Popis
TIKAL je nejvýznamnějším a největším starobylým sídlištěm Mayů. Nachází se uprostřed neproniknutelného pralesa v severní části dnešní Guatemally (Latinská Amerika). Toto posvátné místo dřímá skryto pod stromy, dosahujícími výšky až padesáti metrů. Tikal byl osídlen lidmi v období přibližně od roku 600 před naším letopočtem až do roku 900 našeho letopočtu. Doposud byly provedeny vykopávky pouze ve zlomku tohoto rozsáhlého historického areálu, jehož rozloha se odhaduje na 16 km˛. Vraťme se do současnosti. Troufáte si poodhalit další díl tajemství, jehož kořeny sahají velmi hluboko do historie? Jste připraveni na těžkosti a nástrahy, které Vám prales dozajista připraví? Pokud ano, zde je Vaše příležitost: na cestu za objevy a záchranu starobylých chrámů a pokladů se právě vydávají až čtyři expedice, které čekají na své vůdce.
TucanCZ –
Klasika, kde v „jednoduchosti“ je síla. Ze hry na mě působí opravdové prozkoumávání území. Oceňuji zejména možnost lehké a profi hratelnosti.
xaws –
Fantastická hra! Krásná grafika, líbí se mi jak se hra rozkrývá a narůstají v ní objevené pyramidy. Jednoduchá pravidla, malý podíl náhody. Nutné volit strategii dost dopředu, aby jste se dostali k zdárnému cíli. Lepší při hraní 3 a 4 hráčů.
psycho 13 –
pro mě taky srdcovka. Jednoduchá, ale důmyslná strategie, minimum náhody, každá hra je jiná. Navíc v krásné grafice a vždy se super atmosférou.
Wolvik –
Zajímavé, vskutku zajímavé. Zkombinujte téma Indiana Jonese, přidejte krapet tile-building ala Carcassonne a doklepněte AP tahovým soubojem z Falloutu 1 a 2. Tadá, máte Tikal. Jako vedoucí expedice se vydáváte do džungle a postupně ji odkrýváte (tile-placement) a zabíráte poklady, pyramidy atp. Zajímavé je, že bodování neprobíhá průběžně, ale v momentě kdy se objeví políčko sopky, takže do té doby kvalitní řež. Nevýhodou může být, že hra je poměrně hodně zdlouhavá. Nicméně autor později vypustil úravidla speciálně pro dva hráče, kde se omezí herní plán a hra trvá cca třičtvrtěhodinku, což je super.
cinan –
Klasika která neztrácí ani po letech kouzlo. Chytrá, hezká, jednoduchá na pravidla.
cSf.Loser –
Byť se nejedná o nejmladší hru tak je to hra pořád kvalitní. Zpracování nepatří k nejlepším, ale je přehledné. Interakce mezi hráči je na tento typ hry poměrně vysoká. Stavba pyramid a rozšiřování území je zábavné a mozku dá hodně moc zabrat. U hry oceňuji systém celkově stavění a také interakci mezi hráči.
karelik –
Tikal je moje srdcovka. Našel si mě náhodou ukrytý v jedné prodejně a dodnes si ho rád zahraju. Skvělá strategie, doporučuji spíš 3,4 hráče, protože to se teprve herní plán hemží barvami (archeologové). Moc se mi líbí grafika plánu, taky jak rostou chrámy do pyramidek postupným odkrýváním. Pozor na rozměry, plán je docela velký. Pravidla jsou jednoduchá a velice přehledná, hrací plán vzniká postupně, takže každá hra je jiná. Ve hře není přímý škodící prvek, hráči se přetlačují o vliv u chrámů a sbírají poklady. Každý má své hodnotící kolo a tím i klid. Hra příjemně plyne a bývá za hodinku a něco dohraná. Tikal si jde zahrát i na iPadu, což ale nemá takovou šťávu jako na živo. Jsou dvě verze této hry, tohle je ta první. Tikal je fakt příjemná strategická hra.
matewr –
Tikal jako jedna z prvních moderních her začal využívat systému akčních bodů. A i když už se jedná o postaršího tatínka ve světě deskových her, stále nás uchvacuje svými sice jednoduchými, ale za to propracovanými mechanismy. Každý krok co uděláte, každý dílek co prozkoumáte, prostě vše co se chystáte provést v této hře, musíte předem řádně promyslet a naplánovat. Je to tedy ideální hra pro přemýšlivce a pro ty, kterým nevadí delší herní doba. Samotné téma hry je chytlavé, ale ne moc hmatatelné, za což může jak strohá grafika, tak i nutnost strategického plánování, které vám prostě nedovolí si užívat toho, co jste zrovna objevili za dílek. Největší nevýhodou je pro nás délka. Ne že bychom ji nezvládali, ale v tomto případě, mi přijde, že hra na to jak je dlouhá, moc s novými věcmi během hraní nepřichází. Na druhou stranu mechanismus početní převahy vám mnohdy dá zapomenout na délku a hru si užijete i tak.
Kentril –
Hru jsme hrali jen 2, nicmene verim, ze ve vetsim poctu bude mit tu spravnou stavu. Dostavate se do role objevovatelu v americkem pralese, kde patrate po pokladu pradavnych Mayu. Hra skutecne pusobi objevovatelskym dojmem, protoze mapu sestavujete v prubehu hry. Na ni zakladate tabory a pomocne sily. Hra je ponekud starsi a s tim souvisi i rozmer nestandardni krabice. Avask to neubira na krase teto zlastne pojate strategicke hry. Pravidla jsou prumerna, avsak ne slozita. Po zahrani nekolika her se do toho dostanete.
