Recenze hry Minecraft: Portal Dash

Pokud máte doma nebo znáte hráče videohry Minecraft, které byste rádi na chvíli odtáhli od magické obrazovky počítače, pak pro vás mám vhodný tip. Ravensburger vydal deskovou hru Minecraft: Portal Dash. Je to kooperativní hra pro 1–4 hráče od 10 let, ve které se budete společně snažit uniknout z Netheru – ohnivého podsvětí Minecraftu. Budete přitom čelit hordám příšer s pomocí svého vybavení a ubývajícími zdroji.

Hra přináší známou kostičkovou grafiku komponent a nechybí ani ikonické bloky. Hrdinové i příšery mají podobu standies, které umístíte do připravených stojanů. Můžete si vybrat skin své oblíbené postavy, například Alex nebo Steva. Nebo použít figurku z lega.

Portal Dash navazuje na deskovou hru Minecraft – Stavitelé & Biomy, která je ale kompetitivní (více o ní najdete v recenzi). Pokud ji znáte, pak vězte, že Portal Dash má stejnou produkční kvalitu. Nechybí ani kostka bloků složená z barevných dřevěných bloků. Ostatně, hra má stejného autora, kterým je Ulrich Blum.

Vaším úkolem ve hře je projít herní plán z jednoho konce na druhý, odkrýt portálový pás a porazit finálního bosse, který na vás čeká. Má to však jednu podmínku, portálový pás můžete odkrýt, až splníte tři úkoly Piglinů, kteří mají samostatnou kartu. A jak správně tušíte, boss je výrazně silnější než ostatní nepřátelé, které cestou potkáte. Herní plán je variabilní, nastavujete ho podle zvolené úrovně, stejně tak nepřátele.

Jedná se o kooperativní hru, ve které hráči společně vyhrají, nebo prohrají. Neuspějete, pokud úkoly Piglinů nesplníte včas nebo když spotřebujete všechny bloky velké krychle. Musíte si také hlídat srdíčka na své liště života. Prohrajete také tehdy, pokud někdo přijde o své poslední srdíčko.

V tazích se budete střídat. Nejprve hodíte dvěma kostkami. Jedna určí jakou barvu bloku musíte v aktuálním kole použít z velké krychle. Buď využijete efekt barvy, nebo blok použijete na plnění úkolů. Druhá kostka pak aktivuje všechny příšery dané hodnoty, nebo přivede do hry nové. Následně provedete přesně dvě akce. Buď využijete předměty, které máte na své desce v aktivní řádce, nebo zvolíte některou ze tří základních akcí. Ty jsou ale slabší než vám poskytují předměty.

Příšery se po aktivaci snaží dostat k nejbližšímu hrdinovi a zaútočit na něj. Hrdinové útočí pomocí zbraní, mečem na sousední pole, lukem i na dálku. Číslo na zbrani určuje, kolik použijete bojových kostek a počet zásahů musí alespoň vyrovnat počet srdíček příšery, je tak ji porazíte. Když se vám to podaří, získáte odměnu, obdržíte nový předmět. Pokud jste hodili méně, zbraň je poškozená, budete ji muset opravit, jinak ji nemůžete používat. Jiný trest vám nehrozí.

Boj je základní způsob, jak získáváte nové předměty a vylepšujete pomocí kouzel ty stávající. Na bosse je potřeba se dobře připravit. Další možností je otevřít truhlu, kterou na herním plánu najdete. Díky tomu, že si předměty můžete vybírat, upravujete i schopnosti své postavy.

Hra mě velmi mile překvapila. Především tím, jak se jí podařilo přenést atmosféru původní počítačové hry do deskové podoby. Má propracované mechanismy, které do sebe krásně zapadají, přitom jsou logické a jednoduché, aby si hru dobře zahráli i ti, kteří svět Minecraftu neznají. Jeho fanoušci pak budou nadšení, protože se budou pohybovat ve známém prostředí.

Hra vám ale nedá nic zadarmo. A v případě, že by nižší úroveň pro vás byla moc jednoduchá, čekají vás vyšší obtížnosti. Hra je dostatečně variabilní, abyste si ji mohli zahrát opakovaně. Můžete také zvolit jiného bosse. Každý si na vás připravil jiné překvapení.

Pěkné je, že se každý hráč rozhoduje za sebe, jaký blok vezme a co s ním udělá, na koho zaútočí či pro jaký poklad si dojde. Zároveň ale platí, že hráči musí spolupracovat a pomáhat si, jinak to s nimi nedopadne dobře. Přirozeně vede ke spolupráci a komunikaci.

V krabici najdete poměrně objemná pravidla. Nemusíte se ale děsit, obsahují několik jazykových mutací, protože se jedná o polsko-česko-slovenské vydání. Samotná hra je jazykově nezávislá. Přestože nejsou pravidla celkově složitá, doporučuji, abyste si je pečlivě prostudovali. Jsou dobře rozčleněná, s příklady a ilustracemi, takže hru snadno pochopíte.

Obrázek: Hra začíná

Minecraft: Portal Dash

Autor: Ulrich Blum