Hrajeme.cz
ČlánkyO hrách a hraní

Dreadfleet aneb velké dobrodružství na mořských vlnách

Když se řekne velká hra, většina českých hráčů si vybaví hry typu Terra Mystica, Caverna nebo v poslední době třeba Descent: Výprava do temnot. Pak jsou ale také hry, které se do českých obchodů dostávají těžko, a když už se tak stane, tak jen do těch specializovaných. Jednou takovou je pirátská hra ze známého světa Warhammer, která se jmenuje Dreadfleet.

O co jde

Přepadení Skavenů
Přepadení Skavenů

Dreadfleet je taktickou hrou zpravidla pro dva hráče, kteří ovládají několik fantaskních lodí. Ty představují obrovské koráby s ohromnou palebnou silou. Hra má hned několik specifik, která zdejšího hráče jistě překvapí.

  1. Za prvé, po otevření krabice chvilku přemýšlí, zdali si opravdu koupil hru nebo plastové modely od Revellu. Všechny lodě, ostrovy a další součásti hry se musí nejprve sestavit. Modely jsou skvěle odlité, a proto není zpravidla třeba ani lepidla.
  2. Dále je to hrací plán. Ten je vyveden na skutečně extrémně rozlehlém „ubrusu“ ze syntetického hedvábí. Potisk je naprosto bezkonkurenční. Co vás ale patrně zarazí, nejsou tam žádná políčka, čtverce ani hexy. Lodě se pohybují pomocí pravítek o přesně naměřené pohyby. Tím je hra neuvěřitelně svobodná a vy nejste svázáni žádnými omezeními. Na druhou stranu obsluha hry je o dost náročnější. Nestačí jen přeťapat pár koleček
  3. Firma, která tuto hru vydala, není žádná jiná než proslulý Games Workshop. Počítají s tím, že jejich zákazníci jsou v první řadě hráči, ale současně také modeláři. Nekupujete si zkrátka hotovou hru, kterou vyloupete z kartonu a můžete hrát. Sestavení modelů může zabrat několik hodin, ale to stěžejní je barvení těchto modelů. K samotné hře, není potřeba, ale je naprosto klíčové k dokreslení atmosféry.
  4. A to je další odlišnost. Nehledejte zde složité matematické mechanismy. Pravidla nejsou složitá a prakticky stačí, aby je uměl jeden z hráčů. Vše je podřízeno tvorbě atmosféry a příběhů. Každá loď má svou historii, která je detailně popsána v pravidlech. Ta nejsou sepsána na pouhých dvou sešitých papírech, ale je to téměř stostránková knížka. Pravidla ale zabírají asi třetinu a zbytek jsou obrázky a příběhy. Pokud rádi počítáte, ale nemusíte kostky, pokud je vám jedno, jestli hrajete hru z vesmíru nebo jižní Francie, protože beztak koukáte jen na čísla, tahle hra není pro vás.

 

Příběh jedné bitvy

Pro vykreslení atmosféry jsem sepsal jeden zápis z hraní této hry. Ten by se dal shrnout takto: Hrálo se na šest kol. V každém kole se každá loď pohnula a občas vystřelila. Ale protože tato hra vytváří příběhy, dávám vám možnost nakouknout, jak lze na hry nahlížet. Každá hra může obsahovat příběh. Záleží jen na vaší představivosti.


Poznámka: Toto je zápis událostí, které se staly dne 30. září 2014 při příležitosti křtu Elenistarova Dreadfleetu (autora článku), který ho donesl do Tomových her přesně po třech letech, co si ho ze stejného obchodu odnesl. (Nabarvil jsem ho celé tři roky, byly tam značné přestávky. Na hodiny to vyšlo asi na 150–200 hodin.) Nechť nejsou hrdinné činy nikdy zapomenuty.


Pro lepší orientaci v příběhu přikládám seznam kapitánů jednotlivých lodí:

Velká Aliance:

  • Captain Jaego Roth – Heldenhammer
  • Aranessa Saltspite – Swordfysh
  • Golden Magus – Flying Scimitar
  • Red Brokk Gunnarson – Grimnir´s Thunder
  • Prince Yrellian – Seadrake

Dreadfleet:

  • Hrabě Noctilus – Blood Reaver
  • Král Amanhotep – Curse of Zandri (též jako Prokletí)
  • Skretch Half-Dead – Skabrus
  • Tordrek Hackhart – Black Kraken

 

Příběh začíná

Starý, unavený, leč připravený pomstít smrt své rodiny, kapitán Jaego Roth vedl svou obří loď na doposud nejnebezpečnější plavbu. Silný vítr se vytrvale opíral do plachet a unášel ho čím dál blíž své nemesis – Hraběti Noctilovi. Hrůzostrašnému čaroději lapenému kdesi na pomezí života a smrti.