Pivrn –
Jednoduchá pravidla, rychle plyne, perfektní strategická hra.
XiQiX –
Pěkná hra, ale bohužel už jsem jí hrála tak dávno, že si pouze pamatuji zajímavý herní princip, ale nic víc.
cinan –
Naprostá klasika, dodnes velmi oblíbená
PD –
Radimur –
Vašek –
Ha-kiss –
Lenka –
Today –
jonascz –
Aratinga –
vaseklu –
Jacob –
Davides9 –
Číňan –
andy –
Petpo –
RadimB –
Sai –
Asindor –
little –
karelik –
Hans Joachim Marseille –
NOE –
Čaňa –
makeska –
OIvanic –
Zdenek_ –
kokrdal –
colonel –
ZdenT27 –
KOLMI –
sully.mich –
katka –
hraci –
Neila –
rulen –
Tuto hru sem si chtěla koupit už od té doby, co jsem se o deskové hry začala zajímat více, ale vždycky došlo ke koupi jiného kousku. Hra není tak masově vyráběna, aby se dala koupit úplně všude, což je chyba, protože je opravdu parádní.
Grafické a ostatní zpracování herního materiálu považuji za vydařené, ale nijak nevyčnívá (nejlepší je podle mě v tomto ohledu Agricola a Osadníci). Tikal má v podstatě jednoduchá pravidla, ale zdání někdy může klamat, jedná se opravdu o plně strategickou hru, zvláště pokud budete hrát podle pravidel pro pokročilé.
Jste vedoucím expedice, která má za úkol objevovat chrámy a nalézat poklady samozřejmě tak, aby z toho pro vás plynul, co největší přísun bodů. Na herní plán pokládáte vždy jedno pole (kosočtverec) a poté využíváte 10 akčních bodů. Tyto body vám dávají možnost pohybovat vašimi účastníky expedice.
Tuto hru doporučuju všem milovníkům a objevovatelům starého světa, mayské civilizace, pyramid, chrámů a pokladů. Pro ty, kteří se někdy chtěli stát archeology, je to hra naprosto dokonalá.
Wolfling –
Chmelda –
mil –
smotla –
Libor –
Adam Svoboda –
Adam Svoboda –
santino –
giahra –
jirka –
Aldarann –
AntonGorodecky –
esther.f –
karci –
Wotton –
Michal –
Zenitos –
Smith-g –
danceman –
yeetik –
Cwaj –
teotihuacan –
Terw –
Bunny84 –
Savager –
Vlad –
tomz01 –
lamkal –
darwin –
skyfire –
Goofy –
Jan –
Hippo –
Pipla –
Kendar05 –
Ringo –
mysula –
Brisco –
Beholder –
Gaspar –
sir beki –
spokosin –
PJ_HB –
sakul –
Mialee –
player88 –
Matt –
ratwin –
tenista –
spartik –
Marcovan –
Erumoico –
Jose –
Pepr –
omas –
sydo –
Lubbo –
Semiš –
MartiN8029 –
Rybka –
cSf.Kostej –
Loxias –
jendapolic –
Honzék –
c00p3er –
filipes –
zeppelin –
orlosupec1 –
Sabera –
engi –
Ajeenka007 –
speedy –
Mari –
treveris –
fasz –
Radobyhrac –
howska –
klato –
Jendulus –
Tom a Maca –
palo75 –
klekytom –
cangoore –
mara –
tondakolik –
kubiceq –
Ross –
Superlativy se na tuto hru prostě plýtvat musí: strategická hra s pohlcujícím příběhem archeologického soupeření, jednoduchá pravidla a téměř bez náhody.
Hru dělá hodně reálnou fakt, že všechno něco stojí a nic není zadarmo. Zisk každého bodu znamená obětovat něco jiného, např získat vykopávku, znamená přijít na kartičku, vykopat a případně odejit a tomu se obětuje téměř jeden celý tah, kterých máte jen 12 (při hře ve čtyřech hráčích). Další příkladem budiž odhalení chrámu, to Vás sice stojí jen pětinu tahu, ale chrám se tím stane atraktivnějším pro soupeře a vy utratíte spoustu archeologu udržet si tam většinu – a pokud tam dáte stráž, tak ztratíte zase možnost odhalovat další patra.
Prakticky celou hru řešíte dilema, co obětovat a co získat a při výbuchu sopky či konečném zúčtovaní budete hrdi na každičký bod, který jste získali díky dobrému úsudku. Neznám lepší pocit, než být hrdý sám na sebe :-), a to vám Tikal umožní.
Graficky je hra nádherná (rozehraná deska vypadá jako džungle se sopkami a chrámy z pohledu prolétajícího vrtulníku) s rafinovanými detaily (vyježděné pneumatiky, žetony se zablácenými vykopávkami).
Pravidla hry jsou napsané složitě, nicméně jdou vysvětlit během chvilky a i začátečník je schopen okamžitě začít hrát a být kvalitním soupeřem, který i když prohraje, tak bodový rozdíl nebude markantní. Hra se dobře hraje ve dvou a čtyřech hráčích – ve třech se totiž často stává, že se dva perou a třetí si nepozorovaně hrabe pro sebe.
