Recenze hry Horníci impéria

Karetní hra Settlers: Zrod impéria slaví letos desáté výročí a stále patří mezi úspěšné asymetrické strategické hry. Rozvíjíte v ní svůj národ a soupeříte s ostatními o slávu a bohatství. Nyní u nás Blackfire vydal novou, samostatnou hru Horníci impéria, která je zasazena do světa Settlerů. V originálu se jmenuje Imperial Miners. Jejím autorem ale není Ignacy Trzewiczek, ale Tim Armstrong. Určena je je pro 1–5 hráčů od 10 let.

Zatímco Zrod impéria je strategická hra, kterou oceňují především náročnější hráči, Horníci impéria jsou přístupnější hrou pro širší publikum a dobře si ji zahrajete v rodině. Pomocí karet v ní budujete své vlastní doly a dobýváte drahokamy. Hlavním lákadlem je množství kombinací a získávání bonusů, které nabízí, a systém aktivace řetězce karet, které jste již vyložili. V každém kole tak spustíte řadu efektů, jejichž propojení vám poskytne nečekané výhody.

Hra obsahuje přes 150 čtvercových karet dolů a událostí, desky pokroku a hráčů a velké množství žetonů. Na první pohled vás zaujmou dřevěné figurky vozíků a především tři druhy barevných drahokamů, které ve hře představují body.

Každý hráč má svou desku povrchu, pod kterou bude postupně přikládat karty dolu, a tím svůj důl prohlubovat. Karty jsou rozděleny do čtyř úrovní. Umisťovat je budete v závislosti na tom, jak hluboko pod povrch je umístíte. Navíc na sebe musí navazovat: první úroveň na povrch, druhá úroveň bude pod první, a tak dále. Na začátku hru obdržíte počáteční karty, další si budete dobírat během hry.

Celkem během hry odehrajete deset kol a vyložíte deset karet dolu, v každém kole jednu. Kromě toho každé kolo ovlivní jedna karta události, jejichž balíček před začátkem připravíte. Slouží také jako odpočítávání kol. Může se jednat o událost s okamžitým efektem, například si doberete karty či získáte mince, nebo událost ovlivní budování dolu, například se sníží cena za vyložení karty či získáte body při splnění podmínek, nebo se vyhodnotí na konci kola, například vyhodnotíte efekt pokroku či získáte drahokamy při zaplacení příslušného obnosu.

Tahy jsou rychlé. Všichni současně si připravíte karetu, přiložíte ji do svého dolu a vyhodnotíte její efekt. Pak vyhodnotíte efekt jedné karty, na níž navazuje, a tak postupujete až k desce povrchu, kde máte na výběr jeden ze tří efektů. Za vyložení karty dolu musíte zpravidla zaplatit, ale některé karty jsou zadarmo, například ty první úrovně, takže i v prvním kole, kdy nemáte žádné peníze, kartu dolu umístíte.

Každá karta dolu patří k některé z šesti frakcí, vybrané karty i ke dvěma. Setkáte se tak se Skoty, Egypťany, Atlanťany, Barbary, Japonci a Římany. Nejde přitom jen o estetické rozdělení karet, ale každá frakce má svůj charakter a poskytuje jiné formy efektů a vzájemně se na sebe odkazují. Poskytují vám tak nepřeberné možnosti pro kombinace a jejich řetězení. Skotové například snižují ceny silných efektů, egyptské karty usnadňují postup na deskách pokroku (o nich za chvíli), atlantské karty využívají znalostí tajemství hlubin.

Desky pokroku představují váš rozvoj v určité oblasti, jako je ekonomika, vojenství, umění, technologie. Při každém postupu na příslušné stupnici získáte nějaký bonus. Mohou to být mince, body, karty či zlaté vozíky. Vtip je ale v tom, že ve hře jsou vždy tři desky pokroku, ale vy postupujete po jedné, a když ji dokončíte, vyberete si novou.

Ve hře je ještě jeden prvek, který budete při svém rozhodování zohledňovat. Jsou to vozíky se zlatem. Získáváte je především tak, že spojíte poloviny vozíků na dvou kartách. Případně na karty položíte figurku vozíku, který získáte nějakým efektem.

Hra končí po skončení desátého kola spočítáním vítězných bodů za nasbírané drahokamy během hry. Jeden vítězný bod také dostanete za každý vozík se zlatem. Vítězem hry se stane hráč s největším počtem vítězných bodů a získá titul Hornického mistra.

Horníci impéria jsou hrou, která splňuje řadu požadavků na moderní rodinnou hru současnosti. Je chytrá, pravidlově přístupná, rychle plyne bez zbytečných prostojů, zvládnete ji do hodiny i v plném počtu hráčů, na stole krásně vypadá a dostatečně variabilní, takže si ji dobře zahrajete opakovaně. Karetní engine building vám dává velký prostor pro vymýšlení nejrůznějších kombinací, které vás budou odměňovat v každém kole.

Pravidla jsou natolik jednoduchá, že si je vysvětlíte během několika minut. Díky tomu si ji dobře zahrajete s dětmi v rodině i s příležitostnými hráči. Zároveň vám hra poskytuje radost k „kombení“, které osloví i náročnější hráče. K tomu, abyste zahráli dobře, je potřeba poznat karty a jejich efekty. A toho nejlépe dosáhnete, když si hru zahrajete.

Jen si dejte pozor na chybku na desce povrchu (hráčů), která uvádí, že po zaplacení 4/8 mincí se můžete posunout o 2/5 polí na desce pokroku. Správně má být, že se můžete posunout až o 2/5 polí, jak je to i na řadě karet.

Karty šikovně přináší různé efekty podle frakcí. Usnadňuje vám to orientaci v kartách, které získáváte, a efektech pro kombinace, které potřebujete. Hra vás stále odměňuje, takže z ní máte dobrý pocit i v případě, že celkově neuspějete. Vždy vybudujete jedinečný důl. Díky velké variabilitě si ji dobře zahrajete opakovaně. Hra je navíc rychlá, protože mohou všichni hrát současně, takže si můžete hned dát odvetu.

Někteří mohou namítat, že jim nepřichází karty, které by chtěli nebo potřebovali, a že je hra moc náhodná. Náhodná v tomto ohledu je, ale na druhou stranu dává vám dostatek možností, jak si karty obměnit, protože dobrání karet je součástí desky povrchu. Musíte tedy přizpůsobovat svá rozhodnutí tomu, jaké karty máte k dispozici a pracovat s nimi. Vždy můžete vymyslet nové a neotřelé kombinace.

Pokud hledáte příjemnou, rychlou, přátelskou a pěknou kombinační hru, pak Horníky impéria určitě vyzkoušejte.

Horníci impéria

Autor: Tim Armstrong