Recenze hry Akropolis

Pokud hledáte svižnou rodinnou hru, kterou zvládnete do půl hodiny a která přitom osloví i náročnější hráče, pak vyzkoušejte novinku Akropolis. Její české vydání připravila společnost TLAMA games. Zahrajete si ji ve 2–4 hráčích od 8 let. Každý hráč v ní staví pomocí trojitých šestibokých dílků své starověké město s náměstími, tržišti, obytnými domy, chrámy, zahradami a vojenskými posádkami.

Jedná se sice o abstraktní hru, ale téma jí nechybí, jak je u moderních deskovek pravidlem. Ve starověkém Řecku vznikají u Středozemního moře nová města, která spolu soupeří a snaží se překonat ostatní. Jeho prestiž zvýšíte, když dodržíte vymezená urbanistická pravidla, kde je nejlepší postavit tržiště nebo chrám, jak umístit vojenskou posádku či jak nejlépe vybudovat obytné rezidence. A body navíc získáte za každou budovu splňující podmínky pro bodování ve vyšším patře.

Pravidla hry Akropolis jsou jednoduchá, takže si je rychle osvojíte. Každý hráč obdrží počáteční dílek, který určí základ jeho města. Od něj se začne rozrůstat, a to jak do šířky, tak i do výšky. Dílky s budovami a náměstími představují společnou zásobu, kterou postupně rozeberete. Závěrečné bodování pak určí vítěze.

Jak se tedy hraje? Nabídku tvoří řada odkrytých dílků, první je zdarma, za každý přeskočený dílek musíte zaplatit jeden kámen. Něco dostanete do začátku, takže již v prvním tahu máte na výběr. Množství dílků závisí na počtu hráčů (bude jich o dva více, než je hráčů). Hráči se střídají, první hráč si volí jako první i jako poslední, takže v kole získá dva dílky, ostatní po jednom. Jeden dílek zbyde, stane se počátečním dílkem nabídky pro následující kolo a v posledním kole zbyde jako jediný neumístěný dílek.

Ve svém tahu si tedy vyberete dílek z nabídky a připojíte ho do svého města. Buď ho přidáte tak, aby sousedil s jiným dílkem, nebo ho položíte na již postavené části města. Podmínkou je, aby překrýval celou svou plochou alespoň dva různé dílky. Nemůže ani zakrývat mezeru či být vystrčen mimo město. A zde jsme u toho, jak získáte další kameny. Dostanete jich tolik , kolik kamenolomů jste zakryli. V dalších kolech je můžete použít při výběru nového dílku. Případně za každý zbylý kámen dostanete na konci hry bod.

Ve hře je několik typů budov. Každý má své podmínky pro bodování. Základní princip je ale pro všechny stejný. Vynásobíte počet hvězdiček z postavených náměstí počtem budov, které jsou správně umístěny ve městě – splňují podmínky pro bodování. Jejich bodová hodnota se zvyšuje s úrovní, na které se nacházejí. Zpočátku vám pomůže nápovědní kartička (obsahuje i počty každého typu dílku ve hře):

• Rezidence (modré) – největší souvislá oblast s obytnými budovami.
  • Tržiště (žluté) – samostatně umístěné tržiště.
  • Chrámy (fialové) – ze všech stran obklopený chrám.
  • Zahrady (zelené) – každá zahrada bez ohledu na umístění.
  • Vojenské posádky (červené) – ležící na okraji města.

Budovy na druhé úrovni vám dají 2 body, na třetí 3 body atd. Vyplatí se vám proto stavět do výšky, a to i proto, abyste získávali kameny a měli možnost lepšího výběru dílků v dalších kolech. Zároveň ale záleží na správném umístění.

Akropolis je příjemná rodinná hra, kterou zvládnete do půl hodiny. Tahy hráčů jsou svižné, takže plyne rychle bez zbytečných prostojů, i když se hráči potřebují zamýšlet nad tím, jaké dílky z nabídky chtějí a kam by je měli umístit. Pravidla jsou natolik jednoduchá, že je vysvětlíte během pár minut a hned můžete začít hrát. Týká se to i příležitostných hráčů. Hodí se proto pro hraní v rodině, ale jako filler osloví i náročnější hráče.

Díky proměnlivé nabídce je hra dostatečně variabilní na to, aby každá partie byla trochu jiná. Zároveň vám dává možnost zkoušet různé strategie. Zpravidla ale musíte vyjít z toho, jak se hra vyvíjí a co je pro vás nejvýhodnější. Vyplatí se také sledovat ostatní hráče, protože byste jim neměli nechat dílky, které nejvíce potřebují. Variabilitu hry zvyšují i varianty bodování, které dělají hru náročnější. Například za tržnici vedle žlutého náměstí získáte dvojnásobný počet bodů.

Svým principem Akropolis připomíná Kingdomino. Ať už je to přikládáním dílků získaných z nabídky nebo bodováním. I zde každý hráč něco buduje, a nakonec vybuduje, bez ohledu na celkový výsledek. Navíc využívá možnost pokládat dílky na sebe, přidává tak další rozměr. Hra je rychlá, takže své zkušenosti můžete hned uplatnit v nové partii. Přes svou jednoduchost dává hráčům dostatek prostoru pro rozhodování a promýšlení tahu. Díky tomu udržuje pozornost hráčů po celou partii a do konce.

Hra nemá výraznou grafiku, ale barevnost je přehledná a ve výsledku na stole dobře vypadá. Herní materiál je kvalitní, dílky jsou ze silného kartonu. Akropole je hrou, která nás v rodině zaujala hned po první partii. A zařadila se mezi ty, které si rádi zahrajeme opakovaně.

Akropolis

Autor: Jules Messaud

Herní doba: 20–30 minut