Pokud hráči hrají naplno a přemýšlí, jak vytěžit ze svého tahu maximum, tak se délka hry pohybuje až ke dvěma hodinám. Dva hráči hrají rychleji, protože po tahu soupeře se situace moc nemění a mají už rozmyšleno z předchozího tahu.
Tommy –
Martin –
Měl jsem možnost hrát spoustu her, ale Tikal se pišní svým jedinečným grafickým zpracováním celé hry a především herního plánu. Přes jednoduchá pravidla hry vám dá Tikal pěkně zabrat při strategickém uvažování.Princip hry spočívá v tom, že má každý hráč možnost ve svém tahu požít určitý počet akčních bodů na veškeré úkony v jednom tahu (pohyb expedice oblastí pralesa, sbírání pokladů, odhalování, či zhodnocení chrámů, umístění táborů a spoustu dalších úkolů vaší expedice). Hráč musí sve body akcí strategicky a rozvážně využít, což ve čtyřech hráčích není až tak jednoduché. Jednoduše řečeno: Hra je krásná, napínavá (hlavně při hře ve 4. hráčích), zábavná, řekl bych středně težká. Jednoznačně si ji ředím mezi své nejoblíbenější hry (Puerto Rico, Pilíře země, Agricola, Elfland, Citadela, Osadníci). Vřele doporučuji všem
Ada –
Johny –
Jouda –
Kubajs –
The Hammer –
Kabalenka –
Jirka –
ichus2 –
Kraky –
kpatek –
Musím se přidat k výbornému hodnocení. Máme za sebou přes 70 her většinou ve třech a chci zdůraznit následující:
1. Hra je rozvinutá, a přesto má poměrně jednoduchá, lehko pochopitelná pravidla
2. Je nutné ji hrát v „“profi““ verzi, tedy licitovat o kartičky
3. Hra je vyvážená. Při licitaci platíme „“hodnotícími““ body, tedy musíme zvažovat zisk a ztrátu. Díky tomu nebývají na konci velké rozdíly mezi hráči.
4. Hra poskytuje prostor jak pro strategii (orientaci třeba hlavně na poklady), tak pro taktiku (okamžité překvapivé přečíslení na pyramidě atd.)
5. Ani po dost vysokém počtu her jsme nepřišli na jednoznačnou vítěznou strategii, pořád je co vymýšlet. Velmi malý podíl náhody (například rozložení pokladů) umožňuje si opravdu „“zahrát““.
6. Délka hry je dost dána tím, že hráči vymýšlejí a realizují svůj tah postupně jeden po druhém, ne jako například ve hře Shogun, kde všichni tah plánují najednou.
Hra je na českém trhu k sehnání, a jistě ji lze doporučit.
pav –
Josh –
Black Jack –
eVik –
Sasa –
hrhr2 –
JardaD –
Nopogo –
Na to jak jsou jednoducha pravidla je uplne uzasne jak je propracovany herni system. Po prvnim shlednuti jsem myslel, ze se bude jednat o spise intuivni hru, ale pri dalsich hrach jsem zjistil, ze se da vyborne taktizovat a maximalne omezit nahodu.
Lucian –
deril –
dajo –
PJ –
Aníška –
zuzka –
MartinJa –
zasa –
Jezura –
ghoston –
standa –
dusko1234 –
Hapina –
Skywalker –
Mick –
simrohlav –
ANNA –
sirrka –
hlavolam –
danielraska –
Každý hráč vedie svoj archeologický tím po území, ktoré sa objavuje počas hry.
Cielom hry je získať najväčší počet bodov.
Keď ste na rade, tak si potiahnete šesťuholníkovu kartu s krajinkou.
Podľa obrázku zistite výhodnosť karty. Na karte sú nakreslené Majské tehličky, cez ktoré môžete prechádzať. Kartu musíte priložiť tak aby bol na ňu prístup.
Dostanete 10 bodov, ktorých môžete použiť na pohyb svojich panáčikov, zlepšovanie pyramid alebo na kúpu pokladov.
Pri vytihnutí karty so sopkou je vyhodnocovacie kolo. V hre je celkom 5 kariet so sopkou. Túto hru hrám každú stredu, je fakt super!
Martin Plesnivý –
poutník –
mi3i4ka –
Sandy.czcz –
Darth Vader –
fojtik –
MM –
osim –
summ –
Ariadna –
Dr.Wiza –
DwarfMan –
damor –
oplprokop –
Pivrn –
a.r.p.i –
mimoo –
dANo –
Odporúčam túto hru každému, kto si chce zahrať zaujímavú hru, dobre graficky spravenú a ktorej hrateľnosť je dobrá už pri 2 hráčoch. Perfektná zábava na dlhé zimné večery… :o)
David –
jakub –
mfc –
Doporučuji. Zatím se líbala všem, kteří ji se mnou hráli. Nutí člověka důkladně kombinovat, pokud chce být úspěšný.