Uvezneny Seadrake
Uvězněný Seadrake

Je tomu právě sedm dní, co Velká aliance obdržela zprávu od prince Yrelliana prvorozeného. Ten poslal jednoho ze svých mocných draků, Helia, aby požádal admirála o pomoc. Princ se podle všeho skrývá v neprostupné změti skalisek. Jen tak obratná a štíhlá loď, jakou jeho Seadrake je, může proplouvat nemilosrdným pohřebištěm méně šťastných lodí. Naneštěstí ho hrabě Noctil objevil a čeká, až vypluje. Se svými smrtonosnými spojenci čeká jako kočka, až ubohá myš bude muset vylézt z díry. Kapitán Roth ví, že pokud prince zachrání, bude mu zavázán a získá tím oddaného přítele. Stačí jen trochu rozptýlit ostražité lovce…

Trpasličí kapitán zavelel: „Plnou parou vpřed!“ a hlučné parní motory se roztočily a zněly hlasitěji než tisíce koňských kopyt. Spatřil totiž v dálce svého odvěkého rivala – Tordreka Hackharta. Veden chutí po odvetě za zradu, které se dopustil tento bývalý příslušník velké trpasličí rodiny, připlul na dostřel k strašlivému a zároveň fascinujícímu stroji. Ponorka zvaná Černý Kraken byla jednou z lodí, která čekala na prince. Vypálila mocnou salvou a Kraken utrpěl těžký zásah do trupu a díky zápalným bombám začal hořet. Její mechanická chapadla se začala zmítat ve vzduchu, jako by to ani nebyl stroj nýbrž živý tvor.

Statečný boj prince Yrelliana

Jakmile princ Yrellian uslyšel v dáli zvuk děl, věděl, že přišla jeho chvíle. Napnul plachty a otočil kormidlo západním směrem, stejným směrem odkud zněly výstřely a mohl tedy čekat podporu spojenců. Avšak běda! Nejodpornější plavidlo, které kdy tento vznešený muž viděl, připlulo přímo před jeho příď. Triumfální dílo pánů rozkladu, napůl loď napůl mrtvá velryba. Hnilobní krysám podobní tvorové se postavili ke svým zvráceným dělům. Ty byly nabité neovladatelnou silou chaotitu, stejně jako ti, kteří je nabíjeli. Vypálili přímo na příď hrdé lodi. Magická socha draka, která krájela nespoutané vlny, zmizela pod hladinou. Elfové byli otřeseni. Nedokázali už odvrátit srážku s tím nafouklým groteskním plavidlem. Skaveni byli mnohem lépe připraveni a naběhli na palubu Seadraeka s neuvěřitelnou krutostí. Elfové, stále v šoku z tohoto příšerného překvapení, se zmohli jen na chabou obranu. Jeden ze skaveních mechaniků doběhl až do prachárny, kde zanechal jednu ze světélkujících kulovitých bomb. Exploze byla strašlivá a vyřadila legendární elfí koráb z boje.

Kapitán Roth velí do akce

black Kraken
Black Kraken

Když spatřil toto děsivé dílo zkázy kapitán Roth, rozhodl se změnit plán. Maximální rychlostí a s větrem v zádech vyrazil zvrátit nepříjemnou situaci. Stále ho však sžírala myšlenka, že nikde nevidí Noctilovu loď Bloody Reaver. Připravoval se vypálit po Černém Krakenovi. Díky svým bohatým zkušenostem přesně znal okamžik, kdy měl zavelet magické „Palte!“. Jeho vycvičená posádka zcela neomylně poslala chapadlovitou ponorku na cestu ke dnu, ze které už se nevrátí.

