Recenze hry Divočina Severní Ameriky

Mezi aktuálními novinkami najdete i krásnou hru Divočina Severní Ameriky, která je plná rozličných zvířat, ale i rostlin a dalších živočichů. České vydání připravil MIndOK, který má hry se zvířaty a o přírodě v oblibě (připomeňme například Ostrov koček, Zoo New York, Kočičí klub, Strážcové lesa). Hra je inspirovaná divokou přírodou a zájmem o její zachování. Určena je pro 1–4 hráče od 10 let. Ujmete se rolí biologů, kteří se snaží vytvořit nejvyváženější ekosystémy. Komu se to podaří nejlépe, získá nejvíce bodů a zvítězí.

Divočina je založena na vykládání karet na vaši hráčskou desku do vzorů-ekosystémů. Snažíte se je umisťovat tak, aby vám přinesly co nejvíce bodů v mřížce 4 x 4 karty. Nebudete hrát na určitý počet kol. Partie skončí, jakmile některý hráč zaplní poslední prázdné pole na své desce, nebo když ukazatel času dosáhne políčka 0. Pak se jen dohraje právě probíhající kolo.

Karty druhů obsahují řadu informací důležitých pro hru. Kromě druhu ukazují prostředí, která obývá, celkem jsou čtyři: lesy a pralesy, pouště a stepi, řeky a močály, hory a polární oblasti. Dále mohou obsahovat symbol klíčového, ohroženého či sledovaného druhu. Kromě toho je na každé kartě symbol ročního období a číslo s hodnotou 1–5.

Ekosystém vytvoříte řadou alespoň dvou karet se shodným symbolem prostředí v nepřerušované řadě hodnot, vzestupných či sestupných. Za každou kartu získáte bod, další body za případné žetony a symboly. V každém řádku a v každém sloupci si můžete započítat jeden ekosystém.

Ve svém tahu si buď vezmete jednu kartu z nabídky a umístíte si ji na svou desku, nebo vykonáte zvláštní akci. V nabídce je šest karet. První je zdarma, za každou další zaplatíte žaludem položeným na přeskočenou kartu, ve hře slouží jako platidlo. Zvláštní akce jsou na pěti destičkách, které jsou oboustranné. Pro každou partii je náhodně vylosujete. Vyberete si jednu destičku otočenou lícem nahoru, nebo všechny destičky otočené rubem nahoru. Rozlišíte je podle barvy. Druhá možnost posune ukazatel času, a tím vás přiblíží konci hry.

Kromě bodů za ekosystémy dostanete na konci hry také body za splnění tajných úkolů. Na začátku hry si je tajně vylosujete. Obsahují čtyři úkoly. Čím víc úkolů splníte, tím více bodů získáte. Ještě připočítáte body za zbylé žaludy.

Hráčská deska s ukázkou hry.

Divočina je hra s jednoduchými pravidly a mnoha možnostmi, která osloví zkušenější rodinné hráče i náročnější hráče. Při promýšlení svých tahů, výběru a umisťování karet se určitě zapotíte. Během hry totiž musíte hlídat hned několik prvků: vytváření postupek současně s prostředím. K tomu si chcete vylepšovat vznikající biotopy o klíčové druhy, protože ty vám dovolí bodovat daný biotop znovu. Výborně si zahrajete ve 2 hráčích. Dobře se hraje i ve více hráčích, hra je svižná, ale s větším počtem hráčů se obtížněji dostáváte ke kartám, které potřebujete, takže se hůře plánuje (zvyšuje se tedy podíl náhody).

Hra nápaditě propojuje téma s herními mechanismy a krásné ilustrace karet jí dodávají jedinečnou atmosféru. Správný výběr karet a dobře načasovaná volba speciální akce jsou klíčem k úspěchu. Nabídka ale není vždy podle vašich přání pro ideální rozložení karet, takže si musíte dobře rozmyslet umístění získané karty, aby vám poskytla co nejvíce bodů. Je proto dobré sledovat ostatní hráče a odhadovat jejich tahy. Díky tomu je hra dostatečně variabilní pro opakované hraní a napínavá od začátku až do konce.

Přestože jsou pravidla jednoduchá a zabírají jen několik bohatě ilustrovaných stran, doporučuji, abyste se s nimi pečlivě a do detailu seznámili. Vyhnete se zbytečným chybám. Například, že biotop tvoří nepřerušená řada, jinak nevznikne. A karty prostředí, které si můžete koupit, mohou nabývat hodnot 1–5, a to i různé v řádku a sloupci.

Jak jsem již zmiňoval, Divočina je krásně graficky, ale celkově produkčně zpracovaná. Oceňuji například hráčské desky z tvrdého kartonu, takže se neprohýbají a karty na nich dobře drží.

Pokud máte rádi sólové hraní, pak určitě vyzkoušejte Divočinu v jednom hráči. Připravena je pro vás knížečka se scénáři a obálky s doplňkovým herním materiálem, který si postupně odemikáte.

Divočina Severní Ameriky