Dá se hrát i ve dvou, což považuji za velkou výhodu. Ale je pravdou, že ve dvou není hra zdaleka tak zajímavá jako ve čtyřech. Můžete si v podstatě rozdělit svéry vlivu a hezky si každý křečkovat na svém písečku. Pokud je hráčů víc, musí soupeřit, aby získali nějaké body, hra získává na zajímavosti.
ond –
Marek –
Cholerus –
CHYLDA –
Německá firma Ravensburger znovu dokázala, že stále dokáže vytvořit dokonalou hru. Samozřejmě, že veliký podíl na této hře měli tvurci M. Kiesling a W. Kramer. Už jenom pohled na přední stranu krabice stačí, abyste se do této hry zamilovali. Jakmile krabici otevřete, čeká na vás 84 dřevěných postaviček(kamenů). A dále velký hrací plán 36 šestiúhelníkových destiček. Celkově se dá shrnout, že tato hra má chyby, ale samozřejmě malé. Tak malé, že si jich ve hře ani nevšimnete.
Jekor –
drek –
Hlad –
Nicholas –
2vkjmch –
eklp fistronek –
Arvi –
Frigo –
RionMerist –
paladin91 –
rix –
Libor –
Tikal je opravdu královská hra. Každá její partie je pro mě téměř slavností. Hrajeme hlavně její profi verzi, kde jediný prvek náhody představují série stejných pokladů a jejich vzrůstající ohodnocení. Hra ve své profi verzi připomíná šachy. Každý tah je třeba důkladně promyslet. Výborní hráči to musí dělat i v horizontu několika tahů dopředu. Každá chybička se tu tvrdě trestá. Tikal má i překrásný design. Nejsem jistě jediný, jehož představivost rozproudí již krásná obálka. Kdysi jsem Tikal osobně navštívil. Moc na mě zapůsobily ty úžasné mayské památky ztracené v pralesích Yucatánu. Obrovské množství ještě neobjevených staveb je stále rozeseto v okolních pralesích. Hra Tikal je jakousi simulací neustálého objevování dalších a dalších částí tohoto města Mayů. Je jen škoda, že ve hře Tikal se nepořádá více turnajů. Je to jistě hra mnohem vhodnější pro pořádání různých mistrovství než hry, kde mnohdy o vítězství rozhoduje náhoda (např. Osadníci a Carcassonne).
Dhakra –
Skvělá hra v pěkném hábitu. A za cenu, která klesla pod 1000,- to mohu vřele doporučit! Je hratelná i ve dvou, což dává výhodu i párům…
Skvělá věc je samotný herní systém, který vám poskytuje jako v nějaké počítačové hře 10 akčních bodů a jak je využijete to je už na vás… Akční body stojí každá akce – vložení člena expedice do hry, jeho pohyb po mapě, odkrývání pokladů, zvyšování bodové hodnoty obsazených pyramid, postavení nového tábora pro kládání členů ve vzálených oblastech, nebo konverze jednoho člena na stálého strážce pyramidy, čímž se stává pro soupeře nedobytná…
Každý tah hráče začíná vložením nového terénu do hry, na němž jsou krom nalezišť pokladů, pyramit, i volný terén pro založení tábora, a hlavně cestičky, které určují, kolik akcí stojí pohyb…
V průběhu hry se několikrát počítají body, a kdo jich bude mít na konci nejvíce, ta vyhrává jako nejůspěšnější expedice… Body jsou za obsazené pyramidy (tam kde máte více členů expedice než soupeř) a za poklady (které když máte v páru či trojici stejných symbolů, tak máte extra body navíc).
Je to doslova strategická hra, kde se rozhodujete, kterou akci je treba provést, hra má dostatek zvratů, kdy se někdo z hráčů rozhodne dobýt hráčovy pyramidy, ale tím oslabuje hlídání svych vlastních pyramid. Dá se to ale kompenzovat rozumným vkládáním terénu, kdy pohyb do vaší oblasti bude natolik drahý na akce, že se soupeřům nevyplatí tam chodit… Ale pozor, na volné políčka s plání, aby si soupeř nepostavil svůj tábor do centra vašeho území, to začíná pak nelítostný souboj… Ale jakou strategii použijete a jak budete obezřetní, to je už na vás… Přeju dobrou hru!
Marty –
Žížalka –
lenka –
Ranca –
Esc –
Koupil jsem Tikal po tom, co jsem četl vsechny ty kladné recenze na těchto stránkách a musím říci, že jsem moc překvapen nejen kvalitou tištěného materiálu, ale i samotnou hrou. Když jsem byl v obchodě, prodavač mluvil o Tikalu jako o hře, která představuje most mezi jednoduchými a složitými strategickými hrami, a tak jsem si představil, že takový nováček jako já bude mít hodně práce, aby tomu rozuměl, avšak to tak nebylo. Návod při prvním čtení sice nechá dojem zmatení, ale když to přečtete podruhé a trochu si osaháte kartičky, tak už je vám vše jasné, a pokud už někdo hru umí, tak pak ústní vysvětlení je rychlé a efektivní. Hra je moc napínavá a pořád dává prostor pro nové strategie a to i ve své základní verzi. Profesionální verzi jsem ještě nehrál, ale vypadá celkem drsná, a mysím si, že i pro ty nejnáročnější představuje zdroj zábavy na hodně času. Zbytek asi byl řečen dříve, takže mi jen zbývá přidat se k ostatním a hru doporučit, fakt stojí za to (i dokonce ty peníze).