Pirátská kapitánka Aranessa vs. temný pán Amanhotep

Swordfysh společně s lodí zlatého mága se pokusily nepřítele překvapit z jihu, a tím sevřít zbývající loď do kleští. Onou lodí bylo proslulé Prokletí Zandri temného pána Amanhotepa. Tiché a přitom smrtící obří plavidlo bez plachet, poháněné tisíci neúnavnými kostlivými námořníky. Aranessa, kapitánka pirátského bitevníku, zvolila taktiku taranu a gigantickým klounem narazila přímo do boku nemrtvé lodi. Okamžitě vypukla zuřivá bitva obou posádek. Přestože otrlá posádka Swordfyshe zažila už na moři mnoho, s protivníkem, který nezemře ani po setnutí hlavy, se setkala poprvé. Tím začala nekonečná řež, kde si našlo cestu do pirátského ráje boha Mannana mnoho odvážných mužů, ale i jedna žena.

Amanhotep okamžitě začal pálit boční salvu a vyslal na palubu nepřítele i ohromné mrtvé obry. Ti měli jediný cíl. Zničit kormidlo a znemožnit tak pirátům případný únik. To se jim také podařilo a i samotná Aranessa byla již těžce raněná. Přestože Flying Scimitar připlul na pomoc a zběsilý ohnivý ífrít zapálil palubu Prokletí, nedokázal už posádku Swordfyshe zachránit. Aranessa podlehla svým zraněním a vydala se na svou poslední plavbu do země zaslíbené. Padl i první důstojník a Swordfysh se tak ocitl bez velení.

 Heldenhammer

Skavení kapitán se nemohl dlouho radovat z vyřazení prince Yrelliana. Rychle se k němu blížil jak trpasličí parník, tak i majestátný Heldenhammer. Jak se snažila uniknout z nepříjemné situace, nebezpečně se naklonila, a tudíž bylo naprosto nemyslitelné, aby vypálila po svých nepřátelích. Utržila dvě silné salvy od obou lodí a značně ztratila svou rychlost. Přesto se dostala z těchto smrtících spárů a napůl mrtvý kapitán začal štěbetat příkazy na své podřízené. „Střelte – střelte, zničte – potopte ty tvory-maso“ a warpové kanóny definitivně zpečetily osud Swordfyshe.

Z mlhy se vynořil Bloody Reaver

Když se zdálo, že přes velké ztráty Velká aliance přeci jenom zahnala nepřítele na útěk, stalo se to, čeho se kapitán Roth obával. Z mlhy, která by se dala krájet a možná ještě dál, se vynořil Bloody Reaver. Připlul k překvapené trpasličí posádce, která nikdy neviděla tak absurdní plavidlo. Půltuctu galeon spojených v jeden trup, nesoucí ohromný sylvánský hrad. Samotný pohled vzbuzoval v jinak neohrožených válečnících nepopsatelný strach.

heldenhammer2
Heldenhammer

Hrabě Noctil zavelel přirazit ke kovové lodi a vypálit salvu. Ubohé střely se od neproniknutelného pancíře odrazily a nenapáchaly žádné škody. To dodalo demoralizovaným trpaslíkům naději, avšak ne na dlouho. Z pevnosti se vyřítily zástupy nemrtvých bojovníků. Počtem několikrát převyšovali syny Grundiho. Teď už bylo pevné plátování k ničemu. Brokk zavelel odhákovat se od té příšerné lodi, ale Noctilova posádka tolik zaměstnávala tu druhou, že se jí to nepodařilo a dál terorizovala nejen trpasličí pýchu, ale i jejich odvahu. Když tito fousatí hrdinové spatřili, že se nesvedou odpoutat, jelikož je drží jako přikované Noctilova magie a navíc poškození Bloody Reavera, jako by se sama zacelovala, propadli absolutní beznaději a raději skákali do bezedných hlubin. Raději se utopili, než aby se za pár dni probudili jako navždy bdící nemrtvá posádka.

Těžce poškozen, ale dál plul tajemný hrad, aby se postavil protivníkovi sobě rovnému. Heldenhammer už čekal s děly nabitými, aby vypálil ještě před svým strašlivým nepřítelem. Jakmile ale námořnici kapitána Rotha zpozorovali tu ohavnou přehlídku mocné magie, ztuhli a přestali vnímat své okolí. Další z čar ďábelského hraběte. Jediný Roth odolal, ale marně křičel na svou posádku. Nezatočila, jak měla a unášena silným větrem, narazila na ostrov, připomínající ohromnou želvu. Nebo to snad skutečně před stovkami let žilo?

Kdo se smál naposled?

Hrabě Noctilus se škodolibě zachechtal. Ten smích byl slyšet na míle daleko. Ohlašoval další plenění lidských přístavů. Věděl, že se Velká aliance bude dlouho vzpamatovávat z této porážky.

Mohlo by vás také zajímat

Připojte svůj komentář