte české vydání, které by jinak u nás nemělo velkou šanci.
Ve hře BIOS: Genesis jde o vznik samostatného života. Stejně jako u předchozích her od Eklunda, i zde se vše opírá o vědecké poznatky. Děj hry začíná před 4,6 miliardami let. Hráči se dostávají do hry svými čtyřmi bionty (tedy jakýmisi organickými jednotkami na úrovni molekuly) a kartou parazita, která se ovšem ke slovu dostane až mnohem později.
Samotné herní kolo je rozděleno do pěti fází. V té první se objeví karta historické události. Tyhle karty jsou rozděleny do tří časových období v závislosti na tom, jak se naše planeta utvářela. V každém z nich se dočkáme tří až deseti událostí; hra má zhruba dvacet kol. Z karty události se jednak dozvíme, které „zemětvorné“ procesy (kosmické, kontinentální, oceánické nebo pobřežní) budou toho kolo aktivní, jednak zda nevznikají nějaká nová refugia (prostředí, kde je chemická a biologická konstelace taková, že by tu mohl vzniknout první život), případně jaké pohromy je tentokrát zasáhly.
Ve druhé fázi mohou hráči umisťovat své bionty na aktivní refugia (symbolizovaná ve hře deskami) a pokoušet se v kombinaci s jinými stavebními prvky (těm autor, inspirovaný biblí, říká mana), které se v refugiu nacházejí, utvořit tzv. organizovanou životaschopnou sloučeninu.
Zda se povede vznik první živé buňky, se řeší ve třetí fázi tahu prostřednictvím hodu kostek, a je to ovlivněno řadou faktorů. Zda je chladné, či teplé období, kolik biontů se na refugiu nachází (ano správně, každý hráč tam může umisťovat svůj), zda se povedlo uspořádat nějaké stavební prvky refugia v předešlých tazích a kolik je použito enzymů. Kdykoli se hráč pokouší o vznik první buňky a nepovede se to, tedy biont „umírá“ (vrací se k hráči), je odměněn chemickou sloučeninou – enzymem. Ten může v dalších kolech použít ke zvýšení pravděpodobnosti úspěchu. A když se podaří ten správný hod, díky podobné náhodě, k jaké došlo na naší zemi v minulých miliardách let, v refugiu vzniká první jednobuněčná bakterie. Deska refugia se otočí na druhou stranu a ze všech uspořádaných prvků – tedy jak z biontů jednotlivých hráčů, tak z uspořádané many – se stávají chromozomy. Ty jsou čtyř barev a určují vlastnosti bakterie a vůči čemu všemu bude odolná (v rámci událostí, které nastanou během dalších fází). Samozřejmě zde naše cesta nekončí, protože se chceme vyvíjet dále.
Ve čtvrté fázi se provádí tzv. Darwinův hod na to, co se bude dít s vaším mikroorganismem. Hází se tolika kostkami, kolik si bakterie přinesla biontů a jiných stavebních prvků z refugia, a každý chromozom má pro hod nějaký význam. Pomocí některého můžete hody opakovat a pomocí jiného zase eliminovat nepříznivé hodnoty. Všimněte si, že více hráčů může mít zájem na přežití dané bakterie, protože zde mají své bionty. Ale odpovědnost za ni má vždy pouze jeden – ten, který ji svým hodem stvořil.
Ve fázi páté a poslední si za nashromážděné enzymy můžete nakoupit mutace. Jsou to zase karty spojené s určitým prostředím a vy je můžete navázat na určitou část bakterie a učinit ji tak odolnější.
V dalších kolech pak ve fázi jedna již řešíte, co se stalo s vaší milovanou bakterií a zda náhodou vlivem událostí nevyhynula. Řeší se většinou tak, že každý z chromozomů poskytuje určitou ochranu.
Ve fázi dvě si pak mimo přiřazování biontů do dalších životaschopných refugií můžete vyhlédnout soupeřovu bakterii a navázat se na ni coby parazit. I parazit má na sobě dvě barvy chromozomů, a pokud má některá bakterie právě tyto barvy chromozomů obsazené kostkami, můžete se na ni navázat a tento prvek si parazit ukradne k sobě (přes něj je navázán). Tím to ale zdaleka nekončí, protože i parazit bakterie přeci může mutovat. Tedy v páté fázi „nákupu“ mutací se může i parazit vyzbrojit proti dalším událostem a případným pokusům svého hostitele se ho zbavit. A jak jinak než za enzymy svého hostitele! Vy tedy za „platidlo“ svého soupeře posilujete svého parazita na jeho bakterii. On má samozřejmě možnost se vás zbavit, opět přes různé mutace.
Ke vzniku vícebuněčného makroorganismu dojde tak, že se vám povede v rámci bakterie nashromáždit určitou barevnou kombinaci mutací – každá karta mikroorganismu vyznačuje kolik kterých chromozomů a mutací musí bakterie mít, aby se z ní stal makroorganismus, tedy jak dostatečně se musí vyvinout její nervový, oběhový, trávící a rozmnožovací systém. Přebytečné mutace nepřijdou nazmar a lze z nich vytvořit rovnou různé orgány. No, a jelikož se jedná o makroorganismus vodní, budete se ho ještě snažit vyvinout na suchozemský opět pořízením vhodných orgánů. Tam případná pouť této hry končí. Ale nezoufejte, bude pokračovat další hrou z dílny Sierra Madre Games – BIOS: Megafauna, kde se z mnohobuněčných organismů budeme vyvíjet dále.
Hra je brutálně vyhlazovací, proto lze kromě kompetitivního módu hrát i kooperativně, a dokonce v jednom hráči. Na chuť si tedy přijde skutečně každý.
(V článku je využito představení hry z webu Fox in the Box.)
Související odkazy:
1 komentář
Už som predobjednal 🙂