Dodo –
GK_voyger –
richie –
muf –
borivoj –
pospa –
MilanC –
Martin –
Peťule –
Ahoj všichni! Poté, co jsem loni obdarovala svou drahou polovičku hrou Osadníci z Katanu, která nás po všech stránkách nadchla, jsem letos chtěla svůj úspěch zopakovat. A tak jsem četla recenze a dělala „“průzkum mezi přáteli a prodejnami““ a nakonec se rozhodla pro Tikala. A nelituju (teda až na tu cenu, což je ovšem už tradiční…). Tikala jsem zatím hrála jenom jednou, ale na další hru už se těším. ALE – a je to velké ale. Když jsme začali hrát, přečetla jsem pravidla, ale stejně jsem neměla tušení, co bych měla dělat. Pořád jsem pátrala, kde získám ty akční body, které potřebuju na tah a až po chvíli mi došlo, že to je vlastně spíše takový kredit pro tah a že ho můžu utratit za různé akce. V pravidlech je to napsáno velice nenápadně, takže nic moc. Navíc říkat tomu body, když pak získáváte body za poklady a chrámy – buď špatný překlad nebo malá fantazie autorů…. Také pohyb mezi základními tábory není vysvětlen nic moc (je tam jen že základní tábor obsahuje tajnou cestu a to je vše…) a že by návod obsahoval aspoň trošku popisu doporučené strategie, to se taky nedá říct. Myslím si, že tohle všechno se po pár hrách vstřebá a budeme i s mou drahou polovičku se hrou spokojeni, ale na úvod to může dost lidí odradit. Prostě mi chybí pan profesor Snadný, se kterým se Osadníky naučíte během jedné hry a pak už vás nic nepřekvapí…. Nicméně, jak vidíte, dávám 4 a půl hvězdičky, protože se mi hra moc líbí, tradičně je z dobrého materiálu a na stole hezky vypadá, půl hvězdičky hra ztratila díky tomu návodu… Ještě bych ráda ocenila nákup hry přes tyto stránky, jednak je cena lepší než v obchodě kamenném, přišla mi dobírkou za dva dny a neplatila jsem poštovné. Takže jsem spokojený zákazník… Přeju vám všem hodně krásných her! Peťule
Bunda –
Elwen –
Majak –
-grizzly- –
Papo Shimitz –
Honza –
Tukan –
matys –
ewuchka –
Pecky –
bramborka –
Petr Holub –
MORT –
Kuba –
Lukáš –
Shako –
Pelly –
Macho –
Kamčatka –
Tom –
hody –
zopl –
aja007 –
DK –
Ferdinand –
XioN –
Felix –
Flamberg –
Asindor –
Zkusil jsem to a žasnu. Takticko-strategická hra Tikal je opravdu pro ty náročnějsí, co si chtějí o her zapřemýšlet a přitom se celou dobu hry bavit. Je stále co dělat. Obasazujete a objevujete chrámy, vykopáváte poklady, snažíte se být prostě nejlepší z expedic. Na začátku hry začínáte v základním táboře, odkud putujete do vnitra pralesů, které patřily kdysi dávným Aztékům. Objevujete tajné stezky, snažíte se dostat z chrámů co nejvíce bodů a to vše vám pořádně rozpálí mozkové buňky. Není ani chvilka, kdy by jste se nudili. Po každé když nejaká z expedic nalezne sopku, začíná se počítat….A když jste opravdu dobří, vyhráváte!! Vřele doporučuji…
Více recenzí a info o hrách na: https://vampikpage.mysteria.cz
GeniuZ –
Klop –
Lorinka –
Tak jsme si tuhle hru pořídili k Vánocům a zatím jsme ji hráli jen jednou a jen ve dvou, ale hra mě dost zaujala. Je moc pěkně graficky zpracovaná, je tam celkem malý vliv náhody, takže člověk musí moc moc přemýšlet, aby si už na začátku nezaložil na jasnou prohru. I ve dvou lidech mi to připadalo dost fajn a myslím, že ve třech či čtyřech to bude docela maso, až se hráči začnou přetahovat o pyramidy a o jejich obsazování. Těším se, že při dalších hrách odhalíme další taktiky. Po Osadnících a Carcassonne je to pro mě příjemná změna. Hru rozhodně doporučuji.
Dávám 4 body, protože 5 jsem nedala ještě nikomu a 4,5 mám pro hry, které mě budou bavit jště i nějaký ten rok poté, co si je pořídím a to u Tikalu ještě nevím …
Honza –
nfo –
Uz nekdy pred dvema lety jsem si koupil hru Tikal a od te doby jsem ji (pro nedostatek hracu) 🙂 hral jen nekolikrat, nicmene v poslednich dnech hru hraji pomerne intenzivne ve dvou a vice lidech a musim rict, ze je to naprosta parada. Zpocatku mi pravidla prisla trochu slozitejsi, ale je to asi zpusobeno ceskym prekladem (sorry Albi), kde nejsou do detailu vysvetleny nektere nuance hry, presto po odladeni tohoto detailu, si hru uzivame a tesim se na kazdou dalsi. Ocenuju naprostou variabilitu kazde hry diky pokladanim karet hraci, boje o pyramidy a odhalovani dalsich urovni pyramid. Zpracovani je velmi dobre a vypada i dosti trvanlive (ovsem politi vinem asi fakt nesnese). 🙂 Cesky navod resp. fotokopie byla soucasti baleni hry, takze jsem plne a zcela spokojen. Jeste bych dodal, proc jsem se rozhodl pro Tikala. Jeste pred Tikalem jsem hral hodne Scrabble, takze jsem hledal neco, co je trochu o strategii, premysleni, umoznuje to variabilitu kazde dalsi hry a neni to hloupe jezdeni dokola po hernim poli a hazeni kostkou. Tikal naprosto a zcela naplnil moje predstavy, ba je jeste prekonal, takze diky moc!
