Recenze hry Azul: Zahrady pro královnu

Mezi aktuálními novinkami je i očekávaná hra Azul: Zahrady pro královnu, jejíž české vydání připravil MindOK. Je to již čtvrtá hra ze série Azulů od Michaela Kieslinga. Po prvním Azulu následovaly hry Vitráže Sintry a Letohrádek. Nejspíš vás napadlo, zda je další Azul vůbec potřeba? Je pravda, že všechny hry ze série využívají podobné principy, zároveň ale každá hra přináší nové prvky, které z nich dělají jedinečné hry. V čem jsou tedy Zahrady pro královnu jedinečné? Na to se podíváme v nové recenzi.

Stejně jako předchozí hry jsou i Zahrady pro královnu určeny pro 2–4 hráče od 10 let. Jedná se o rodinnou hru, kterou si dobře zahrajete i dětmi, kteří mají herní zkušenosti. Ocení ji i náročnější hráči, z celé série ji považuji nejhráčtější.

Vybudujte nejharmoničtější zahrady

Hra vás opět zavede do Portugalska na dvůr krále Manuela I., který si povolal nejvěhlasnější zahradní architekty, aby vytvořili nejkrásnější zahrady pro královnu Marii Aragonskou, jeho choť. A to bude váš úkol během hry. K dispozici budete mít pestré květiny, cizokrajná zvířata i nejrůznější ornamentální prvky, které budete skládat do harmonických kombinací.

Barevné dílky tentokrát nejsou čtvercové, ale šestiboké. Mají 6 různých barev a na nich je šest druhů symbolů. Budete je skládat na svou desku podle jednoduchých pravidel, abyste s jejich pomocí vytvořili pestrou skladbu záhonů v zahradě. Během čtyř kol za ně budete získávat body a další za jejich skupiny na konci hry. Zvítězí ten, kdo získá celkově nejvíce bodů.

Základní principy jsou obdobné jako u ostatních her ze série. Získáváte dílky, které přikládáte na svou desku tak, abyste získali co nejvíce bodů. Bodujete jednak v průběhu hry, jednak při závěrečném bodování. Herní materiál využívá obdobnou grafiku, ale herně se jedná o zcela samostatnou hru. Ani znalost jiných her ze série není nezbytné.

Zahrady pro královnu mají upravený mechanismus výběru dílků. Dílky budete do nabídky přidávat postupně, takže od začátku kola neznáte všechny dílky, které budou ve hře. Ve hře jsou dva typy, barevné hexy a destičky záhonů. Pro každé ze čtyř kol si připravíte kupičku destiček záhonů a na tu pro aktuální kolo dáte čtyři barevné dílky, náhodně z pytlíku. Tvoří startovní nabídku. Hráč, který se rozhodne dobrat dílky, si může vzít buď všechny dílky stejné barvy s rozdílnými symboly, nebo všechny dílky se stejným symbolem, ale rozdílné barva. Pokud je v nabídce více shodných dílků, může si vzít jen jeden z nich. V případě, že si vzal byť jen jeden dílek z kupičky destiček, vrchní destička i se zbylými dílky se odendá a na kupičku se doplní čtyři nové dílky z pytlíku. Tím se nabídka rozšiřuje. Po odebrání posledního dílku z kterékoliv odložené destičky se destička otočí, a tím se odhalí předtištěný barevný dílek i se symbolem.

Dobrané destičky si odkládáte na svou desku se zásobou dílků, počet míst je ale omezen. Pro barevné dílky máte k dispozici 12 míst a pro destičky záhonů 2 místa. Odtud je umisťujete na svou desku zahrady. Buď umístíte jeden dílek nebo destičku. Musíte ale za umístění zaplatit jinými dílky či destičkami. Cena závisí na symbolu, například motýli mají hodnotu 3. Připravíte si dílek motýla a k němu další dva dílky či destičky buď stejné barvy, nebo se stejnými symboly, tedy motýly. Jeden dílek umístíte, zbytek odložíte do věže, destičku stranou. K dispozici máte šedé dílky, které využijete při placení místo jakékoliv barvy nebo symbolu. Získáváte je tak, že obestavíte dokola některý z objektů umístěných v zahradě, sochu, lavičku, fontánu či pavilonek.

Pro každé ze čtyř kol jsou označeny tři typy dílků (barva nebo symbol), které se budou vyhodnocovat na konci kola, a počet bodů, které za každý umístěný dílek získáte. Je to jeden z prvků, který napovídá, které dílky, vybírat. Zároveň víte, že se takto vystřídají všechny barvy i symboly.

Vaše tahy jsou tedy celkem rychlé, buď si berete dílky, nebo je umisťujete (či destičky). Poslední možností je, že pasujete a dané kolo tak ukončíte. Náročnější je plánování, které dílky potřebujete. Často musíte počkat až na to, co v aktuální nabídce bude, protože některé dílky spoluhráči odeberou, jiné přibydou.

Na konci hry se pak postupně bodují všechny skupiny alespoň tří sousedících dílků, a to podle barvy i podle symbolů. Pokud jste dílek umístili šikovně, bude se počítat dvakrát. Body jednoduše připočtete za každý dílek v závislosti na symbolu (za strom jeden, za ptáčka dva, za motýly tři, atd.).

Nový Azul mě oslovil hned v několika směrech. Využívá osvědčený princip přikládání dílků v inovované, funkční a přehledné podobě. Přitom vyžaduje plánování a hledání nejvýhodnějších kombinací. V každém tahu se rozhodujete, přitom můžete riskovat, a čekat na konkrétní dílek, nebo se snažit hrát spíše na jistotu a kombinovat z toho, co je právě k dispozici. Každá partie bude jiné a žádné schéma vám nepomůže. Krásné je i téma vytváření zahrady, kterou hrou naplňujete.

Pravidla hry nejsou nijak složitá. Vysvětlíte je během pár minut. Náročnější je ale na úspěšné zahrání. Celkem si při tom procvičíte své mozkové buňky. Jen je potřeba si zapamatovat princip shodné barvy a různých symbolů, nebo stejných symbolů a různé barvy při braní a umisťování dílků. Zužuje to vaše možnosti při umisťování dílků. Musíte si také dát pozor na to, že nemůžete propojit ani dvě skupiny, aby v nich byl dílek stejné barvy a symbolu.

Jen je potřeba si zapamatovat princip shodné barvy a různých symbolů, nebo stejných symbolů a různé barvy při braní a umisťování dílků.

Celkově na mě Zahrady pro královnu udělaly velmi dobrý dojem. Těším se na další partie i na objevování nových možností, jak zahrát lépe. Oceňuji i možnosti variabilního bodování, které vám odhalí druhá strana bodovací desky. I produkčně hra drží kvalitu předchozích her, především s barevnými hexovými kameny se příjemně hraje. Pokud bych měl něco vytknout, tak použití světle fialové barvy, které se na vytištěných destičkách plete s tmavě fialovou.

Pokud jste si oblíbili předchozí Azuly, pak se vám ten nový bude určitě líbit. Obzvlášť, pokud vyhledáváte náročnější rodinné hry, ve kterých si hráči neškodí a interakce spočívá jen v tom, jaké dílky nechají v nabídce ostatním spoluhráčům.

Ukázka hry.

Azul: Zahrady pro královnu

Autor: Michael Kiesling