Jednou z očekávaných letošních novinek je hra Tapestry, jejímž autorem je
Jamey Stegmaier, který například stojí za velmi úspěšnou hrou Scythe. Určena je pro 1–5 hráčů, součástí je automa, takže si budete moci vyzkoušet i sólo hru. Neztratí se v záplavě dalších novinek? Díky Albi, které chystá české vydání, jsem si mohl hru vyzkoušet a jsem přesvědčen o tom, že ne. První dojem byl v řadě aspektů velmi pozitivní. S Tapestry přijde kvalitní strategická hra, kterou ocení široké spektrum hráčů.
Albi již se Stonemaier Games spolupracovalo na hrách Charterstone a Scythe. Stejně jako tomu bylo u Scythe, zachovává si hra původní název Tapestry, v češtině by se mohla jmenovat Gobelín nebo Tapiserie, ale to by nebylo úplně ono.
Připravte se na propracovanou hru s elegantně provázanými mechanikami, ve které každý hráč buduje svou civilizaci. Ta nejvyspělejší, vyjádřeno body na konci hry, zvítězí. Hovořit o Tapestry jako o civilizační hře je však trochu nadnesené, i když se herní prvky i grafika civilizačního tématu pevně drží. Budete objevovat, zkoumat, bojovat, budovat, od všeho trochu. Základem je ale poctivá strategie evropského typu, která je obohacená o tematické prvky a v kvalitním provedení.
Každý hráč si vybere jednu civilizaci, která mu poskytne určité výhody a stane se základem jeho strategie. Snažíte se co nejvíce využít výhod, které máte k dispozici, dobře kombinovat a optimalizovat využití zdrojů a přísun bodů.
Pozitivní je přístupnost hry. Pravidla nejsou rozsáhlá ani komplikovaná. Zabírají celkem čtyři strany. Doplnění a upřesnění pak najdete na nápovědních kartách, které vysvětlují jednotlivé efekty. Náročnější bude to, jak dobře zahrát. Příjemné je, že do hry vplujete velmi rychle. A i samotné hraní může být svižné, protože si volíte jednu ze dvou možností – akci na herním plánu nebo posunutí vaší civilizace na novou úroveň. K dispozici máte čtyři stupnice, na nichž postupujete, a tak se rozvíjíte ve vědě, vojenství, technologiích a objevitelství.
Od začátku cítíte, že máte před sebou pestrou hru, která nabízí řadu možností a velkou variabilita. Dvě hodiny uplynou, ani nevíte jak. Každý na konci vidí, jakou civilizaci vybudoval a jeho karty tapiserií ukazují, jakými stadii procházel.
Zajímavým prvkem je, že do dalšího věku postupují hráči různě (je to jedna ze dvou jejich akcí). Záleží především na zdrojích, které mají, ale i na dalších okolnostech. Ve hře skončíte, když dokončíte páté zvýšení blahobytu. Je to originální prvek, s ním mohou hráči takticky pracovat. Zároveň ale počítejte s tím, že některý hráč skončit hru výrazně dříve, a pak musí čekat na to, jak hra dopadne.
Zmíním ještě dva aspekty hry. Interakce není ve hře velká, ale setkáte se s ní. Jednak při dobývání území můžete získat dílek obsazený jiným hráčem, jednak karty tapiserie umožňují ovlivňování druhých. Druhým aspektem je náhoda, která je ve hře přítomna při získávání dílků krajiny, karet tapiserie a vynálezů, ale i při volbě civilizace. Její vliv nemusí být velký, ale zároveň může být výrazný. Do celkové atmosféry hry ale zapadá dobře.
Ke hře budete potřebovat velký herní stůl, protože herní deska s plánem a hráčské desky zaberou dost místa. Co se týče zpracování, je hra výborně vyladěná, přehledná, do detailu propracované a s krásnou grafikou. Byla radost ji hrát. Trochu mě zarazilo provedení budov, které jsou z barevného plastu a které slouží jen k umisťování do vašeho města. Je to ale výrazný prvek, který tuto hru na první pohled jednoznačně identifikuje a na stole vypadá dobře.
Tapestry je hra prezentovaná jako civilizační hra, kterou si zahrajete do dvou hodin. K 4X hrám má ale daleko. Když ji ale srovnáme s jinými hrami jako Civilizace: Nový úsvit nebo Hadara, které se také označují za „civilizační“, pak toto označení snese.
Těším se, až hra u nás vyjde, stojí za to. České vydání je naplánováno na 1. listopadu.