Centime –
Salvator –
rescator –
Yoreth –
Gally –
enia –
Miloš –
NoirOrioN –
Dokonalé grafické vyhotovenie, od začiatku neľútostný boj, obrana, útok, nekomplikované pravidlá (už počas 1. hry pochopíte, o čo ide a čo je potrebné robiť, aby ste to svoje uhájili a súperove rozložili). V hre sa dá i obmedzovať protihráčov (nie vyslovene škodiť), vtiahne vás to do úlohy hľadačov a odkrývačov pokladov, poniektorí dokonca siahnu kvôli hlbšiemu zoznámeniu aj po atlase, či historicko-vedeckej literatúre, aby zistili kde ten Tikal je a aká je jeho história, prípadne, ak ich hra nasmeruje poznávacím smerom, možno tam vznikne aj túžba vidieť Tikal na vlastné oči. Dúfam, že sa nebudem herne rúhať, ak napíšem, že Tikal je dokonalá hra. Dajú sa hrať verzie s postupným ťahaním 6-hranných políčok, ktoré sa umiestňujú na plochu a vytvoria vždy nový herný plán, alebo sa dá hrať licitovaná verzia, kde hráči obetujú pár svojich bodov, aby získali políčko, ktoré práve najviac potrebujú, ktoré sa najviac hodí. Samotný ťah pozostáva z vykonania niekoľkých akcií (uvedenie figúrky na herný plán, prechod políčkami, odkrytie pokladu, navýšenie – odkrytie ďalšej úrovne pyramídy, obsadenie pyramídy, založenie nového tábora, či výmena pokladu s protihráčom). Na tieto rôzne akcie má každý jeden hráč presne 10 bodov. Každá akcia má inú bodovú hodnotu, takže ťah a možnosti v rámci neho si treba vopred dobre rozmyslieť. Známy a osvedčený je aj autorský tandem, ktorý zatiaľ, čo vymyslel a stvoril – to sú perly stolových hier. Nemôžem inak ako udeliť hre za všetko 5 bodov.
Adam –
Fanda –
Paters –
Darn –
Tikal je opravdu jedním z klenotů společenských her, který si plně zaslouží titul Hra roku 1999. O principech hry už bylo vše podstatné řečeno, tak snad jen dodat, že Tikal nepatří do rodiny her určené úplným nováčkům a nehodí se k zasvěcování „“nepolíbených““ (nebo „“neohraných““?! :o) )hráčů. Je to povedený kousek určený těm, kteří si chtějí při hraní i trochu zapřemýšlet, i když o zábavu a soutěživost rozhodně není nouze (žádná abstraktní stategie). Nenechte se zmást zdánlivě složitými pravdily. Tikal je jako víno – zraje s každou odehranou partií!
Na závěr snad jen vysvětlení, proč jenom 4,5 hvězdičky. Odpověď je jednoduchá – Java (druhá z trojice her Tikal, Java, Mexica), která dle mého názoru svého staršího bratříčka ještě předčí.
termit –
Merlin –
Lucinka21CL –
yodle –
jayjay –
Bidlo –
doriang –
Stanley –
Bobr –
murphy –
JuraJ –
Tikal Jiří –
petr –
Hledal jsem nějakou dobrou hru asi tak na hodinku, pro 2-4 hráče, do 1000,- Kč, poněkud na úrovni (ne jenom přihlouplé házení kostkou a poskakování po plátně). Koukl jsem se na hrajeme.cz a vybral si TIKALa a jsem velmi spokojen.
Prvních pár her bylo trochu rozpačitých (byl jsem lehce zklamán), přeci jenom než se do toho člověk vžije, ale po zvládnutí pravidel hra člověka naprosto ovládne. Ve dvou hra vypadá tak, že si každý hrabe na svém písečku a spoléhá, že si otočí výhodnou prostorovou jednotku (chrám,poklad). Ale ve třech nabývá hra úplně jiných rozměrů. I když by se dalo pochopitelně naznačit, že dva se perou a třetí líže smetanu, přesto je to ve třech MNOHEM lepší. Ve čtyřech je hra jednoznačně nejlepší. Toho písečku je tam totiž pro čtyři opravdu málo, vedou se boje o každý chrám, poklad i každou píď pralesa. A špatná volba taktiky stojí cenné body a ty se na konci setsakra hodí. Jednou jsem prohrál o bod (Při hře ve čtyřech, ve třech ty rozdíly nejsou tak těsný a ve dvou teprve ne. Ve dvou jsem jednou bráchu porazil dokonce o 60 bodů).
Pro příznivce strategií a pro ty, co neváhají používat mozek, vřele doporučuji. Naprosto perfektní hra, kde nejste odvislí na tom, co vám padne na kostce. Jistě stane se, že vy budete pár kol odkrývat holý prales, zatímco protivníci budou napěchovaní poklady a sedět na vrcholcích chrámů, ale přesto se tvůrci s faktorem náhody poprali na výbornou, protože v profi pravidlech je náhoda eliminována!!! Tam se prostorové jednotky draží.
Materiál je pevný a hodně kvalitní (cena tomu odpovídá), malých součástek je zanedbatelně a příprava i úklid hry nezaberou více než 5 minut.
Tikal zvedá laťku deskových her hodně vysoko a dostává plných 5 bodů. Nemám co bych vytkl. Snad jen že jsem se musel jít další den do obchodu pro česká pravidla 🙂
Takže pokud sháníte nějakou „dobrou“ hru tak určitě něco jako:
Tikal
Tikal!
TIKAL!
P.S. Recenze berte s rezervou. Např. moje mamka, která hry vůbec nehrála, se po 3-4 nucených hrách už teď sama ptá, jestli si nepůjdeme zahrát Tikala! A kamarádi se občas taky staví. Čili o víkendech, pokud je to jen trochu možné, je Tikal na denním pořádku. Teď už mám i Osadníky z Katanu a srovnání. Obě hry jsou super a hrajeme to na co máme chuťm, i když v Osadnících občas ty kostičky dovedou pěkně vytáčet…
Radek P –
Strategická hra, která se hodí spíše pro hraní dvou hráčů, kdy se mezi nimi vede nelítostný souboj o každý chrám.
Hra je propracovaná a pokaždé se vyplatí jiná taktika, záleží na tom, které kartičky Vám chodí pod ruku (pozn. red.: zkuste si zahrát profi verzi, tam je vliv náhody minimální). Můžu ji všem doporučit.
andrassi –
Irbis –
dooly –
orsej@centrum.cz –
karel –
belisar –
Droll –
Prófa –
SIDI –
Michal –
david –
Jirka –
Petr –
JaraT –
Tato hra je možná určena pro mírně pokročilé hráče, zpočátku mohou odradit poněkud složitější pravidla, ale už při druhé, nebo třetí partii je všechno jasné a zjistíte, že hra je docela snadná. Ale pravdou je, že strategii, jak vyzrát na protihráče budete hledat asi hodně dlouho, protože Tikal skrývá mnoho možností, jak ho hrát. Je to především díky tomu, že má variabilní herní plán. Je to skvělá zábava už i ve dvou hráčích. Také námět hledání ztracených pokladů ve starobylém městě Tikal je velice atraktivní. Hra je pouze poněkud náročnější na přípravu. je to především díky poměrně malým kartičkám symbolizujícím jednotlivé stupínky pyramid. I přes tento maličký nedostatek je hra vynikající.
Radek –
Nikolka –
Mařka –
REM –
Nedávno jsem sobě a dětem koupil TIKAL a naprosto souhlasím s předchozími recenzemi, že jde o vynikající hru. Nebudu se tedy v recenzi zabývat hrou jako takovou (k ní nemám připomínek a zbytečně bych se opakoval po ostatních recenzentech). Chci se ale vyjádřit k vlastnímu výrobnímu zpracování herního materiálu. Snižuji o půl bodu za zbytečně velký a černobílý návod ke hře (barevné příklady jsou pouze cizojazyčné a to ještě ne alespoň v angličtině) a za poněkud šroubovaný výklad herních pravidel, který je na první přečtení značně nesrozumitelný. Hlavně ale dávám dolů ještě celou hvězdičku za dílenské zpracování kartonu. Už protlačení jednotlivých kartiček vyseknutých v kartonu je velmi problematické a místy nejde protlačit bez poškození horní obrázkové vrstvy kartonu, která se odchlipuje od kartonu. Totéž se děje při vlastní hře při méně šetrném zacházení. Srovnám-li zpracování kartonu například s kartonem u hry Carcassonne, tak je to něco naprosto nesrovnatelného – pevné odolné kartičky, které vyseknuté ze silného kartonu téměř vypadávají samy a ještě na okrajích nezůstavají nevzhledné otřepy, které výsek spojují s kartonem, tak jak u Tikalu. Výrobce by se měl chytit za nos a podívat se ke konkurenci.
Bluefish –
Akin –
xdavid –
postuli –
Gandalf –
kvetinka –
vytick –
káča –
Piškuntál –
Pepik –
plazec –
Jirka –
Roman –
V.S. –
tonal –
Tygr –
Juventus –
Věrka Cicháková –
Rubic(k) –
MasterII –
Luko –
Pindruse –
PepaK –
Šatra –
Nogard –
Richmond –
David Cichák –
golmon –
Hrubiduk –
Odoren –
Huncut –
Burton –
Aja_Drakopes –
Bercik –
Chiquitita –
Na koupi této hry nás mimo jiné nalákal personál prodejny, protože nám hezky popsal o co ve hře jde. Trochu jsme se cukali při placení, přece jen je cena této hry poměrně vysoká, ale bylo před vánoci a na cenu dárků se moc nekouká.
Zezačátku jsem ji zkoušeli hrát ve dvou, ale, jak jsme zjistili, je lepší ve čtyřech. Moc se nám líbí způsob hry, pokládání kartiček, protože to způsobí, že každá hra je ojedinělá a nezevšední jako hry s daným herním plánem. Grafika herního plánu a způsob hry nás nadchl a zasvětili jsme do tajů starobylého města Mayu i pár známých (abychom měli spoluhráče) a teď, když k nim jdeme na návštěvu, nechodíme na pokec a panáka, ale zahrát si Tikala.
Vřele doporučuji všem dobyvatelům a dobrodruhům.
Amarth –
iii –
Eli –
Marta –
chloridka –
V nedávné době jsem si pořídila tuto hru a vůbec toho nelituji. Hodí se opravdu pro celou rodinu; pro milovníky pokladů, historie, zábavy i pro ty, co rádi přemýšlejí. Hra je určena hlavně pro vyznavače strategie. Někdo dává přednost obraně a jiný zase preferuje rychlý a tvrdý útok. Myslím si, že je velmi lehce pochopitelná, proto s ní nemusí mít problémy ani menší hráči. Co musím opravdu pochválit, je úžasné grafické a zpracování hry. Materiál je také velmi kvalitní a jen tak se neopotřebuje. Těm, co se rádi pobaví a chtějí pocítit starodávnou atmosféru Mayů tuto hru vřele doporučuji.
Čajovna 82 vůní –
Surt –
Sinka –
Mirunak –
marcel –
pogo –
Martin Blatný –
Agáta –
Bammal –
Velice se mi líbí. Je nutno kombinovat stále, každé zaváhání může stát body. Herní pomůcky jsou graficky opravdu pěkné, trvanlivé a z dobrého materiálu. Dobrá koupě…
Kolík Aťsepicnu –
Jersey –
Tomáš –
Kdo má rád hry založené na postupné tvorbě-objevování hracího pole, tak pro toho je Tikal správná volba. Výhodou je, že je hra pokaždé trochu jiná a o to autorům určitě šlo.
Jednodušší variantu bez vydražování karet, doporučuji na začátku určitě všem. Zkoušeli jsem hrát Tikala ve 2 i ve 4, ale největší spád měla asi ve 3.
Originálním způsobem je řešen systém hry tak i vlastní hodnocení hry se záznamem bodů naliště kolem celého slepého hracího plánu.
Vlastní hra – přiložení hexagonu na slepé hracího pole a utrácení 10 bodů pro různé akce (nasazení figurky prospektora, pohyb, vyzvednutí pokladu, zhodnocení chrámu atd.) je otázkou správně zvolené strategie. Velmi Vás určitě pobaví orginálně řešené párování vyzvednutých pokladů. Co se týká stylu hry – buď mohu propadnout vášni vlastního objevování a nebo „“hlídat““ rozšiřování protivníků. Pro úspěch je ale nutný kompromis. V mnohém toto manévrování může někomu připomínat hru Osadníci protknutou šachy.
Hodnocení hry (přidělování bodů) je v jejím průběhu několikrát a tak se hra dá i zkrátit a to je v dnešní době důležité. Taky se při pročítání pravidel neděste, chce si to vyzkoušet 1,2 kola a uvidíte, že to půjde.
Grafické ztvárnění plánu, hexagonů i pokladů je velmi povedené a hlavně názorné. Malou výhradu mám k žetonům s body. Ty jsou sice odstupňovány podle své velikosti, ale s těmi malými je opravdu horší manipulace. Zřejmě to ale asi jinak vyřešit nešlo.
Přesto neváhejte, určitě tahle hra stojí za to!
Láďa Smejkal –
Skvělá hra, která je dle mého názoru i přes zisk titulu Hra roku 1999 nedoceněná. První hra ze série Tikal, Java a Mexica a dle mého názoru také nejlepší z nich!
Čtyři archeologické expedice soupeří mezi sebou o co nejvíce získaných archeologických objevů, staví tábory, odkrývají různě veliké pyramidy a vykopávají artefakty. Během každého tahu hráč nejprve umístí další pole na plán a poté má možnost využít 10ti tzv. akčních bodů. Pyramida náleží tomu hráči, který má na jejím políčku nejvíce členů expedice. Probíhají o ně často napínavé souboje. Cílem hry je získat co nejvíce bodů za pyramidy a artefakty v součtu všech čtyř bodování během hry. Náhoda se ve hře výrazněji projevuje pouze v základní verzi pravidel, v „“profi““ verzi je její vliv omezen na minimum. Po úvodním seznámení s herním principem jednoznačně doporučuji přejít právě na tuto rozšířenou verzi hry.
Jednoduchý herní princip spolu s dražebním systémem skýtá hráčům prostor pro vymýšlení strategie a minimální vliv náhody dává šanci dovést plán až do konce. Důležitá jsou i okamžitá rozhodnutí během hry (např. zda udržím obě pyramidy nebo jen jednu). V těchto situacích se Vám obvykle zdá, že byste na tah potřebovali ne 10 ale alespoň 20 akčních bodů. Kdo chce uspět, musí hrát především efektivně. Hra bývá napínavá až do posledního tahu. Při řádově 100 bodech na konci hry se nám poměrně pravidelně stává, že se dva hráči během hry od sebe nevzdálí na bodovací tabulce na více než 1 bod!
Nakonec jedna připomínka k pravidlům: Zpočátku jsme díky mému nepřesnému překladu pravidel prováděli bodování jinak než je uvedeno v pravidlech. V bodovacích kolech jsme bodovali všechni najednou až na konci bodovacího kola. Každá pyramida pak mohla být v jednom bodování obodována pouze jedním hráčem. Osobně mi připadá tato varianta bodování výrazně lepší než bodování dle originálních pravidel.
otakar zatřepálek –
Matěj Baťha –
Jezevec –
Jaromír Kovařík –